Unafraids renoveringstråd

Det där är ju en farstukvist!

MVH sörlänningen ;) (som också vet att det kan kallas för bro)
Farstubro har jag hört men bara bro var nytt för mig och jag zoomade in och letade efter en liten bro vid sjön eller något innan jag insåg att det var farstubron du menade. 😆
Vackra glasdörrar i hallen! Hur gamla är de?
 
Farstubro har jag hört men bara bro var nytt för mig och jag zoomade in och letade efter en liten bro vid sjön eller något innan jag insåg att det var farstubron du menade. 😆
Vackra glasdörrar i hallen! Hur gamla är de?
Jag skulle tro att de är från 70-talet, då renoverades hela huset. 😊
Fascinerande att det verkar blivit större skåp för varje omtapetsering. 👌
Det är "lappat" bakom ett element. :laugh:
 
Jag har såpskurat sovrum och kök. Har skurat med vitpigmenterat såpa. Fördelar: fantastiskt mjukt och härligt golv att gå på! :love: Vackert att titta på, blir himla ljust och fint och känns underbart under fötterna. I sovrummet är det mest fördelar tycker jag, förutom att om man har sol som lyser in så kommer rutan där sängen står bli mörkare med tiden. Syns bara om man möblerar om dock ;) Man behöver inte såpskura så ofta heller eftersom det inte blir lika smutsigt i ett sovrum som i köket, tror jag såpskurade 2-3 ggr/år i sovrummet.
I köket: mer nackdelar... trots att jag såpskurade ofta där upplevde jag inte att det blev så hållbart som det "ska" bli. Spillde man något fick man torka upp direkt annars blev det fläckar. Mer slitage och smuts på golvet framför diskbänken där man står mycket = mer underhåll med skurandet. Så i köket hade jag valt något annat med facit i hand. Ska inte lutat vara mer slitstarkt än såpskurat? Hårdvaxolja?
Hårdvaxolja med vitpigment har vi använt när vi renoverade. Det blev jättefint och ganska lättskött. Nackdel var att det blir halt så mattor måste ha antihalk under för annars åker man kana i kurvorna.
helbilden är innan det torkat, man ser hur ljust rummet blev. Detaljbilden är hur det blev när det torkat, en matt yta. Om man spillde kunde man ta en blöt trasa och torka av, ytan var glatt och ganska robust. Man kan slipa vissa delar och vaxa om om man behöver bättra på. EC65526C-A89F-40BC-A310-907DA5D51975.png
 
Hårdvaxolja med vitpigment har vi använt när vi renoverade. Det blev jättefint och ganska lättskött. Nackdel var att det blir halt så mattor måste ha antihalk under för annars åker man kana i kurvorna.
helbilden är innan det torkat, man ser hur ljust rummet blev. Detaljbilden är hur det blev när det torkat, en matt yta. Om man spillde kunde man ta en blöt trasa och torka av, ytan var glatt och ganska robust. Man kan slipa vissa delar och vaxa om om man behöver bättra på. Visa bifogad fil 57133
Vi hade också vitpigmenterad hårdvaxolja, men vit dekorvax under för att få det ännu lite ljusare. Väldigt lätt att göra själv!
Men halt ja :D Fast det blev bättre med tiden

Testade först att skura med såpa... men hade aldrig orkat flytta möbler och göra det ett par gånger om året, och det blev lätt fläckar som var svåra att få bort om man inte torkade av direkt, så det blev vaxet efter ett tag. Förutom att golven blev halare, så var det ingen skillnad, fortfarande lena och sköna att gå på :)

20200913_180221.jpg
 
Vi hade också vitpigmenterad hårdvaxolja, men vit dekorvax under för att få det ännu lite ljusare. Väldigt lätt att göra själv!
Men halt ja :D Fast det blev bättre med tiden

Testade först att skura med såpa... men hade aldrig orkat flytta möbler och göra det ett par gånger om året, och det blev lätt fläckar som var svåra att få bort om man inte torkade av direkt, så det blev vaxet efter ett tag. Förutom att golven blev halare, så var det ingen skillnad, fortfarande lena och sköna att gå på :)

Visa bifogad fil 57160
Din bild blev väldigt lik hur vårt såg ut. Man kunde måla på två lager om man ville ha det vitare. Jag tror att det fanns något pulver man kunde blanda i så att det inte blev lika halt men jag minns inte säkert. Kan vara värt att kolla om någon ska hårdvaxolja sitt golv.
 
Pannrum/tvättstuga går långsamt framåt. Men det som är helt fantastiskt är att vi numera har ett nytt värmesystem! :love: det blev en luft-vattenpump och nu kan vi bada badkar utan att först behöva elda i en timme. Lyx!

Sambon jobbar med gjutning/golvvärme/kakel och klinker och jag pysslar med lite möbler.


Har burit in ett vitrinskåp idag som jag har påbörjat och ska måla i samma färg.
 
IMG_20210130_151131.jpg

Inte renovering, men jag köpte en kristallkrona på auktion och är löjligt nöjd! Just nu har jag hängt upp den i trappen, men den ska upp i vardagsrummet över matbordet. Jag tänkte försöka köpa två likadana och ha bredvid varandra, men lyckades bara köpa en. Lika bra det, den är rejält stor!
 
IMG_20210430_181229.jpg

Vårt stora badrum är lite.. speciellt. Jag har tidigare tänkt att det får se ut som."hej-kom-och-hjälp-mig" till dess att vi ska renovera det på riktigt. Efter några år inser jag att badrummet är långt ner på listan över vad som ska prioriteras.

Därför bestämde jag mig för att göra ett ryck! Dörrarna är från Ikea, sambon har byggt stommen och benen har jag beställt. Badkaret (som är ljusblått som handfatet...) Stod tidigare längs med denna väggen, men nu fick jag ett rejält rymligt skåp här istället! När/om det blir missfärgat av vattenstänk målar jag det. :)
 
Visa bifogad fil 68731
Vårt stora badrum är lite.. speciellt. Jag har tidigare tänkt att det får se ut som."hej-kom-och-hjälp-mig" till dess att vi ska renovera det på riktigt. Efter några år inser jag att badrummet är långt ner på listan över vad som ska prioriteras.

Därför bestämde jag mig för att göra ett ryck! Dörrarna är från Ikea, sambon har byggt stommen och benen har jag beställt. Badkaret (som är ljusblått som handfatet...) Stod tidigare längs med denna väggen, men nu fick jag ett rejält rymligt skåp här istället! När/om det blir missfärgat av vattenstänk målar jag det. :)
Ååå, vi har också sådana väggplattor i badrummet i fjällhuset! Vill minnas att det var någon försäljare i bil som åkte runt och sålde dessa! Tydligen hittade de till kusten också! A462F57B-BD7F-472A-8ED6-A7153B7C25BD.jpeg
 
Ååå, vi har också sådana väggplattor i badrummet i fjällhuset! Vill minnas att det var någon försäljare i bil som åkte runt och sålde dessa! Tydligen hittade de till kusten också! Visa bifogad fil 71688
Haha, se där! Gubben som hade huset innan gjorde många speciella val när det kom till kakel och vissa väggar. (Vad sägs som orangebrunt kakel i taket i pannrummet till exempel? :laugh: )
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 528
Senast: Trott
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 425
Senast: ch791022
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 385
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp