Unghäst fasoner..

Sv: Unghäst fasoner..

Nu har ju du en häst som inte är byggd för att kunna galoppera i balans så....

På en RIDhäst kan man galoppera normalt utan att man tokgalopperar.

Jag tycker ändå att det mer låter som det är ryttaren som inte är färdig för galoppen. har fullt kontrollbehov. hästar tycker om att galoppera o det är EN av deras naturliga gångarter.

du ryggar säkert hästen innan den får galoppera, trava t o m.:p
 
Sv: Unghäst fasoner..

Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner!
Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog hem honom. Hr utbildat honom själv nu och Han förstår nu hackamore och bett, han kan gå i form i skritt och trav, börjar trava på ssss ljudet. Snäll att rida ut på grusvägar/skogen.

Men till galoppen ( och nej han har inte ont, blivit kollad och besiktigad ua av vet) På åkern bockar han rejält och högt och brallar på ordentligt, det går inte att göra en rund volt utan han drar bara hemåt. Börjar med att göra en volt i skritt, sen trav och då kommer problemen, han stannar såfort vi går bortåt i volten, och så bockar han när man säger till han, volten blir oval, han förstår inte riktigt skänklarna än. Har ingen ridbana utan rider bara ut för tillfället och på åkern. Han är allmänt stressad och jobbig att rida på åkern.

På grusvägen är han snäll att fatta galopp på men bara hemåt, bortåt går inte, han bara slängtravar
..
Han har skor och ömmar inte, han är inte osäker ute heller utan bara seg och lat.

Hur ska jag få honom att sluta bocka? Har ridit in många hästar tidigare helt själv så jag har erfarenhet av sånna som han. Har jobbat på större inridnings stall men där var vi i ridhus så då skötte sig hästarna ( inget utifrån som störde)

Jag har befäst pussljudet för galopp från marken, tömkört mycket och berömmer jätte mycket såfort han tänker rätt.

Fick ett tips från en hästmänniksa om att ha med ett spö, att vara lite mer konsekvent ute när vi ska galoppera bortåt, inte slå men "rapa" till en gång när han bara slängtravar. Jag brukar samla ihop honom när han gör så och göra om det utan resultat.


Tänkte börja rida lektion snart men vill han ska gå att galopperas på ute/ bortåt om ni förstår.

Tänkte också på att han är ung och allt är nytt för honom, kanske en övergångs grej också? :bump:

tips ideer? :bow:

Förstå inte värför han ska vara stressed utt i en åker :confused:
Har du erfarenhet av RODEO BUCKING HORSES....då behöver du ingen tips....inte månge här som har haft mycket att göra med Buckers för den del :bump:
 
Sv: Unghäst fasoner..

När du ska galoppera bortåt kan du ta med ett spö. Helt enkelt för att förtydliga ytterliggare vad du vill.

När jag rider in hästar brukar jag tänka att jag inte ska sätta mig i sånna situationer där jag inte tror att jag kommer klara av det. Som ex. när du vill galoppera på åkern. Vet du att hästen kommer bocka rejält så strunta i att galoppera just där för ett tag. Galoppera där det fungerar och rid skritt och trav på åkern. Sedan försöker du befästa grundhjälperna ordentligt. Att galoppera på volt är rättså avancerat när hästen är i inridnings stadie..
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det beror väl på om volten har en 50m D.
Jag tycker nog mer att det låter som en unghäst som testar i takt med att den får kondis.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jo min andra häst också född 08 som jag haft sen hon va bebis va likadan, fast hon bockar lite då och då, inget hon gör för att vara dum utan bara bus. Tänkte mer på om någon hade nått mer konkret tips på att träna bort just det. Jag tror nu att han gör det för att få lite påskjut i bakkärran faktiskt. Han har inte bockat någonting dom senaste dagarna. Red honom 3 dagar i rad och gjorde samma sak, flyttade rumpan på honom i skritt och bad om galopp ( flyttade rumpan för att hjälpa bakbenen att komma igång i galoppen) tog också med ett spö för att använda som en förlängd arm.
vid första fattningen tog jag ner handen och petade på honom vid bakbenet samtidigt som jag bad om galopp ( bara peta, absolut inte hårt!) och han fattade en fin fattning så då sakta jag av och gav han massor med beröm. alla gånger sen dess har jag inte tagit med spö $för nu fattar han vad jag menar :)

svar till dom som tycker jag går för fort fram: jag känner mina hästar s¨pass bra ( har dom hemma, umgås flera timmar om dygnet med dom förutom ridning) så jag märker om jag går för fort fram, dom senaste 2 v har han kommit fram och står och väntar vid grinden när jag kommer. När jag köpte honom gick det knappt att fånga honom i hagen första dagarna, han gick bara sin väg, litade inte det minsta på männiksor. Han har alltid öronen spetsade och skrittar på raskt ute. Han älskar att vara ute, när jag rider ut tränar jag ju grund saker, han ska kunna svänga, stanna,backa, förstå bettet, hackamore, söka sig nedåt, trava. DEt är sånt man använder sig av när man rider ute. Med att säga att jag utbildar honom menar jag att varje gång ajg är ute checkar jag lite av varje, stressar aldrig på honom eller ställer för höga krav. Han har aldrig blivit stressad när jag rider honom på grusvägen och tränar tex sakta av.

Skulle aldrig utsätta honom för onödig stress, han älskar att få beröm när han gjort rätt och han verkligen letar efter det jag ber om. Bestraffar aldrig utan jobbar bara positivt med honom. Han har mycket energi och vill gärna bralla på åkern, lite för att han ycker det är obehgligt emd stora öppna ytor. Har inte galopperat på volt, skritt och trav volten blir typ 50m stora om inte mer
 
Sv: Unghäst fasoner..

Red honom 3 dagar i rad och gjorde samma sak, flyttade rumpan på honom i skritt och bad om galopp ( flyttade rumpan för att hjälpa bakbenen att komma igång i galoppen) tog också med ett spö för att använda som en förlängd arm.


svar till dom som tycker jag går för fort fram: jag känner mina hästar s¨pass bra ( har dom hemma, umgås flera timmar om dygnet med dom förutom ridning) så jag märker om jag går för fort fram, dom senaste 2 v har han kommit fram och står och väntar vid grinden när jag kommer. När jag köpte honom gick det knappt att fånga honom i hagen första dagarna, han gick bara sin väg, litade inte det minsta på männiksor.

Skulle aldrig utsätta honom för onödig stress, han älskar att få beröm när han gjort rätt och han verkligen letar efter det jag ber om. Bestraffar aldrig utan jobbar bara positivt med honom. Han har mycket energi och vill gärna bralla på åkern, lite för att han ycker det är obehgligt emd stora öppna ytor. Har inte galopperat på volt, skritt och trav volten blir typ 50m stora om inte mer

Varför rider du honom 3 dagar i rad? På vilket sätt tror du att det hjälper honom om det är som du tror, att han är svag och behöver påskjut? Hästar bygger muskler i vila. Och oavsett hur villig han är att komma in så är han 2½ år gammal och bör ridas därefter för att hålla. Jag tror att ni kommer få nya problem ganska omgående, åtminstone i den här takten. På något sätt kommer ju kroppen säga ifrån, även om hans skalle vill mer.

Himla stor volt, 50m i diameter? Jag ifrågasätter inte ditt sätt att utbilda, men hastigheten. Jag flyttar då inga bakdelar på en häst som inte fyllt 4, minst. Att han litar på dig är inte samma sak som att han håller för att ridas dagligen.

Mitt konkreta tips för att bli av med bockningarna kvarstår: Vila. Länge.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag Missade att det stod 50meters volt?

Men står ändå fast vid att träna lydnad och inte sätta sig i en situation man inte klarar av.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Den här hästen låter väldigt mycket som en häst född 2008 som jag känner. Ägaren hade jätteproblem vissa dagar, medan andra gick superbra. Hästen var alltid arbetsvillig och mycket lättlärd. Trots det hade ägaren problem till och från. Det löstes enkelt. Med vila i 2-3 veckor och nu är den hästen helt annorlunda.
Det låter som lite "korvstoppning" att gå såpass fort fram som en månad, men alla får göra som de vill. Har man gjort rätt får man inga problem, har man gjort mindre rätt så lär det visa sig. ;-)

Har själv ett sto född 2007, som visar mycket tydligt när det är dags att vila. Hon "tjurar ihop" och då är det bara att låta henne ta det lugnt några dagar och sedan blir hon på mycket gott humör igen. Nu är detta en reininghäst så hon tränas ganska mycket för tävling, men trots det måste jag lyssna på hennes signaler. Eller så kan man hitta på annat. Ut och promenera i skogen. Min lilla häst gillar att traska på utan ryttare och vi "tränar" lydnad från marken. Nu tror ju hon att hon är en hund i och för sig... :)

Jag önskar dig stort lycka till med din häst och att ni snart är på banan igen. :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Ge din häst minst en vilovecka för att han ska smälta allt.

Med unghästar gäller alltid "skynda långsamt".

Varför så bråttom?

Tänk också på att leder o senor ska anpassa sig till det nya, det tar flera år.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Dom gamle sa "skynda långsom" think I spell that wrong:crazy:
Av Karl XI befällning till sina remonte ryttmäster utt i amré:
"Ingen häst ska tas imott föran den är fyra och kommen i det femta år, för då kan man se godheten av en häst".

Av träning sa dom "i skritt varanan dag det första året komma att ger en god häst livet utt"

Jag tycke man behöve inte gå allt efter bokstav, en god horseman vet hur mycket man kan ta utt av sin häst utan att ta skada.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det var den ju visst! Men jag håller fast vad att hästen bör arbetas som en nyinriden häst ( 2½-3 ) och inte vara i fas med en riden 4åring.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag håller med om att hästen, oavsett sin mognad och ålder, bör arbetas som egentligen vilken annan häst som helst som precis blivit inriden. Fast det här trodde jag tillhörde "baskunskaperna" vare sig man ridit in hästar tidigare eller inte.

Kondition kan man få upp ganska snabbt, men resten av kroppen måste också hänga med i utvecklingen.

/V
 
Sv: Unghäst fasoner..

*KL*

TS:
konkreta tips var det ja:

vid bock: Rid -frammat-, upp med huvudet pa honom. Alltid, frammat frammat frammat och skit i att det inte ser sa snyggt ut - upp med skallen pa honom.

Nar han bananar hem och inte vill pa volten, sank ytterhanden, rama in yttersidan, las ytter bog och lek mjukt och rytmiskt med innertygeln i takt med att hans inner framben ar i luften (ova i skritt pa det har, sen trav och sen galoppen, det ar du som ska lara dig kanna timingen) Ett ben i luften ar ett ben du kan paverka - men ytter bog maste var "stangd" och du far absolut INTE blahalla pa innern.


Sen aprapa langsam vs snabb inridning:
Man rider in hastar efter sin samt hastens kapacitet. Gar man for fort fram far man problem, gar man for langsamt fram far man problem. Men det beror pa vilken individ man rider vilket som passar. Stort omojligt att pa ett forum saga huruvida nagon gatt for langsamt eller for fort fram. Ska man jamfora hur snabbt TS gatt fram i inridningen med proffsen sa har hon t.o.m. gatt ganska langsamt fram med tanke pa att han redan var sutten pa.

Lat honom inte stissa upp sig pa akern, dalig vana som blir svar att fa bort. Stressar han i galoppen dar - undvik att kora galoppjobben dar.

/Bewwan, over n out.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Tack för tipsen!!

Han har faktiskt sluta bocka nu, vilket är skönt! Kan inte rida på åkern nu då det är lersörja. Men snart blir det att rida i ridhus 1 grr i veckan :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Sen aprapa langsam vs snabb inridning:
Man rider in hastar efter sin samt hastens kapacitet. Gar man for fort fram far man problem, gar man for langsamt fram far man problem. Men det beror pa vilken individ man rider vilket som passar. Stort omojligt att pa ett forum saga huruvida nagon gatt for langsamt eller for fort fram. Ska man jamfora hur snabbt TS gatt fram i inridningen med proffsen sa har hon t.o.m. gatt ganska langsamt fram med tanke pa att han redan var sutten pa.



:bow::bow::bow: Någon som inte snackar i nattmössan! :banana:
 
Sv: Unghäst fasoner..

Han har precis haft en vilo vecka, har haft han i snart 1 o en halv månad. Har inte bråttom, varför låter det osm att jag har bråttom?
 
Sv: Unghäst fasoner..

Vi ar alla saliga i var egen tro, det ar ju sa dar ar med passionerade hobbies (las: nordiga livsstilar... thehehehe) sa det blir ratt latt "mitt satt ar det bastaste sattet i vaaaarlden".

Skont med ridhus! Och att han lagt av med bockandet ^^ Lycka till o glom inte bort att ha roligt i ridhuset med ;)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Sen aprapa langsam vs snabb inridning:
Man rider in hastar efter sin samt hastens kapacitet. Gar man for fort fram far man problem, gar man for langsamt fram far man problem. Men det beror pa vilken individ man rider vilket som passar. Stort omojligt att pa ett forum saga huruvida nagon gatt for langsamt eller for fort fram. Ska man jamfora hur snabbt TS gatt fram i inridningen med proffsen sa har hon t.o.m. gatt ganska langsamt fram med tanke pa att han redan var sutten pa.


Olika raser växer ju olika snabbt, men oavsett så är det equus caballus vi alla pysslar med. Och de behöver tid för att kroppen ska hinna med att stärka sig och byggas för att hålla för ridning högt upp i åldrarna. Jag har sett alldeles för många kotledsinflammationer, diffusa hältor och ryggåkommor på hästar under 6 år för att inte tro att det ligger något i det. Särskilt efter att ha talat med en hoppryttare som sysslar med att rida in och utbilda hästar. Denna medgav att de hästar som skulle säljas eller ridas in under en viss tidsram fick man ta "för fort", och de höll aldrig särskilt många år tyvärr. Men det var så man var tvungen att göra för att blidka ägaren.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 028
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
898
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp