"Typiskt svenskt"

Det brukade vara svart att hitta vassa och bra osthyvlar, sa ar det inte langre, numera finns det bra osthyvlar i varenda affar. Man ater inte ost pa samma satt i Sverige sa, som @honung sa, sa man behover inte hyvla ost. Det finns lika gott om smorknivar i tra har i butikerna, sa det ar ocksa gansa meningslost att slosa porto pa.



De allra flesta (oavsett var i landet de bor) vet att Stockholm ar en huvudstad i Europa, dock inte alltid vilket land. Precis som de flesta Svenskar vet att San Jose' ar en stad i SydAmerika men inte har en aning om var.
Nar jag tanker pa det vore nog en troja eller keps med Göteborg (eller annan valfri "Svensk" bokstav bli annu mer poppulart).
En av sonerna far sitt forrad med "Sverige/Stockholm/Vasaskepps kepsar och trojor pafyllda varje gang nagon aker till Sverige. Samtidigt bar vi med till andra som ocksa klar sig lika. Sonen har da oftast flera kompisar som vill ha mest for att de ar snygga och ocksa for att det ar coolt att ha .

Aven om man bor i Florida dar det regnar dagligen och ar ett vatvarmande omslag ute hela sommaren har alla luftkonditionering inne och jag tror att de allra flesta, alla jag kanner i alla fall, skulle bli jatte glada for ett farskinn. Det vore nog den perfecta presenten, med lite smagodis som inte ar chocolad.

Finncrisp finns i lokala matkedjan pa "halso hyllan" liksom Felix "Wild Lingonberry Jam". Hjortronsylt ar dessutom endast fran Sverige och saljs inte nagon stans alls nu nar IKEA tagit ut det ur sitt sortiment.

Messmor ar en utmarkt ide, sarskilt pa tub, det ar nog bara Sverige som har sa mycket mat i tub.

Inget kott alls, eller ris, vill de ha genom tullen. Ris om det ar tillagat kan ga bra (inga insekter) daremot ar kott aven nar det ar tillrett inte populart och tullen tar garna mer an de maste om de ar osakra, (sarskilt om det nyligen funnits BSE eller mul och klovsjuka i Europa) liksom aldrig nagon frukt eller gronsaker.

Jag är lätt skeptisk till massproducerad lingonsylt. Den de använder på IKEA till exempel, smakar mest vinbär. Bluh!
Nu verkar det ju inte aktuellt hur som helst, dock. :)
 
Kanske en sådan där flaska med essens för att göra egen hallon/lakrits-sprit? :D Jag har bjudit på sådana shots här och reaktionen har mest varit O_o snarare än :yuck:. En ny smakupplevelse!
De kommer i plastflaskor dessutom.
 
Jag är lätt skeptisk till massproducerad lingonsylt. Den de använder på IKEA till exempel, smakar mest vinbär. Bluh!
Nu verkar det ju inte aktuellt hur som helst, dock. :)

Jag koper inte lingonsylt pa IKEA ... daremot "Felix Wild Lingonberry Jam" pa hyllan pa Safeway eller Albertson's da den ar sa mycket battre och smakar som Mormors lingonsylt brukade gora :d Hjortronsylt tar jag vad jag kan fa tag pa ... och det ar sallan jag far tag pa nagot da vi inte reser sa ofta sedan den aldre generationen inte finns kvar i Sverige. Med mycket langa mellanrum bestaller jag en burk "Lars Own Wild Swedish Cloudberry Preserve" for en hel formogenhet.
Appropa det ska jag nog gora belgiska vafflor i dag (SUPER goda och krispiga med vaniljyoghurt) och oppna sista burken av hjortronsylt.
 
Jag koper inte lingonsylt pa IKEA ... daremot "Felix Wild Lingonberry Jam" pa hyllan pa Safeway eller Albertson's da den ar sa mycket battre och smakar som Mormors lingonsylt brukade gora :d Hjortronsylt tar jag vad jag kan fa tag pa ... och det ar sallan jag far tag pa nagot da vi inte reser sa ofta sedan den aldre generationen inte finns kvar i Sverige. Med mycket langa mellanrum bestaller jag en burk "Lars Own Wild Swedish Cloudberry Preserve" for en hel formogenhet.
Appropa det ska jag nog gora belgiska vafflor i dag (SUPER goda och krispiga med vaniljyoghurt) och oppna sista burken av hjortronsylt.

Jag är skeptisk även till Felixprodukten, men så är jag mycket petig med min lingonsylt. Bara 48% lingon liksom? Hmmmm. :D

Do the våfflor! :heart
Jag har väldigt högt skattad, hemgjord åkerbärssylt i frysen som jag fortfarande inte vågat göra någonting med. Inget tillfälle känns liksom högtidligt och speciellt nog.
 
Punch! Bäska droppar! Danskt rågbröd, finns det där borta? Messmör är supergott, men det är väl en kylvara? Pressgurka?

Det ska btw vara rårörda lingon. Inte sylt.
 
Västerbottenost btw? Jag har dålig koll på ostar ska sägas, men är inte det rätt svenskt?

Vasterbotten ost ar oerhort popular nar vi lyckas fa hit nagon nu sedan IKEA slutat salja den.

Som kuriosa hade vi Ärketyska gäster som Älskar kaviar.

Och vi har lyckas fora en hel massa manniskor i fordarvet med kaviar. Allt fran Asiater till SydAmerikaner ... och naturligtvis en storre mangd manniskor i USA och Canada. Det ar i och for sig en vara som folk verkar antingen alska eller hata ... som marmite ungefar. :p

Vasa knackebrod finns ocksa pa de flesta butiker i "halsohyllan" ... bredvid finnkrisp och en hel uppsjo av Tyska produkter.
 
Jag börjar inse att svenska produkter är mer lättillgängliga i USA än här i UK! Här har ingen hört talas om lingonsylt for sure, och Verkligen inte finncrisp eller knäckebröd. Däremot har jag råkat snubbla över pågenskorpor en gång, och alltid Annas pepparkakor till jul, och det är ju lite kul. :D
Glöggkryddor vore kanske lite roligt också? Tillsammans med recept? Det är faktiskt lite annorlunda från till exempel mulled wine.
Torkade enbär som krydda? :heart
 
Jag börjar inse att svenska produkter är mer lättillgängliga i USA än här i UK! Här har ingen hört talas om lingonsylt for sure, och Verkligen inte finncrisp eller knäckebröd. Däremot har jag råkat snubbla över pågenskorpor en gång, och alltid Annas pepparkakor till jul, och det är ju lite kul. :D
Glöggkryddor vore kanske lite roligt också? Tillsammans med recept? Det är faktiskt lite annorlunda från till exempel mulled wine.
Torkade enbär som krydda? :heart

Piffi Allkrydda och Aromat:D
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 888
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 489
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 217
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp