Underlag till ridbana på vintern?

C

CeciliaW

Hallå!

Kanske en dum fråga, men...

En ridbana är på planeringsstadiet i stallet där jag har min lånehäst (ängar och åkrar har dugt bra hittills..), men vi funderar på vilket underlag som blir bäst? Framförallt skall underlaget fungera även vintertid, vilket gör det hela krångligare. Sand har vi funderat på, men det fryser ju på vintern (vilket säkert alla typer av strö gör). Så, hur löser man underlagsfrågan på vintern? Är det saltning som gäller?

Sv: Underlag till ridbana på vintern?

Kabelflis har varit förbjudet länge (har väl med eventuella kopparlämningar att göra kan jag tänka mig). Även gummiflis faller under någon miljölag...

Här uppe i norrland kör vi med skottning elr snöslunga på vintern, inte många andra alternativ. :crazy: . Har man bara broddat så tycker jag att det funkar bara man inte "tokgalopperar" elr hoppar. :D

fnillson skrev:
Här uppe i norrland kör vi med skottning elr snöslunga på vintern, inte många andra alternativ. :crazy: . Har man bara broddat så tycker jag att det funkar bara man inte "tokgalopperar" elr hoppar. :D
Har ni sandbana eller vilken typ av underlag? Skottning/snöslunga + broddar är såklart en självklarhet, men blir det inte hårt om underlaget fryser?

snö + is underlag..... Så det gäller att ploga "lagom" så man får ett bra snöunderlag för själva ridbanan längst ner är ju stenfrusen.

Vi har sand och stenmjöl, tror jag :crazy: :confused: , men underlaget är ju inte framme på vintern, så långt ner plogar vi inte. Det blir en fin isbana och det är väl klart att det är hårt men travhästarna springer ju på isbana här upp hela vintern. Is ska visst svikta.

fnillson skrev:
Is ska visst svikta.

Och så far ju broddarna ner någon mm i isen/snö-is-blandningen så det blir extra svikt i och med det, inte stumt mot.

tänk om det vore så här! i grannstallets paddock där jag försökte (observera försökte) rida i vintras, skulle det ha fungerat bra med bara plogning det hade dugit. men det var ju nästan aldrig någon snö, det smälte bort eller blåste bort av alla stormar, underlaget kom fram och det var alldeles knöggligt och stenhårt osv. helt omöjligt.

en vinter har vi lyckats få paddocken bra i mitt förra stall, efter plogning. det var alldeles plant, lätt packad snö och ja funkade jättebra. sålänge det var tillräckligt kallt, vilket inte var så länge innan det började töa :(

nu har vi ju fått paddock här hemma och den kommer förhoppningsvis saltas.

Det finns gummiflis att få tag på som inte har varit runt koppartrådar.
Där jag rider har vi gummiflis av tex gummilister.
Jag vet inte var bonden har köpt det, men det finns att få tag på.:banana:

Jo de e sant, jag vart o tittade på en sån ridbana. De e tydligen en utav våra 4spanns kuskar som e huvudleverantør før de. Han finns strax utanfør Flyinge (de va dær hos honom vi tittade på en bana).
Dum som ja e på namn minns ja inte vad han heter men asså de får man ju endå inte skriva ut juhe:idea:

nja...det beror väl på flisen kommer ifrån ...grannen la ny flis på sin bana förra vintern iaf...

Gummilflis e super sköts den rätt fryser den inte

Vi har Paddex på våran utebana i stallet. Ok nu har inte denna vintern varit så extrem men den har faktiskt inte varit frusen en enda gång! Dessutom så är den aldrig full med vattenpölar för materialet suger upp vatten/behöver vatten så det försvinner! Inget dräneringsarbete eller Underarbete är gjort heller och det ska inte behövas! Gå in på www.paddex.se och kika! SSAB är det som tllverkar och ni har väl ett sånt verk norrut också väl? Dessutom så är det väldgt miljövänligt med tanke på att det är återvunnet material från ståltillverkningen! :idea:
;)

Senast ändrad:

Träflis? Nån som har erfarenhet av det. Vi funderar på det. Finns en flispaddock här i närheten men det blir ju aldrig någon riktig vinter (fast idag snöar det minsann), blir det bara kallt "på riktigt" ska jag åka o titta på den. Men kanske någon här har erfarenheter. Vi lägger ut träflis i hagarna på kladdiga ställen o det känns som det skulle kunna vara bra att rida på även vintertid.

Usch och blä för träflis. Den träflispaddocken jag har ridit i var värsta mardrömmen. Det suger åt sig vatten som en tvättsvamp och blir snorhalt, sen fryser det och blir knögligt. Skit rent ut sagt. Men jag vet en del som säger sig vara nöjda med det. Kanske har de bättre dränering och blandat upp det med sand? Gummiflis är det bästa. Det rider jag på nu. Alltid torrt och fryser inte. Kan rida året runt!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag bor i södra finland och marken börjar frysa nu. Vi har en ridbana på stallet men inget ridhus och det finns inte heller ett i... 2
Svar
25
· Visningar
4 292
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 640
Senast: Karma
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 201
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästmänniskan Nu när det blir kallare så funderar vi på om vi ska salta ridbanan i vårat oisolerade ridhus. Vilka för- och nackdelar blir det med salt...
Svar
3
· Visningar
1 615
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ofräsch häst?