Unafraids renoveringstråd

Ok, vi får nog ändra fokus.
Det blev översvämning idag. :cautious: vi hade tänkt spara pannrummet något år, men nu känner vi oss lite tvingade att ta det typ nu. :angel:
Kan ni hålla tummarna för att vi slipper riva upp golvet i köket?!

"Problemet" med pannrummet är att vi nog ska byta värmesystem samtidigt, så det blir lite kostsamt.
IMG_20200412_182118.jpg
 
IMG_20200415_145352.jpg


Det är konstaterat fukt under golvet i köket, vi får se till veckan om det räcker med att hantverkarna tar upp golvet under köksskåpen, eller om vi måste upp med hela golvet i köket.. O_o

Vi har gått till sovrummet istället, det är roligare :angel: hela golvet är slipat och vi har precis såpskurat det vända ett! Det känns väldigt spännande, kommer det bli bra? Ska sluta det minst fyra gånger till innan vi flyttar in sängen.
 
Jag har såpskurat sovrum och kök. Har skurat med vitpigmenterat såpa. Fördelar: fantastiskt mjukt och härligt golv att gå på! :love: Vackert att titta på, blir himla ljust och fint och känns underbart under fötterna. I sovrummet är det mest fördelar tycker jag, förutom att om man har sol som lyser in så kommer rutan där sängen står bli mörkare med tiden. Syns bara om man möblerar om dock ;) Man behöver inte såpskura så ofta heller eftersom det inte blir lika smutsigt i ett sovrum som i köket, tror jag såpskurade 2-3 ggr/år i sovrummet.
I köket: mer nackdelar... trots att jag såpskurade ofta där upplevde jag inte att det blev så hållbart som det "ska" bli. Spillde man något fick man torka upp direkt annars blev det fläckar. Mer slitage och smuts på golvet framför diskbänken där man står mycket = mer underhåll med skurandet. Så i köket hade jag valt något annat med facit i hand. Ska inte lutat vara mer slitstarkt än såpskurat? Hårdvaxolja?
 
Jag har såpskurat sovrum och kök. Har skurat med vitpigmenterat såpa. Fördelar: fantastiskt mjukt och härligt golv att gå på! :love: Vackert att titta på, blir himla ljust och fint och känns underbart under fötterna. I sovrummet är det mest fördelar tycker jag, förutom att om man har sol som lyser in så kommer rutan där sängen står bli mörkare med tiden. Syns bara om man möblerar om dock ;) Man behöver inte såpskura så ofta heller eftersom det inte blir lika smutsigt i ett sovrum som i köket, tror jag såpskurade 2-3 ggr/år i sovrummet.
I köket: mer nackdelar... trots att jag såpskurade ofta där upplevde jag inte att det blev så hållbart som det "ska" bli. Spillde man något fick man torka upp direkt annars blev det fläckar. Mer slitage och smuts på golvet framför diskbänken där man står mycket = mer underhåll med skurandet. Så i köket hade jag valt något annat med facit i hand. Ska inte lutat vara mer slitstarkt än såpskurat? Hårdvaxolja?
Lut löser upp fibern så såpa är bättre.
 
Jag har såpskurat sovrum och kök. Har skurat med vitpigmenterat såpa. Fördelar: fantastiskt mjukt och härligt golv att gå på! :love: Vackert att titta på, blir himla ljust och fint och känns underbart under fötterna. I sovrummet är det mest fördelar tycker jag, förutom att om man har sol som lyser in så kommer rutan där sängen står bli mörkare med tiden. Syns bara om man möblerar om dock ;) Man behöver inte såpskura så ofta heller eftersom det inte blir lika smutsigt i ett sovrum som i köket, tror jag såpskurade 2-3 ggr/år i sovrummet.
I köket: mer nackdelar... trots att jag såpskurade ofta där upplevde jag inte att det blev så hållbart som det "ska" bli. Spillde man något fick man torka upp direkt annars blev det fläckar. Mer slitage och smuts på golvet framför diskbänken där man står mycket = mer underhåll med skurandet. Så i köket hade jag valt något annat med facit i hand. Ska inte lutat vara mer slitstarkt än såpskurat? Hårdvaxolja?
Jag har också försökt läsa på, vi har samma typ av golv nere, där är det mycket mer slitage. Funderar på hårdvax där, men det ligger något år bort. Men som @Mia_R skriver så har jag också läst att lite inte är bra.
 
Om man har nylagt ett golv och vill behålla den ljusa färgen kan man luta det men det medför att lite av träfibern löses upp. Iofs spelar det nog mest roll om man har ett hyvlat golv, men sen ska man använda såpa på det och inte fortsätta luta för det sliter.

Har för mig att man först lutar, sen kalkar och efter det kör såpa? Jag kommer inte ihåg, är så länge sedan jag nördade ner mig i hur man sköter golv, men såpa är bäst även om det tar många omgångar för att få ett riktigt skurgolv. .
 
Allmänt uppdatering, vi har snart såpskurat 5-7 gånger och tänker börja flytta in i sovrummet. :love: listerna är inte renoverade, så vi får vara utan en stund.

Vi har gjort upp ett mindre hål i köksgolvet, under skåpen. Vi kommer inte behöva ta upp hela golvet! Men det kommer få vara öppet och torka i åtminstone en månad, en fukt-kille var precis här och mätte och monterade avfuktare. Vi har ju levt i större kaos än det här!

Vi håller på att titta på luft-vatten pump som värmesystem. Billigare och enklare än att borra för oss i nuläget, finns en hel del som talar emot att borra just nu.

IMG_20200424_081246.jpg

Det är självklart påskkycklingen som har levererat äggen, det hoppas jag att ni förstår. :laugh:
 
Uppdatering på vattenskadan: jag antar att det är torrt nu. Torkutrustningen är nämligen spårlöst försvunnen, så jag antar att den snubben har varit förbi och hämtat den? :laugh: brukar man inte höra av sig? Typ "jag hämtar grejerna imorgon". Eller, "jag har mätt fukten, det är torrt"

I varje fall så insåg fick vi veta att vi skulle behövt betala typ 100k själva för att få nytt golv i pannrummet om en firma skulle göra det. Så vi gör det själv, sambon kan ju det ändå. Idag fick vi veta att vi skulle få 51 000 för att vi gör det själva! Woho! Vi hade ändå planerat att göra om det rummet inom kort, nu kommer bi få betalt för att göra det! Sen har sambon fått material från jobbet till värde av 30k idag, mot att han bjuder på fika. Så nu ligger champagne på kylning! :banana:

Jag jobbar borta på veckorna, så det finns inte någon bild alls att bjuda på, det kommer så småningom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 438
Senast: Trott
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 402
Senast: ch791022
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 353
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp