Ulvlek - Historieätarna

på tal om roller, så om vi har 6 onda så blir det 8 bybor (8+6+6) och 1 vanlig ulv (5+1) om jag räknat antalet specialroller rätt?
Och med 7 onda så blir det då 7 bybor och två vanliga ulvar?
Nu kanske jag har läst rollistan fel men jag får det till att fyra ulvar är med roll?
menar du onda dock så hänger jag med? kanske bara fattade dig fel?
ONDA ROLLER:

Gourmeter/varulvar
: Känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt (Natt DL)

Ulv i fårakläder: En ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! (Dag-DL)


Psykopaten: Om denna ulv åker ut så blir personen tokig och drar med sig en slumpvis vald god in i döden (LL lottar).

Nattvakten: En ulv i lyan och ficktjuvens fasa! Om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit! Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem.

Självmordsbombaren: Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM. Men får inte använda sin förmåga 30 min innan dag-DL.


Ond mastermind: En ond utanför lyan som fungerar på samma sätt som den goda mastermindern. Men den onda får gissa på tre ulvar och kan få tre ulvar bekräftade i sitt svar.
 
Rolig rolista många gamla bekanta som är spännande att se igen men mastermindarna är nya bekantskaper för mig.


@Artline @Hedinn

Undrar kring just mastermindarna och gissningarna. Dels på ulvar då en del av dem har extrakrafter kan ni utveckla hur det fungerar? Sen står det om bybor det men det står inte med bybor i rollistan, har det missats ? jag tänker att det är en del dubletter av de goda specialarna annars. :D
Mastermind kan bara gissa på ulvar. Bybor finns med oavsett om det står i rollbeskrivningen eller ej :)
 
Nu kanske jag har läst rollistan fel men jag får det till att fyra ulvar är med roll?
menar du onda dock så hänger jag med? kanske bara fattade dig fel?
Jag tänkte totalt antal onda, så räknade med mastermind. För tror man brukar tänka ca 1/3 onda och sedan bestämma om någon är utanför lyan, snarare än 1/3 i lyan + lägga till för ev utanför?
 
på tal om roller, så om vi har 6 onda så blir det 8 bybor (8+6+6) och 1 vanlig ulv (5+1) om jag räknat antalet specialroller rätt?
Och med 7 onda så blir det då 7 bybor och två vanliga ulvar?
Jo det verkar stämma, antagligen sex onda med tanke på hur mycket specialkrafter de onda har och att flera av de goda specialarna lätt kan råka ställa till det för varandra. Den låga (med tanke på deltagarantalet) mängden info som goda kan få och att även borgmästaren kan bli ond:nailbiting:.
 
Jag brukar ju vara kass på att läsa rollistan i vanliga fall och den här gången tog jag mig inte igenom ens halva! :rofl:

Jag tycker haggis är en märklig maträtt och borgmästare (som jag faktiskt lyckades förstå att vi skulle rösta fram har jag ingen aning om än.
 
Vill kolla att jag förstått mastermind-rollerna. Den goda får endast gissa ulv på en spelare (av fyra som den gissar rollen på), om det råkar vara flera ulvar med i gissningen får mastermind ändå bara veta att en av rollerna är rätt/ska placeras om, även om det råkar vara fler spelare som rollen kan placeras om på?

Onda då, denna gissar på fyra spelare, får gissa ulv på tre av dem? Och alla dessa ulvgissningar kan ge utslag, dvs onda mastermind kan maximalt få veta att det finns tre ulvar bland spelarna den gissar på.

Vilken spioninfo får goda lyan om mastermind? Framgår det i spioninfon vilken mastermind raden handlar om?

Om tjuven stjäl en masterminds förmåga, används förmågan på samma villkor som den goda masterminden använder sin?

Ficktjuven har jag spelat med, men glömt. Valet görs till dag-DL, tjuven får veta vad den stulit vid natt-DL. När använder tjuven sitt stjäl då? Tidigast dag-DL ett dygn efter hen tjuvat?


Noterar också att det tekniskt sätt är möjligt för 5 spelare att åka ut vid en lynch - en ur kärleksparet lynchas, den andra i kärleksparet råkar vara självmordsbombaren, som i sin tur väljer att dra med sig jägaren, som råkat välja psykopaten, som drar med sig en övrig god. Sannolikheten är lär ju vara typ 0, men kul att spekulera i :D
Låt säga att goda Mastermind bara gissat på ulvar (X)

X är bybo
X är ulv
X är ängel
X är tjuv

Så kommer jag svara att hen har ett rätt. Om Mastermind gissar såhär:

X är bybo
X är ängel
X är tjuv
Hedinn är ulv

Så kommer jag svara att hen har inget rätt men det en ska byta plats

I spioninfon kommer det se ut så här:

X är bybo
X är ulv
X är ängel
X är tjuv

Goda lyan kommer veta om det är en ond eller god mastermind.

Tjuven kommer få god masterminds förmåga även om hen stjäl ifrån den onda.


Tjuvens stölder har samma DL som förmånerna vanligtvis har.

Har jag missat någon fråga?
 
Blir det inte busenkelt för ulvarna att äta upp borgmästaren nästa natt om denne är god? Känns ju som att den bara kommer leva ett dygn efter den blir vald om det är en god? :rofl:
 
Blir det inte busenkelt för ulvarna att äta upp borgmästaren nästa natt om denne är god? Känns ju som att den bara kommer leva ett dygn efter den blir vald om det är en god? :rofl:
det finns en ond utanför lyan så det kan de inte veta säkert- men vore väl bra om de käkade den då i så fall:up:
 
Hittat hit och fått min roll.

Obligatoriska frågan: Jag skulle säga att bland det konstigaste folk (min bror) äter är frukt-yoghurt med ostbollar i. Jag tycker inte att det låter speciellt gott och skulle inte vilja äta den kombinationen av mat.
 
det finns en ond utanför lyan så det kan de inte veta säkert- men vore väl bra om de käkade den då i så fall:up:
Och jag har spelat i några lekar genom åren där borgmästare ska väljas- och det kan jag säga att det där kan lika gärna slå tillbaka att just att den som blivit vald till borgmästare inte blir käk direkt - ja det får omedelbart deltagarna att misstänka att den är ulv så inget tacksamt uppdrag att få och kan förvirra leken mycket om nu den valde är god - ulvarna vet att spela på det i så fall
 
Låt säga att goda Mastermind bara gissat på ulvar (X)

X är bybo
X är ulv
X är ängel
X är tjuv

Så kommer jag svara att hen har ett rätt. Om Mastermind gissar såhär:

X är bybo
X är ängel
X är tjuv
Hedinn är ulv

Så kommer jag svara att hen har inget rätt men det en ska byta plats

I spioninfon kommer det se ut så här:

X är bybo
X är ulv
X är ängel
X är tjuv

Goda lyan kommer veta om det är en ond eller god mastermind.

Tjuven kommer få god masterminds förmåga även om hen stjäl ifrån den onda.


Tjuvens stölder har samma DL som förmånerna vanligtvis har.

Har jag missat någon fråga?
Jag tror du täckte folks frågor bra där men jag har nya. :idea:

*Om tjuven snattar från mastermind och använder gissningen, kan den då specifiera/få veta god/ond?

*Kan tjuven spara sina snattade förmågor eller behöver de användas vid nästa möjliga dl(beroende på förmåga gissar jag att det är dag eller natt som gäller)?

*Om tjuven stjäl käk, kan andra ulvar fortfarande käka?

*Får Mastermindarna gissa en roll på flera deltagare och gäller det även om det bara finns en av den i leken? tex. kan de gissa bybo/ängel på två olika deltagare?

*Måste Mastermindarna gissa på fyra deltagare eller kan de välja att gissa på färre?

*Är roller som mastermindarna, drake, jägare bundna till dl. eller kan de göra eller ändra val när som helst?

Nöjer mig så tillvidare. 😇
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 020
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 937
Senast: bollen__
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 056
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp