Underlag i tillfälligt ridhus?

M

maskot

Under vintern ska vi få använda en maskinhall (16*40) som ridhus. Vad för underlag kan vara bra, som inte är för dyrt? Och vilka djup är lämpliga?
Vi ska ha det tom april och sedan ska det köras ut, för att tas in nästa vinter igen. Därför funkar det tyvärr inte att bygga med flera olika lager, det blir ju förstört när vi ska köra ut underlaget.

Önskemål om underlaget är förstås att det inte dammar (alltför mycket) och att det är ok för markarbete med hästarna.
Vi har bara 2 D-ponnyer som kommer att gå ett par ggr i veckan i ridhuset när vädret är som tristast (rider ute i paddock/skog/på klubben annars).

Tidigare år har vi haft sand blandat med lite spån (och salt när det frös på) men efter ett par vintrars användning dammade detta supermkt trots massa pyssel så nu är vi på jakt efter ngt annat som håller några år åtminstone. Bor i söder så inte så vanligen inte minus mer än ngn månad om året ungefär.

Botten i maskinhallen just nu är superhårt packat grus. Tacksam för svar :)
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

det låter svårt att få till ett bra underlag när det ska bytas varje år. :crazy: ffa blir det dyrt!!!!

paddex kanske kan funka om du vattnar det. det dammar iaf mindre än sand.

det finns ju special underlag som är behandlade med silikon och sånt, men det är dyrt!
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Jag tänkte också på typ gummiflis... men jag kan tänka mig att det kostar en krona eller två....
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Jag tror inte Paddex är lämpligt för ridhus. (Dessutom är det ganska så dyrt)

Immer
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Havsand!
Fryser inte och dammar inte.
MEN kan vara svårt att få tag i.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Tack för era svar!! Gummiflis går inte att få tag på i tillräcklig mängd (tydligen dålig tillgång på det här omkring just nu) annars hade vi tänkt det.

Havsand låter intressant, var kan detta finnas att få tag på? Några andra tips?
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Vi ahr enbart spån i vårt ridhus. ca 20 cm djupt ovanpå en matta. Vi vattnar och saltar sommartid och på vintern så saltar vi en gång. Funakr kanon och vi brukar få mkt beröm för vårt underlag.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Har inte gummiflis blivit förbjudet? (Att fylla på med.)
Iaf utomhus.. kanske inte gäller ridhus.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Vi ahr enbart spån i vårt ridhus. ca 20 cm djupt ovanpå en matta. Vi vattnar och saltar sommartid och på vintern så saltar vi en gång. Funakr kanon och vi brukar få mkt beröm för vårt underlag.

Vad är det för typ av matta då? Och med spån, menar du vanligt "box-spån"? Verkar ju smidigt.

Kan det funka med bara spån utan matta under?
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

blir inte det väldigt halt??

min tränares häst bröt benet då hon halkade under en uppvisning på ett julshow. dom hade fyllt på med massa spån så det skulle vara ljus och snyggt. hade det inte varit för spånet så hade hon inte halkat. :crazy:
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Paddex är dyrt men är exakt samma sak som hyttsten. Paddex är ju själva märket men materialet finns att köpa från andra och är då mkt billigare, kanske värt att kolla upp.
Om man vattnar det är det mkt bra även till ridhus.

Jag har även hört talas om nån sorts rivna gummibitar, som är billigt och underhållsfritt. Vet tyvärr inte vad det heter.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Varför inte prova med flis (barkflis) och grus. Det funkar bra i ett av ridhusen där vi är. Kan bli halt OM det är för vått men dammar inte särskilt. (Och vått ska blir det bara om man glömmer vattnet på.) Vattna lite behöver man dock göra.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

blir inte det väldigt halt??

min tränares häst bröt benet då hon halkade under en uppvisning på ett julshow. dom hade fyllt på med massa spån så det skulle vara ljus och snyggt. hade det inte varit för spånet så hade hon inte halkat. :crazy:

Inte det minsta!

Har min häst på samma ställe som Welsh och min häst älskar underlaget! Hon slappnar av och tar ut steget ordentligt, oavsett årstid. Jag har inte sett henne så avslappnad på något annat underlag.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Underst så ligger det en vägmatta och sen ovanpå det ligger det spån från sågen. Det är lagt i lager. Vart 3e-5 år lägge vi på ett nytt lager. Ridhuset krattas 2 gr/v och sladdas minst 1 ggr/v. Djupharvar 1ggr/år och vattnas ordentligt varje vecka under sommaren samt att vi saltar några gånger om året, sommartid för att det inte ska damma och vintertid för att behålla svikten. Det är stränga regler om att mocka efter sig och det sköter de flesta med bravur. Kan bli mjukt i hörnen när vi löshoppar men annars så kan ungarna raca samt leka slidestop utan problem med de tyngre cobbarna.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

men har ni sågspån eller hyvelspån då?

sågspån kan jag tänka mig är bättre..
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

okej! ja det är nog bättre. det sviktar iaf väldigt bra, syns tydligt när hästen sätter ner sina hovar i boxen. kan tänka mig att det är skönt att rida på.
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Oxå nyfiken på vad man kan ha för underlag i ett lite tillfälligt ridhus (tills det andra blir klart)
Tyvärr bor vi ju där det är minusgrader en större del av året än i skåne.
Om man saltar, hur mycket går det åt och vad är det för salt? Kan man muta de som kör saltbilen kanske? :bump:
(hallen är ca 20x40)
 
Sv: Underlag i tillfälligt ridhus?

Om ni ska anlita folk som kör in & ut underlaget varje år blir det i längden billigare att bygga upp ett utrymme som alltid används till ridning skulle jag tro:crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 494
Senast: Reville
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Vad föredrar ni för underlag UTOMHUS om gräs INTE är ett alternativ? Förutsättningarna för klubbens agilityplan är någon slags naturlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 069
Senast: dpmatte
·
Anläggning Vi har ett "ridhus" (Eller "Ridrum" som vi kallar det) på ca 7x9m inne i vår ladugård. För två år sedan la vi in sand där, men det har...
2
Svar
22
· Visningar
5 516
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp