Ultimata Dragbilen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 9 168
Sv: Ultimata Dragbilen

kajsa_kavat skrev:
Körde en L200 idag. Skulle aldrig vilja ha en. Klumpig och trött.. Slirig med tvåhjulsdrift och bändig med fyrhjulsdrift... Föredrar bilar med automatisk alternativt konstant fyrhjulsdrift.

Jag valde mellan den och KC och tog KC utan tvekan, förstår inte heller hur jag klarat mig utan den i alla år.

Lånar knapp..

Smyger in ett par frågor; någon som har erfarenhet av Ford explorer runt 95? Tjänstevikt osv..

Har själv en Ford mondeo -97:a. Är inte världens starkaste bil och så klart ingen 4wd men helt okej att köra en häst med! Får dra 1450 med b-kort. Har på senaste tiden funderat på att ta E kort också, ni som har det; vad fick ni betala för det totalt?

:bow:

Svarar på din fråga ang corzettes audi 100 quattro. Audi dieslar med quattro kom först på första A6:an, alltså -95

MVH Sanna

Jag har en gammal BMW 520i som enligt mig är den ultimata dragbilen. Bensinsnål, stadig och får dra 1580 på B-kort. Tyvärr blev jag påkör häromveckan och min "brummelisa" ska skrotas!!!!

Letar med ljus och lykta efter en nyare bil(typ -95 och uppåt) som får dra mitt släp på 1500 kg. Det är inte enkelt, speciellt när jag som hästägare inte har råd med bilar i 2-300 000 kr klassen. Så nu har jag lessnat. BE-kort på gång, kostar avsevärt mycket mindre än en nyare bil och valmöjligheterna blir såååå mycket större(när/om jag tar detta kort).....

I love my Range Rover :love: . Har en 2,5 TD lb-reggad, drar runt 1,2 l diesel med släp. Men är utmärkt att knuffa ensilagebalar med.... Man kör inte fast om man är nere i hagen och knuffar balarna heller, där är det RÄTT backigt + snö. Har ett släp som har en totalvikt på 2700 kg, var svårt att hitta en bra bil att dra med. Hittade denna på Östermalm :D Vi har en X5 också, men den får man inte dra så mycket med :mad:. Har ändå testat den med släpet och den är super att dra med!! Den ligger på 0,8 l diesel med släp.

Älskar också vår RR (2,5 TD lb-reggat här också). I vinter - då det faktiskt varit rejält med snö även härnere i Skåne - har vi fått dra upp både Jeep Cherokee och Volvo XC90 som suttit som berget.

Att dra är ett rent nöje, jag känner mig aldrig orolig för att ge mig iväg trots ruskväder (men jag är å andra sidan inte dumdristig och ger mig ut i tokväder). Med den tidigare Saab´en satt jag fast bara det kom lite regn på den leriga gårdplanen i lätt uppförsbacke.

Luftfjädring; hög markfrigång och rejält med power är hemligheten :D

Lånar knapp..

Smyger in en fråga: Någon som har dragit med octavia som inte är 4x4?

Funderar på om octavia kombi diesel funkar...

:confused:
/W

Hmm, det är ju en Golf/A3 klon vi talar om. En diesel fungerar säkert bättre vridmomentmässigt eller till och med motormässigt generellt än en svag bensinmotor. Men det är en relativt liten bil. Vi har varit väldigt nöjda med får haldexdrivna 150 hk turbo. Men en med mindre motor och utan 4wd? Nja säger jag.

Men många Subaru får ju dra 2000kg på BE-kort.
Det skulle iaf. jag få in två hästar på. Min sedan får dra 1900kg.
Och de får dra ca 1400-1500 på B-kort.

Jag hade en toyota Carina 2.0 förut som funkade hyfsat att dra med.
En diesel borde väl vara starkare?
/W

En diesel är starkare men vi pratade om en diesel utan turbo och utan fyrhjulsdrift i den storleksklassen och då skulle inte jag köpa en.

Du kan få köpa min nästa vinter för 50'! Subaru Legacy 2,0 aut -98, har gått 15.900 nu. silvermetallic och inte en rostfläck. ac.

Sen är bilar med framhjulsdrift sämre att dra med öht. När man hänger på transporten så lättar ju framhjulen lite pga kultrycket så då slirar det lättare. Hellre då bakhjusdrift om man inte har råd med 4WD.

Nu har jag köpt det blev en Merca c 180 combi. Ja kanske inte så stark o sen en bensinare men dieslen är ju dyrare än bensin vid pumparnar o jag kör inte så mycket med transporten endast ca 1 gång i veckan. Får se om det fungera den är i allafall bakhjulsdriven . Fattar inte att detta landet måste skatta sönder dieslar.

Ingen som har RAV4 eller volvo S60 eller V70 som har några erfarenheter att dela med sej? Vi letar efter "ny" bil som kan dra min boggie med en totalvikt på 1500 kg. Just nu har jag bara B körkort, men funderar på att ta E så man alltid kör lagligt.

Jo jag har en V70 -02 D5 som dragbil, se mitt tidiagre inlägg!

Varför inte ta e-körkort, bestämmde mig när jag kört fast med släp för 1000 gången , inte alls så besvärligt, och kolla så många bra billiga lätta lastbilar du hittar med diesel bara en bråkdel av fordonsskatten, super att dra med och själv pendlar jag 7,5 mil om dagen , lättmekade, vi har en Mitsubishi och en King cab, och en Pajero .

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 273
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Bonita4
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 673
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet