"Typiskt svenskt"

Ja, det här är mest tänkt som en kul grej när jag ändå skickar nått annat.

Funderar på om det går att få tag i en amerikansk översättning av nån Astrid Lindgren-bok, då det finns läsintresse och ett litet barn med i bilden.

Det finns flera olika böcker av Astrid Lindgren översatta på engelska kolla på webshopen på Astrid Lindgrens värld. Jag har själv gett bort det till en familj som var engelskspråkig med barn och de älskade både Pippi och Emil.
 
Om jag ska döma utefter vad turister släpar med sig i handbagaget när de lämnar Sverige (efter 14 år i Arlandas säkerhetskontroll) så är det svensk hårdost, bregott, smågodis, saltlakrits, marabouchoklad, en tysk hade även 5 påsar dillchips 😂, kostaboda glas, ljusstakar (heter den hallon? för värmeljus)

Snöboll, antagligen? Eller hjortron.
 
Något fint från Kosta Boda eller Orrefors (lite beroende på vilken budget det är) brukar vara uppskattat. Svenskt Tenn likaså. Och något ätbart som Kalles kaviar som också håller sig hyfsat om det blir strul på vägen.
 
Något fint från Kosta Boda eller Orrefors (lite beroende på vilken budget det är) brukar vara uppskattat. Svenskt Tenn likaså. Och något ätbart som Kalles kaviar som också håller sig hyfsat om det blir strul på vägen.

Prylar/inredningsgrejer är nog inte uppskattade tror jag. Är mer inne på nått ätbart/lite kul/fånigt
 
Lika väl som folk här går runt med amerikanska flaggan, har tavlor med american typical motiv eller kepor med NY eller LA på så är väl coolhetsgraden detsamma åt andra hållet?

För övrigt har USA fler människor med svensk bakgrund äv vi faktiskt har svenska medborgare här så underskatta inte hur coola vi och våra symboler är där!

Äh, nej det tycker jag inte alls är samma sak... Varenda svensk vet väl vad LA är, men hur många i USA vet vad STHLM är eller Vasaskeppet?? Hur det skulle vara coolt övergår mitt förstånd. Men självklart kan en svensk-fanatisk amerikan uppskatta det - men TS ska skicka detta till en vän helt utan svensk-anknytning.
 
Men på mattemat. Råg känns ju väldigt nordiskt, och kummin också. Så kanske finn crisp? Lingonsylt? Hjortron? Torkat viltkött? Snaps?

Och @Migo förstås: Oh ja, RIKTIG lingonsylt finns typ inte utomlands, inte hjortronsylt heller.... eller om man vill vara riktigt delikatessen - åkerbär!
Även messmör är ju lite kul. :) Fast jag är inte säker på om det är en kylvara på tub? På tub har du ju också till exempel mjukost med rökt renkött och vi är tydligen berömda för vår tubmat, vi svenskar.
Kanske ett par dammsugare och en delicatoboll också? De finns ju styckeförpackade och håller lika länge som twinkies, alltså typ femtio år efter apokalypsen. :D
 
Och @Migo förstås: Oh ja, RIKTIG lingonsylt finns typ inte utomlands, inte hjortronsylt heller.... eller om man vill vara riktigt delikatessen - åkerbär!
Även messmör är ju lite kul. :) Fast jag är inte säker på om det är en kylvara på tub? På tub har du ju också till exempel mjukost med rökt renkött och vi är tydligen berömda för vår tubmat, vi svenskar.
Kanske ett par dammsugare och en delicatoboll också? De finns ju styckeförpackade och håller lika länge som twinkies, alltså typ femtio år efter apokalypsen. :D
Messmörstub kan vara kul! Glasburk tror jag inte jag vågar testa med faktiskt, det kommer ligga känsliga grejer med i paketet.
 
Messmörstub kan vara kul! Glasburk tror jag inte jag vågar testa med faktiskt, det kommer ligga känsliga grejer med i paketet.
Jag brukar få min sylt/mina bär förpackade i zip-påsar. :) Fast det är kanske också lite sisådär med lång transport.
 
Det mesta jag hittar tyder på att de inte har osthyvlar alls, typ?

Det brukade vara svart att hitta vassa och bra osthyvlar, sa ar det inte langre, numera finns det bra osthyvlar i varenda affar. Man ater inte ost pa samma satt i Sverige sa, som @honung sa, sa man behover inte hyvla ost. Det finns lika gott om smorknivar i tra har i butikerna, sa det ar ocksa gansa meningslost att slosa porto pa.

Äh, nej det tycker jag inte alls är samma sak... Varenda svensk vet väl vad LA är, men hur många i USA vet vad STHLM är eller Vasaskeppet?? Hur det skulle vara coolt övergår mitt förstånd. Men självklart kan en svensk-fanatisk amerikan uppskatta det - men TS ska skicka detta till en vän helt utan svensk-anknytning.

De allra flesta (oavsett var i landet de bor) vet att Stockholm ar en huvudstad i Europa, dock inte alltid vilket land. Precis som de flesta Svenskar vet att San Jose' ar en stad i SydAmerika men inte har en aning om var.
Nar jag tanker pa det vore nog en troja eller keps med Göteborg (eller annan valfri "Svensk" bokstav bli annu mer poppulart).
En av sonerna far sitt forrad med "Sverige/Stockholm/Vasaskepps kepsar och trojor pafyllda varje gang nagon aker till Sverige. Samtidigt bar vi med till andra som ocksa klar sig lika. Sonen har da oftast flera kompisar som vill ha mest for att de ar snygga och ocksa for att det ar coolt att ha .

Aven om man bor i Florida dar det regnar dagligen och ar ett vatvarmande omslag ute hela sommaren har alla luftkonditionering inne och jag tror att de allra flesta, alla jag kanner i alla fall, skulle bli jatte glada for ett farskinn. Det vore nog den perfecta presenten, med lite smagodis som inte ar chocolad.

Finncrisp finns i lokala matkedjan pa "halso hyllan" liksom Felix "Wild Lingonberry Jam". Hjortronsylt ar dessutom endast fran Sverige och saljs inte nagon stans alls nu nar IKEA tagit ut det ur sitt sortiment.

Messmor ar en utmarkt ide, sarskilt pa tub, det ar nog bara Sverige som har sa mycket mat i tub.

Inget kott alls, eller ris, vill de ha genom tullen. Ris om det ar tillagat kan ga bra (inga insekter) daremot ar kott aven nar det ar tillrett inte populart och tullen tar garna mer an de maste om de ar osakra, (sarskilt om det nyligen funnits BSE eller mul och klovsjuka i Europa) liksom aldrig nagon frukt eller gronsaker.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 887
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 489
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 212
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp