Unghäst med foderknölar. Hjälp!

A

Armani08

Har en åring med vad jag tror är foderknölar (har lagt in en tråd tidigare men inte fått svar...). De är som små ärtor under huden och växer, började när han avvandes helt. Vad ska jag göra? Försvinner de om jag minskar ner på proteinet i fodret eller hittar alternativ som passar honom bättre?

Foderstaten har jag gjort på Hippocampus:
10 kg hö (taget ur minnet: 84%TS, 8,8Mj, 45 smrp) står på box så jag vet att han får i sig minst 9kg. Han får 5 givor per dag.
0.2 kg betfor
0.1 kg vetekli
0.1 kg sojamjöl (kan det vara detta?)
50 g krafft miner grön (eller blå?)
40 g kalk
loppfrö (1-2 dl per dag)
detta delat på 2 ggr per dag.

Lucern (endast testat pellets) äter han inte, ej heller Krafft protein.
Ska jag testa att ta bort sojan och acceptera en sämre proteinbalans för att se om de försvinner eller testa annan proteinkälla?
Är ingen hejare på foder, har försökt läsa in mig nu när jag har min första fölis, jisses, man behöver ju vara minst raketforskare för att fatta:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst med foderknölar. Hjälp!

För att ställa en helt säker diagnos krävs en biopsi (provtagning samt analys av vävnaden), vilket din veterinär lätt kan göra. Det finns andra hudsjukdomar som ger en liknande symptombild och för rätt behandling krävs att man säkert vet vilken hudsjukdom hästen har.

Foderknölar i sig uppkommer av någon allergisk reaktion mot något i fodret. du får köra uteslutningsmetoden helt enkelt.
 
Sv: Unghäst med foderknölar. Hjälp!

Okej, jag ska kolla med veterinär.
Är det fler som har kunskap kring detta, så fortsätt svara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 062
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 956
Senast: Tifa
·
Foder & Strö Börjar släppa tanken på att hitta det perfekt grovfodet till mina hästar i år... Behöver hjälp med att välja ut det minst dåliga...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: ameo
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp