F
fragvis
Jag håller förnärvarande stenkoll på hoppsadelsannonserna då jag är ute efter en beg hoppsadel till min dam. Det som slår mig är beg-priserna på appaloosa golden star. De ligger så otroligt högt i förhållande till andra sadlar, samt att de ofta inte är mer än 6 mån-1 år gamla. En ett år gammal GS begärs det priser på ung 8000-8500.- En sadel som bara är 1 år gammal och en prissänkning på "bara" 1500-2000 kronor (de kostar ju ~10000.- nya). Är sadeln ung 2-3 år vill de har 6500-8000 ändå (6500 = logiskt). Om man jämför det med andra sadlar (både dressyr och hopp) verkar det vara höga andrahandspriser. Har sett ex.vis 3-4 år gamla county dressyrsadlar där de begär 13000-15000.- och de kostar 22000.- nya. Det är ju en förhållandevis större prissänkning en på de beg appaloosa sadlarna. Detta trots att county anses som en sadel av betydligt högre kvalitet än appaloosas gs (säger inte att det är så)
Är det så att appaloosa gs har ett mycket högt andrahandsvärde eller är det bara ett försök från säljaren? Skulle jag köpa en beg appaloosa på 2-3 år är jag inte beredd att betala mer än max 6000.- för en sådan. Vad tror ni?
Sen verkar det vara mycket beg GS som bara är provade eller väldigt lite använda. Är det för att de är "dåliga" sadlar eller för att ägaren tror att bara för man kan ändra bomvidden på sadeln passar den min häst. Sen visar det sig att så inte var fallet.
Hoppas ni förstod denna lite virriga tråd!
mvh
Är det så att appaloosa gs har ett mycket högt andrahandsvärde eller är det bara ett försök från säljaren? Skulle jag köpa en beg appaloosa på 2-3 år är jag inte beredd att betala mer än max 6000.- för en sådan. Vad tror ni?
Sen verkar det vara mycket beg GS som bara är provade eller väldigt lite använda. Är det för att de är "dåliga" sadlar eller för att ägaren tror att bara för man kan ändra bomvidden på sadeln passar den min häst. Sen visar det sig att så inte var fallet.
Hoppas ni förstod denna lite virriga tråd!
mvh