Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Jag har hittat hit och fått min roll!

Det är svårt att välja en favorit - lussekatterna är starka finalister (saffran 😍) men det är chokladtryfflarna också. Jag brukar göra ett antal olika varje år, i år blev det hittills saffranstryffel av vit choklad, kaffetryffel och rosépeppar- och havssaltstryffel. MEN så är det ju ischokladen också, som var obligatoriska i min barndoms jular. Och pepparkaksdegen ... 😍
 
17 deltagare! Wow :bump:

Ska man då lite snabbt försöka sig på en beräkning av hur många onda det kan vara så
1/3 av 17 ≈ 5.66
så antingen 5 eller 6 onda tänker jag att det torde vara :)
Inga onda utanför lyan vad jag läst mig till och inga jättejättestarka goda roller iom ingen regelrätt siare tex , dock lite mer skills för onda iom psykopaten och fårulven så tja kanske då 5 onda? :idea: eller om LL är ond :cool: så är de 6 iaf
Jag håller med om att de borde vara 5 eftersom alla onda ingår i lyan, plus att de onda har superkrafter medan det är relativt få och svaga goda specialroller! Det enda som kanske skulle tala för ev 6 ulvar är att leken är lång och att åskådarna ju får med sig en del matnyttig info varje natt som de kan fortsätta att använda när de skickar ut sina rader, men jag tror ändå mest på 5.
 
Hittat tråden!
Pepparkakor är roligast att baka, bara att köpa färdig deg, kavla ut och äta upp det som blir mellan figurerna :D

Annars är julstjärnor en favorit och hör julen till 🎄
 
Inget julbak i år och i ärlighetens namn så är jag inte helsåld på julkakor. Lussekatter/bullar är nog min favorit, med mycke saffran och gärna en modern variant med lite gojs-mandelmassa eller något.

Med risk för att bli lynchad direkt även om det är OT @cirkus, kan jag få receptet på din saffranskladdkaka det lät riktigt gott?
 
17 deltagare! Wow :bump:

Ska man då lite snabbt försöka sig på en beräkning av hur många onda det kan vara så
1/3 av 17 ≈ 5.66
så antingen 5 eller 6 onda tänker jag att det torde vara :)
Inga onda utanför lyan vad jag läst mig till och inga jättejättestarka goda roller iom ingen regelrätt siare tex , dock lite mer skills för onda iom psykopaten och fårulven så tja kanske då 5 onda? :idea: eller om LL är ond :cool: så är de 6 iaf
Jag tror @qitis är ond för hon drog igång med matte direkt! :rofl: Jag får ta mig sjutton huvudvärk att försöka räkna ut sånt här, jag hoppas att jag klarar mig kvar tills det minskar på antal spelare så det finns en chans att komma ihåg alla. Vill verkligen inte vara ensam om att behöva ta några beslut om att skicka rader till någon om jag skulle bli lynchad eller käkad först. Med min tur skulle jag peppra ulvarna med information. :rofl:
 
Jag tror @qitis är ond för hon drog igång med matte direkt! :rofl: Jag får ta mig sjutton huvudvärk att försöka räkna ut sånt här, jag hoppas att jag klarar mig kvar tills det minskar på antal spelare så det finns en chans att komma ihåg alla. Vill verkligen inte vara ensam om att behöva ta några beslut om att skicka rader till någon om jag skulle bli lynchad eller käkad först. Med min tur skulle jag peppra ulvarna med information. :rofl:

Håller nog med Snurriga Fian här, att någon annan än @Niyama börjar med matematik så här tidigt i leken verkar onekligen lite skumt:nailbiting:

Inom kort börjar väl @Lobelia sina svenska lektioner och @LenaH med historia....
 
Senast ändrad:
Det är väl lite olika vem som börjar räkna på roller, först till kvarn liksom:)
jag tycker q's funderingar låter vettiga.

Ska bli spännande med en såhär stor lek😅
 
Verkar som om alla hittar leken, om jag inte missat någon. :)
Förvånande många verkar vara ovana bakare. Vilket känns oroande med tanke på vilken tävling vi alla deltar i. Kan det vara så att vissa planerar att fuska eftersom de inte själva orkar lägga träningstid på bakningen?
Hittat hit och fått min roll :)

Obligatoriska frågan: Jag gillar inte så mycket att äta kakor eller godis, så för mig får det bli att baka något. Men tyvärr är min familj inte så jättebra på att baka och därför bakar vi inte så mycket. Men om jag måste välja en favorit att göra är det pepparkakshus. Jag vet inte om det kan räknas som att baka eftersom farmor alltid har köpt färdiga hus som man bara sätter ihop och dekorerar. Men det är en typ tradition i min familj - att jag gör ett pepparkakshus med farmor varje år. I år blev det dock inget, eftersom farmor inte vill träffa någon pga gammal och riskgrupp :(

Underbart Tema :love:

Jag har svårt komma på något julfika som som inte är gott och det mesta är roligt att göra. I år har jag inte orkat göra något tidigare men nu står det en mjuk pepparka i ugnen och gräddas så det får bli mitt svar.

Alltså - jag bakar inte. Möjligtvis en kladdkaka nån gång men det är sällan så jag svarar väl nåt godisliknande istället, jag har faktiskt gjort Rocky Road i år och tänkte nu ikväll göra en till min mamma med lite mindre slisk, bara mörk choklad, kondenserad mjölk, smör, rostade salta mandlar och tranbär. Borde bli bra!

Hittat hit...

Det enda jag lyckats baka är pepparkakor, pepparkakshus och knäck! Så det får bli svaret!

Obligatoriska frågan: vet inte riktigt, brukar inte baka särskilt mycket. Knäck brukar vi göra, dock blir första gången alltid bränd :cautious:. Men när den blir lagom varm tycker jag nog mest om att göra knäck (utan mandlar) :)

Jag kan inte baka! Får ju knappt vara i köket för sambon... 🙃 Men jag är en jäkel på att äta baksaker. När det kommer till julgodis är ischoklad en favorit! En choklad där ingen kan komma och hävda att den ska förvaras i rumstemperatur.

Sedan har vi några som går ut starkt och briljerar med sina kunskaper. Försöker de kanske fjäska in sig hos domaren?
Hittat hit och fått min roll!
Jag tycker väldigt mycket om saffran och allra mest om saffranskladdkaka. Antingen toppad med philadelphiaost och lime eller bara med lingongrädde på sidan om

Även jag har hittat hit och fått mi roll.

English Christmas Cake ( Moist Fruit Cake) är min absoluta favorit. Gjorde min redan i oktober, och hoppas att den "saftad" sig ordentligt under två och en halv månads "advent" (= vänte tid). Får facit på hur väl jag lyckats när jag öppnar burken precis innan Kalle Anka och äter den första biten :)
Jag menar, snacka om att lägga tid på att fjäska gör domaren.. två och en halv månad.



Och sedan kommer qitis med sin favorit, knäck. Vill hon vara fyndig och hitta om att hon kan ta knäcken på oss?


Hittat hit och fått min roll:)

Svar på frågan är Knäck :love: för att det finns / görs endast på jul och görandet är för mig förknippad med jul sedan barnsben
Så gott!

Vad tror ni?
 
Verkar som om alla hittar leken, om jag inte missat någon. :)
Förvånande många verkar vara ovana bakare. Vilket känns oroande med tanke på vilken tävling vi alla deltar i. Kan det vara så att vissa planerar att fuska eftersom de inte själva orkar lägga träningstid på bakningen?












Sedan har vi några som går ut starkt och briljerar med sina kunskaper. Försöker de kanske fjäska in sig hos domaren?



Jag menar, snacka om att lägga tid på att fjäska gör domaren.. två och en halv månad.



Och sedan kommer qitis med sin favorit, knäck. Vill hon vara fyndig och hitta om att hon kan ta knäcken på oss?




Vad tror ni?
Nu är ju jag en av dem som inte är så bra på det där med att baka, men jag tänker att det inte måste vara negativt, det blir ju bra TV? Sen fuskar jag aldrig. Jag hjälper bara turen lite på traven. :D

Men gillar din sammanställning. Ska jag gå på personliga preferenser så ligger det ju nära till hands att ana att de som föredrar knäck och brittiska bakverk (även om christmas pudding hade varit värre) måste bära på lite ondska inombords.
 
Förvånande många verkar vara ovana bakare. Vilket känns oroande med tanke på vilken tävling vi alla deltar i. Kan det vara så att vissa planerar att fuska eftersom de inte själva orkar lägga träningstid på bakningen?

Vad tror ni?

Satt precis och tänkte samma sak, varför anmäla sig till Hela Buke Julbakar när man inte ser skillnad på mjöl, socker och salt. Sedan är ju knäckfrågan om att koka knäck kan kallas att baka?
 
Nu är ju jag en av dem som inte är så bra på det där med att baka, men jag tänker att det inte måste vara negativt, det blir ju bra TV? Sen fuskar jag aldrig. Jag hjälper bara turen lite på traven. :D

Men gillar din sammanställning. Ska jag gå på personliga preferenser så ligger det ju nära till hands att ana att de som föredrar knäck och brittiska bakverk (även om christmas pudding hade varit värre) måste bära på lite ondska inombords.

Jo, måste ju hålla med om att det blir bra TV när deltagare tar 100g salt i stället för socker eller 1kryddmått curry istället för saffran eftersom färgen är den samma :p

Att sedan se domarnas miner när stackarna smakar på resultatet är ju bara så roligt :D
 
Jo, måste ju hålla med om att det blir bra TV när deltagare tar 100g salt i stället för socker eller 1kryddmått curry istället för saffran eftersom färgen är den samma :p

Att sedan se domarnas miner när stackarna smakar på resultatet är ju bara så roligt :D
Haha. När jag gick i 9an hade vi hemkunskap där vi skulle laga sås. I receptet stog det "1 matsked mjöl", men en grupp hade i 1dl mjöl. Sedan klagade de till läraren att såsen inte var en sås utan snarare en seg deg :D
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 615
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 890
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp