Unghästen står på klinik =/

Sv: Unghästen står på klinik =/

Jag vet att det låter hemskt, men jag kan inte låta bli att le åt ditt inlägg, du har verkligen lyckats fånga händelserna på ett underbart sätt.
Jag håller stenhårt tummarna för dig och din häst och hoppas att din lilla junkie slipper drabbas av infektion

Keep us posted!
Apo
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Okej, nu är jag iaf lite lugnare, jag såg framför mig en bil som bara hade bakhjulen i backen. :crazy:

/Jane
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Att åka med unghäst är lite småläskigt och efter en färd som din hade jag fått äta lugnande eller fått magsår el dyl :crazy:

Tur att hon är bättre och jag hoppas verkligen att du slipper komplikationer framöver.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Mahogney skrev:
Står dom ute dygnet runt NU!!!!!????

Vad är det för fel med det då?
Våra har gått ute sedan mitten av april.
(hahaha jag är en hästplågare :devil: :angel: ).
Nej, de får gå ut för att de VILL INTE gå in helt enkelt.

Alexandra: Håller tummarna för Kele :bow:
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

mimus skrev:
Att åka med unghäst är lite småläskigt och efter en färd som din hade jag fått äta lugnande eller fått magsår el dyl :crazy:

Tur att hon är bättre och jag hoppas verkligen att du slipper komplikationer framöver.

Åh, jag är van. Hon började mer härjningarna vid rödljus för ett drygt halvår sen. Fast DÅ hade jag gärna viljat ha lite lugnande, sen har jag ju vant mig och mest suttit och muttrat. Fast igår fasade hon ju upp.

Ska snart fixa en boxhage åt henne, hon har plöjt sin box onatt *sucka*
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Ja, du har att göra med din lilla fröken, dem håller en sysselsatta, djuren man har .
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

mimus skrev:
Ja, du har att göra med din lilla fröken, dem håller en sysselsatta, djuren man har .

Mer än jag vill. Hon har feber igen :crazy:

Tempad 38,5 i morse och jag fick skrämselhicka och tempade om (i den fåfänga förhoppningen att termometern skulle visa fel). 38.5 igen. Men hon har vandrat upp ett djuuupt spår i boxen inatt så jag tänkte (vadå söka anledningar för att slippa ta itu med det uppenbara? *s*) att det kanske var därför. Så jag gav henne mat och såg till hon var lugn och tempade om en halvtimme senare.. 38.4. Ha, den går neråt, så jag ryktade henne och bytte bandgae och tempade igen en halvtimme senare. 38.4 igen. Arrrgh...

Ut med hästen i boxhage och vänta 30 min och tempa igen - samma resultat.

Nu håller jag på och jobbar hårt på att förkorta mitt liv (kedjeröker) och ska gå ut och tempa henne igen snart, och är den också förhöjd så är det bara lyfta luren och förstöra veterinärens helg tror jag =/

Hon verkar dock vid ganska gott mod annars, äter bra, verkar pigg etc. Hältan är svårbedömd då jag är helt solo här idag, men det är ingen extremhälta i alla fall eftersom jag inte ser den i skritt. Såret lokalt ganska svullet och har soppat en del i natt dock.

Bläää...

/Alexandra - som med viljestyrka snart ska försöka få termometern att visa under 38..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Det verkar att vara en riktig häst du har.
Jag har också haft sådana unghästar som inte vill bli inlåsta i stall.
Och som lever rövare i transporten.

Numera så kör jag sådana monster lösa i en helt tömd transport.
Ingen mellanvägg och ingen bom.
Det blir mycket lugnare så.

Så Kele är väl en frihetsälskande häst med integritet.
Ingen fjanta alltså.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Men kan hon inte ha fått "leva rövare" temp då?
Mina hästar har ofta det när de är arga.
Instängd och arg = högre temperatur.

En gång så spolade jag vatten på en sådan häst för att få ned temperaturen.
Den blev litet lugnare av att bli kall och våt också.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Men kan hon inte ha fått "leva rövare" temp då?
Mina hästar har ofta det när de är arga.
Instängd och arg = högre temperatur.

En gång så spolade jag vatten på en sådan häst för att få ned temperaturen.
Den blev litet lugnare av att bli kall och våt också.

Det jag trodde från början, men den borde ha gått ner av en timmes 'lugn' då, vilket den ju inte gjorde.

Tempat henne igen nyss, 38.3. Fortfarande för hög men ett litet snäpp neråt. Så tänker åka och fylla på bandageförrådet nu, och tempa henne igen när jag kommer hem, och sen se om jag ska ringa vet.

Hon har haft max 38.3 på klinik, och när tempen vände från normaltemp till 38.1 så ville de ju inet skicka hem henne, så jag gillar inte riktigt det här. Men jag har ingen lust att behöva lasta henne och åka 2 - 3 timmar igen, komma fram och hon tempar in normalt. Så jag vill vara säker just på att det är en 'äkta' temphöjning innan jag ringer. (Eg skulle jag ringt på stört i morse, men just eftersom jag inte är säker på att det är en 'äkta' temp än och hon mår bra i övrigt så)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W skrev:
Det jag trodde från början, men den borde ha gått ner av en timmes 'lugn' då, vilket den ju inte gjorde.

Tempat henne igen nyss, 38.3. Fortfarande för hög men ett litet snäpp neråt.
Hästar är stora djur, så det tar längre tid än någon timme för att få ned temperaturen.
Ta och blöt ned henne litet granna för att sänka tempen.
Håller hon den uppe trotts att hon är "blöt och kall" så kan det vara dags att oroa sig.
Inte innan.

Är allmäntillståndet gott och hästen äter, dricker och stökar, så är det nog inte så farligt.
Men om hon plötsligt blir lugn och medgörlig, så är det väl dags att plocka fram oron.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Det verkar att vara en riktig häst du har.
Jag har också haft sådana unghästar som inte vill bli inlåsta i stall.
Och som lever rövare i transporten.

Numera så kör jag sådana monster lösa i en helt tömd transport.
Ingen mellanvägg och ingen bom.
Det blir mycket lugnare så.

Så Kele är väl en frihetsälskande häst med integritet.
Ingen fjanta alltså.

Haha, nej en fjanta är det sista man kan kalla henne. Varit 'tuff' sen födseln, och under dens ockersöta ytan finns borde horn och svans.

Det här med att stressa i box började hon ju med i vintras, men jag fick det ju under kontroll.. Fast efter fyra dagar inlåst förstår jag att hon fick nog, jag är förvånad att hon 'stod ut' fyra dagar. Så någon häst som fungerar på boxvila blir hon nog tyvärr aldrig.. Så bara hoppas hon aldrig kommer behöva längre boxvila där man verkligen inte KAN släppa ut istället.

I transporten åker hon väldigt bra (jag kör bte utan mellanvägg och med lös uppbindning), hur länge som helst (eller tills hon blir KISSNÖDIG..), det är justs toppen som är trista säger hon.

Nehe, mot apoteket och Odal, och sen ännu en tempning så får vi se. *ber en bön att den ska vara nere i normal då eller åtminstone sjunkit mer*
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Hästar är stora djur, så det tar längre tid än någon timme för att få ned temperaturen.
Ta och blöt ned henne litet granna för att sänka tempen.
Håller hon den uppe trotts att hon är "blöt och kall" så kan det vara dags att oroa sig.
Inte innan.

Är allmäntillståndet gott och hästen äter, dricker och stökar, så är det nog inte så farligt.
Men om hon plötsligt blir lugn och medgörlig, så är det väl dags att plocka fram oron.

Det regnar ute, så det är redan gjort. Och hon var 'lugn' redan första tempningen imorse (inte svettig/varm, normal puls och normal andningsfrekvens). Men jag ska som sagt ge det ett tag till iom att den sjunkit lite till. Men min erfarenhet är att temp som beror på rörelse (typ de busat i hagen) brukar ge sig på en timme såvida de inte verkligen skenat sig svettiga. Men vi får väl se.

JAG skulle inte oroas ett dugg över tempen i sig om jag inte har stark veterinärorder på att hålla stenkoll på tempen och ringa vid minsta temphöjning och/eller hälta. För just det att hon verkar pigg och glad och äter och så. Då var jag mer oroad när hon hade 38.3 och var loj utav bara attans när vi åkte in.

Men, jag ringer hellre idag och talar om att nu är det såhär och jag har gjort dethär och såhär är tempen, och de säger 'du kan nog avvakta', än ringer imorgon och tycker att 'den vill inte gå ner, fast hon är pigg och glad' och de tycker 'gah, varför ringde du inte direkt som vi sa åt dig att göra???' :devil:

Det är förresten snart fyra timmar sen första tempningen..
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästen står på klinik =/

Tempat igen och 38.4 *säger fula ord*

Ringde veterinären som också sa lite fula ord, men vi kom överens om att sålänge hon inte blev kraftigt halt eller febern steg ytterligare, och hon hade opåverkat allmäntillstånd så skulle vi ha is i magen ett tag till. Och så ska hon få en extra dos Metacam ikväll med tyckte vet.

Damen äter fortfarande med god aptit, och verkar pigg och vaken. Dock står hon gärna inne i uteboxen, om det är för det är mysigt där eller för hon är hängig låter jag vara osagt sålänge, tills det gått lite mer tid. Ska promenera henne sen med och se hur hon är då. Lite svårt just nu att säga om hon är lugn för hon är lugn, eller för hon mår blä. Iofs lätt att testa - släng in henne i boxen och se vad som händer :devil: Jag spar dock det till efter promenaden.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Inte_Ung skrev:
Usch, det verkar inte bra.
Lugn är inte bra alls.

Arg är bra.

Fast hon är svårbedömd. Det är en VÄLDIGT cool häst rent generellt. Cool på nya platser, lätthanterlig, låter kreti och pleti klämma och känna och så vidare. Det finns ju en anledning att hon inhystar sjuk mycket beröm på klinik t ex (även om hennes fanclub numera efter den här svängen kanske är lite mindre lyrisk). Folk brukar säga 'men vilken SNÄLL häst' och jag brukar säga 'nej, men väluppfostrad, men det är en riktig surmärr innerst inne' ;)

Och hon är ju tvärcool att ha själv i hagen osv. Så hon KAN tycka att 'ha, jag har fått en hage och ingen liten äcklig box' och tycka att då är det lugnt. Och i så fall är hon 'som vanligt' och inte tagen av febern utan bara sig själv.

Men det är ju svårt att avgöra då jag inte har något att jämföra med, hon har aldrig stått i boxhage förr. Och så då det att hon normalt ÄR en cool och trygg häst.

Hon har förresten uteboxen (vet inte exakt hur stor den är men typ 4 *5 meter kanske, kan ju mäta, men den är rätt stor, men avlång. Lågt i tak dock. Sen har hon boxhage på 5*5 eller kanske 6*6 meter utanför. När jag släppte imorse så gick hon en del. Inte stressat eller maniskt som hon kan gå i box, och absolut inte så hysteriskt som hon höll på på kliniken igår (vilket är det värsta jag sett henne, hon var totalt blockad och med en stressnivå som skar i hjärtat att se). Men nu står hon still helt i princip (jag har ju inte kollat på henne varenda minut, men när jag åkte och handlade så stod hon still 'ute' och när jag kom hem stod hon still i dörröppningen och kikade ut ur uteboxen. och hon har mat både ute och inne och den ute var nästan slut så jag tror hon stått därinne och ätit hela tiden.

Slutar hon äta förresten så är hon döende och då åker jag direkt ;)

Men det är svårbedömt eftersom jag saknar referenser till boxhage och hon inte generellt är en arg/stressad häst. Men låser in henne i boxen inne efter jag promenerat henne här snart, är hon lugn och stilla inne ÄR hon tagen av febern och då är det INTE bra. Härjar hon inne ska jag för första gången bli GLAD över att se det ;)
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Aj då, hoppas hon för :devil: i boxen som hon gör i släpet då ;)

Håller tummarna och följer hur det utvecklas.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Mahogney skrev:
Står dom ute dygnet runt NU!!!!!????

Mina har gått ute sedan en månad tillbaka :eek: Men mkt beroende på vädret, chans till nederbörd= in.

Alexandra.
Följer med strömmen här och ställer mig frågan: Vad har du gjort för att förtjäna allt detta. Tycker du lägger ner din själ i hästarna och ändå. :confused:
Jag följer dina inlägg, du skriver bra och förklarande, man kan alltid hoppas att jag lär mig någonting oxå.
Jag hoppas verkligen att Kele går igenom detta utan men.
Håller allt som går, inkl tummarna.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

38.5 vid ett, loj på promenaden. Lallade lugnt och sakta bredvid mig, brydde sig inte om att hennes kompisar dundrade runt i hagen och gallskrek. Det sistnämnda brukar hon iofs inte göra, men hon brukar vara piggare och alertare på promenad.

Släppte sen in henne i boxen, och de andra två hjälpte till att göra testen fältmässig genom att dundra runt bakom stallet (hagen är vägg i vägg med stallet) och skrika som besatta. Kele gick ett varv, stannade och lyssnade, åt lite och gick sen ett varv till. Dvs ganska normalt betende för henne id et läget nu sen boxvandringen började, men väldigt mycket lugnare än hon var igår på kliniken i boxen, och än hon varit inatt hemma trots sällskap.

Gick direkt in i uteboxen ochs tällde sig när jag släppte ut.

Tempade igen nyss (man kan tempa ihjäl sig har jag hört, skulle se om det stämemr tänkte jag ;)) och 38.4, stod i uteboxen men gnäggade och kom ut när jag kom. SKulle gå en promenad men då kom en extrem hagelskur så vi gick in i stallet, och då var hon lite orolig (har plåttak så det låter som om kriger är här när det haglar på det), och gick runt lite, men fortfarande betydligt lugnare än jag egentligenf örväntat mig iom hennes beteende på kliniken.

Så, Kele ger inga raka svar inte. beroende på hur man väljer att se det så kan man se det som att hon ÄR bekymrad och påverkad av febern, eller så kan man förklara det med tusen och en mer eller mindre vettiga bortförklaringar. (Att hon är trött efter att haboxvandrat hysteriskt igår och inatt, att hon slappnat av och blivit sig själv helt plötsligt och så vidare)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp