Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?

Tidigare har det gått att köpa försvarets ullunderställ, tillverkade på femtiotalet tror jag och i grymt bra, lite tjockare kvalitet, långt bättre än något modernt jag provat. Jag hade två par långkalsonger men dumt nog hade jag dem inte malsäkert så de förstördes av malen. Jag tror inte försvarets i ull går att få tag i längre, de som finns att köpa är bomullsvarianten som är bra men fungerar som sagt bara så länge man inte blir svettig.
Ha! Jag tittade igenom garderoben och hittade min malsäkra täta plastpåse med oanvända ullplagg: någon mössa, två par tjocka ullstrumpor och det ena paret av försvarets långkalsonger i ull, helt oanvända och utan minsta malhål! Jag mindes fel, jag hade två par men glömt att jag lagt undan andra paret så det var alltså bara ena paret malen förstörde :)
 
Mindre packvolym och mindre vikt att bära runt på...
Som exempel: min ena syntetsäck har komforttemperatur på 7 plusgrader och väger 1139g (utan packpåse). Min dunsovsäck har komforttemperatur på 3,6 plusgrader och väger 850g utan packpåse. Det blir nästan 300g mindre vikt att kånka runt på, och det är möjligt för mig att vara ute när det är kallare. Min andra syntetsäck har komforttemperatur på 0 grader, den väger hela 1618g! Det är ungefär det dubbla mot dunsäcken. (Jag köpte två olika syntetsäckar innan jag insåg att det ändå var för tungt och att jag behövde en dunsäck för att få ner vikten.

Kan man spara 300g eller mer så är det definitivt något som känns redan efter en dags vandring. Ska man vara ute längre och därmed blir tröttare så känns det otrolig skillnad. Mitt tips är alltid att försöka hitta så lätt som möjligt när det gäller sovsäck, tält och ryggsäck, det är där man kan spara in på vikten lättast.

För att hålla sovsäcken fräsch längre så är det jättesmart att ha en "liner" (ett lakan för sovsäcken). Finns i lite olika material och ser på produktbilder ofta ut såhär:
cocoon-mummyliner-microfiber-twilight-blue-1.jpg

Jag tittar på en syntetsäck med komforttemperatur på -6,5 grader. Den väger 1200 gram. Finns en motsvarande dunsäck som väger samma, fast volymen blir mindre.
Fast, jag är nybörjare, har bara vandrat lite och mest haft större, tyngre grejer, så det blir en stor förbättring för mig ändå skulle jag tro! Vet inte vad våra gamla sovsäckar väger, men skulle tro det är en del mer i både vikt och volym och högre komforttemp. Ja, såntdär ska jag nog skaffa :) känns bra. Mamma har ett som jag lånat innan ibland.

Hur mycket väger ditt tält, ryggsäck och liggunderlag? :)
 
Mindre packvolym och mindre vikt att bära runt på...
Som exempel: min ena syntetsäck har komforttemperatur på 7 plusgrader och väger 1139g (utan packpåse). Min dunsovsäck har komforttemperatur på 3,6 plusgrader och väger 850g utan packpåse. Det blir nästan 300g mindre vikt att kånka runt på, och det är möjligt för mig att vara ute när det är kallare. Min andra syntetsäck har komforttemperatur på 0 grader, den väger hela 1618g! Det är ungefär det dubbla mot dunsäcken. (Jag köpte två olika syntetsäckar innan jag insåg att det ändå var för tungt och att jag behövde en dunsäck för att få ner vikten.

Kan man spara 300g eller mer så är det definitivt något som känns redan efter en dags vandring. Ska man vara ute längre och därmed blir tröttare så känns det otrolig skillnad. Mitt tips är alltid att försöka hitta så lätt som möjligt när det gäller sovsäck, tält och ryggsäck, det är där man kan spara in på vikten lättast.

För att hålla sovsäcken fräsch längre så är det jättesmart att ha en "liner" (ett lakan för sovsäcken). Finns i lite olika material och ser på produktbilder ofta ut såhär:
cocoon-mummyliner-microfiber-twilight-blue-1.jpg
Dun är lätt och varmt till en sovsäck men är svårare att torka. Det kan vara en nackdel vid fjällvandring, högre vikt för syntet är förstås också en stor nackdel.
 
Men jises, ja vilken djungel detta är!!

Bästa är väl att köpa beg då? Second hand blir ju mycket bättre iaf, inget mer resursslöseri? Men tja, alltid vill man kanske inte det, men det allra mesta köper jag ju beg iaf :)

En sak till... dunsovsäck? Big no no väl? Fast syntet var ju inte heller bra?! Fast... djur före miljö? ha ha... beg sovsäck? Hmm njaej?
Begagnat är alltid bäst vad gäller klimat och resurser men det största problemet med syntet är mikroplaster, och de kommer ju tyvärr även av begagnad syntet.
 
Jag tittar på en syntetsäck med komforttemperatur på -6,5 grader. Den väger 1200 gram. Finns en motsvarande dunsäck som väger samma, fast volymen blir mindre.
Fast, jag är nybörjare, har bara vandrat lite och mest haft större, tyngre grejer, så det blir en stor förbättring för mig ändå skulle jag tro! Vet inte vad våra gamla sovsäckar väger, men skulle tro det är en del mer i både vikt och volym och högre komforttemp. Ja, såntdär ska jag nog skaffa :) känns bra. Mamma har ett som jag lånat innan ibland.

Hur mycket väger ditt tält, ryggsäck och liggunderlag? :)
Vilken syntetsäck är det du tittar på då?
Mitt tält väger 1730g, men då är det ett 2 pers med stor(!) absid eftersom jag alltid vandrar med hundarna. Ryggsäcken är 65L (för att hundprylarna också ska rymmas) och väger 1200g om jag inte minns fel. Liggunderlaget är ett uppblåsbart i dubbel bredd, även det pga hundarna, väger ca 830g.
 
Jag tittar på en syntetsäck med komforttemperatur på -6,5 grader. Den väger 1200 gram. Finns en motsvarande dunsäck som väger samma, fast volymen blir mindre.
Fast, jag är nybörjare, har bara vandrat lite och mest haft större, tyngre grejer, så det blir en stor förbättring för mig ändå skulle jag tro! Vet inte vad våra gamla sovsäckar väger, men skulle tro det är en del mer i både vikt och volym och högre komforttemp. Ja, såntdär ska jag nog skaffa :) känns bra. Mamma har ett som jag lånat innan ibland.

Hur mycket väger ditt tält, ryggsäck och liggunderlag? :)
Om du köper en i syntet (och även dun men inte lika känsligt tror jag) är det viktigt att inte långtidsförvara den komprimerad. Jag gjorde det misstaget med min sovsäck och den tappade märkbart i fluffighet och jag är inte säker på att den återfått sin volym trots att jag nu har den löst.
 
Vilken syntetsäck är det du tittar på då?
Mitt tält väger 1730g, men då är det ett 2 pers med stor(!) absid eftersom jag alltid vandrar med hundarna. Ryggsäcken är 65L (för att hundprylarna också ska rymmas) och väger 1200g om jag inte minns fel. Liggunderlaget är ett uppblåsbart i dubbel bredd, även det pga hundarna, väger ca 830g.

Marmot Trestles Elite Ecco 20 för kvinnor:).
Motsvarande skulle då vara Angel Fire.
Okej! Vad är det tält? Jag tittar på ett som väger 2480 g, fast få är det lite extra högt så man sitta plus lite extra vattenpelare!
Okej! Jag tittar på en ryggsäck på 46 som väger 1400 tror jag... vet inte om jag klarar mig på en 46-liters, men tänk er jag köper de andra först o ryggsäcken sist :p
Oki! Liggunderlagen jag kikar på minns jag inte riktigt vad de väger... hmm.
 
Om du köper en i syntet (och även dun men inte lika känsligt tror jag) är det viktigt att inte långtidsförvara den komprimerad. Jag gjorde det misstaget med min sovsäck och den tappade märkbart i fluffighet och jag är inte säker på att den återfått sin volym trots att jag nu har den löst.

Tack för tipset jo det tänker vi på, har sovsäckarna utbredda över en soffa i extrarummet hemma oftast :)
 
Sen gjorde jag även misstaget att köpa en sovsäck som är något för trång i överdelen, helt värdelöst och kommer nog byta ut den på grund av det för det gör att man sover klart sämre. Nästa sovsäck skall jag provligga först innan jag köper.
 
Sen gjorde jag även misstaget att köpa en sovsäck som är något för trång i överdelen, helt värdelöst och kommer nog byta ut den på grund av det för det gör att man sover klart sämre. Nästa sovsäck skall jag provligga först innan jag köper.

Ja, det vore ju grymt om man kunde provligga först. Det får bli att reka och kolla vart jag kan prova "min"!
 
Bomull fattar jag inte varför det tillverkas kläder av. Det kräver enorma resurser och är värdelöst i kläder. Bomull drar åt sig fukt och håller den sedan kvar. Det innebär att plaggen kyler och blir tunga.

Bambu växer enormt snabbt och sålänge man köper från okej ställen så är det ett bra klädmaterial. Bambu andas bra och släpper ifrån sig fukten utåt nästan lika snabbt som den drar åt sig den från kroppen. Bambu används med fördel när det är plusgrader fortfarande enligt min åsikt men där är man såklart olika.

Ull är ett fantastiskt material och sålänge djuren behandlas väl är det ett bra material till kläder. Framförallt merinoull blandas ofta med lite syntet för att bli mer hållbart och det får man ju gå till sitt eget samvete om man är okej med det eller inte.

Både bambu och ull värmer även om det är fuktiga.

Syntet kan man möjligtvis använda på sommaren eller som mellanlager över merinoullställ. Tycker jag.
Jag tycker mycket om bomull. Kliar inte och går att tvätta i 60 grader. Har överlag svårt för många syntetiska plagg tyvärr. Många krymper också om man tvättar de för varmt :(
 
Tyg av bambu genomgår en viskosprocess med kemikalier precis som annan viskos(rayon, modal, tencel, lyocell mfl) gör. Skillnaden är att man använder just bambu som råvara i stället för annan träråvara. Vilka kemikalier som används beror lite på, lyocell har väl lyckats plocka bort en av de värsta från processen. Nån har lyckats ta fram ett slutet system som i princip nollar utsläppen, men jag minns tyvärr inte vem eller i vilken skala. Det finns väl hyggliga källor som pekar på att viss regnskogsskövling har förekommit för att odla trä till viskostyger. Kemikalierna är riktigt gräsliga och skadar både miljö och människorna som arbetar med framställningen.

Viskosprocessen är riktigt hård, cellulosa omvandlas mha kemikalierna till en massa som påminner om honung(/kåda/sirap dyl) i konsistensen för att kunna spinnas till tråd. Mycket av bambuns beryktade egenskaper är snarare greenwashing än nåt annat. Det är en viskos bland andra viskoser, varken mer eller mindre. Viskos är otroligt behagligt att ha på sig imho, lätt, svalt, andas osv. Liksom andra naturliga fibrer är det nedbrytbart. :up:

Du @strawberrysylt är väl en fena på secondhand om jag inte minns fel :) snackar vi kläder hade jag nog tänkt secondhand i första hand, därefter (noga vald)ull om du vill köpa nytt. Viskos(/bambu) före bomull.
(Förlåt för novell, jag älskar viskos 😂)
 
Marmot Trestles Elite Ecco 20 för kvinnor:).
Motsvarande skulle då vara Angel Fire.
Okej! Vad är det tält? Jag tittar på ett som väger 2480 g, fast få är det lite extra högt så man sitta plus lite extra vattenpelare!
Okej! Jag tittar på en ryggsäck på 46 som väger 1400 tror jag... vet inte om jag klarar mig på en 46-liters, men tänk er jag köper de andra först o ryggsäcken sist :p
Oki! Liggunderlagen jag kikar på minns jag inte riktigt vad de väger... hmm.
Mitt tält är ett Nordisk Oppland UL, ett sånt här https://backpackinglight.se/talt/2-personstalt/nordisk-oppland-2-lw (fast mitt köptes billigare när annan butik hade utförsäljning). Hade jag varit ensam hade jag kikat på tält som väger max 1500g. Mitt förra väger 2500g (2400g enligt specifikationerna, men de är alltid lite... onödigt positiva) och skillnaden mellan det och mitt nuvarande är enorm.

Tänk också på att såväl tält som ryggsäck går att hyra många gånger! Då får du möjlighet att testa vad du verkligen behöver och vill ha, utan att behöva köpa massor av produkter som kanske blir fel i slutändan.
 
Marmot Trestles Elite Ecco 20 för kvinnor:).
Motsvarande skulle då vara Angel Fire.
Okej! Vad är det tält? Jag tittar på ett som väger 2480 g, fast få är det lite extra högt så man sitta plus lite extra vattenpelare!
Okej! Jag tittar på en ryggsäck på 46 som väger 1400 tror jag... vet inte om jag klarar mig på en 46-liters, men tänk er jag köper de andra först o ryggsäcken sist :p
Oki! Liggunderlagen jag kikar på minns jag inte riktigt vad de väger... hmm.

Köp ryggsäck när du vet hur mycket utrymme du behöver. Låna eller hyr olika modeller så att du vet vad som faktiskt passar dig.

Jag har (för skogsbruk) :
Sovsäck (-4,5°C komfort) 665 g
Liggunderlag (R=5,4) 340 g
Ryggsäck 1100 g
Tält 1900 g (det är totalt overkill för skogen, men jag sover gärna högt upp på kalfjället). Skulle jag köpa ett till hade det landat på 8-900 g.

På inköpslistan står en sovsäck för höst och vår, komfort - 9°C, och där har jag satt smärtgränsen till 1 kg. Över det blir det snudd på omöjligt att hålla packningen på under en tredjedel av kroppsvikt vilket är vad som är görbart att bära på ett vettigt sätt.
 
Tyg av bambu genomgår en viskosprocess med kemikalier precis som annan viskos(rayon, modal, tencel, lyocell mfl) gör. Skillnaden är att man använder just bambu som råvara i stället för annan träråvara. Vilka kemikalier som används beror lite på, lyocell har väl lyckats plocka bort en av de värsta från processen. Nån har lyckats ta fram ett slutet system som i princip nollar utsläppen, men jag minns tyvärr inte vem eller i vilken skala. Det finns väl hyggliga källor som pekar på att viss regnskogsskövling har förekommit för att odla trä till viskostyger. Kemikalierna är riktigt gräsliga och skadar både miljö och människorna som arbetar med framställningen.

Viskosprocessen är riktigt hård, cellulosa omvandlas mha kemikalierna till en massa som påminner om honung(/kåda/sirap dyl) i konsistensen för att kunna spinnas till tråd. Mycket av bambuns beryktade egenskaper är snarare greenwashing än nåt annat. Det är en viskos bland andra viskoser, varken mer eller mindre. Viskos är otroligt behagligt att ha på sig imho, lätt, svalt, andas osv. Liksom andra naturliga fibrer är det nedbrytbart. :up:

Du @strawberrysylt är väl en fena på secondhand om jag inte minns fel :) snackar vi kläder hade jag nog tänkt secondhand i första hand, därefter (noga vald)ull om du vill köpa nytt. Viskos(/bambu) före bomull.
(Förlåt för novell, jag älskar viskos 😂)
Ett litet tillägg, tencel är ett märke av lyocell. Lyocell och modal är precis som viscose en regenerat process där man bryter ned och omskapar en fiber. Men Lyocell (inkl tencel) och modal är betydligt miljövänligare processer som inte använder lika mycket kemikalier i processen som vanlig viscose.

Om man tittar på merinoull är det bra om den är mulesingfri. Annars är ull varmast och transporterar bort fukt från kroppen, kan klia. Bomull är en tålig fiber men suger åt sig fukt som stannar i plagget. Polyester kan bli kall. Den bambutrikå/viscose jag har har betet sig ungefär som bomull, dvs den drar åt sig fukt, medan annan viscose varit mer som en syntetfiber.

Om jag var du hade jag tittat på underställ i ull och sedan sett till att laga som när de går sönder för att få ut mesta möjliga användning på dom. Den miljövänligaste fibern är den som används länge.
 
Bomull fattar jag inte varför det tillverkas kläder av. Det kräver enorma resurser och är värdelöst i kläder. Bomull drar åt sig fukt och håller den sedan kvar. Det innebär att plaggen kyler och blir tunga.

Bambu växer enormt snabbt och sålänge man köper från okej ställen så är det ett bra klädmaterial. Bambu andas bra och släpper ifrån sig fukten utåt nästan lika snabbt som den drar åt sig den från kroppen. Bambu används med fördel när det är plusgrader fortfarande enligt min åsikt men där är man såklart olika.

Ull är ett fantastiskt material och sålänge djuren behandlas väl är det ett bra material till kläder. Framförallt merinoull blandas ofta med lite syntet för att bli mer hållbart och det får man ju gå till sitt eget samvete om man är okej med det eller inte.

Både bambu och ull värmer även om det är fuktiga.

Syntet kan man möjligtvis använda på sommaren eller som mellanlager över merinoullställ. Tycker jag.
Bomull är en extremt tålig fiber vilket ger plagg som håller länge exempelvis jeans. Största problemet idag är inte vilken fiber som är i plagget utan mängden plagg/textilier vi konsumerar.
 
Mitt tält är ett Nordisk Oppland UL, ett sånt här https://backpackinglight.se/talt/2-personstalt/nordisk-oppland-2-lw (fast mitt köptes billigare när annan butik hade utförsäljning). Hade jag varit ensam hade jag kikat på tält som väger max 1500g. Mitt förra väger 2500g (2400g enligt specifikationerna, men de är alltid lite... onödigt positiva) och skillnaden mellan det och mitt nuvarande är enorm.

Tänk också på att såväl tält som ryggsäck går att hyra många gånger! Då får du möjlighet att testa vad du verkligen behöver och vill ha, utan att behöva köpa massor av produkter som kanske blir fel i slutändan.

Okej! Ja, det var lite över min prisklass.
Jag tänker också att jag kommer inte (iaf inte i början eller som det känns i nuläget att jag vill, kanske sen, men det är en senare fråga) vandra ensam, så då tänker jag att bär jag tältet, kan den andra bära köket t ex.
Jo men precis, det är bra att den möjligheten finns.

Köp ryggsäck när du vet hur mycket utrymme du behöver. Låna eller hyr olika modeller så att du vet vad som faktiskt passar dig.

Jag har (för skogsbruk) :
Sovsäck (-4,5°C komfort) 665 g
Liggunderlag (R=5,4) 340 g
Ryggsäck 1100 g
Tält 1900 g (det är totalt overkill för skogen, men jag sover gärna högt upp på kalfjället). Skulle jag köpa ett till hade det landat på 8-900 g.

På inköpslistan står en sovsäck för höst och vår, komfort - 9°C, och där har jag satt smärtgränsen till 1 kg. Över det blir det snudd på omöjligt att hålla packningen på under en tredjedel av kroppsvikt vilket är vad som är görbart att bära på ett vettigt sätt.

Ja, precis.

Oj, det var lätta grejer! Antar att prislappen är därefter också (men kan ju som sagt leta beg :) ), men vad är det för grejer du har? :)

---------------------

Tack för alla svar om olika material också, jag håller på att processa :)
 
Senast ändrad:
Ja, hur var det nu med det?
Vill man köpa det? Eller har djuren blivit dåligt behandlade? Hur vet man?
Och skövlas bambun?

Jag funderar på underställ. Ull är varmast väl? Fast ja hur är det med ovanstående?

Annars, syntet/polyester, funkar det?

Hur tänker ni...? 😊
Skillnad om man köper beg kanske tänker jag...? :)
Jag föredrar ull och tänker att om lite syntet mångdubblar livslängden på ett plagg så är det motiverat att blanda in det. Jag hade försvarets värmetröja som höll i över 20 år, liknande tillverkas av Woolpower. Jag har också plagg från Aclima som är sköna och som jag tror kommer att hålla i många, många år. Även t-shirts från Röjk i bambu/merino som jag tror kommer att hålla länge.
 

Liknande trådar

Tjatter Utifrån diskussioner i tråden "Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?" om sovsäckar och liggunderlag specifikt för...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
11 802
Senast: Dentaku
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 433
Senast: emlem
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: videnlis
·
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp