Ultimata Dragbilen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 9 168
Sv: Ultimata Dragbilen

Det är inte alltid dyrare att laga en dyr bil. Jag hade en BMW innan Passaten och det var faktiskt väldigt billiga reservdelar till den. VW som både passat och audi tillhör är ganska dyra delar till. Min passat har bara funkat hela tiden... Nån glödlampa och rep av ACn... Farsans audi däremot har krånglat till och från... Men det finns väl måndagsexemplar av alla bilar...I en undersökning i en biltidning var det lika dyrt att äga en volvo som en porsche...

Camilla_H skrev:
De två modeller jag titta på är Skoda Octavia 1,9 TDI, 4WD. Fördelen med bilen är att den är billig, stark och bränslesnål. Sen har den Haldex-fyrhjulsdrift vilket även Volvo gått över på senare tid. Detta system innebär att du inte har konstant fyrhjlusdrift utan bara då det behövs, annars är den framhjulsdriven. Slitstarkt och billigt OM det skulle haverera. Låter som drömbilen, eller hur? Nacdelarna är att de inte har världens skönast åkcomfort, inte är så stora (men det bortser jag ifrån då jag har de kriterier jag har) men framförallt inte går att få tag i begagnade för 50 - 75 000 kr!!! Jag har verkligen försökt... Har en stående beställning inne hos Skoda-försäljaren här, men han har inte hört av sig på flera månader.
Skoda har fyrhjuldrivna bilar med bensinmotorer också, men då drar de mer.

Så nu lutar det åt en Audi A4 Quattro 1,9 TDI. Trots att den bilen också har dieselglasmotorn (för övrigt samma som i Volvon). MYCKET, MYCKET viktigt med kamremsbyten och att det görs av en auktoriserad firma (annars gör jag typ ALLT själv...). Den är skön att köra, går mycket billigt (0,55 som MEST!), stark och rätt snygg plus att det finns en uppsjö begagnat till ibland riktigt bra priser.

Så mina tusenlappar kommer att läggas på en A4 och om jag inte gillar den blir det nog en Skoda...

/Camilla

Vi hade en Audi 100 avant quattro -93 (ja de har sååååå långa namn) och den va riktigt törstig både med och utan släp.
men en sån får du utan problem för 20 000 kr ;)

Nu har pappa en Skoda Octavia Ambiente TDI 1.9 4wd -01 (ja de blev ju inte mindre bokstäver där inte) den köpte han från bilhandlare för ett år sen för ca 100 000 kr...
Har sett äldre (98-01) o prisklassen runt 75 000 - 100 000 kr.

Jag är helnöjd med bägge bilar som dragbilar men Skodan drar ju nästan hälften av vad Audin drar... Har åkt husvagn ner till Falstebo (fr Sthlm) och den drog ca 1 l/milen (jag höll nästan 90 hela vägen :angel: ) och den drar mindre med hästsläp. Tar sej fram på i stort sett alla underlag trots släp osv...

Jag har en Saab 9-3, den funkar finfint både till att dra hästtransport och köra vanligt med. Tycker inte att där är mycket vägljud, den drar ca 0,9 blandad körning och 1,1 med släp.
Visst där är ingen 4wd men jag har inte haft några problem.
Och så syns man!!!:p
1620241.jpg

Jag gillar inte att dra släp med framhjulsdrivna bilar. Visst, nyare framhjulsdriftssystem är bättre men man ska tänka på att när man hakar på ett släp så tynger man ner bakändan och framändan lättar och har man då driften fram samt styrning så kan det bli problem, speciellt i branta backar på vinterväglag.

/Camilla

Att Subaru skulle hålla i evighet är en överdrift. Har haft 2 st runt tjugotusen mil har det börja läcka olja om båda. Sen drar de mycket bensin och sliter däck. Du kan aldrig lagligt dra 2 stora hästar efter en Subaru.
Idag kör jag en Suzuki XL 7. V6, i och urkopplingsbar 4 hjulsdrift, hög och låg växel. drar ca litern milen men då har jag tung gasfot. Får dra 1850 med BE. Kostar 215 000:- ny.
Att åka med släp är en fröjd. Vi var uppe i Fatmomakke med en husvagn på 1800 kg efter och bilen låg strax över 1 liter milen.
Jag är inne på min andra XL Den andra skulle de sälja för 150 000:- tror jag. Då hade den gått 10 000 mil.
:angel:

SassesCarloz skrev:
Att åka med släp är en fröjd. Vi var uppe i Fatmomakke med en husvagn på 1800 kg efter och bilen låg strax över 1 liter milen.
:

Va du till Fatmomakke! och inte kom och hälsa på:mad: ????Skämmes tammefaan! skämt å sido! Va tyckte du om stället då? vägen kan vi låta bli att skriva om , den är gräslig!

* Jenny *

min mamma har en v50 och den är inte bra! den har typ bara framjulsdrift så den pallar inte backar så bra med släp! när vi ska hoppträna så får vi typ lasta av hästen innan en stor backe för bilen orkar inte upp med släp:crazy: men min pappa säljer volvo bilar så oftast om han har ngn annan bil m drag inne tex XC90/70 eller någon 4 juls driven så tar vi den:)

Du gör givetvis som du vill också men du kan ju försöka vara lite saklig i alla fall.

Om du kallar motor, hjulupphängning och större delen av drivlinan för detaljer så får det stå för dig. En A3, golf och Octavia är oerhört lika på dessa punkter.

Förlåt om jag trampar dig på tårna. Men jag har haft en Skoda Ocatavia som jag köpte ny och den var superfin i 8000 mil, sen började kvaliteten på materialen visa att de var billigare än en dyrare bil. Det klonkade, gnisslade och susade både här och där. En A6:a som jag kör nu är en helt annan bil - jag lovar! Och A6 an har jag kört i 16000 mil och den känns precis som ny fortfarande! Dessutom är quattro driften ljuvlig i vilken underlag som helst med transporten, den drar aldrig över litern heller hur fort jag än kör eller hur tungt jag än drar.
Jag menade inget illa.

kamomillo skrev:
Va du till Fatmomakke! och inte kom och hälsa på:mad: ????Skämmes tammefaan! skämt å sido! Va tyckte du om stället då? vägen kan vi låta bli att skriva om , den är gräslig!

* Jenny *
Det var ju synd att vi inte visste att du fanns där. Jag gillade stället skarpt. Vi var på en lerig camping med vattnet precis bredvid. Men, med de spöregn som var så porlade det friskt. Det var tur att vi hade den bil vi har annars hade vi nog varit kvar ännu. Vägen var ett kapitel för sig. Vi åkte ju först upp till Östersund för vidare färd, åkte runt Stekenjokk. Att det på en del ställen säga att det var väg, vore att skämta. Man höll tydligen på att bygga om hela vägen när vi åkte. Men vackert var det och många gånger provade vi 4 hjulsdriften. Fastnade aldrig!! Vi funderar på att flytta uppåt men man måste ju ha jobb, även där säger en del.

Senast ändrad av en moderator:

Nu när du kört på våra vägar så förstår du säkert att vi behöver 4 hjulsdrift:angel: Men om nu Gruvan kommer igång som vi hoppas och tror, så behöver vi stora breda vägar! Vägarna är knappt upprustade sedan gruvan la ner -88 så det är nog inte konstigt om porslinet i husvagnarna flyger omkring när ni besöker våra trakter!

Men funderar ni på att flytta uppåt i landet så välkommen hit! Just idag kan man leva på luft, för så vackert vinterväder har vi, med en otrolig utsikt över fjällen:love:

* Jenny *
Ps. du har passerat vårt hus.... de är jag helt säker på!
ds.

goldengalactica skrev:
Förlåt om jag trampar dig på tårna. Men jag har haft en Skoda Ocatavia som jag köpte ny och den var superfin i 8000 mil, sen började kvaliteten på materialen visa att de var billigare än en dyrare bil. Det klonkade, gnisslade och susade både här och där. En A6:a som jag kör nu är en helt annan bil - jag lovar! Och A6 an har jag kört i 16000 mil och den känns precis som ny fortfarande! Dessutom är quattro driften ljuvlig i vilken underlag som helst med transporten, den drar aldrig över litern heller hur fort jag än kör eller hur tungt jag än drar.
Jag menade inget illa.

Alltså en A6:a är väl i det närmaste dubbelt så dyr som en Octavia, givet samma utrustning och motor gissar jag, och det är trots allt en rätt ordentligt mycket större bil (därmed också tystare). Det är klart att något ska du få för pengarna och min åsikt är att inredningskvalitet inte är värt flera hundra tusen, du får gärna vara av annan åsikt.

Framvagnen på Octavia, Passat, Golf och A3 är bristfällig och börjar klonka och precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, många av felen delas mellan modellerna. Kolla gärna i bilprovningens statistik över fel på bilmodeller om du inte tror mig. Audis inredningar är bland de bästa som går att köpa för pengar, men bilarna är långt ifrån felfria.

Om du gillar Quattrosystemet skulle du älska Haldex, bilen känns mycket vigare tycker jag.

En Nissan King Cab 4WD Diesel m dubbelytt är kanonbra att dra med, köra spån, hö mm. Uppgradera ditt körkort , köp en King cab och du har det optimala bil-hästtrailerekipaget. Köpte själv i somras och undrar forfarande hur jag kunde vara utan förut, o varför jag inte köpt en långt tidigare.?

Körde en L200 idag. Skulle aldrig vilja ha en. Klumpig och trött.. Slirig med tvåhjulsdrift och bändig med fyrhjulsdrift... Föredrar bilar med automatisk alternativt konstant fyrhjulsdrift.

Som sagt; smaken är som baken. Tycker inte KC skiljer sig mycket från L200 i det avseendet, men eftersom jag har dåliga erfarenheter av KC väljer jag L200 istället.

Pickisen är för mig främst ett arbetsredskap, vet att jag kommer fram var jag än väljer att köra. Vill jag ha roligt kör jag något annat.

Har sett så många volvo v70 tdi på tävlingar är där ingen som kan berätta något om den om den är bra eller dålig ?

todde skrev:
Har sett så många volvo v70 tdi på tävlingar är där ingen som kan berätta något om den om den är bra eller dålig ?

Jag har en Volvo V70 D5, 2002 års modell. Den får dra 1800 kg, men det kräver ju då att man har körkort därefter. Den är toppen att dra med! Nu kör jag sällan många mil med släp, men det märks när man har hästsläpet efter att bilen har 163 hästkrafter och ett vridmoment på 340 Nm! släpet känns inte alls, inte ens i uppförsbackar.

Jag pendlar också ca 7 mil/dag med bilen, den drar 5,5-6 liter / 10 mil.

Ingen som kör med en v70 tdi typ de första årsmodeller o vill dela med sig av sina erfarenheter.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 273
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Bonita4
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 673
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet