Unghästens utbildning

Sv: Unghästens utbildning

Började att svara punkt för punkt, men insåg snart att det är meningslöst. Du verkar helt ointresserad av ens möjligheten av att i/i skulle kunna vara något positivt, och liksom Älgen så inser du inte att det inte handlar om "i stället för hästarnas egen mamma-föl-kontakt".
Droppen var din barn-jämförelse. Något så dumt ...

För din information, så har jag även erfarenhet av att ha föl på det vanliga sättet, så jag vet skillnaden under hela deras uppväxt. Vilket du inte gör och därför inte kan jämföra. Fast du vet ju att jag har fel.

Mycket bra svar från Älgen och Axel? Tror inte det. Älgen förstår alltså inte, medan jag slipper läsa Axels inlägg eftersom hon sedan länge finns på min ignorera-lista.

Varför har du så svårt att förstå vanlig svenska? Hade 13-åringen till att läsa inläggen igen, och hon hade inga problem med det. En fråga om vilja?

LIA


Åh så otrevlig du låter LIA!:mad: Här går du på rena personangrepp när du inte har medel att besvara en argumentation på ett vettigt sätt!

Jag har inga som helst problem med att förstå svenska, jag håller bara inte med din åsikt! Att du inte vill/kan/har lust -välj själv- förstå risken med att riskera anknytningen sto-föl för att istället köra ett system som bevisat inte ger något är ett ställningstagande som du gör. Jag tycker både det är onödigt och snudd på övergrepp att föra in ett bett i ett nyfött föls mun eller låta den ha saker på ryggen.

Vi har helt enkelt helt olika åsikter men det försvarar inte personangrepp.
 
Sv: Unghästens utbildning

Vad är det jag inte förstår?

Du har fått svar på din frågeställning. Att sedan svaren inte passar dig är en annan femma.
 
Sv: Unghästens utbildning

Inga personangrepp!
Jag resignerade helt enkelt. Man skriver och förklarar, t o m mer än en gång, men ändå bryr du dig inte om att läsa rakt av utan lägger in egna tolkningar och meningar av det skrivna. Ett exempel: "Att du inte vill/kan/har lust -välj själv- förstå risken med att riskera anknytningen sto-föl för att istället köra ett system ..." På vad sätt skulle i/i riskera anknytningen? Jag har upprepade gånger klargjort att det inte gör det, där finns ingen konflikt eller motsats överhuvud taget.
OK, du behöver inte ta mitt ord för det, men klargör ändå vad du bygger din missuppfattning på. Eftersom du inte har någon egen erfarenhet av i/i, så måste du väl ha andra uppgifter att redovisa?

Som sagt, ett exempel. Nu måste jag lägga ner datoranvändandet några dagar.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Men vi som har stor erfarenhet av föl då? Räknas inte våra åsikter?
 
Sv: Unghästens utbildning

OK, du behöver inte ta mitt ord för det, men klargör ändå vad du bygger din missuppfattning på. Eftersom du inte har någon egen erfarenhet av i/i, så måste du väl ha andra uppgifter att redovisa?
LIA

Det är väl bara att du läser studierna i ämnet så får du alla uppgifter. De måste väl väga tyngre än mitt (och ditt ord).
 
Sv: Unghästens utbildning

:bow::bow::bow: Den "öppna dörren" finns för att fölet ska knyta an till sin mamma. Samma fenomen fnns hos alla nyfödda däggdjur även människan Därför är det viktigt med så mycket lugn och ro som möjligt. Respekterar man det så har man en mycket bra oh trygg grund att arbeta från. Enbart den daglliga hanteringen av mamman är nog stimulans för en liten hästbebis första tiden.
Jag undrar lite stilla varför allt ska gå så himla fort idag. Min livsläxa är att "genvägar blir ofta senvägar".
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 358
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 391
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp