Ultimata familjebilen?

Vi kollade lastutrymme på typ alla bilar innan vi köpte. Köpte en Skoda octavia. Vi är inte långa (ingen av oss är över 180), hade vi varit det hade vi valt superb. Du vinner nästan inget lastutrymme påsen superb jämfört med en octavia, men en del comfort om du är lång.

Verkar som att det har hänt lite med det där senaste modellerna. Vi bytte från Octavia -16 till Superb -18 och upplevde stor skillnad i lastutrymme. Men senaste modellerna verkar Octavian fått större lastutrymme men Superben stått still så skillnaden är mindre nu. :)
 
Vi har också en Octavia, båda är långa (180 och 190+) och vi upplever komforten som väldigt bra. Min sambo är jättekänslig för sånt och vill kunna sitta bra och det är inga bekymmer ens i framsätet när den bakåtvända stolen är bakom. Men superben är ju ännu större invändigt, vi var sugna på den men så hittade vi octavian som inte ens var ett år gammal till toppenpris så det blev den :)
Det är ju bra! Tänker att man får kanske mäta i bilen och se vart sätena hamnar ungefär när man har i en större bilbarnstol (har babyskydd bara nu).

Jag kan tänka mig en Octavia, framförallt pga ekonomin. Sambon är mer förtjust i superben pga "den är snyggare" är osäker på om det är ett tillräckligt bra argument.
Fördelen med superben är att jag kan kalla den Super B, vilket är otroligt roligt enligt mig själv och ingen annan i familjen.
 
Vi har också en Octavia, båda är långa (180 och 190+) och vi upplever komforten som väldigt bra. Min sambo är jättekänslig för sånt och vill kunna sitta bra och det är inga bekymmer ens i framsätet när den bakåtvända stolen är bakom. Men superben är ju ännu större invändigt, vi var sugna på den men så hittade vi octavian som inte ens var ett år gammal till toppenpris så det blev den :)
De är de nyaste octaviarna va?
Sambon bytte bort sin då vi inte får plats i den vi är 175-180 :)
 
Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious:

Så jag undrar vad har ni andra med småbarn för bil?
Det vi behöver ha plats för är:

- två hundar, 25 kg och 6 kg (kommer bli en till 25 kg men först om några år)
- Barnvagn, tänk storlek flaggskepp (dock är sittdelen väldigt liten och smidig)
- Bilbarnstol för mindre barn
- Ett större barn utan bilstol
- Två vuxna som båda är 180+

Detta är saker jag med liten pussel, struktur och två hundar som tycker om att ligga på varandra får plats med idag och jag känner inte att jag vill gå ner i utrymme men jag vet inte vilken bil som kan ge detta utöver Avensis?
Vi bytte från XC60 till en Ford Galaxy, den är något rymligare än Sharan och S-max. Väldigt nöjda!

Får plats med tre barn i bakåtvända stolar i baksätet, 2 kelpies i en MIM- dubbelbur (Large) samt vår stora Emmaljunga NXT Twin med flat-sittdelar. Det kräver lite trixande att få plats med vagnen i bakluckan men det går, nu har vi snitsen inne så då går det snabbt 😅
Vi har fixat ett lastgaller så att det är anpassat till hundburen, så att vi kunde flytta fram stolarna i baksätet lite mer än vad lastgallret gjorde möjligt från början iom hundburen. Min man är drygt 190 lång och sitter trots det bra i framsätet.

Takboxen sitter nästan alltid på bilen, men den används bara när vi ska iväg på övernattning eller annat som kräver mer packning än vad tre barn, två hundar och två vuxna kräver i vardagen 😅 när vi hade två liggdelar till vagnen fick en liggdel åka i takboxen.
 
Det är ju bra! Tänker att man får kanske mäta i bilen och se vart sätena hamnar ungefär när man har i en större bilbarnstol (har babyskydd bara nu).

Jag kan tänka mig en Octavia, framförallt pga ekonomin. Sambon är mer förtjust i superben pga "den är snyggare" är osäker på om det är ett tillräckligt bra argument.
Fördelen med superben är att jag kan kalla den Super B, vilket är otroligt roligt enligt mig själv och ingen annan i familjen.
Det beror ju på var ni kör/bor fördelen med octavia är att den inte känns som en jätte att köra. I stan är det jättepraktiskt, bor man på landet är det en petitess.
 
Det är ju bra! Tänker att man får kanske mäta i bilen och se vart sätena hamnar ungefär när man har i en större bilbarnstol (har babyskydd bara nu).

Jag kan tänka mig en Octavia, framförallt pga ekonomin. Sambon är mer förtjust i superben pga "den är snyggare" är osäker på om det är ett tillräckligt bra argument.
Fördelen med superben är att jag kan kalla den Super B, vilket är otroligt roligt enligt mig själv och ingen annan i familjen.
Ja mät! Olika stolar tar ju olika mycket plats också.
De är de nyaste octaviarna va?
Sambon bytte bort sin då vi inte får plats i den vi är 175-180 :)
Den är från 2020!
 
Det beror ju på var ni kör/bor fördelen med octavia är att den inte känns som en jätte att köra. I stan är det jättepraktiskt, bor man på landet är det en petitess.

Fast så är det faktiskt med Superben också. Att den känns mycket mindre än vad den är när man kör. Min man kör också en del andra bilar i tjänsten, framför allt Volvo och Mercedes. Han tycker de är som lastpråmar i jämförelse trots att de är måttmässigt mindre. (Sen har de andra fördelar, men just gällande hur stor bilen känns att köra).
 
När vi letade bil läste jag förresten ett sånt de jämförande test mellan olika bilar av olika märken. Författaren skrev att det tog honom emot men den enda uppenbara nackdelen med Skodan var ”the curb appeal” . Tycker den beskrivningen stämmer rätt bra ändå 😅
 
Vad har ni för bilbarnstolar?
En BeSafe utan isofix, den som fått bäst i typ alla tester och klarar längst/tyngst barn dvs de kan ha stolen väldigt länge. Men den är krånglig att sätta fast, i efterhand skulle vi tagit en med isofix även om de har lägre maxvikt och kortare maxlängd (vårt barn är en liten plutt än så länge trots långa föräldrar :D )
 
När vi letade bil läste jag förresten ett sånt de jämförande test mellan olika bilar av olika märken. Författaren skrev att det tog honom emot men den enda uppenbara nackdelen med Skodan var ”the curb appeal” . Tycker den beskrivningen stämmer rätt bra ändå 😅
Så är det nog! Turligt nog har varken jag eller min man minsta bilintresse eller ”bilstatus”intresse utan ville ha en bra och billig kombi. Men jag har en väninna vars sambo vägrade köpa något annat än en BMW xdrive och nu behöver fälgarna bytas för några tiotalstusen för de har tydligen fått några skrapmärken 🤓 Då är jag glad att stor snygg bil med rätt accessoarer inte är känns minsta viktigt här..
 
Fast så är det faktiskt med Superben också. Att den känns mycket mindre än vad den är när man kör. Min man kör också en del andra bilar i tjänsten, framför allt Volvo och Mercedes. Han tycker de är som lastpråmar i jämförelse trots att de är måttmässigt mindre. (Sen har de andra fördelar, men just gällande hur stor bilen känns att köra).
Håller med! Vi hör också till superb-körarna, har en från 2012 som är rymlig, bekväm och skön att köra. Tycker inte den känns särskilt stor att köra (men då har vi haft tex Volvo och Ford Ranger innan så det kan ju bidra :p ) utan den är lika smidig i stan som på långtur.

Vi har inga hundar och bara två barn (en framåt- och en bakåtvänd) men lastar mycket inklusive jättevagn utan problem. Älskar den!
 
Så är det nog! Turligt nog har varken jag eller min man minsta bilintresse eller ”bilstatus”intresse utan ville ha en bra och billig kombi. Men jag har en väninna vars sambo vägrade köpa något annat än en BMW xdrive och nu behöver fälgarna bytas för några tiotalstusen för de har tydligen fått några skrapmärken 🤓 Då är jag glad att stor snygg bil med rätt accessoarer inte är känns minsta viktigt här..

Samma här! Vi ser bil som ett nödvändigt ont för nödvändiga transporter typ. Ingen av oss har minsta intresse. Så ser det isf som positivt att ha minst stöldbegärlig bil på gatan 😅
 
Vi har inte heller några hundar. Men är två vuxna, ett barn i framåtvänd stol och två i bakåtvända. Nu till midsommar var vi borta en knapp vecka och hade med packning och mat till oss fem och en cykelvagn (dubbel) utan att ha på takboxen. Bilen sväljer mycket!
 
Fast så är det faktiskt med Superben också. Att den känns mycket mindre än vad den är när man kör. Min man kör också en del andra bilar i tjänsten, framför allt Volvo och Mercedes. Han tycker de är som lastpråmar i jämförelse trots att de är måttmässigt mindre. (Sen har de andra fördelar, men just gällande hur stor bilen känns att köra).
Instämmer! Som fd hästtjej så uppskattar jag att Superben går att styra med små "hjälper". Den känns smidig och svarar snabbt. Inga problem att parkera heller då den har både sensorer och backkamera. När jag kör föräldrarnas V70 och XC60 tycker jag de är trögstyrda, klumpiga och automatlådan ryckigare.
Vi tittade på Passat samtidigt som Superben, de är väldigt lika, men Skodan är lite rymligare.

Barnen har suttit i Besafes stora bakåtvända stolar och sambon på nästan 190 har inte haft några problem att sitta framför. Däremot så får man välja lite mindre stolar om man ska få in tre personer i baksätet. Även att sitta mellan en bakåtvänd och en framåtvänd stol av en stor modell är trångt. Vore det viktigt hade jag tittat mer på 7-sitsigt.
 
Fast så är det faktiskt med Superben också. Att den känns mycket mindre än vad den är när man kör. Min man kör också en del andra bilar i tjänsten, framför allt Volvo och Mercedes. Han tycker de är som lastpråmar i jämförelse trots att de är måttmässigt mindre. (Sen har de andra fördelar, men just gällande hur stor bilen känns att köra).
Det låter ju bra, provkörde aldrig någon. Körde oxå mycket Volvo tidigare och tyckte det var hopplöst bökiga i innerstan. Vi ska byta bil snart oxå, min sambo är en sucker för lastutrymme (trots att vi inte ens behöver packa vagn längre) så kanske ska kika på superb ändå.
 
Verkar som att det har hänt lite med det där senaste modellerna. Vi bytte från Octavia -16 till Superb -18 och upplevde stor skillnad i lastutrymme. Men senaste modellerna verkar Octavian fått större lastutrymme men Superben stått still så skillnaden är mindre nu. :)
Ja jag tror de ändrade modellen 2018, tror superben när vi tittade gav typ 30 liter mer utan fällda säten, så större är den ju såklart :). Men det var få kombis eller suvar som kom över 600 liter, det var typ skodorna, passat och Subaru.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 352
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 673
Senast: cherie
·
Övr. Hund Jag har älskat min Toyota Corolla men nu är den slut och jag måste låta den somna in. Men eftersom det hänt galet mycket både vad gäller...
Svar
12
· Visningar
4 561
Senast: Maniac123
·
Fordon Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler...
Svar
18
· Visningar
2 951
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp