Spirit

Trådstartare
I vintras separerade jag från dotterns pappa då det framgick att han varit otrogen under en väldigt lång tid.
Han bor kvar på gården och löste ut mig.
Jag bor någon mil längre bort, dottern går kvar på samma dagis osv.

Vi har henne varannan vecka och det fungerar otroligt bra. Hon står skriven hos honom pga han bor kvar i vår tidigare gemensamma bostad som familj enligt lag och han vill inte hellre ändra hennes adress till mig av princip sak.

Till problemet :
Jag blev i samband med seperationen arbetslös på arbetet jag hade i grannbyn.
Idag är jag på arbetspraktik ca 10 mil hemifrån och har goda chanser till att få jobb där jag är.
Idag pendlar jag veckan jag har dottern, jag är inte i tid på jobbet när jag har henne då dagis öppnar först kl 06, jag börjar kl 07 tio mil bort
Kl 16 kastar jag mig i bilen och ung 17:20 brukar jag hämta om jag stått på.

Skulle jag bli anställd blir min pendlings situation ohållbar i längden både för henne och mig. Långa dagar på dagis, hemma och får mat kl 18 och kl 19 måste hon nästan lägga sig för vi går upp kl 05 :(

Om jag nu flyttar, vilka rättigheter har jag ang umgänge?
Han sitter med korten på handen då hon är skriven på honom, jag vill behålla mina varannan vecka då jag saknar henne så otroligt mycket när hon är borta.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Pratade med pappan om det och han tyckte jag kunde få varannan helg istället :(

Någon som har erfarenhet?
Jag behöver jobbet och hittar inte närmare (lastbil/Maskinförare)
 
Sv: Umgänge

Jag känner en tjej lite flyktigt dom separerade och hon flyttade 20 mil ifrån, dom har varannan vecka trots att hon flyttat. Han har en dagisplats hos henne och en hos honom. Det har funkat jätte bra för dom och sonen verkar trivas. :)

Men det är knivigt, alla tillåter ju inte dubbla dagisplatser tydligen.
Jag förstår att du inte vill ha varannan helg, likväl som han antagligen inte heller vill de. Det bästa hade väl varit en dagisplats i mitten, så ni båda skulle hinna hämta/lämna.

Men jag har ingen egen erfarenhet, så jag lämnar de till andra. :)
 
Sv: Umgänge

Tyvärr bor han redan på fel håll från sitt jobb och dagisplats i mitten är inte möjligt. Vi bor i tomelilla kommun, han jobbar Simrishamn och jag strax söder om Landskrona
Men dubbla dagisplatser, fungerar det över huvudtaget för en blivande 4 åring?
Det hade varit den bästa lösningen då jag vill hon ska träffa sin pappa.
Problemet blir för mig att jag blir av med mitt sociala backup som mormor och morfar då jag både byter ort och blir av med min sociala umgängeskrets.
 
Senast ändrad:
Sv: Umgänge

Det är alltid en svår sits när det blir sådär.
Med två olika hushåll som skall fungera på samma geografiska område.

Men ibland så måste man bara bita ihop och försörja sig.
Kan du inte jobba mera de veckor som du inte har dottern?
Så att du kan jobba mindre när hon är hos dig.
Det blir ju inget bra liv för en 4-åring att vara så långa dagar på dagis.

Du har rätt till 6 timmars arbetsdag när du har barn under 6 år.
 
Sv: Umgänge

Har du en bra chef på din praktikplats, där du förväntas eventuellt få jobb?

I sådantfall så skulle jag sätta mig ner med denne och diskutera igenom, ta upp förslaget som Inte_Ung föreslog om att jobba mer den veckan som du inte har din dotter. Samtidigt så blir det otroligt tufft för dig i längden :/.

Jag tror inte att det finns en bra lösning långsiktigt tyvärr, men för en kortare period och du kan ju forts söka jobb närmare.
 
Sv: Umgänge

Har du en bra chef på din praktikplats, där du förväntas eventuellt få jobb?

I sådantfall så skulle jag sätta mig ner med denne och diskutera igenom, ta upp förslaget som Inte_Ung föreslog om att jobba mer den veckan som du inte har din dotter. Samtidigt så blir det otroligt tufft för dig i längden :/.

Jag tror inte att det finns en bra lösning långsiktigt tyvärr, men för en kortare period och du kan ju forts söka jobb närmare.

Det är redan löst att någon annan påbörjar mitt arbetsuppdrag och jag möter upp och byter av veckan jag har henne och jobbar in förlorade timmar veckan efter.
Veckan jag är barnledig lånar jag en lägenhet på jobbet och sover där för spara restid och bensin. Går jämnt upp med hyra vs bensin jag inte förbrukar. Sparar 3 tim restid/dag för mig själv.
Men umgänget när jag har henne är ohållbart, jag går upp kl 05 gör allt färdigt, väcker henne 05:20 för att klä på osv. Hänger på dagis lås någon minut i 6.
Sen står jag på upp till jobb och är där ca 07:15 beroende på trafiken.
Hämtar, lagar mat, snabbdusch och godnatt.
Hon sover i min säng med mig för vi ska hinna få närheten.

Jag är medveten om att min dag inte är mer annorlunda än många andras. Situation. Men jag personligen anser inte att det är ok för henne och mig.
Jag letar för fullt nära men det är svårt. 50 chaufförer inom frigoscandia blev precis uppsagda pga dom tappade skånemejerikörningarna till utländska åkare.
Det är tufft just nu inom branschen.
 
Senast ändrad:
Sv: Umgänge

Det hade varit den bästa lösningen då jag vill hon ska träffa sin pappa.

Nu förstår jag inte riktigt. Jag tolkar din önskan om dubbla dagisplatser som att det är för att du vill kunna ha din dotter varannan vecka om du flyttar, snarare än för pappans skull. Nuvarande dagis verkar ju fungera för honom.

När jag hade barn varannan vecka, jobbade jag ungefär 10 timmar per dag de veckor jag inte hade barn och 6 timmar de veckor jag hade barnet. Inte ens det blir helt idealiskt med dina pendlingstider, men bättre än nu i alla fall.

Eller om du kan klämma ihop två veckors arbete på tex 8 dagar, och sedan ha fyra dagars ledigt varannan helg och ha din dotter då. På så vis ses ni ju mer än ni gör nu, i vaket tillstånd.
 
Sv: Umgänge

Nuvarande dagis fungerar för honom, tyvärr inte för mig.
Jag bor ännu kvar i byn enbart för dotterns skull och pendlar..
Jag vill bli fast anställd . Och blir jag det bör jag flytta, oavsett hur kort bit jag flyttar lämnar jag kommunen.

Min fråga är hur man löser umgänget på bästa sätt för alla 3.

Min tanke är 14 dagars umgänge och dubbla dagis.

Just nu hon 3 olika boenden, ett hos mig och 2 hos honom (hemma hos honom och även hos hans flickvän på hans helger)

Jag hade personligen sluppit ha 2 olika boenden för egen del då det är kostsamt.
Vill självklart att det blir den bästa lösningen för dotterns skull så hon mår bra.
 
Sv: Umgänge

Kan du inte jobba mera när du inte har henne, Då kan du vara ledig och ha henne fre-måndag i stället.
 
Sv: Umgänge

För det första, sätt dig ner med din blivande chef och kolla lite olika lösningar, för det andra, om du nu får fast jobb så är den bästa lösningen för dig att flytta till orten där du har jobbet, få dagisplats på samma ort och ha varannan vecka.
Det är inget ovanligt att barn har dubbla dagisplatser och nu när hon ändå är 4 år så går det ju att prata och förklara för henne utan problem. Längre fram när det är dags att börja skolan så blir det ju åter igen problem men det är ju ett tag dit och mycket hinner ändras innan dess.

Men du skulle ju behöva ha delad vårdnad och du och pappan kanske ska fundera på samarbetssamtal med en utomstående person för att kunna få till ett fungerade sammarbete runt dottern?

Och som sagt lägg förslag till din chef att du kan jobba mer den veckan du inte har dottern och kunna gå ner i tid den veckan du har henne.
 
Sv: Umgänge

Min tanke är 14 dagars umgänge och dubbla dagis.
Hur gammalt är barnet?
Spontant skulle jag säga att det är alldeles för långa perioder för alla parter, framförallt för barnet. Det finns däremot egentligen inget som hindrar att du flyttar till jobb-orten och att ni har varannan vecka, tills hon börjar skolan.
Hur det funkar med dubbla dagisplatser har jag dock ingen aning om.
 
Sv: Umgänge

För det första, sätt dig ner med din blivande chef och kolla lite olika lösningar, för det andra, om du nu får fast jobb så är den bästa lösningen för dig att flytta till orten där du har jobbet, få dagisplats på samma ort och ha varannan vecka.
Det är inget ovanligt att barn har dubbla dagisplatser och nu när hon ändå är 4 år så går det ju att prata och förklara för henne utan problem. Längre fram när det är dags att börja skolan så blir det ju åter igen problem men det är ju ett tag dit och mycket hinner ändras innan dess.

Men du skulle ju behöva ha delad vårdnad och du och pappan kanske ska fundera på samarbetssamtal med en utomstående person för att kunna få till ett fungerade sammarbete runt dottern?

Och som sagt lägg förslag till din chef att du kan jobba mer den veckan du inte har dottern och kunna gå ner i tid den veckan du har henne.

Den lösningen har vi redan, då jag inte kan vara i tid på jobbet och måste köra prick kl 16
 
Sv: Umgänge

Den lösningen har vi redan, då jag inte kan vara i tid på jobbet och måste köra prick kl 16

Fst med dubbla dagisplatser så slipper du ju att köra så långt och får mer tid med dottern. Men som sagt, det är nog bra om du och exet kan hitta ett bra sätt att samarbeta framöver utan att du behöver slå knut på dig själv, du måste ju även tänka på dig själv!
 
Sv: Umgänge

Jag jobbade inom familjerätten i många år och träffade barn som hade dubbla dagisplatser. Det var få det fungerade bra för, de var utanför på båda ställena eftersom de missade så mycket.
Sen började barnet skolan och då fungerade inte upplägget eftersom barnet bara kan vara inskriven i en skola. Då måste man välja och kan man inte det blir det den skola som är närmast folkbokföringsadressen.

Min uppfattning är att dubbla dagisplatser är för föräldrars bästa och inte för barns bästa.
 
Sv: Umgänge

Jag hade kanske försökt ha dottern varje helg och att man varannan helg hade tre dagar lediga istället för 2. Hur man skulle göra med boende vet jag inte riktigt. Men det är kanske inte en bra lösning heller.
 
Sv: Umgänge

Jadu jag vet inte.
Har inte själv valt att plötsligt bli singelmamma och jag vill inte släppa på min rättighet till min dotter då jag redan förlorat precis allt.
Han sitter kvar i orubbat bo och redan nytt förhållande.
 
Sv: Umgänge

För det första tror jag att du sliter ut dig själv om du fortsätter som du gör nu, och i ett sånt här läge så måste man komma fram till den minst dåliga lösningen för alla. Och så lite ordmärkeri: det heter gemensam vårdnad eller enskild vårdnad och sist men inte minst: i ett sånt här fall handlar det aldrig om föräldrars rätt till sina barn utan barnens rätt till sina föräldrar, så din dotter har rätt till båda sina föräldrar och så får man utgå från det. Tyvärr så tar inte arbetsförmedlingen hänsyn till detta vilket jag tycker är en stor SKAM. Hur de kan ge dig en praktikplats på det avståndet är mammamisshandel.
 
Sv: Umgänge

Men man måste komma ihåg att det alltid är barnen som har rätt till sina föräldrar och inte tvärt om.
Det är barnets bästa som måste avgöra i alla lägen.
 
Sv: Umgänge

Hon har rätt till båda sina föräldrar.
JAG vill inte ha något med honom att göra, men vår dotter ska självklart träffa sin pappa.
Men det jag gör nu är ohållbart för min del. Och det drabbar henne oxå.

Kan man lösa med dubbla platser hade det varit toppen, men frågan är hur bra det är för henne?
Därav jag just nu far runt som en skållad iller för att hinna med
 
Sv: Umgänge

Men det jag gör nu är ohållbart för min del. Och det drabbar henne oxå.

Precis.
Så du kanske måste acceptera att du inte hinner med både arbete och barn i den utsträckning som du vill just nu.
Och vara glad för att dottern har en pappa som tar hand om henne medan du ordnar med din försörjning.
Varannan helg och alla lov är inte att förakta det heller.

Min äldste son bor hos sin pappa och har gjort det sedan han började i högstadiet som 13-åring.
Därför att det var bäst för sonen.
Pappan flyttade för att sonen skulle kunna gå i en skola som var speciellt lämplig för honom.
Ibland så får man som förälder stå tillbaka för barnens skull.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 953
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 730
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 505
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp