Unghäst fasoner..

Sv: Unghäst fasoner..

Det var den ju visst! Men jag håller fast vad att hästen bör arbetas som en nyinriden häst ( 2½-3 ) och inte vara i fas med en riden 4åring.

So there is no missunderstanding :bow: hålla med.
Jag ta citat från gamle dagers häst folk.
Som 4-5 åring ansåg dom att kroppen var sopas uttvecklet att den kunde börja att ta lite påfrestning. Att skynda långsom var att ger musklar, sen och lederna tid att bygga upp sig.
Månge häster som få stuckning, led inflamision, svållen ben på vår siden efter vinter vilo tack vara aktiv hormons och för hård ridning, man MÅSTE vara väldig försiktig den har års tid, hästerna är hett på grött och vill stycka iväg, springa av sig......oavsätt åldern.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Olika raser växer ju olika snabbt, men oavsett så är det equus caballus vi alla pysslar med. Och de behöver tid för att kroppen ska hinna med att stärka sig och byggas för att hålla för ridning högt upp i åldrarna. Jag har sett alldeles för många kotledsinflammationer, diffusa hältor och ryggåkommor på hästar under 6 år för att inte tro att det ligger något i det. Särskilt efter att ha talat med en hoppryttare som sysslar med att rida in och utbilda hästar. Denna medgav att de hästar som skulle säljas eller ridas in under en viss tidsram fick man ta "för fort", och de höll aldrig särskilt många år tyvärr. Men det var så man var tvungen att göra för att blidka ägaren.

Ja visst vaxer de olika, absolut. Men hoppryttare vs en hobbyryttare som rantar runt pa en aker ar en intressant jamforelse. Hoppa unghastar satter en helt annan press pa just kotor an att rida rakt fram eller pa en stor volt.

Och ja, exakt - blidka agaren. De flesta vill nog ta det i hastens takt - men kunden vill se resultat.

Att rida en hast i skitt/trav/galopp inom en manad - om hasten mentalt kan ta det ser jag inget fel i. Det jag kan se ett fel i ar om man rider skiten ur unghasten, alltsa, med vettig uppvarmning kan man rida in en hast genom att sitta pa den korta stunder varje dag, pratar da 20-30 minuter max. Se till att de ar varma i kroppen occh avslappnade, sa kliver du upp och jobbar det som behover jobbas, om det sa ar perfekta sma skrittcirklar eller att forsta skanklarnas betydelse och sa slutar man innan hasten ar trott.

Det manga gor ar att rida dom For LANGE. 1 timmers aktiv ridning pa en nyinriden hast tycker -jag- ar for mycket.

Som sagt, det gar inte att saga over ett forum om nagon rider for hart, for snabbt, for langsamt, for kravlost - utan att se bilder eller videos. Det ar ju ingen 2aring TS har heller utan en 08 var det val? Sa en fyra aring? (jag har precis vaknat sa ar lite virrig fortfarande)
 
Sv: Unghäst fasoner..

förra veckan och helgen, då hade jag inte tid för vi håller på o flyttar, då stod han en hel vecka. Jag rider bara i skogen också, runt 30-50 min.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Ja han är född 08, ser helt klar ut i kroppen. Han är väldigt mogen för sin ålder. Rider honom ca 30-50 min 3-5 dagar i veckan. Skrittar alltid och värmer upp honom, travar max 5 min totalt, galopperar max 5 min totalt. Han blir inte svettig när jag är ute heller. Trots tjock vinterpäls. :-) kan inte se något skadligt i det.
 
Sv: Unghäst fasoner..

pic_show_id32890221.html

pic_show_id32890219.html

pic_show_id32890225.html

pic_show_id32890227.html


Första galoppen på bilderna. Och han ser ganska klar ut i kroppen.
 
Sv: Unghäst fasoner..

alltsa...
ju mer du skriver och nu med bilderna har jag annu mindre forstaelse for de som tycker du gar for fort fram. :cool: Han ar en "mjukt tagen fyra aring", helt seriost sa tycker jag du har ett vettigt upplagg. Arligt talat sa rider du honom ungefar som jag hade ridit en normal 2.5-3 aring, nagot kortare intervaller for en sa liten bebis under sadeln dock. Kanske 15-20 minuter.

Nagot som garna tappas bort nar man tanker "inridning" och "hastighet" ar att utbildning ar en sak - bygga upp hasten en annan. Utbildningen man gor pa gronisar under sadel ar just, utbildning. Som i skolan "H + a + t + t = Hatt", "matte tar i den tygeln da ska jag gora sahar". Det ar ju grunden. Att bygga upp en hast, som Bluefish eg. var inne pa med sina hopphastar DET ar en annan femma. Styrkan i kroppen tar sin tid, det ar ju sa det ar - man kan stressa fram prestation, men da gar kroppen sonder. Att grundrida en unghast (bor) inte handla om att prestera utan att lara, utveckla och utbilda, och genom det bygga upp fysiken. Alltsa, i westerntermer eftersom vi sitter i westernsadel - man kan lara en unghast rollbacks och trana det - 2 minuter at gangen. Den belastningen det lagger pa den hasten ar svar att jamfora med nagon som sitter och tranar rollbacks pa sin unghast i 45 minuter. Att ta ett skutt for traningssak ar en grej, att rida hog bana i en timme ar en annan sak. Motas i mellanmjolkens land ;)

Vill bara ge dig ett tips i all valmening - ha inte sa mkt fot i stigbygeln ar du snall, utan forsok rida sa du bara har tarna dar. Minskar risken for att du fastnar med fotterna om du aker av. Man vill garna kanna att man "sitter stadigt", men manga olyckor kan undvikas genom att i borjan ha lite fot i stigbygeln.

..gud vad jag babblar.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jo han har väldigt kraftiga ben, vilket jag tycker är bra :-)

Jag tycker också jag gått normalt fram med honom ändå, inte för snabbt inte för långsamt, lagom helt enkelt :-)

Jo jag vet, hade lite för korta läder på westernsadeln, annars blir dom alldeles för långa, det är så långt mellan hålen om du förstår. Va jättenoga med eftergiften så armarna blev helt raka haha
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag tror det har gått dig helt förbi vad Bluefish egentligen försökte skriva, oavsett användningsområde.

Fina bilder på hästen!

/V
 
Sv: Unghäst fasoner..

Aha, en av nackdelan med western saddels, att få den rätta längd, man vill inte gärna stänsa nya hål, men ibland måste man. Det är en western sadel inte en all around hopp sadel.

I bilderna verka det att gå bra!! kan det vara nerverna som spöker i början ;)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Nej...? Det hon skrev var att en hoppryttare rid sina hastar for hart pga kundens vilja - vilket resulterade i trasiga hastar. Att hon sett mangder med ben och ryggproblem? Vilket de flesta vet kommer ifran att overarbeta en hast - oavsett alder med i manga fall illa anpassad utrustning.

Jag sa: att bara for att man rider skritt/trav/galopp pa en manad betyder inte det att man rider sonder hasten.

Och, jag vagar pasta att jag bade ridit in, hanterat och sett fler hastar an bluefish - de enda jag rakat pa med seriosa ben och ryggproblem var just hopphastar. :devil:
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det tror jag också, med 15 inridningar ligger jag i lä. Men de hästarna reds för att hålla för bruksridning, dvs vallning och långa turer på heden tom 25 års ålder. En nyinriden häst som rids 5 dagar i veckan 30-50 min kommer med alla säkerhet inte hålla för det. Ens med tumregeln 3 år, 3 dagar, 30 min håller det. Den här hästen hade jag ridit ( ridning = belastning, belastning bygger hästens kropp och muskulatur ) som en 3åring, för det är ju där den är i kroppen. Vill man rida just för att rida ska man inte ha en unghäst.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Men unghästen behöver vila. Fick han enbart stå för att du inte hann rida eller har du planerat in någon längre vila för honom? Ja, han ser färdig ut i kroppen, men muskelfattig, och det är det som är farligt. Man kan inte se hur ligament och leder ser ut, så det vill jag inte uttala mig om. Min 3åring ser också färdig ut, den rids 2 dagar i vecka ca 20 min/gång och tömkörs 1. Var tredje till fjärde vecka låter jag min häst vila. Den har stått flera månader nu i vinter och ska få en helvila under en månad utöver viloveckorna ovan. Om du vill jämföra med en häst som ligger i fas med din vad gäller utbildning. Mycket kan man göra från marken också, man behöver nödvändigtvis inte rida.
 
Sv: Unghäst fasoner..

japp, du ligger i la :)

alltsa,
de fysiska forandringarna som sker mellan 3 och 4 ars alder ar ganska viktiga i det hela om vi ska se till rent kallt och teoretiskt. Muskler ar ju en sak, leder en annan.

Ett ar i den fysiska utveckligen ar ju en ratt avgorande del av hur mkt en hast kan ta. Sen ska vi ju inte glomma bort att rida skiten ur en fullvuxen hast lika garna kan leda till inflammationer... man far ju rida lite med hjarnan ocksa ;)

Sen, ska vi prata viloperioder sa tror inte jag pa att "jobba siosa manga dagar varje vecka och efter 3 veckor ge en vilovecka".

Viloperioder ser jag hellre att de ar langre - rid en manad, lagg grunden, ut i hage o var hast nan manad, in igen, snabb genom gang, lagg pa lite mer, tillbaka ut i hagen.

Man rider in hastar olika beroende pa mal och mening. En inridning pa en hast som ska knuffa far pa heden kraver inte samma uppbyggnad som en blivande tavlingshast - likasa ar pafrestningarna helt annorlunda. Repetitioner av en rorelse, t.ex. hoppning eller fencing pafrestar ju helt annorlunda pa kroppen an att skritta/trava ute pa vidderna. Om vi nu ska harddra det sa ar det traktor vs ferrari. Vi har traktorer har men jag har ridit ferraris med ;)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Ja hästen växer en hel del då, men den har inte utvecklats till att bära mer än sin egen tyngd eftersom den inte är belastad. Sålänge hästen växer utvecklas kroppen allteftersom vi belastar dem och således rider/tömkör. Så även om hästen är 4 år så är den inte mer redo att bli riden ofta och länge än en 3åring.

Och jag vill ha både långa och korta vilor ;) Min får vila när jag känner att det behövs, och det har blivit en vilovecka i månad ungefär. Sålänge man vill ha en häst som håller för arbetet den ska uträtta bör man rida in den som just en häst. Med allt vad det innebär, och ta hänsyn till både hästens fysik och psyke. Vissa klarar mer och andra mindre - men ingen kan gå hela vägen direkt, åtminstone inte om man ser det långsiktigt.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Gillar ditt upplägg, men jag har även ett utbildningsmål o när hästen kan det så får den även vila skallen- smälter det den lärt sig.
Den har har mkt psykiskt då den fått se nya miljöer o dessutom varit ute själv med mig- bonding.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det tror jag också, med 15 inridningar ligger jag i lä. Men de hästarna reds för att hålla för bruksridning, dvs vallning och långa turer på heden tom 25 års ålder. En nyinriden häst som rids 5 dagar i veckan 30-50 min kommer med alla säkerhet inte hålla för det. Ens med tumregeln 3 år, 3 dagar, 30 min håller det. Den här hästen hade jag ridit ( ridning = belastning, belastning bygger hästens kropp och muskulatur ) som en 3åring, för det är ju där den är i kroppen. Vill man rida just för att rida ska man inte ha en unghäst.

3x3x30......3 dager i vecka?
Good Regel.
I skritt?
Upp till ? månad innan trav/gallop påfrestning.

Bewildered är inne i "kunnig häst folk som anvander huvud"
Ditt som verka likna mitt och det gamle skolen, "tum reglar så att dom okunnig har nåt att gå efter och minimira skada till hästen"
 
Sv: Unghäst fasoner..

3x3x30......3 dager i vecka?
Good Regel.
I skritt?
Upp till ? månad innan trav/gallop påfrestning.

Bewildered är inne i "kunnig häst folk som anvander huvud"
Ditt som verka likna mitt och det gamle skolen, "tum reglar så att dom okunnig har nåt att gå efter och minimira skada till hästen"
Jag har ingen tid, men en maxtid.

första gångerna kort tid. kanske 5-10 min.

senare 30 min med trav o galopp o sen går jag hem
 
Sv: Unghäst fasoner..

Tjusig häst! :D

Påtal om att dina armar var raka för att du var noga med din eftergift; kan själv känna ibland att när man rider unghästar rider man väldigt "grovt" och kanske rätt fult för att man vill vara övertydlig och vill få hästen att förstå rätt och vara bekväm i sin situation :) Så det är inget att skämmas för xD

Kan ju hålla med där om att foten var liiiiiite väl långt in, men det är en vanesak ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 016
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
896
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp