Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?

Längd?
Jag vet inte, hur stor skillnad det är beroende på kupstorlek, Jag vill ju ha den under bysten eller ja möjligen över, inte mitt på.

Jag har den definitivt över bysten, under hamnar den i solar plexus och där vill jag inte ha någon belastning. Skulle dock aldrig köpa en ryggsäck där den remmen inte går att flytta.

Det stora problemet för mig är ramen och axelremmarna. Jag har mindre än 40 cm i axelmått, och en "normalbred" ram sticker ut så mycket på sidorna att jag blir obalanserad. Likaså måste den vara väldigt kort i ryggen, eftersom all belastning nedanför svanken gör att vikten hamnar helt fel. Sen måste axelremmarna vara smala och väldigt svängda för att inte ligga emot halsen, få plats på de smala axlarna, men inte skava på byst eller armar. Jag har strl XS på kläder och drar 60E, som referens. Det är som att försöka passa in en sadel till ett hopplöst sadelläge liksom.
Det skrivs ju att det är så bra med damstl på sovsäck eftersom kvinnor är kortare, bredare höfter och frusna.

Om man inte har det problemet finns det ju en uppsjö bra unisex-sovsäckar, till skillnad från de relativt få riktigt bra damsäckarna. Om man faktiskt vill ha bredare höftområde brukar damsäckarna även finnas i lång storlek, och temperaturklassning väljer man ju efter behov.
 
Jag har den definitivt över bysten, under hamnar den i solar plexus och där vill jag inte ha någon belastning. Skulle dock aldrig köpa en ryggsäck där den remmen inte går att flytta.

Det stora problemet för mig är ramen och axelremmarna. Jag har mindre än 40 cm i axelmått, och en "normalbred" ram sticker ut så mycket på sidorna att jag blir obalanserad. Likaså måste den vara väldigt kort i ryggen, eftersom all belastning nedanför svanken gör att vikten hamnar helt fel. Sen måste axelremmarna vara smala och väldigt svängda för att inte ligga emot halsen, få plats på de smala axlarna, men inte skava på byst eller armar. Jag har strl XS på kläder och drar 60E, som referens. Det är som att försöka passa in en sadel till ett hopplöst sadelläge liksom.


Om man inte har det problemet finns det ju en uppsjö bra unisex-sovsäckar, till skillnad från de relativt få riktigt bra damsäckarna. Om man faktiskt vill ha bredare höftområde brukar damsäckarna även finnas i lång storlek, och temperaturklassning väljer man ju efter behov.
Därför vore det ju bättre att inte könsindela sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar osv och istället dela in dem utifrån vad de har för mått mm.
 
Ja, jag har tittat på Angel Fire. Just nu ligger "min" syntetsäck före, men kan ev. tänka mig en begagnad AF. Jag vet inte hur stor plats min syntetsäck tar, ska försöka antingen ta mig till en butik och kolla/känna/provpacka eller också be nån skicka bilder.
Det finns en ryggsäck jag kikar på som har sovsäcksfack längst ner så vore ju roligt om den fick plats där.

Vad är det för tält du har? :)

Japp, det är uppblåsbara jag tittar på. Känns dyrt, men man får se det som som investering i sig själv! Och allt kostar ju pengar så.
Kommer inte ihåg namnet på tältet men märket är Urberg. Efter lite eftertanke väger den nog drygt 3 kg. Tältar dock inte själv så kan dela upp vikten.

Gällande sovsäck så beställde jag min online, tror det var Outnorth, och kunde ju känna och klämma på den när den kom hem. Testade även att ligga i den (med en linner) för att se hur det kändes (alltså jag använde inte sovsäcken innan jag bestämde mig för att behålla den ;)). Hade jag velat hade jag ju kunnat lämna tillbaka den om jag inte hade gillat känslan etc.
 

Liknande trådar

Tjatter Utifrån diskussioner i tråden "Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?" om sovsäckar och liggunderlag specifikt för...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
11 798
Senast: Dentaku
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 433
Senast: emlem
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: videnlis
·
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
3 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp