*trådnappning*
Min bil var en 99:a som jag köpte vid 10000 mil och körde till 17500 på 2,5 år. 147 hk, bensinare, diesel finns från -05. Jag trivdes jättebra med bilen och fick nästan en tår i ögat när jag övergav den hos bilhandlaren för en Saab. Jag valde som sagt att byta pga jag i första hand behöver en pendlarbil nu jmf med när jag köpte Hondan.
Fördelar:
- Honda gör bra grejor. Mycket bra resultat i flera biltester.
- Driftsäker. Startade snällt även när det var neråt -20. Kallare än så blir det sällan här i södern.
- Inga skumma fel och klarade besiktningarna med glans. Enligt Bilprovningens statistik är CRV:n mycket bra. Jag fick byta ett par stag till krängningshämmare och byta olja i bakaxeln utöver vanlig service.
- Rymlig kupé, bra lastutrymme om man fäller baksätet, bra stolar, fiffiga förvaringslösningar. Inte att förglömma picknickbordet och tändaruttaget i bagagerummet.
- Bra sikt, bra svängradie, lättmanövrerad.
- Stadig som dragbil och bra bil för B-kort.
- 2-delad baklucka. Man öppnar glaset uppåt och resten av dörren åt sidan. Det gör att man kan komma åt bagaget även med släp på kroken. Finns SUV:ar, t ex Toyota RAV4, där det inte går att öppna bagageluckan med släp.
- Bränslesnål för att vara en SUV. 0,95 l/mil blandat, ca 0,8 landsväg, 1,1-1,2 med släp.
- Inget fartvidunder, men helt OK att köra. Bra väghållning för att vara en SUV och rätt kul på grusväg.
- Bra 2:a handsvärde
- Bra resultat hos EURONCAP(?) (krocktester)
Nackdelar:
- Framhjulsdriven som "default-läge". 4-hjulsdriften går i automatiskt om framhjulen börjar slira. Kruxet är att de behöver slira ganska mycket för att det ska ske. Man kan alltså inte räkna med att 4WD räddar en i en sladd t ex. Det sägs att de nya bilarna har kvickare 4WD. Däremot hade jag inga problem att ta mig upp för hal backe för då gick 4WD i. Med bra dubbdäck går det bra att ta sig fram i halka med släp.
- Ingen lågväxel eller diffspärr. Man kan inte lägga i 4-hjulsdriften manuellt. Detta är alltså en personbil i jeepkostym.
- Dyr att köpa begagnad.
- Dyr att försäkra där jag bor. Saaben är 3000 kr billigare om året för mig att helförsäkra.
- Si och så med rostskyddet enligt .
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp, men det gäller många märken tyvärr.
- Bullrig i landsvägsfart pga mycket vägljud. Det sägs att de nya är tystare.
- Jag vågade inte tvätta den i automattvätt pga "viltgaller" med extraljus och reservhjulet. Svårt att nå upp att tvätta taket för hand om man inte är lång. Jag är 173 cm...