Unghästen står på klinik =/

Sv: Unghästen står på klinik =/

Du jag bor väldigt nära MK, kan inte jag få komma och hälsa på dig och Kele när du skall hämta henne?
Jag kan ta med kaffe och bullar, eller vill du hellre ha Cola?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Hej och hå - ingen hejd på oturen!

Jag håller tummen allt jag kan!

Hoppas det lättar lite för dig snart, det är verkligen inte lätt när djuren är sjuka/skadade mer eller mindre hela tiden :crazy: .

Funderar du över något speciellt så finns jag här :-).
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Men alltså fy f** vad du råkar ut! :eek: Jag tycker RIKTIGT riktigt synd om dig, man MÅSTE ju få PAUS i olyckandet och skadorna NÅN gång och det har du inte haft på långa vägar... verkligen jätteledsen för din skull ! :( :( :crazy:
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Mahogney skrev:
Står dom ute dygnet runt NU!!!!!????


Förstår inte det hemska med det.

Alexandra - verkligen otur :( Håller en tumme för att det löser sig snabbt!
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Du jag bor väldigt nära MK, kan inte jag få komma och hälsa på dig och Kele när du skall hämta henne?
Jag kan ta med kaffe och bullar, eller vill du hellre ha Cola?

Självklart, fast då får du nog PM:a ett mobilnummer eller så, så jag kan messa dig eller så, eftersom jag inte vet när hon får komma hem, och jag inte vet hur långt i förväg jag får veta det, det kan ju bli samma dag jag får veta det. Jag dricker inte kaffe, men är coca-colaberoende ;)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

zesel skrev:
Funderar du över något speciellt så finns jag här :-).

Danke, just nu har jag inga större funderingar (utom över hur damen mår idag då vilket veterinären väl ringer och talar om snart.. eller om fyra timmar.. eller.. nåt...), men jag har ju 'tränat' på det här en gång förr med valacken, med betydligt sämre utveckling (men lyckligt slut mot alla odss) så just nu är det faktiskt inga frågor alls. Men du vet vem jag kommer PM:a när jag undrar över något =)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Jag har följt dina trådar, men har inte haft något bra att komma med, därför har jag inte skrivit något. Men här håller vi tummar, hovar & tassar för att det verkligen ska gå åt rätt håll. *styrkekramar*

Har du hört något mer om hur det går/är med henne nu?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

BebbeBaby skrev:
Jag har följt dina trådar, men har inte haft något bra att komma med, därför har jag inte skrivit något. Men här håller vi tummar, hovar & tassar för att det verkligen ska gå åt rätt håll. *styrkekramar*

Har du hört något mer om hur det går/är med henne nu?

Hon har ingen temp och hältan har gått ner lite. Fortfarande varm och svullen över såret och det är lite infekterat. Så det ser ju såpass bra ut som man kan önska, och fortsätter det bara så så ska det nog gå fint. Faran är ju inte över än men den minskar ju för varje dag det inte går åt fel håll. Veterinären ska kolla på henne igen imorgon bitti och sen ringa mig, om det ser bra ut då så får hon komma hem imorgon. Hon står på antibiotika nu, och kommer ju fortsätta stå på antibiotika hemma om hon får komma hem. Och förhoppningsvis så fortsätter det hålla sig på rätt spår av det =)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Vad bra! Då är hon nog okej snart ska du se! :)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Eddie skrev:
medryttarhästen har redan gått ut på bete, får inget extra foder heller.
Åh! så fuskigt. Tror jag måste flytta söderut. :idea:

Håller tummarna för dig med hästen på klinik. Det är alltid jobbigt när ens djur är sjuka.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

alazzi skrev:
Skönt! Det fixar hon!

Tja, om hon nu kör den här extrema olycksbenägenheten pga att 'plastfarsan har lärt mig aaallt jag kan' så SKA hon banne mig fixa det här. Vision har ju varit och kikat döden i vitögat, garvat och vänt fler gånger än jag trodde var möjligt och spöat riktigt kassa odds så han booorde ju ha lärt henne sådant med. Hoppas jag ;)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W skrev:
Tja, om hon nu kör den här extrema olycksbenägenheten pga att 'plastfarsan har lärt mig aaallt jag kan' så SKA hon banne mig fixa det här. Vision har ju varit och kikat döden i vitögat, garvat och vänt fler gånger än jag trodde var möjligt och spöat riktigt kassa odds så han booorde ju ha lärt henne sådant med. Hoppas jag ;)


Jag vet inte hur du gör Alex men jag blir alltid glad av att läsa inlägg av dig. Spela roll vad det handlar om, det är HUR du skriver det. :) Tack så mkt! :bow:
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Hon kommer inte hem idag, tidigast fredag är senaste budet. Igår på dagen hade hältan minskat och febern försvunnit men såret var ju ömt, varmt och svullet men det gick åt rätt håll och antibiotikan verkade hjälpa. Sedan igår kväll/sen em hade hon tydligen varit både ohalt och feberfri (men varm, öm och svullen) sista kollen så de trodde ju jag skulle få hämta henne idag om inget tillstötte.

Men idag har hon feber och är halt igen =/ Så de släpper inte hem henne. Hon är inte jättedålig, hon är ungefär som när hon kom in, men eftersom det vänt och går åt fel håll igen vill de inte släppa hem henne (och JAG vill INTE ha hem henne heller för den delen) om det det är en infektion som antibiotikan inte biter på under uppsegling. De är lite bekymrade över om infektionen fått fäste i benhinnorna (och nästa steg då är ju leden, även om det är illa nog med benhinnorna..)

Så, jag kan byta kläder igen och ta och försöka terapirida eller något istället. Och fortsätta sakna Fröken Fräken.. =/
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Då så hoppas jag att vi ses på fredag i stället då.


Mm, fast då blir det på em/kväll och en snabbis. Tyvärr jobbar jag heldag på fredag, så lär bli tvungen att hämta henne när kliniken stängt i så fall. Men jag ska ringa vet på fredag förmiddag och höra hur det ser ut och hur det verkar, och då vet jag ju med. Undrar hur mycket de kommer kolla konstigt på jobbet när jag har släpet med mig dit ;) Ska jag hem från jobbet och hämta det OM hon får komma hem så blr det en omväg på 1½ timme och motsvarande mil, så tar med det. Även om jag bara får dra hem det igen så blir det dels billigare än att åka och hämta det, och som sagt ska hon hems parar jag rejält med tid (och pengar)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Nu är hon hemma.. (Inte Ung - det var inte läge för någon fika, du kommer förstå varför när du läser, tar det gärna en annan gång).

Klippr in ur min träningsdagbok på nätet så ni får ta 'kringdravlet' med.. Orkar inte skriva en ny.

***

Upp tidigt imorse, koppla släpet och så åka iväg till jobbet. Eventuellt skulle ju Kele få komma hem idag, jag skulle få besked om det på förmiddagen, och eftersom jag har 45 minuter åt 'fel håll' om jag ska hem och hämta släpet först och jobbade heldag så tog jag med det.

Ringde vet på f.m. som ansåg att Kele kunde få åka hem, och kunde hämtas på em. Jag jobbade hela dagen med ett öga på klockan då det var väääldigt osäkert om jag skulle hinna dit innan kliniken stängde. Men med ett visst mått av elakt stressande av stackars oskyldig brukare så hann jag iväg i ganska god tid. Noterade dock att idag ville höger blinkers inte vara med (i måndags var det vänster). Så jag stannade efter ett par mil för att fixa det, råkar stöta till en kabelsko så den går emot höljet och ZAPP så fixade jag en kortslutning som brände två säkringar så allt utom blinkersen på bil och släp slocknade. In på macken för att köpa nya, men de hade inga. Så vad fan, i med för starka säkringar och iväg.. utan högerblinkers för den orkade jag inte tänka på.

Med viss lagvidrig körning rent hastighetsmässigt så hann jag i tid. När jag hade en halvtimme kvar ringde de från kliniken och undrade när jag skulle komma eftersom Kele var hyperstressad och bara blev värre och värre. Jag sa 'jag är på väg och är där om en halvtimme' men TÄNKTE 'men välkommen till min värld och vad som finns under ytan hos söta rara Fröken Fräken som inte alltid är så rar'. *vissel*

Kom fram, och hittade en Kele som sprang runt, runt, runt, runt i sin box och så sysslat med ett bra tag med tanke på det fint tillplattade spåret i halmen och att hon var helt genomsvettig!

Hon var helt tydligt APLESS på boxvila. Var in och pratade med veterinären, och det är inte helt faran över än, men den initiala, stora faran är över och om det nu bara inte kommer någon ny infektion så ska det gå vägen.

Ska ha hippotrim och metacam i 5 respektive 6 dagar, dagligt bandagebyte med lokal antibiotikabehandling på såret. Och så boxvila.. tills såret är läkt. Hohohoho.. De har dock på pappret strukit över boxvila och kladdat dit 'liten hage' istället *vissel* Jag frågade veterinären vad hon menade med 'liten hage' och det ska ju helst vara boxhage. Då frågade jag vad f*n jag gör om hon vandrar i boxhage varvid veterinären utan tvekan sa 'Ge henne större hage!'. De hade varit helt förtvivlade över Kele hela dagen. Hon hade skött sig perfekt och varit jättelugn tills imorse då hon fått NOG av boxvila. De hade provat att ge henne en större box med fler fönster, bästa boxen i stallet, de hade provat att muta henne med mat, att flytta om de andra hästarna för att se om det hjälpte, att låta henne vara ensam i stallet, att flytta in henne på själva kliniken till dagstallet så hon skulle få mer att titta på. Utan minsta verkan. Jag är inte förvånad, jag vet ju att det finns tyvärr bara en sak som hjälper i de där lägena. Släng ut henne. De har promenerat henne flera gånger idag och då är hon så lugn och fin så, men så fort de tog in henne i boxen igen satte hon igång..

Nåväl, jag lyckades haffa den svettiga, sönderstressade hästen, satte på henne boots och knallade ut till transporten, och hon är ju hur lugn som helst när man bara tar ut henne. Jag var inte säker på hon skulle vara så pigg på att gå in i en transport men inga problem, hon gick rak på. Tyvärr glömde jag ta med hösilage imorse så den huuungriga hästen fick åka utan mat. Bad idea.

Hon levde FAN utav bara helvete vid varenda rödljus, vid ett fick jag faktiskt slå på varningsblinkersen och skena ut och kolla för då var jag SÄKER på att hon gått över bommen, det lät som tredje världskriget, sen KAABAAM och så satte sig hela bilen på ändan. Men när jag öppnade stod det illmariga monstret så vänt så *mutter* Jag vetefan vad man ska göra åt det där tramset vid stopp? kameraövervakning och elhalsband med fjärrkontroll? Fotbojor? Lobotomi?

Hem kom vi iaf, hemma strax efter sex. Lastade ur och Vision, som senaste dagen gett upp hoppet att K någonsin skulle komma hem visste inte tills ig av lycka. Kele sket högaktningsfullt i båda två och kastade sig utsvultet över närmsta gräsplätt. Så jag släppte henne på gräsmattan, bad en bön att hon inte skulle springa och mockade åt V & P. Tog sen in och Kele försökte svälja hösilagetussar utan att tugga. Uppenbarligen är hon inte lika förtjust i maten som hotell Hilton serverar som Vision är, hon har gått ner (antagligen pga att hon inte fått fri tillgång, jag valde medvetet att inte be dem ge henne det, hon stod på halm så hon överlevde, och kan behöva gå ner).

Såret vet jag inte hur det ser ut, får se när jag byter bandage imorgon, men enligt veterinären är det fortfarande varmt och svullet men att svullnaden lagt sig rejält.

Nu ska jag försöka att i iaf några timmar IGNORERA hur i helvete jag ska klara att hålla den där lugn och på 'boxvila' tills såret läkt *arrgh*

Bokat av hennes tid den nionde btw, den behövdes ju inte nu, men vi behåller tiden den 29:e för koll både av såret och den 'andra hältan'. Och så hoppas vi att hon inte blir halt igen och att tempen håller sig i schack. Hon har för övrigt fått lägre normaltemp än sist jag kolalde den, nu är hon nere på 37.7 i normal. *note to self*
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Jane_Done skrev:
"....så satte sig hela bilen på ändan." :eek: :eek: :eek: Är det möjligt?

/Jane

Citroen. Hydraulfjädring. :devil:

Den 'gungar med' släpet, höjer/sänker sig mjukt i bak utefter hur släpet rör sig. Ger gudomlig åkkomfort, man svävar. Men om man t ex bromsar HÅRT med släp så släppet 'trycker till' på dragkroken så svarar bilens fjädring med att gunga med, och man får känslan av att bilen 'sätter sig' lite en kort stund.

När Kele gjorde vad hon nu gjorde i släpet så sjönk bilens bakdel plötsligt 1½ dm, vilket ger upplevelsen att bilen sätter sig på ändan. Det gör den förvisso inte, den bara trycker ihop fjädringen bak maimalt väldigt snabbt. Men jag glömmer ibland att alla inte är citroenister. Sorry.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp