Bukefalos 28 år!

Känner mig inte jättemycket klokare idag men tycker att frågorna som ställts hittills har hjälpt till någorlunda.

Så om mitt snurriga huvud får ihop det rätt så kan ulvarna bli 3-4 stycken? Räknat på om en ulv dör, och en god blir omvandlad. Om nästa originalulv dör kan det då också leda till att en ev god blir omvandlad. Eller räknas rollen som förverkad efter att första ulven har dött?
 
Lösmynt spion – Får första natten ett antal lottade rader. Därefter har spionen svårt att hålla tyst och dräller information till övriga spelare och behåller inget själv. Spionen får själv välja vem hen vill dela information till. Den hen väljer får en lottad rad. Spionen får välja samma spelare fler gånger i rad.
I spioninformationen kommer INTE vilken deltagare som ärver vilken roll finnas med. Utan enbart övrig info från specialroller. I uppdateringarna kommer det däremot skrivas ut vilken roll som ärvs vidare eller som försvinner.

Ska försöka köra med färg när det är jag som skriver något lekrelaterat!
 
Känner mig inte jättemycket klokare idag men tycker att frågorna som ställts hittills har hjälpt till någorlunda.

Så om mitt snurriga huvud får ihop det rätt så kan ulvarna bli 3-4 stycken? Räknat på om en ulv dör, och en god blir omvandlad. Om nästa originalulv dör kan det då också leda till att en ev god blir omvandlad. Eller räknas rollen som förverkad efter att första ulven har dött?
När en originalulv dör så dör den som har den rollen , men rollen ärvs en gång till antingen en ond eller god beroende på när originalulven dog. Så det kan aldrig vara mer än två ulvar samtidigt , när sedan en som ärvt rollen ulv dör så dör den ulven( rollen) för gott - men dens originalförmåga ( om den inte är förbukad) ärvs i sin tur till någon annan.
Detta är iaf hur jag jag tolkat det som LL skrivit :

I den här leken förvärvas rollerna, men bara en gång. Det betyder att när t.ex. Mammas med rollen ängel dör, ärvs rollen av en annan (lottad) deltagare. När denne deltagaren dör, kommer ängelrollen försvinna ur leken. Deltagarens originalroll ärvs istället vidare till någon annan.

Har rollen förbrukat sina förmågor förvärvas inte rollen, har t.ex. älvan använt båda sina sior försvinner den rollen ur leken. Har den en sia kvar kommer den ärvas vidare dock, och den nya deltagaren får använda det som är kvar.

När en roll dör eller förvärvas kommer det skrivas ut i uppdateringen.

Twist: När någon käkas lottas rollen ut bland goda. När någon lynchas lottas rollen ut bland onda.


Goda vinner när alla ulvar har dött, och onda när de är fler än goda.
 
När en originalulv dör så dör den som har den rollen , men rollen ärvs en gång till antingen en ond eller god beroende på när originalulven dog. Så det kan aldrig vara mer än två ulvar samtidigt , när sedan en som ärvt rollen ulv dör så dör den ulven( rollen) för gott - men dens originalförmåga ( om den inte är förbukad) ärvs i sin tur till någon annan.
Detta är iaf hur jag jag tolkat det som LL skrivit :
Däremot kan det ju vara mer än 2 i lyan förstås iom att döda ulvar kan prata med varandra efter de dött, men aktiva ( sas) ulvar i leken kan aldrig vara mer än 2
Det kanske var det du tänkte på ?
@Ferrari
 
Så om mitt snurriga huvud får ihop det rätt så kan ulvarna bli 3-4 stycken? Räknat på om en ulv dör, och en god blir omvandlad. Om nästa originalulv dör kan det då också leda till att en ev god blir omvandlad. Eller räknas rollen som förverkad efter att första ulven har dött?
Ser att Q4 redan hunnit svara, men postar detta ändå.

Ulvarna kan inte öka i antal.

Om en ulv lynchas och rollen lottas ut bland onda, kan den onda fen överta rollen och blir då ulv i lyan, med specialförmågor. I detta scenario ersätter den goda fen den lynchade ulven. Rollen kan däremot inte lottas in bland lyan. Ulven som är kvar är ju redan ulv. Istället anses rollen förbrukad och försvinner från leken.

Om t.ex. den goda fen sedan käkar sin lyakompis lottas den rollen ut till en god som blir omvandlad och hamnar i lyan. De är fortfarande två.
 
döda ulvar kan prata med varandra efter de dött
På tal om det vill jag att levande ulvar skickar in om nattkäk, även om döda naturligtvis får diskutera med de levande. Och som jag skrivit innan - om en ulv har specialförmågor utöver att käka, så vill jag ha PM från den specifika ulven om eventuella val den vill göra.
 
Ond fe – Kan ställa till med en massa rackartyg och älskar att lägga näsan i blöt där hen inte hör hemma. Har bara ett hyss för sig per natt och hon gör inte samma två gånger. Kan kika på spioninfo, sia, trolla så att någon förhindras rösta på en specifik deltagare, eller skydda sig själv från käk. Den onda fen väljer själv i vilken ordning hon vill göra hyssen.
Ulvar – Får varje natt käka en deltagare. Ulvarna har även förmånen att 2 gånger under leken tjuva från en annan deltagare.
Ficktjuveri – Två gånger under leken kan ulvarna stjäla någon annans specialförmåga, som under följande natt övergår till lyan. (Om t.ex. ängeln ficktjuvas får hen inte skydda den natten utan förmågan går över till lyan). Kan enbart stjäla från en spelare en gång.

Ser ingenstans om lyan och onda fen känner till varandra åt något håll? Betyder det att de inte vet om varandra ?
 
Däremot kan det ju vara mer än 2 i lyan förstås iom att döda ulvar kan prata med varandra efter de dött, men aktiva ( sas) ulvar i leken kan aldrig vara mer än 2
Det kanske var det du tänkte på ?
@Ferrari

Det var det jag syftade på. Att antalet aktiva ulvar kan inte vara mer än 2 men att antalet i sig (i ulvkonversationen) kan bli 3-4?
 
Ser ingenstans om lyan och onda fen känner till varandra åt något håll? Betyder det att de inte vet om varandra ?
Det var det jag syftade på. Att antalet aktiva ulvar kan inte vara mer än 2 men att antalet i sig (i ulvkonversationen) kan bli 3-4?
Svarar er båda. Det stämmer att onda fen och ulvarna inte känner till varandra, och att ulvarnas antal i enbart konversationen kan stiga.
 
Information från LL!
Beträffande vad som händer med ärvd ulvroll så beslutade @Sasse just att en god som ärver en ulvroll inte omvandlas till ond. Spelaren är fortsatt god men kan käka.

Om onda fen ärver en ulvroll blir hon ulv med sina övriga specialförmågor intakta.

Nu hoppas jag att jag inte trasslade till det hela. Sasse tar det när hon kommer in senare i så fall.:p
 
Information från LL!
Beträffande vad som händer med ärvd ulvroll så beslutade @Sasse just att en god som ärver en ulvroll inte omvandlas till ond. Spelaren är fortsatt god men kan käka.

Om onda fen ärver en ulvroll blir hon ulv med sina övriga specialförmågor intakta.

Nu hoppas jag att jag inte trasslade till det hela. Sasse tar det när hon kommer in senare i så fall.:p
Det är så tilltrasslat det kan bli redan :D
 
Information från LL!
Beträffande vad som händer med ärvd ulvroll så beslutade @Sasse just att en god som ärver en ulvroll inte omvandlas till ond. Spelaren är fortsatt god men kan käka.

Om onda fen ärver en ulvroll blir hon ulv med sina övriga specialförmågor intakta.

Nu hoppas jag att jag inte trasslade till det hela. Sasse tar det när hon kommer in senare i så fall.:p
Fråga på det...

Den goda som får käka - den får käka varje natt fram till sin död?
Lyan får fortfarande käka?
Alltså kommer det dö två stycken varje natt?
 
Jag känner mig inte tillräckligt rutinerad på ulvspel för att orka nysta i implikationerna av alla hypotetiska fall av ärvande hit och dit, så jag nöjer mig för tillfället med att konstatera att det är inte riktigt lika illa som vanligt om ulvarna käkar en viktig god roll eftersom förmågan ärvs vidare, men å andra sidan är det extra illa om man råkar lyncha en viktig god roll så ulvarna får den förmågan. Alltså extra otäckt att rösta första DL. :nailbiting: Jag behöver dessutom rösta tidigt, och det finns ju inte direkt mycket att ta på. :crazy:

Det första som händer i leken är att Q räknar fel. Å ena sidan, så om hon sitter i lyan borde hon veta hur många ulvarna är och inte gjort den tabben, å andra sidan så kan jag mycket väl tänka mig att hon skulle kunna räkna fel med flit för att se ut som om hon inte var i lyan. :cautious: Å tredje sidan så har jag hört Q säga att hon spelar skumt med flit när hon är god för att slippa bli käkad direkt, så ens om hon räknat fel med flit är det inget säkert tecken på någonting. :banghead:
Efter räknetabben kommer Bsf in och räknar (rätt) och funderar på olika tänkbara scenarion, Bsf, Q och ferrari ställer lite frågor, och that's it. Hur ska jag hitta nått att rösta på i det?

Jo förresten, Q börjar prata om omvandlingar, och eftersom hon vet att jag hatar omvandlingar så är det säkert bara för att göra mig nervös, alltså måste hon vara ond! :mad::rofl:

Så, någon annan som vill hjälpa mig teoria om ingenting?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 400
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 837
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 518
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 154
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp