Bukefalos 28 år!

Unghäst som sticker

bigganl

Trådstartare
Min 4-årige B-ponny är under inridning och fram tills igår har allt gått som på räls. Hon är helt lugn med ryttaren. Vi har skrittat i paddock och gjort styrövningar en stund varje ridtillfälle och sen har vi ridit ut i skogen. I skogen har vi ridit i skritt och trav i någon månad. Vi har mött cyklister, bilar, svampplockare, lösa jakthundar (!) och andra hästar. Ponnyn har fungerat klockrent. Hon tittar och är nyfiken, men lugn hela tiden. förra helgen provade vi galopp och även det gick galant. Ponnyn galopperade lugnt och fint.
Igår vändes allt upp och ner. När ryttaren börjar skritta i paddock kom några andra hästar förbi. Ponnyn börjar då tvärt bocka och ryttaren föll av. Ingen skada skedd. Ryttarna red vidare och ponnyryttaren satt upp igen. Ponnyn var som vanligt. De skrittade runt lite och allt såg ut som vanligt. Då kom dessa ryttare tillbaka. Pang så galopperade ponnyn i panikfart runt i paddocken tills ryttaren föll av igen. Ryttaren kom på fötter. Jag satt av och ställde in min häst i stallet för att sedan sätta ett grimskaft på ponnyn och gå med när ryttaren satt upp för tredje gången. Ponnyn var som vanligt igen. Lugn och visade inte att någonting hänt alls. Ryttaren ville då rida själv igen vilket hon fick. De styrde runt koner och så skulle de prova lite trav. Hon bad om trav. Ponnyn började genast trava lugnt och fint. Jag skulle då säga till att sakta av så räcker det för idag. Jag hann inte hämta andan förrän, pang! ponnyn kastar sig framåt i hysterisk galopp. Ut från ridbanan och svänger så ryttaren åker igen faller av. Denna gång skadade hon sig så hon kunde inte sitta upp igen.
Jag studerade ponnyn kroppsspråk noga och det fanns inte en antydan till att det här skulle komma. Från lugn och avspänd till vansinnesfart och helt okontrollerbar på en halv sekund.
Vad tror ni? Är det unghästens sätt att komma ifrån krav? Är det en upptäckt i och med att hon bockade av ryttaren så lätt så upptäckte hon ett sätt att bli "fri"? Är det hästen som blivit så pass van, styrkan och balansen är bättre och hon provar sig fram? (som barn som testar gränser ungefär)
Jag är inte helt säker på hur jag ska tackla situationen, men jag tänker att jag vill ha en större ryttare på henne några gånger som kan "sätta henne på rumpan" om hon försöker igen. Jag tänker att man ska stoppa hästen innan hon hinner få upp farten och att det ska vara obehagligt att göra så här. Är jag rätt eller fel ute? Hur hade ni gjort?
(Utrustningen är kollad och hästen är frisk)
 
Sv: Unghäst som sticker

Det var ingenting som var annorlunda mot vanligt i övrigt? Tänkte exempelvis ny gjord, något som fladdrade på ryttaren eller dyl? Är hästen bakskygg i vanliga fall? Det jag kan tänka mig annars är att första avsittningen kanske bara "hände" och sedan blev hästen rädd för själva avfallningssituationen. Har själv haft en unghäst som fick panik av att jag föll av, den var grymt reaktionssnabb och svår att sitta kvar på när den accelererade :o, så när den flög i luften för något o kände att jag hamnade i obalans blev den rädd och drog. Den hästen red jag in från början igen barbacka utan problem.
 
Sv: Unghäst som sticker

Nej ingenting var nytt. Varken situationen eller utrustningen. Ponnyn är inte heller bakskygg. Jag tömkör henne varje vecka. Jag har inte ens sett några såna här tendenser tidigare och varje gång ryttaren satt upp igen var ponnyn som vanligt. Vissa hästar kan ju bli uppjagade efter liknande situatiom, men hon var som om ingenting hänt. Jag använder sällan hjälptyglar, men nu funderar jag på om det kan fungera att sätta inspämmingar på när mindre ryttare rider under en period. ponnyn är ju liten (125 cm) så det är inte lätt för en liten ryttare att få stopp tillräckligt snabbt. Måste tänka förebyggande så att man kan bryta beteendet innan det kommer igång.
 
Sv: Unghäst som sticker

Eftersom du är säker på att inget är fel fysiskt hade jag nog provat att sätta hårt mot hårt och stoppa henne precis i rätt ögonblick en gång. Då brukar de inte göra om det.
Hon kanske blev skrämd/kände sig trängd/uppspelt av de andra hästarna som kom förbi första och även andra gången, och sedan blev det ett enkelt sätt att slippa göra som någon annan säger.

En annan idé är att hon blev så pass rädd när ryttaren föll av första gången att hon sedan blev skrämd igen av något litet som ryttaren gjorde. Om ingen har fallit av henne tidigare så kanske.

Jättesvårt att säga, så jag bara funderar lite.
 
Sv: Unghäst som sticker

En tredje idé kan vara magnesiumbrist, hade en (dock äldre, skogsmulle, mkt riden) som stack sådär helt appropå ingenting, hon stack verkligen, ca 50 meters sträcka. Hände 10 gånger under en och samma ridtur.
Kollade över foderstaten, gav mer magnesium och vips var hon sitt vanliga, icke stickande jag.

Det måste inte vara så enkelt men det kan vara.
Fällning är en annan grej som poppade upp, vissa blir helknepiga av det. Kallare, klarare luft, busig häst?

Slut på idésprutan för tillfället :p
 
Sv: Unghäst som sticker

Eftersom du är säker på att inget är fel fysiskt hade jag nog provat att sätta hårt mot hårt och stoppa henne precis i rätt ögonblick en gång. Då brukar de inte göra om det.
Hon kanske blev skrämd/kände sig trängd/uppspelt av de andra hästarna som kom förbi första och även andra gången, och sedan blev det ett enkelt sätt att slippa göra som någon annan säger.

En annan idé är att hon blev så pass rädd när ryttaren föll av första gången att hon sedan blev skrämd igen av något litet som ryttaren gjorde. Om ingen har fallit av henne tidigare så kanske.

Jättesvårt att säga, så jag bara funderar lite.
Jag tänker som du att man ska stoppa henne direkt så att hon inte får upp farten. Så hela "attacken" avbryts sas. Ingen har fallit av tidigare, men hon har ju aldrig gjort något tidigare heller.
 
Sv: Unghäst som sticker

Magnesium har jag inte haft en tanke på. Får söka mer info. Fällning är inte ju inte aktuellt nu och pälsen började hon sätta redan i augusti. Sadeln glider fram lite och jag funderar på om det stör henne, men då borde den stört tidigare. Det är samma sadel hon haft i 1,5 månad. Söker nu efter bomlös sadel för att vara på säkra sidan. Hon har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget så bomlös känns som ett bra alternativ i vilket fall som helst.
 
Sv: Unghäst som sticker

Tror du är helt rätt ute som spånar:) och att försöka "häva" situationen nästa gång. Tycker att hästar lätt får för sig saker när det hänt ett par gånger. Hoppas det går bra!
 
Sv: Unghäst som sticker

Vet att du säger att hästen är frisk, men ville dela med mig av min erfarenhet ändå. Jag red en häst som gjorde så där, från helt lugn till "galen" på en halv sekund. Det visade sig att han hade en senskada, som gjorde sig påmind i vissa rörelser i vissa situationer. Han var också helt frisk i övrigt och ingen anade att han var skadad förrän det här beteendet blev dagligt förekommande.
 
Sv: Unghäst som sticker

Ja skador är inte lätta att se eller upptäcka ibland. Visst är det så. Jag tror inte det är fallet med ponnyn eftersom varken situationen eller rörelserna var annorlunda mot vad de brukar vara. Nu vet jag ju ännu inte hur hästen reagerar nästa gång vid ridning. Att hitta en tillräckligt liten och kunnig ryttare är inte så enkelt.
 
Sv: Unghäst som sticker

Det är inget som ryttaren gör då? Kanske omedvetet. Jag red en kompis shettis när jag var yngre och han betedde sig precis likadant. Jättesnäll och helt orädd och aldrig några problem att rida förutom när han ibland drog iväg i galopp och började illbocka. Han var aldrig arg och det var ju bara att sitta upp igen. Ibland kastade han av en och ibland inte.
Det var inte förrän efter att jag ridit honom några gånger och ramlat av ett tiotal gånger som ägaren tyckte att hon kunde berätta att man inte får röra hans manke eller dra i manen där. Han var nämligen jättekittlig/känslig och kastade helt sonika av personen där uppe som kittlades.
 
Sv: Unghäst som sticker

Det är samma ryttare som ridit ponnyn 1,5 månad så då borde detta hänt tidigare tycker jag.
 
Sv: Unghäst som sticker

Jag hade gjort som generellt är en bra plan om man får ett bakslag på unghäst .
Backa bandet .
 
Sv: Unghäst som sticker

KL

är lite förvånad att 13 inlägg senare så är det ingen som skrivit 'unghästen behöver en paus', det brukar alltid komma upp i sådana här trådar!
 
Sv: Unghäst som sticker

Det är väl inte otroligt att den behöver en paus, så att saker och ting får landa hos den i lugn och ro!

Avsluta den här perioden med att ryttaren sitter upp, du leder den i skritt och när allt går bra sitter ryttaren av- och så semester några veckor!

Börja sedan lugnt och fint igen, men var beredd på att ta till ett tvärstopp om den skulle försöka fler gånger.

Jag var med om något liknande i våras, en unghäst som började bråka ganska plötsligt från att ha varit jätteduktig. Semester ett tag över sommaren, sedan nya tag och mer av "jo, det här måste du!!". Funkar jättebra nu!
 
Sv: Unghäst som sticker

Det är en unghäst. Ge den ett par dagar i hagen och rid sedan ut i skogen med den några gånger innan ni går in och bara kanske skrittar ett varv på ridbanan när ni är tillbaka från skogen och sedan in i stallet.


Jag gissar att det var en engångsförteelse och hästen fattar nog inte mer än vad ni gör.
Men viktiga nu skulle jag råda är att låtsas som om det aldrig hänt och för guds skull gå inte in på banan direkt nu och provocera fram något.

För även om det var första gången så kan det ju komma tillbaka och till slut bli kvar i hjärnan på ponnyn.


Jag skulle även råda till att rida ponnyn med någon från backen i longerlina för OM den skulle få för sig samma igen så säg till den att nu räcker det. Alternativt ta de första passen på banan via longering/tömkörning sen när det är dags.



Men det är svårt när man inte känner ponnyn att ge råd också
 
Sv: Unghäst som sticker

KL

är lite förvånad att 13 inlägg senare så är det ingen som skrivit 'unghästen behöver en paus', det brukar alltid komma upp i sådana här trådar!

:) I det här fallet har unghästen bara haft ryttare på sig i 1,5 månader som sagt och detta två gånger i veckan så paus är inte aktuellt än. (hon aktiveras 3-4 ggr/vecka) Hon älskar dessutom när det händer något och blir välidigt uttråkad av att bara gå i hagen.
Nu har jag inte hittat någon ryttare åt henne än så för närvarande tömkörs hon, longeras och marktränas varje vecka.
 
Sv: Unghäst som sticker

Det är en unghäst. Ge den ett par dagar i hagen och rid sedan ut i skogen med den några gånger innan ni går in och bara kanske skrittar ett varv på ridbanan när ni är tillbaka från skogen och sedan in i stallet.
Har inte hittat någon ny ryttare åt ponnyn så nu har hon inte ridigt alls sedan olyckan. Jag tömkör, longerar lite och marktränar henne varje vecka. Hon aktiveras 3-4 ggr/vecka. Jag hoppas hitta en ryttare snart, men det är svårt att hitta en tillräckligt liten ryttare som har erfarenheten som behövs.

Jag gissar att det var en engångsförteelse och hästen fattar nog inte mer än vad ni gör.
Men viktiga nu skulle jag råda är att låtsas som om det aldrig hänt och för guds skull gå inte in på banan direkt nu och provocera fram något.
Håller med. Jag fortsätter med henne precis som innan och ponnyn är precis som vanligt. Det är bara själva ridningen som inte blir av förrän jag hittar en ryttare.
För även om det var första gången så kan det ju komma tillbaka och till slut bli kvar i hjärnan på ponnyn.
Ja det är det jag vill undvika.


Jag skulle även råda till att rida ponnyn med någon från backen i longerlina för OM den skulle få för sig samma igen så säg till den att nu räcker det. Alternativt ta de första passen på banan via longering/tömkörning sen när det är dags.
Precis vad jag tänkt. Jag ska ha hästen i longerlina första gången för att kunna vara ett extra stopp om det behövs.
Har en kompis som kan sitta upp, men i det stall där hennes häst står finns ett sto med någon infektion som veterinärerna säger troligen är smittsam. Jag har ett dräktigt sto hemma och vill inte riskera någonting. Hon får komma hit när veterinären givit klartecken för att ingen risk för smitta finns. Den ryttaren är erfaren, men hon är dock en hel del tyngre (ca 15 kg +) än de som suttit på ponnyn innan och jag vet inte riktigt hur/om ponnyn reagerar på det.
Nu ska jag ut och tömköra ponnytjejen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 740
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 166
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp