Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Vadå anmäla sig? Hur skulle vi kunna veta att det var en BAK tävling 🤔🤔

hmm... skummast inlägg hittills. Har @Pegasus63 någonsin kokat knäck tro 🤔🤔🤔🤔

Knäck är världens enklaste sak att göra, bara smälta ner farin (strösocker) i en kastrull och bryna (karamellisera) till önskad färg, häll sedan ut på en plåt täckt med bakpapper och stryk ut till önskad tjocklek, låt stelna och vojla: så har du knäck (namnet kommer av det tydliga knäckande ljud som åstadkomms när man bryter av bitar från den stelnade massan). Kan även smaksättas med hackade nötter eller mandel.

Om man tillsätter smör, grädde eller andra "våta" ingredienser i det smälta sockret ar man över i avdelningen kola och fudge...
 
Knäck är världens enklaste sak att göra, bara smälta ner farin (strösocker) i en kastrull och bryna (karamellisera) till önskad färg, häll sedan ut på en plåt täckt med bakpapper och stryk ut till önskad tjocklek, låt stelna och vojla: så har du knäck (namnet kommer av det tydliga knäckande ljud som åstadkomms när man bryter av bitar från den stelnade massan). Kan även smaksättas med hackade nötter eller mandel.

Om man tillsätter smör, grädde eller andra "våta" ingredienser i det smälta sockret ar man över i avdelningen kola och fudge...
🤔🤔🤔🤔
 
Satt precis och tänkte samma sak, varför anmäla sig till Hela Buke Julbakar när man inte ser skillnad på mjöl, socker och salt. Sedan är ju knäckfrågan om att koka knäck kan kallas att baka?
Det behövs ju någon att äta allt gott de bak-kunniga bakar också :love:

Själv är jag kanska petig med vilka sötsaker jag stoppar i mig, söta saker är antingen jättegoda eller söta på ett sätt som kväljer. Eftersom allt utom typ choklad och pepparkakor i julgodis-väg kväljer mig tycker jag att alla som gillar annat är konstiga :p
 
Måste iväg och inspektera mitt transportmedel för imorgon eftersom jag har blivit inkallad att agera tomte för kompisens barn. Stora Harry Potter fans, men eftersom min Motojsjykkel inte vil bjumma har jag fått låna ett Gött land russ och släde med hjul, lite svårt att få henne se ut som en Testral eller Hippogrif, men med några horn på pannbandet kan hon nog passera för en ren :D Tillbaka i god tid innan DL hoppas jag.
 
Har du smakat engelska julbakverk någon gång? Det är inte lätt att bli bjuden på christmas pudding och se tacksam ut, kan jag säga! :rofl:

Älskar Engelska (och Arabiska) bakverk. De är precis så söta så att man får med sötman över till slurken med kaffe. I motsats till Svenska fikabröd som oftast är snustorra och sparsamt med socker, matbrödet oftast är sötare fast det gärna står "socker endast som jästnäring". Fattar överhuvudtaget inte varför matbröd skal vara sött, förstör ju smaken från både smör och pålägg.
 
Så här långt har iaf alla hittat leken
Diverse olika bakverk har diskuterats och angetts för varför man gillar det ena eller det andra

Säger inte mycket om vilka roller deltagarna har skulle jag tro- ingen som kan tänkas vilja vinka till lyan då alla onda ingår i lyan
men nånstans måste man ju börja få igång diskussionen i leken :angel:

Noterat 1) att @Pegasus63 är frågande till om Knäck ens är ett bakverk - på det svarar jag ett rungande JA :D
allt som är sött torde väl vara ett bakverk? :cool:

Noterat 2) @Hedinn gillar inte knäck - skumt i sig ,men har troligen inget med rollen i leken att göra :laugh:

Noterat 3) Många gillar saffran- det gör dock inte jag :wtf: Bara som namn på häst då jag defacto äger en häst som heter Fellas Golden Saffron ( saffran på engelska) men hade ju mest att göra med färgen på hästen ( Palomino) och inte att jag gillar kryddan ;)
 
Så här långt har iaf alla hittat leken
Diverse olika bakverk har diskuterats och angetts för varför man gillar det ena eller det andra

Säger inte mycket om vilka roller deltagarna har skulle jag tro- ingen som kan tänkas vilja vinka till lyan då alla onda ingår i lyan
men nånstans måste man ju börja få igång diskussionen i leken :angel:

Noterat 1) att @Pegasus63 är frågande till om Knäck ens är ett bakverk - på det svarar jag ett rungande JA :D
allt som är sött torde väl vara ett bakverk? :cool:

Noterat 2) @Hedinn gillar inte knäck - skumt i sig ,men har troligen inget med rollen i leken att göra :laugh:

Noterat 3) Många gillar saffran- det gör dock inte jag :wtf: Bara som namn på häst då jag defacto äger en häst som heter Fellas Golden Saffron ( saffran på engelska) men hade ju mest att göra med färgen på hästen ( Palomino) och inte att jag gillar kryddan ;)
Hold your horse(s)! Inte gilla saffran?!?!?! 😳





Då blir det mer till mig!😊
 
Vadå anmäla sig? Hur skulle vi kunna veta att det var en BAK tävling 🤔🤔

hmm... skummast inlägg hittills. Har @Pegasus63 någonsin kokat knäck tro 🤔🤔🤔🤔

Appropå BAK, tur att Kim Kardashian inte anmält sig, svårt att konkurrera med alla de kiloerna silikon hon klarat stoppa in där bak även om Tomtemor nog skulle klara av att matcha måtten....
 
Senast ändrad:
Nu är ju jag en av dem som inte är så bra på det där med att baka, men jag tänker att det inte måste vara negativt, det blir ju bra TV? Sen fuskar jag aldrig. Jag hjälper bara turen lite på traven. :D

Men gillar din sammanställning. Ska jag gå på personliga preferenser så ligger det ju nära till hands att ana att de som föredrar knäck och brittiska bakverk (även om christmas pudding hade varit värre) måste bära på lite ondska inombords.
:laugh: det var en kreativ omskrivning!
Har läst att du grundar sitt andra stycke på dina egna preferenser gällande bakverk. Men jag blir förvirrad, christmas pudding är väl ett brittiskt bakverk? Så hur kan christmas pudding tvätta värre än brittiska bakverk?:confused:
(*Edit, vara inte tvätta. Tack autocorrect.)

Satt precis och tänkte samma sak, varför anmäla sig till Hela Buke Julbakar när man inte ser skillnad på mjöl, socker och salt. Sedan är ju knäckfrågan om att koka knäck kan kallas att baka?
Oj, tror du det är så illa? Jag tänker att knäck räknas till julens gottebord och därmed kvalar in i alla fall.
 
Jag är tvungen att rösta nu eftersom hela familjen strax är här och då vill jag umgås med dom.

Det finns inte mycket rimligt att gå på eftersom, men att inte gilla saffran? Det kan inte vara rimligt särskilt inte om man döpt en häst till saffran. Tycker att själva noterande också är...märkligt.

cirkus röstar därför på qitis
 
Tycker att själva noterande också är...märkligt.
på vilket sätt är noteringarna märkliga menar du? Jag skrev ju uttryckligen att jag vill få igång leken ( diskussionerna)
Och gjorde mitt för att få igång dem på det som framkommit hittills ( vilket inte var så mycket )
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 610
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 887
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 816
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp