Bukefalos 28 år!

Unghäst utan bjudning

Rubinen

Trådstartare
Var god ursakta bristen av prickar, har inte tillgang till svenskt tangentbord..

Har precis borjat satta igang en helt underbar unghast pa just under 4 ar efter att hon fatt sta ett tag och vaxa till sig efter inridning. Har arbetat henne en del fran marken och hon ar varkligen den lugnaste och finaste tjejen jag mott. Hon behover aldrig bindas upp, kan tom verkas utan att sitta fast eller bli hallen. Hon kommer alltid in fran hagen utan problem och ar supergosig i alla lagen.

MEN mitt problem ar att hon ar sa forbaskat lat och hennes favofitgangart ar att sta still. Pa ryggen forsoker jag anvanda mig av verbala hjalpmedel eftersom att jag inte vill lagga pa for mycket ben och gjora henne stum etc. Hur far jag henne att bjuda frammat & tycka att det ar roligt att bli riden? Satter som sagt igang henne och rider max 15 min at gangen + jobbar lite fran marken. Forsoker fokusera pa enkla saker och ge mycket berom, ar jag ute och cyklar? Vad skulle ni gjort men en hast som henne?
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Hade samma problem med min häst. Han visade sig ha ont i sina bakknän.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Jag gissar att du rider på bana/i ridhus?!

Ut på ett fält eller ta en runda ut i naturen (gärna med sällskap) och se om hon inte blir lite mer framåt då.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Rid med draghjälp, på bana eller helst ut. Samt använd tex. dressyrspö för att förtydliga skänkelhjälpen
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Jag har ingen större erfarenhet av unghästar, men på min pålle jobbar jag numera mer och mer med "klickertänk", dvs. lite på samma sätt som när man klickertränar. För att få honom reaktiv för skänkeln kör jag principen att belöna ofta med beröm och godis. Har små godisar i fickan som han får när han reagerar på skänkeln. Jag tycker att det gör honom mer positiv till arbete än den klassiska metoden med negativ förstärkning (starkare skänkel, spö). En bonuseffekt är att han måste sträcka sin hals åt sidan för att få godisen, vilket har en stretchande effekt.

För att metoden ska funka måste man nästan ha en belöningssignal, typ klick, som man använder direkt när hästen går fram för skänkeln. Annars tror hästen att belöningen kommer för att den stannar.

Jag vet att detta inte är helt vanligt bland ryttare, men vi blir fler och fler som nosar på detta sätt att jobba. Meningen är så klart inte att jag ska sitta och stanna stup i kvarten, utan detta är en metod för att lära in ett beteende genom att betinga den att koppla skänkel=gå fram=belöning. Vartefter minskar man belöningsfrekvensen successivt. Vi har inte kommit så långt ännu eftersom pålle blev sparkad och halt strax efter att vi hade börjat träna på detta sätt, men mina initiala upplevelser var väldigt positiva.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Jag red in en unghäst för rätt länge sedan som var sådär, (han kollades iofs igenom först av veterinär) och jag brukade första tiden promenera med honom bortåt och satt upp och red hem, så utvecklade jag därifrån, med att hoppa upp en stund innan jag var framme vid "vändpunkten" etc
Om jag hade möjlighet tog jag med sällskap som draghjälp.
Han var "seg" rätt länge, och framförallt tog det ett bra tag innan han förstod poängen med att öka tempo eller fatta galopp ute åt fel håll, men han blev en toppenhäst så småningom.
Jag red enbart ut de första åren med, tror inte att en ridbana hade fått honom mer framåt.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Tack allihopa! Har endast tillgång till rundpaddock (jobbar från marken där & rida blir det i hagar etc) men ska försöka mig på era tips. Jag tror min stlrsta rädsla är att jag ska göra fel och "förstöra" henne, men jag antar att om jag är medveten om det och försöker hitta lösningar är jag på rätt väg? Har ridit in en del hästar innan henne, men hon är den första med det här "sega" tempramentet så jag känner mig lite lost!
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Jag tycker att du verkar vara inne på rätt spår. Enkla övningar och korta stunder.
Med lata hästar brukar jag rida ut mycket, ut och galoppera! är hon "tittig" så ha med sällskap. Viktigaste är att få henne att gå framåt och svara för lätta hjälper. Jag brukar i första hand använda skänkel, lyssnar hästen inte direkt går jag vidare till röst & till sist använder jag spöt. Hur "snabbt" jag "går vidare" med att förstärka hjälperna beror på hur snabbt jag vill att hästen ska reagera, 1-2sek är max för mig. Bättre att säga till en gång ordentligt och verkligen ta igenom problemet och än att sitta och "småtjata" utan vidare utveckling.

En häst hade jag i rundkorallen, hade helt lös tygel och bara drev henne framåt. Hon var ett ganska surt sto och valde alltid den lättaste vägen. När hon joggade i trav utan att sakta av fick hon vara helt ifred utan hjälper (jag stod även i lite lätt sits), och beröm. Så fort hon saktade ned blev jag "dryg", drev henne framåt med skänkel, röst & pisk. Detta tog inte många minuter innan hon förstod att det lättaste sättet att "komma undan" var att faktiskt göra som jag sa. -Gjorde detta först ifrån marken via longering och dagen efter uppsuttet. Tog totalt 3 dagar och sedan var problemet löst och hon accepterade att gå fram när jag bad henne. Detta sto var 10år.

Hade en unghäst med samma problem, skillnaden var att hon var skänkeldöv eller döv för alla framåtdrivande hjälper.. Henne hade jag också först i rundkorallen men då lös tillsammans med en annan vuxen häst. Hon gjorde som den andra hästen och lärde sig på så sätt hjälperna vid longering. Det kunde jag använda mig av sedan när jag skulle rida. Jag red ut mycket och skrittade sällan på henne. Hon var på inridning hos mig i två månader och efter den här perioden blev hon en pigg och rolig ridhäst som svarade lätt på hjälperna.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Min fyraåring börjar äntligen hitta sin bjudning. Det har tagit lång tid och den är inte perfekt än. Men rid ut mycket är mitt tips:). Ha sällskap som draghjälp och ut och galoppera. Min kan jag även ha med som handhäst vilket är bra för att på ett skonsamt sätt få upp konditionen så att hästen orkar mer och därmed blir piggare.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Min unghäst var så förra våren. Han tvärdog när vi gick in på banan så därför skippade jag banan helt och gick bara ut i skogen med honom och helst med sällskap av andra hästar!!

I våras började jag gå in på ridbanan 5 minuter (efter vi varit ute i skogen först) och då krävde jag arbete direkt och la på spö och så fort han gjorde som jag ville så gjorde vi nåt enkelt och avslutade och gick ut. Vi var alltså på banan mellan 2-5 minuter.

Ett par månader senare så kunde jag köra träningspass på ridbanan utan problem och hästen hade bra bjudning! Vi gjorde roliga saker på ridbanan, gick över och mellan bommar och koner, löshoppning, lek mm... Och blandade det med "riktigt jobb" också!

Idag inga problem med bjudning :)
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Instämmer.

Min unghäst är riktigt lat i paddocken men väldigt framåt ute i skogen på våra promenader.
Han blir en helt annan häst.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

bra tips!

TS, var inte rädd för att använda spöet, ett pet på rumpan är mycket mer logiskt för hästen än en skänkel 'mitt på' och något du kan lära in från marken innan du sitter upp : )
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Later som nagonting jag kommer prova! Tack!

Alla: Uppskattar hjalpen, kanns som jag har en mycket battre bild av det har "problemet" och hur jag kan losa det. :)
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Vad jag upptäckt av inridning av många olika raser och ponnies så är det ju väldigt olika som alla hästar är individmässigt. Vissa verkar tusan födas med en raket i röven även om det är paddock eller inte, vissa förstår inte riktigt varför de ska gå framåt i en fyrkant verkar det som ibland. Ja alltså har ingen bjudning i paddocken ;) Dessa har jag fokuserat på att ha bjudning i skogen i stället då och struntat i allt arbete i paddocken så länge det inte är något kort och gått man ska göra från backen. Löshoppning kan funka att öka bjudningen i paddocken. Hitta något hästen verkligen får en kick av brukar hjälpa. En av de hästar jag red in sist nu klickade på att bara behöva fokusera på något annat i paddocken än arbete, något enkelt som att gå över bommar, lägga fram en pressning eller sätta ut koner och rida emellan. Blandade övningar helt enkelt och då var hon super fin i hela passet bara man inte glömde bort att byta övningar. ^^ framförallt korta pass med och om hon e super seeeeg, testa skogen massor :)
 
Sv: Unghäst utan bjudning

OM det visar sig att hästen trots att du provat dessa tips efter ett tag, ändå inte verkar villig att gå fram, skulle jag rekommendera att du kollar upp så att den inte har ont någonstans.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Hästar som är väldigt lugna har ofta en introvert stil om de blir osäkra, det kan förväxlas med avsaknad av bjudning. Min kille på 4 år stannar om han inte fattar/tappar balansen/råkar slå på sig/om jag gör något nytt/ändrar på något/han hör något osv. Jag har varit noga med att låta honom få tid att fundera på nya saker, att det inte gör något om han stannar till om han tappar balansen, vi försöker igen bara. En liten bit morot då och då när han varit duktig/gjort något svårt. Ganska snabbt blir han då trygg och får mycket mer bjudning.

Obs att dessa hästar också ofta blir introverta/"lata" vid smärta, så det är klart värt att kolla upp.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Ska absolut vara uppmarksam pa smarta och kolla upp om jag misstanker nagonting.

Att ge henne mycket tid att fundera ut saker ar nagonting jag maste ha talamod med *note to self*. Det ar sa enkelt att anta att bara for att hon inte blir radd och reagerar for saker sa "forstar" hon allting pa direkten, men det ar ju inte fallet tyvarr. Ska forsoka bygga hennes sjavfortroende genom att rida ut langre fran kompisarna i hagen ocksa. Nu har vi mest hallt oss i narheten och forsokt utvidga allt efter som.
 
Sv: Unghäst utan bjudning

Tänkte bara slänga in ett TACK till er som gav mig tips här i tråden. Det har gått mycket bättre med Bluegum sista veckorna och i helgen var vi ute på vår första jobbdag och föste kor. Tror jag har så smått börjat hitta knapparna för att få henne att tycka det är kul att gå frammåt! :D

img_20131012_183447_5259bb5addf2b31452d6fc9a.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 595
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 835
Senast: cucoomber
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp