Ulvlek - Historieätarna

Har kollat rollistan lite mer noggrant nu och det verkar inte som att det är så mycket info i leken?

Vi har den nya Mastermind (rolig roll!) men ingen spion eller siare. Masterminden får dessutom bara göra sina gissningar en gång.

Och Ficktjuven kan ju få reda på roll om den stjäl från en specialroll.

Goda lyan får all spioninfo men får bara skicka vidare en rad.

Frågor på de rollerna som bara kan använda sin förmåga en gång (båda Mastermind, Draken. Självmordsbombaren?) Kan dessa bara stjälas innan de används? Och om de blir stulna, då kan inte originalrollen använda dem alls?

Hur fungerar det om Självmordsbombaren blir bestulen, kan ficktjuven då spara bombningen och använda den när hen vill eller gäller förmågan bara en viss tid?
 
Jag har ocksa hittat hit och fatt min roll. Nu maste jag forsoka komma ihag hur man spelar och lasa igenom alla specialroller.
 
obs!!

Mastermind (både den goda och onda) får bara gissa en gång per lek (då gissar de på fyra deltagare)

Om tjuven stjäl innan de gissat och väljer att själv gissa så är mastermind gissning förbrukad.

Om tjuven försöker stjäla ifrån en mastermind som redan har gissat så kommer tjuven få svaret att inget finns att stjäla (precis som om tjuven stal ifrån en bybo)
Aha, då fallerade både att onda mastermind skulle kunna hitta hela lyan från gissningar (om ni inte gjort en ovanligt liten lya), och hur kul tjuven kan ha om hen inte har tur och hinner stjäla innan de gissat.
 
Har kollat rollistan lite mer noggrant nu och det verkar inte som att det är så mycket info i leken?

Vi har den nya Mastermind (rolig roll!) men ingen spion eller siare. Masterminden får dessutom bara göra sina gissningar en gång.

Och Ficktjuven kan ju få reda på roll om den stjäl från en specialroll.

Goda lyan får all spioninfo men får bara skicka vidare en rad.

Frågor på de rollerna som bara kan använda sin förmåga en gång (båda Mastermind, Draken. Självmordsbombaren?) Kan dessa bara stjälas innan de används? Och om de blir stulna, då kan inte originalrollen använda dem alls?

Hur fungerar det om Självmordsbombaren blir bestulen, kan ficktjuven då spara bombningen och använda den när hen vill eller gäller förmågan bara en viss tid?
Tjuven har ett speldygn på sig att använda stölden.

Ja på frågan om draken,Mastermind och självmordsbombaren.
 
Tjuven har ett speldygn på sig att använda stölden.

Ja på frågan om draken,Mastermind och självmordsbombaren.
Ja på vilket av påståendena? Att rollerna inte kan använda dem alls om de blir bestulna, eller att ficktjuven bara har en viss tid på sig att använda förmågan innan den återgår till orginalrollen?
 
Ja på vilket av påståendena? Att rollerna inte kan använda dem alls om de blir bestulna, eller att ficktjuven bara har en viss tid på sig att använda förmågan innan den återgår till orginalrollen?

Använder inte tjuven förmågan så får originalet tillbaka kraften efter ett speldygn.
 
Vem som är Borgmästare? Det orkade inte Artline lotta fram. Ni har till första dag-DL på er att rösta fram vem vi vill ska vara borgmästare.

Obligatorisk fråga:

Vilken tycker du är historiens konstigaste maträtt?
Jag vill vänta med att rösta på borgmästare! måste ju se lite mer av de deltagare som är med innan det kan göras faktiskt:idea:


Obligatoriska frågan : Vilken är historiens konstigaste maträtt?
Enkelt att besvara (då jag är vegetarian)
Allt med kött är konstigt (enligt mig- men respekterar de som äter det - är inte militant
Dock så äter jag ägg och mjölkprodukter så är väl vad som kallas lakto-ovo vegetarian ?
Dvs äter inte skaldjur, fisk eller kyckling

Men ska man välja en enskild rätt så säger jag väl en blodig biff oavsett ursprung om det känns ok i en ulvlek :p
 
Ny fråga: Om Ficktjuven stjäl från Ulven i fårakläder, är det då käket som stjäls eller att kunna lägga en dold röst och att rösten i tråden inte räknas? Är det någon skillnad om den stulit käk från en annan ulv först?

Och är Självmordsbombaren i lyan och är den även en ulv som kan käka? I så fall samma där, stjäls käk eller bombning?

(Eller båda?)
 
Mastermind (ny roll): Får en gång gissa rollerna på fyra deltagare men bara en av de rollerna får vara en ulv. Till ex. Artline är LL, Myrten är ulv, Hedinn är inte med i leken, paddi är ängel. Mastermind får sedan veta hur många rätt hen har och hur många som ska byta plats. Till ex. 1 rätt och en som ska byta plats. Är flera ulvar/bybor med i gissningen så blir bara en ulv/bybo bekräftad.







Ond mastermind: En ond utanför lyan som fungerar på samma sätt som den goda mastermindern. Men den onda får gissa på tre ulvar och kan få tre ulvar bekräftade i sitt svar.

Obs!! Missa en detalj. Mastermind får gissa när hen vill men får svar först efter nästa DL
 
Också hittat hit till Historieätarnas buffé.

Konstigaste maträtterna jag kan komma på är nog stekt får/kalvhjärna. Gärna grillad över öppen eld eller lagt i glöden så att håren bränns bort från skallen. Det sägs även att ögonen i sagda grillade skallar skulle vara själva delikatessen. Tydligen stor delikatess på Gotland och Norska Västlandet från Voss och ner mot fjordarna. I Norge kallad Smalahåve, efter vossadialektens ord för vissa typer/raser av får och deras ålder.
 
Hittat hit och fått roll :) Känns som att jag kommer vara ännu mer förvirrad i denna leken :rofl: Men hoppas jag fattar hur alla roller fungerar innan leken är slut :p

Obligatoriska frågan: Att fermentera saker och sen äta det tycker jag känns rätt äckligt överlag, både typ surströmming, ägg och valkött osv!
 
Herrejösses vilken lek, kommer ju bli alldeles snurrig! Tror att det är 4 roller jag aldrig spelat med.

Jag har vaga minnen av att någon gång ha sett ett avsnitt av Historieätarna, men aldrig mer än så, helt enkelt för att mat inte intresserar mig. Varken som ämne eller att förtära :p
Har därför ingen aning av vad de äter i historieätarna eller vad mänskligheten har ätit genom historien, så jag säger banancurrypizza som svar på den obligatoriska frågan. Banan hör inte hemma på pizza, knappt curry heller och tillsammans känns de som en urusel kombination. Kan dock nämna att rött kött också hamnar högt på listan, kött är knappt gott tillagat, och ännu mindre rått :nailbiting:
 
Rolig rolista många gamla bekanta som är spännande att se igen men mastermindarna är nya bekantskaper för mig.


@Artline @Hedinn

Undrar kring just mastermindarna och gissningarna. Dels på ulvar då en del av dem har extrakrafter kan ni utveckla hur det fungerar? Sen står det om bybor det men det står inte med bybor i rollistan, har det missats ? jag tänker att det är en del dubletter av de goda specialarna annars. :D
 
på tal om roller, så om vi har 6 onda så blir det 8 bybor (8+6+6) och 1 vanlig ulv (5+1) om jag räknat antalet specialroller rätt?
Och med 7 onda så blir det då 7 bybor och två vanliga ulvar?
 
Jag tror jag är lyckligt ovetande kring de konstigaste maträtterna i historien men för att nämna något så tycker jag aladåb är tämligen obegripligt.
 
Vill kolla att jag förstått mastermind-rollerna. Den goda får endast gissa ulv på en spelare (av fyra som den gissar rollen på), om det råkar vara flera ulvar med i gissningen får mastermind ändå bara veta att en av rollerna är rätt/ska placeras om, även om det råkar vara fler spelare som rollen kan placeras om på?

Onda då, denna gissar på fyra spelare, får gissa ulv på tre av dem? Och alla dessa ulvgissningar kan ge utslag, dvs onda mastermind kan maximalt få veta att det finns tre ulvar bland spelarna den gissar på.

Vilken spioninfo får goda lyan om mastermind? Framgår det i spioninfon vilken mastermind raden handlar om?

Om tjuven stjäl en masterminds förmåga, används förmågan på samma villkor som den goda masterminden använder sin?

Ficktjuven har jag spelat med, men glömt. Valet görs till dag-DL, tjuven får veta vad den stulit vid natt-DL. När använder tjuven sitt stjäl då? Tidigast dag-DL ett dygn efter hen tjuvat?


Noterar också att det tekniskt sätt är möjligt för 5 spelare att åka ut vid en lynch - en ur kärleksparet lynchas, den andra i kärleksparet råkar vara självmordsbombaren, som i sin tur väljer att dra med sig jägaren, som råkat välja psykopaten, som drar med sig en övrig god. Sannolikheten är lär ju vara typ 0, men kul att spekulera i :D
 
Ny fråga: Om Ficktjuven stjäl från Ulven i fårakläder, är det då käket som stjäls eller att kunna lägga en dold röst och att rösten i tråden inte räknas? Är det någon skillnad om den stulit käk från en annan ulv först?

Och är Självmordsbombaren i lyan och är den även en ulv som kan käka? I så fall samma där, stjäls käk eller bombning?

(Eller båda?)

Innebär det att tjuven måste stjäla från en ulv utan specialroll för att få käk, eller får den både käk och specialförmåga?

Självmordsbombaren är som vilken ulv som helst.

Tjuven kan bara stjäla käket. Övriga förmågor är immuna.
 
Jisses det här kommer bli en utmaning, jättemånga deltagare och nya kluriga roller.

Jag vet inte alls vad som är den märkligaste rätten, mycket läskigt finns som jag undrar över hur de ens kom på. Äcklad blir jag av de som tex äter hundkött - helt otänkbart för mig - men det är mer kulturellt än historiskt kanske. Annars är ju grisfötter rätt märkligt också
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 013
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 927
Senast: bollen__
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 024
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 416
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp