Bukefalos 28 år!

Unghäst som sliter sig vid uppbindning samt backar vid ridning

ElinMy

Trådstartare
Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag själv motionerat henne i den mån jag orkat. MEN nu går hon inte att binda upp, hon drar tills grimman går sönder, har hänt en gång, numer binder jag henne aldrig och när jag varit tvungen till det har jag haft balsnören som går sönder direkt. Men hon verkar inte få panik utan hon bara helt plötsligt backar och drar tills hon är loss sen står hon där och tittar på en. Någon som har en lösning på detta? Stå och försöka få henne framåt så fort hon gör så eller vad har ni för erfarenheter?

Vid ridningen så har hon oavsett var man är och om man är ensam eller i grupp så backar hon bara. MEN det är från gång till gång, ena gången funkar allt andra gången bara backar hon tills man hoppar av, vad medryttaren brukar göra. Idag första gången jag red hann jag inte mer än upp (efter att hon fått springa av sig samt longeras innan)så backade hon bara fullt fart bakåt genom staket och allt. Men efteråt är hon lite nevrös men sitt vanliga jag igen några sekunder senare. Det är det som är det knepiga, hon blir som okontaktbar och borta i sin egna värld. När hon backar och man hoppat av vill hon buffa och klia av sig och vet inte var hon ska göra av sig själv. Hänger dessa två beteenden ihop och vad tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar.
 
När det gäller ridningen så undrar jag om hästen är kollad för kissing spinner (hur det nu stavas ) för tyvärr är det ju inte helt ovanligt på fullblodsmänniska. Men det skulle kunna förklara varför hästen blir okontaktbar ibland vid ridning och att det går över när ryttaren hoppar av.
Vet inte men skulle kunna tänka mig att det även skulle kunna påverka vid uppbindning om hästen känner av det om huvudet hålls i en viss höjd.
 
När det gäller ridningen så undrar jag om hästen är kollad för kissing spinner (hur det nu stavas ) för tyvärr är det ju inte helt ovanligt på fullblodsmänniska. Men det skulle kunna förklara varför hästen blir okontaktbar ibland vid ridning och att det går över när ryttaren hoppar av.
Vet inte men skulle kunna tänka mig att det även skulle kunna påverka vid uppbindning om hästen känner av det om huvudet hålls i en viss höjd.
Det var exakt min första tanke också @ElinMy. En KS-häst skall dessutom inte vila utan ridas ordentligt hela tiden då det är viktigt att den är så mycket musklad i ryggen som möjligt. Nu har den gått på halvfart i alla fall några månader.

Kontakta veterinär och tömkör hästen bara. Ingen ridning innan veterinären kollat på hästen. Dock skall hon inte stå om hon inte uppenbart har ont.
 
Du för bind up hästen ordentligt så den kommer inte lös.

Har med dig grimskaft och lägg den bak om rumpen så den kan inte baka.
 
Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag själv motionerat henne i den mån jag orkat. MEN nu går hon inte att binda upp, hon drar tills grimman går sönder, har hänt en gång, numer binder jag henne aldrig och när jag varit tvungen till det har jag haft balsnören som går sönder direkt. Men hon verkar inte få panik utan hon bara helt plötsligt backar och drar tills hon är loss sen står hon där och tittar på en. Någon som har en lösning på detta? Stå och försöka få henne framåt så fort hon gör så eller vad har ni för erfarenheter?

Vid ridningen så har hon oavsett var man är och om man är ensam eller i grupp så backar hon bara. MEN det är från gång till gång, ena gången funkar allt andra gången bara backar hon tills man hoppar av, vad medryttaren brukar göra. Idag första gången jag red hann jag inte mer än upp (efter att hon fått springa av sig samt longeras innan)så backade hon bara fullt fart bakåt genom staket och allt. Men efteråt är hon lite nevrös men sitt vanliga jag igen några sekunder senare. Det är det som är det knepiga, hon blir som okontaktbar och borta i sin egna värld. När hon backar och man hoppat av vill hon buffa och klia av sig och vet inte var hon ska göra av sig själv. Hänger dessa två beteenden ihop och vad tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar.
Kompisens fullblod blev sån vid ridning. Inte alltid och inte konsekvent utan plötsligt. Han ville bara undan, tokbackade om han måste, okontaktbar och brakade igenom vad som fanns ivägen. Den hade Kissing spines. Om det blir värre efter att din häst gått mer sparsamt en period kanske det beror på det?
Jag hade nog kollat upp det, om så bara för att utesluta det!

En annan kompis fullblod kunde stå uppbunden tills han insåg han satt fast, då drog han sej lös helt enkelt. Panik. Hon var alltid beredd att släppa lös honom och knöt alltid med säkerhetsknut för att snabbt utesluta paniken och panikhake på alla grimskaft. Alt satt fast honom i en ring med löpande grimskaft där hon själv höll i andra änden och kunde släppa efter om han backade men ändå ha lämplig tyngd så att han stannade utan att panika.
 
Min ena lärde jag att stå lös, den andra köpte jag bättre grejer till. Hon testar inte uppbindningen längre.

Ridningen skulle jag låta bli tills hästen är genomgången av veterinär.
 
Du för bind up hästen ordentligt så den kommer inte lös.

Har med dig grimskaft och lägg den bak om rumpen så den kan inte baka.

Eller så kan man försöka utreda varför hästen plötsligt ändrat sitt beteende istället för att tvinga den att stå kvar i en situation den uppenbarligen inte vill finna sig i. Hittar man inga kroppsliga fel kan man börja fundera på nya träningstekniker som ev kan förbättra situationen.
 
Eller så kan man försöka utreda varför hästen plötsligt ändrat sitt beteende istället för att tvinga den att stå kvar i en situation den uppenbarligen inte vill finna sig i. Hittar man inga kroppsliga fel kan man börja fundera på nya träningstekniker som ev kan förbättra situationen.

Det är du själv som har skapet problemet igenom att inte har bundet upp hästen ordentligt från första börjen, han har lärt sig att han kan slita sig los och varar kommer det att bli!
 
TS : de problem du beskriver är ju typ topp ett på tiolistan över problem folk har med sina hästar . Du hittar typ tvåtusen trådar i ämnet om du använder sökfunktionen .

Kl
Att ngn häst skulle ha ett fysiskt fel inkl KS för att den drar sönder linor i stallgången eller stannar och backar men utöver det är okomplicerad håller jag för otroligt osannolikt i fråga om diagnos .
 
Jag använde elastiska linor till min förra unghäst, det ska vara rejäla grejer som inte går sönder. Då kan hästen backa och stöka i lung och ro med den kommer inte loss och det är inget, framförallt inte hästen, som går sönder.
Finns i båtbutiken.
 
Jag använde elastiska linor till min förra unghäst, det ska vara rejäla grejer som inte går sönder. Då kan hästen backa och stöka i lung och ro med den kommer inte loss och det är inget, framförallt inte hästen, som går sönder.
Finns i båtbutiken.

Minns ett stall som hade såna, fästet slapp från balken....flog bak och slog ut öget på hästen.
Har finns ett bra sätt:
www.youtube.com/watch?v=NsDHRJE5jCo
Man kan ta ett tjock 1" cotten rep och knytt ett Bolin Knut.
 
Minns ett stall som hade såna, fästet slapp från balken....flog bak och slog ut öget på hästen.
Har finns ett bra sätt:
www.youtube.com/watch?v=NsDHRJE5jCo
Man kan ta ett tjock 1" cotten rep och knytt ett Bolin Knut.
Jag skrev grejor som håller. Det är risker med alla typer av hanteringsproblem då det kommer till hästar eftersom det är så starka krafter. På vilket sätt skulle det där vara säkrare? Eller hur kan man veta att hästen inte bara styrs in i inlärd hjälplöshet. En sån häst vill då inte jag ha.
 
Jag skrev grejor som håller. Det är risker med alla typer av hanteringsproblem då det kommer till hästar eftersom det är så starka krafter. På vilket sätt skulle det där vara säkrare? Eller hur kan man veta att hästen inte bara styrs in i inlärd hjälplöshet. En sån häst vill då inte jag ha.

Repet flygar inte tillbaka som ett bungi-cord, skulla repet gå av den bara fällar död.
Vet inte riktig vad du mena med "inlärd hjälplöshet"?
 
Troxel - Jag tycker att det var ett mycket dumt råd att ge på ett forum. Det kan gå illa om man följer ditt "råd" och inte är medveten om det.

Du får gärna kommentera mitt svar. Detta är ett forum där vem som helst får svara.
 
Troxel - Jag tycker att det var ett mycket dumt råd att ge på ett forum. Det kan gå illa om man följer ditt "råd" och inte är medveten om det.

Du får gärna kommentera mitt svar. Detta är ett forum där vem som helst får svara.

Vi har haft den har diskussion flera gånger redan.
Dumt råd finns det gott om på den har siten.
 
Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag själv motionerat henne i den mån jag orkat. MEN nu går hon inte att binda upp, hon drar tills grimman går sönder, har hänt en gång, numer binder jag henne aldrig och när jag varit tvungen till det har jag haft balsnören som går sönder direkt. Men hon verkar inte få panik utan hon bara helt plötsligt backar och drar tills hon är loss sen står hon där och tittar på en. Någon som har en lösning på detta? Stå och försöka få henne framåt så fort hon gör så eller vad har ni för erfarenheter?

Vid ridningen så har hon oavsett var man är och om man är ensam eller i grupp så backar hon bara. MEN det är från gång till gång, ena gången funkar allt andra gången bara backar hon tills man hoppar av, vad medryttaren brukar göra. Idag första gången jag red hann jag inte mer än upp (efter att hon fått springa av sig samt longeras innan)så backade hon bara fullt fart bakåt genom staket och allt. Men efteråt är hon lite nevrös men sitt vanliga jag igen några sekunder senare. Det är det som är det knepiga, hon blir som okontaktbar och borta i sin egna värld. När hon backar och man hoppat av vill hon buffa och klia av sig och vet inte var hon ska göra av sig själv. Hänger dessa två beteenden ihop och vad tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar.

Det låter som om det kan vara något med ryggen. Har hon kanske tappat muskler och sadeln inte är optimal?
Det kan ju vara något annat också, men eftersom det går bra att longera henne och problemen kommer när du sitter upp så ett tips kontrollera ryggen för ev KS. Jag har själv ett fullblod med KS. Det behöver verkligen inte vara så illa. Men då vet man och kan rätta sig efter det. Arbete på töm är mycket bra. Kolla upp hästen på klinik, är mitt råd. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 346
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp