Ultimata Dragbilen

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 9 168
Sv: Ultimata Dragbilen

Det där med dragbilar är svårt.
Jag har en Land Rover Freelander TD4 som är enormt trevlig att köra.
Nackdelen är att den kostar en hel del att äga.
Den är däremot ganska bränslesnål. Drar runt 0,74l/m
lite mer när jag kör släp.
Om du har tänkt dig att inte lägga mer än 50papp på bilen så får du nog kolla bland äldre årsmodeller.
Det finns säkert många bra bilar.
Jag hade en volvo 855 förut och den var ok men tyvärr inte fyrhjulsdriven. Därför bytte jag till min Landråtta.
Nu kommer jag aldrig köra annat än fyrhjulsdrivet!!

/ nanne:banana:
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Maran skrev:
Jag bytte nyligen ut min Honda CRV mot en Saab 9-3 diesel för att jag nu har större behov av en bra pendlarbil än en bra dragbil. Hondan var kanon att dra släp med, men ganska törstig trots att den är snål för att vara SUV. Saaben har jag inte dragit släp med ännu. Det är en fröjd att tanka numera, ca 1/3 längre bränsleförbrukning än med Hondan. Båda bilarna får dra lika mycket på B-kort, 1500 kg.

QUOTE]

Kul att du skrev om hondan, jag har nämligen fått för mej att det skulle vara en perfekt bil för mej, kommer att pendla 6 mil/dag from hösten, och det på fjällvägar, med allt vad det innebär:crazy:
Ja menar, tjälskott, ishalka, snöstormar, åska och drivis... Å då skulle det kännas skönt med drift på 4 hjul.
Häst och finka har jag, finkan väger 1500 kg. och när jag åker på kurs så är det minst 12 mil enkel väg.

Att jag sedan fått för mej att det är en passande bil beror nog på att fler och fler i samebyn byter sig just en cr-v, dom kör ju mycket mer än jag, men ändå under samma förhållande, och ibland med levande djur i lasten, så dom bör ju ha erfarenhet!

Berätta alla dina för och nackdelar om bilen:bow:
* Jenny *
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Jag håller också på att fundera på en ny bil som ska uppfylla precis dina kriterier!

Nu har jag en gammal 740 som visserligen är helbra på alla sätt och vis men gammal och har gått långt (47 000 mil) och har ju inte 4-hjulsdrift.

Jag är ute efter en kombination av dragbil och vardagsåkarbil. Vi hade en Cheva pickup tidigare (största modellen och diesel) som helt klart var underbar att dra med men utan BE-kort och med en förbrukning på ca 1,5 liter milen så är det ingen hit...

Jag har en kompis som har en Honda HRV (eller är det CRV? - den mindre modellen iaf) och hon är helnöjd med den. Men jag tycker att den är för liten och jag gillar inte japanska bilar.

Jag har alltid varit Volvo-freak (äger min fjärde nu) men skulle INTE köpa en AWD eller Cross Country då de har dålig kvalitet, är mycket ojämna i bränsleförbrukningen och deras dieselmotorer är känsliga. Har helt enkelt inte råd att riskera att stå med en bil som kroniskt är på verkstaden och är jättetörstig. Sen kostar de som sagt mer runt 100 000 kr.

De två modeller jag titta på är Skoda Octavia 1,9 TDI, 4WD. Fördelen med bilen är att den är billig, stark och bränslesnål. Sen har den Haldex-fyrhjulsdrift vilket även Volvo gått över på senare tid. Detta system innebär att du inte har konstant fyrhjlusdrift utan bara då det behövs, annars är den framhjulsdriven. Slitstarkt och billigt OM det skulle haverera. Låter som drömbilen, eller hur? Nacdelarna är att de inte har världens skönast åkcomfort, inte är så stora (men det bortser jag ifrån då jag har de kriterier jag har) men framförallt inte går att få tag i begagnade för 50 - 75 000 kr!!! Jag har verkligen försökt... Har en stående beställning inne hos Skoda-försäljaren här, men han har inte hört av sig på flera månader.
Skoda har fyrhjuldrivna bilar med bensinmotorer också, men då drar de mer.

Så nu lutar det åt en Audi A4 Quattro 1,9 TDI. Trots att den bilen också har dieselglasmotorn (för övrigt samma som i Volvon). MYCKET, MYCKET viktigt med kamremsbyten och att det görs av en auktoriserad firma (annars gör jag typ ALLT själv...). Den är skön att köra, går mycket billigt (0,55 som MEST!), stark och rätt snygg plus att det finns en uppsjö begagnat till ibland riktigt bra priser.

Så mina tusenlappar kommer att läggas på en A4 och om jag inte gillar den blir det nog en Skoda...

/Camilla
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Chevrolet har fruktansvärt bra dragbilar! Tyvärr är de ju inte så billiga att köra, men oj vad de drar! :D Vi har haft en Astro och en Tahoe, och de är helt underbara att köra med, 4-hjulsdrift också. Kan tänka mig att Silverado pickisarna är bra med. Extra bra med Astro och Tahoe är att det går att packa mycket i, stort lastutrymme för sadel, hinkar och all packning som ska med :banana:
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Sen beror det ju på hur tungt boggisläp man har... Var inne hos försäljaren och lyssnade om 4WD Skoda. men den fick bara dra 1400 kg på Bkort. Har kollat en del Audimodeller också men då blir totalvikten för hög om man som jag har ett 1500 släp...
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Håller med ovanstående. Har en Audi A6 från -96 Quattro. Har aldrig någonsin kört en trevligare bil. Vilken komfort, kvalitet och dragbil..:love:
Finns inget annat alternativ för dig heller - jag lovar.
Det är som att köpa en begagnad sadel = vad väljer du,
en indisk sadel som är billig ny typ Skoda
eller en tysk kvalitets sadel typ Kieffer som är vråldyr ny typ Audi!!!
Tänk på att du får vad du betalar för.
Låt dig inte luras av nyare årsmodell som är "billig"
Sensmoral:
KÖP en bil som var riktigt dyr som ny !!! Det är kvalitet i alla material och då håller den längre.
Lycka till med Audin, BMW´n eller vad du väljer:banana:
 
Sv: Ultimata Dragbilen

kajsa_kavat skrev:
Sen beror det ju på hur tungt boggisläp man har... Var inne hos försäljaren och lyssnade om 4WD Skoda. men den fick bara dra 1400 kg på Bkort. Har kollat en del Audimodeller också men då blir totalvikten för hög om man som jag har ett 1500 släp...

Visst är Audi tunga men med ett 1500 kg släp så borde det ju funka med en Audi. Ta A6 quattro tex, den kan man få med en totalvikt mellan 1700 - 1900 kg, det blir alltså 3200 - 3400 kg. Om jag har fattat det rätt...
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Många funderingar o svar :confused: Men mycket tyder på diesel igen efter alla era erfarenheter. Kan väl tänka mig en två hjulsdrift också om så skulle vara ingen som har någon större erfarenhet av volvo v70 tdi typ långmilare eftersom den ska passa min plånbok. Audi a4 1.9 tdi quattro verkar också bra men det är väl svårt att hitta en i den prisklassen o 2.5 l diesel är väl ännu svårare nu har jag ju e kort så det hjälper ju.
Det finns visst awd volvos till kring 50 tusen kronor står man utan byte så kan man ju alltid pruta :banana: :banana:
Hur mycket får Audi a4 1,9 tdi dra ni som har ?
 
Sv: Ultimata Dragbilen

*trådnappning*
kamomillo skrev:
Kul att du skrev om hondan, jag har nämligen fått för mej att det skulle vara en perfekt bil för mej, kommer att pendla 6 mil/dag from hösten, och det på fjällvägar, med allt vad det innebär:crazy:
Ja menar, tjälskott, ishalka, snöstormar, åska och drivis... Å då skulle det kännas skönt med drift på 4 hjul.
Häst och finka har jag, finkan väger 1500 kg. och när jag åker på kurs så är det minst 12 mil enkel väg.

Min bil var en 99:a som jag köpte vid 10000 mil och körde till 17500 på 2,5 år. 147 hk, bensinare, diesel finns från -05. Jag trivdes jättebra med bilen och fick nästan en tår i ögat när jag övergav den hos bilhandlaren för en Saab. Jag valde som sagt att byta pga jag i första hand behöver en pendlarbil nu jmf med när jag köpte Hondan.

Fördelar:
- Honda gör bra grejor. Mycket bra resultat i flera biltester.
- Driftsäker. Startade snällt även när det var neråt -20. Kallare än så blir det sällan här i södern.
- Inga skumma fel och klarade besiktningarna med glans. Enligt Bilprovningens statistik är CRV:n mycket bra. Jag fick byta ett par stag till krängningshämmare och byta olja i bakaxeln utöver vanlig service.
- Rymlig kupé, bra lastutrymme om man fäller baksätet, bra stolar, fiffiga förvaringslösningar. Inte att förglömma picknickbordet och tändaruttaget i bagagerummet.
- Bra sikt, bra svängradie, lättmanövrerad.
- Stadig som dragbil och bra bil för B-kort.
- 2-delad baklucka. Man öppnar glaset uppåt och resten av dörren åt sidan. Det gör att man kan komma åt bagaget även med släp på kroken. Finns SUV:ar, t ex Toyota RAV4, där det inte går att öppna bagageluckan med släp.
- Bränslesnål för att vara en SUV. 0,95 l/mil blandat, ca 0,8 landsväg, 1,1-1,2 med släp.
- Inget fartvidunder, men helt OK att köra. Bra väghållning för att vara en SUV och rätt kul på grusväg.
- Bra 2:a handsvärde
- Bra resultat hos EURONCAP(?) (krocktester)

Nackdelar:
- Framhjulsdriven som "default-läge". 4-hjulsdriften går i automatiskt om framhjulen börjar slira. Kruxet är att de behöver slira ganska mycket för att det ska ske. Man kan alltså inte räkna med att 4WD räddar en i en sladd t ex. Det sägs att de nya bilarna har kvickare 4WD. Däremot hade jag inga problem att ta mig upp för hal backe för då gick 4WD i. Med bra dubbdäck går det bra att ta sig fram i halka med släp.
- Ingen lågväxel eller diffspärr. Man kan inte lägga i 4-hjulsdriften manuellt. Detta är alltså en personbil i jeepkostym.
- Dyr att köpa begagnad.
- Dyr att försäkra där jag bor. Saaben är 3000 kr billigare om året för mig att helförsäkra.
- Si och så med rostskyddet enligt .http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp, men det gäller många märken tyvärr.
- Bullrig i landsvägsfart pga mycket vägljud. Det sägs att de nya är tystare.
- Jag vågade inte tvätta den i automattvätt pga "viltgaller" med extraljus och reservhjulet. Svårt att nå upp att tvätta taket för hand om man inte är lång. Jag är 173 cm...
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Goldengalactica: Ehm, nu är det ju så att väldigt mycket komponenter delas mellan Seat, Skoda, VW och Audi. Dvs en del fel uppstår på alla och samma fördelar finns. Så vem är dummast...

Personligen tycker jag att haldex system är helt överlägset audis quattrosystem för vardagskörning.

Kollade ett par A6 Quattro 1360 kg på B-kort verkar vara vanligt och upp till 1850kg på BE-kort.

Dessutom finns det 4WD Octavior som får dra 1500 kg på B-kort. Bensinare med 1.8T motor.
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Sen är det så att en Audi A4 är billigare begagnat någon årsmodell äldre än en Skoda just för att det finns fler av dem.
 
Sv: Ultimata Dragbilen

*kl*
Jag har en subaru Legacy 2,0. Den får dra 1500 med B-kort, är bekväm att köra och super att dra med. Den drar utan bekymmer två stora hästar. Nackdelen är väl att den inte är snål direkt i och med att det är konstant fyrhjulsdrift. Drar strax under litern blandad körning. Fördelen är de håller i all evighet - vilket kan göra att det inte finns så jättemånga begagnade på marknaden.
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Maran skrev:
*trådnappning*


Min bil var en 99:a som jag köpte vid 10000 mil och körde till 17500 på 2,5 år. 147 hk, bensinare, diesel finns från -05. Jag trivdes jättebra med bilen och fick nästan en tår i ögat när jag övergav den hos bilhandlaren för en Saab. Jag valde som sagt att byta pga jag i första hand behöver en pendlarbil nu jmf med när jag köpte Hondan.

Fördelar:
- Honda gör bra grejor. Mycket bra resultat i flera biltester.
- Driftsäker. Startade snällt även när det var neråt -20. Kallare än så blir det sällan här i södern.
- Inga skumma fel och klarade besiktningarna med glans. Enligt Bilprovningens statistik är CRV:n mycket bra. Jag fick byta ett par stag till krängningshämmare och byta olja i bakaxeln utöver vanlig service.
- Rymlig kupé, bra lastutrymme om man fäller baksätet, bra stolar, fiffiga förvaringslösningar. Inte att förglömma picknickbordet och tändaruttaget i bagagerummet.
- Bra sikt, bra svängradie, lättmanövrerad.
- Stadig som dragbil och bra bil för B-kort.
- 2-delad baklucka. Man öppnar glaset uppåt och resten av dörren åt sidan. Det gör att man kan komma åt bagaget även med släp på kroken. Finns SUV:ar, t ex Toyota RAV4, där det inte går att öppna bagageluckan med släp.
- Bränslesnål för att vara en SUV. 0,95 l/mil blandat, ca 0,8 landsväg, 1,1-1,2 med släp.
- Inget fartvidunder, men helt OK att köra. Bra väghållning för att vara en SUV och rätt kul på grusväg.
- Bra 2:a handsvärde
- Bra resultat hos EURONCAP(?) (krocktester)

Nackdelar:
- Framhjulsdriven som "default-läge". 4-hjulsdriften går i automatiskt om framhjulen börjar slira. Kruxet är att de behöver slira ganska mycket för att det ska ske. Man kan alltså inte räkna med att 4WD räddar en i en sladd t ex. Det sägs att de nya bilarna har kvickare 4WD. Däremot hade jag inga problem att ta mig upp för hal backe för då gick 4WD i. Med bra dubbdäck går det bra att ta sig fram i halka med släp.
- Ingen lågväxel eller diffspärr. Man kan inte lägga i 4-hjulsdriften manuellt. Detta är alltså en personbil i jeepkostym.
- Dyr att köpa begagnad.
- Dyr att försäkra där jag bor. Saaben är 3000 kr billigare om året för mig att helförsäkra.
- Si och så med rostskyddet enligt .http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp, men det gäller många märken tyvärr.
- Bullrig i landsvägsfart pga mycket vägljud. Det sägs att de nya är tystare.
- Jag vågade inte tvätta den i automattvätt pga "viltgaller" med extraljus och reservhjulet. Svårt att nå upp att tvätta taket för hand om man inte är lång. Jag är 173 cm...

Hundra tusen tack för all information!:bow:
Just nu kör jag volvo 945:a den går helt klanderfritt, och är pedantskött eftersom min man är bilmekaniker, och VÄÄÄLDIGT noga med maskinparken på gården:)
Så drömmen vore ju att ha kvar volvon, och ha en 4hjuls driven också:angel:

* Jenny *
 
Sv: Ultimata Dragbilen

Alfa460, visst - den del smådetaljer delas. Men långt ifrån allt och helheten säger mig att jag i 100% av fallen skulle köpa en Audi hellre än en Skoda, har haft bägge så jag vet vad service och reparationskostnaden låg på när jag jämförde...och Audi var överlägset billigast och mest felfri.
Tystare kaross och större komfort i Audi vad du än säger.
Men för mig är det helt ok att du vill ha Skoda - gör som du vill:angel:
 
Sv: Ultimata Dragbilen

goldengalactica skrev:
Håller med ovanstående. Har en Audi A6 från -96 Quattro. Har aldrig någonsin kört en trevligare bil. Vilken komfort, kvalitet och dragbil..:love:
Finns inget annat alternativ för dig heller - jag lovar.
Det är som att köpa en begagnad sadel = vad väljer du,
en indisk sadel som är billig ny typ Skoda
eller en tysk kvalitets sadel typ Kieffer som är vråldyr ny typ Audi!!!
Tänk på att du får vad du betalar för.
Låt dig inte luras av nyare årsmodell som är "billig"
Sensmoral:
KÖP en bil som var riktigt dyr som ny !!! Det är kvalitet i alla material och då håller den längre.
Lycka till med Audin, BMW´n eller vad du väljer:banana:

Man ska tänka på att dyrare bilar är dyrare att laga. Och nej, att jämföra bilar med sadlar är INTE samma sak. Dagens billiga bilar (typ skoda, WW osv.) är lika "bra" som audi och BMW. skillnaden är att man får betala x-antal tusen mer för att det råkar vara et audi/BMW märke på bilen. Man får mer bil för pengarna om man köper ett billigare märke. Nu är det inte så att jag är emot BMW eller audi utan jag älskar dom bilarna, men de erfareheter jag har av skoda och WW är minst lika bra... men det är ju lite tuffare att sitta i en fin BMW än i en fin Skoda ;)
 

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 273
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Bonita4
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 680
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp