Bukefalos 28 år!

Ultraljud vs magnetröntgen

Ber om ursäkt för OT @tott Jag blev nyfiken och ville klara upp saken, hoppas att du fann informationen intressant också och kanske lugnande då det är minimal risk att du skulle ha råkat ut för just det :up:
 
Syns nerver på någon som helst röntgen/magnetkamera/ultraljud? Jag trodde inte det. Vore praktiskt när någon nerv kommer i kläm :cautious:

Ev @Modest om du orkar/vill/kan svara på flera frågor :o
 
Ber om ursäkt för OT @tott Jag blev nyfiken och ville klara upp saken, hoppas att du fann informationen intressant också och kanske lugnande då det är minimal risk att du skulle ha råkat ut för just det :up:
Ingen fara att du tog över lite :)
Insåg ganska snabbt att det, av olika anledningar, var svårt att få svar på min första fråga på detta forum. Googlade och fick svar på mina funderingar.
 
Så det händer inte om benen blir sköra? Blev lite nyfiken nu och funderade på när det skulle isåfall kunna ske, och det är väl om benen blir så försvagade eller bryts ned..? 🤔
/obs absolut inte någon läkare, bara nyfiken.

Nej, vid benskörhet blir benvävnaden (i den vanligaste formen) glesare.
Det hade varit jättebra om vi kunde få brosk att växa, men hittills har vi inte lyckats...
 
Syns nerver på någon som helst röntgen/magnetkamera/ultraljud? Jag trodde inte det. Vore praktiskt när någon nerv kommer i kläm :cautious:

Ev @Modest om du orkar/vill/kan svara på flera frågor :o

Jadå, framförallt större nervstrukturer kan man se. Men för att kunna ställa någon slags diagnos är det viktigt att undersöka nervens funktion. Det gör man bäst genom att ställa en massa frågor och undersöka patienten. Då får man också underlag för en eventuell remiss för en teknisk undersökning som kanske bekräftar det man kommit fram till vid sin kliniska undersökning.
 
Jadå, framförallt större nervstrukturer kan man se. Men för att kunna ställa någon slags diagnos är det viktigt att undersöka nervens funktion. Det gör man bäst genom att ställa en massa frågor och undersöka patienten. Då får man också underlag för en eventuell remiss för en teknisk undersökning som kanske bekräftar det man kommit fram till vid sin kliniska undersökning.
Och jag tänker för att förtydliga det du skriver utan att vända mig till dig, att det är vanligt att tro att en MR/röntgen/ultraljud är ett facit medan det i verkligheten kan se ut på massa olika sätt med samma symptom och att det är först när bilden och symptomen överensstämmer som man kan tolka det som någon typ av sanning till varför saker gör ont/domnar etc.
 
Jadå, framförallt större nervstrukturer kan man se. Men för att kunna ställa någon slags diagnos är det viktigt att undersöka nervens funktion. Det gör man bäst genom att ställa en massa frågor och undersöka patienten. Då får man också underlag för en eventuell remiss för en teknisk undersökning som kanske bekräftar det man kommit fram till vid sin kliniska undersökning.
Tack!
Är det någon särskild maskin som man ser nerver bäst med? Eller är de olika bra på att se nerver med?

Teoretiskt sett om man hittat en nerv som man vet leder till en viss kroppsdel som inte fungerar som det ska - kan man möjligen se en skada på den? (Om man hittar var skadan är alltså.) Kan det vara olika slags skador, typ att den är av, försvagad(?) eller att det är klämt?
Tillägg: Eller är det så att man bara kan säga att det är något "fel" på den när dess funktion inte är det som det ska, dvs det syns inte på röntgen etc.

/nyfiken :D
 
Nej det är inte det som händer :). Den som kommer på hur man kan bygga nytt brosk i en människa kommer få nobelpriset ;).
Tror att jag tänkte på när brosk kan bli förbenade i hovar, och funderade på om det gick tvärtom också. Kanske inte så logiskt men jag försökte komma på något möjligt sätt 😅
 
Jag har utrett mina armar för känselbortfall, det gjordes med elektroder, ej röntgen. Magnetröntgen o datortomografi görs på t ex lungor o hjärta för att hitta förändringar.
 
Jag har utrett mina armar för känselbortfall, det gjordes med elektroder, ej röntgen. Magnetröntgen o datortomografi görs på t ex lungor o hjärta för att hitta förändringar.
Hjärtan undersöks faktiskt oftare med ultraljud (UL) än med någon annan bildgivande diagnostik, eftersom UL kan ge väldigt bra realtidsinformation om hur och var blod strömmar.

KL
Förutom att principerna är helt väsensskilda är den kanske största generella skillnaden att UL som regel ger tvådimensionell information av ett tvärsnitt sett från probens "synvinkel" medan en magnetkameraundersökning (MR) ger tredimensionell information utan speciell "synvinkel". En annan viktig skillnad som redan nämnts är att UL ger realtidsinformation, med andra ord går det t ex att röra kroppsdelar under undersökningen eller se flöden i kärl mm medan MR ger en statisk ögonblicksbild. UL är även på flera sätt en avsevärt mer lättillgänglig undersökning än MR. Både UL och MR kan användas för att undersöka mjukdelar.
Som flera redan påpekat är det dock långt ifrån säkert att en bild av en kroppsdel ger någon relevant information om funktionen hos den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Jamtland
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
24
· Visningar
1 853
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp