Unghästens utbildning

Z

ZÄTA

Nu har jag tänkt lite på när man kan börja med sin unghäst. Min häst är dock bara 5dagar gammal:love: ännu, men ändå kan man göra saker med honom, dock korta stunder. :) Typ lyfta ben och vänja honom vid att bli klappad på kroppen. :)

Men det jag egentligen tänkte på var; när börjar man tränsvänja en häst? Lägga sadel på ryggen och vänja dom vid benskydd och täcken osv. när kan man börja tömköra, longera och liknande.

Man kan ju börja köra in hästen ganska tidigt, så med tanke på det så borde man ju kunna göra det mesta ganska tidigt, utom att rida och sitta upp såklart. Sedan beror det ju på hur hästen är i sig. Man kanske MÅSTE vänta, men det är ju sådant som man ser under tidens gång.

När började ni vänja hästen med allt?

Tack på förhand. :bow:
 
Sv: Unghästens utbildning

För det första så vill folk gärna börja "träna" det ena och det andra väldigt tidigt. Man glömmer också lätt att ett föl är ett föl, inte en häst. Jag är ingen fölexpert men jag anser nog att det inte handlar om att träna hästen för det ena och det andra utan att bara umgås med varandra. Spendera tid tillsammans och INTE fylla tiden med fysiskt eller mentalt arbete. Precis som med en human bebis så har de inget behov av att "stimuleras" på annat sätt än att tillåtas lära sig om världen. Att bara vara vaken innebär så många intryck och erfarenheter första tiden att det räcker gott och väl. Och den bästa mamman, dvs läraren, är fölets mamma - inte människan. Så mitt råd är att backa och beundra en bra tid framöver. Låt vardagen få vara träning nog för lillen.

Att bli ledd ingår i vardagen. Och man utgår från det stadir som fungerar för stunden. I början kanske hästen går lös när man leder hans mamma. Efter en tid kanske han kan ha grimma på sig och därefter kan man sätta grimskaft på, sen kanske även flytta honom under vandringen (som kanske är mellan hagen o stallet) från mammans ena sida till hennes andra. Att inte göra så stor grej av det utan bara låta vardagen sköta sig själv.

Träns är ju detsamma som grimma, men om vi pratar om att sätta bett i hästens mun kan man ju låta den smaka på bettet i handen hur tidigt som helst, utan att man trär in det i hästens mun så att säga. Jag vet inte hur tidigt man brukar sätta träns med bett på hästen men jag skulle rådfråga min hästtandläkare ang hästens utveckling mun- och tandmässigt. Jag skulle kanske inte rida hästen med bett förrän efter att den tappat alla sina tänder och blivit relativt klar i munnen, dvs runt 4-5 års ålder.

När det kommer till sadel är min kunskap väldigt begränsad men det känns ju inte motiverat att lägga en tung sadel på ett föl tex. Det säger ju sig självt. När hästen mentalt är redo skulle jag dock kunna tänka mig att låta hästen bära andra saker i vardagen. Kanske min jacka, hjälm, ha på sig en gjord eller liknande. Småsaker som man kan inkludera i vardagen återigen.

Sadel skulle jag inte sätta på hästen förrän vid kanske 3 års ålder. Jag skulle inte rida in hästen före 4 års ålder. Fysisk träning såsom lättare arbete vid hand skulle kan dock ev kunna börja med så smått vid kanske 3 års ålder, även lättare tömkörning som förberedelse för inkörning. Jag skulle inte sätta vagn på hästen före 4 års ålder tror jag.


Vill tillägga att bara för att saker och ting görs tidigt i allmänhet så behöver det inte betyda att det är ett bra alternativ. Jag skulle vara mycket försiktig och läsa på ordentligt om hästens fysik och utveckling om jag skaffade mig ett föl.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag läser faktiskt rätt mycket om hästens utveckling nu. :) Mer än jag gjort innan!

Men tänkte på att du ville börja så sent med att göra grejor om du hade en ung häst. Det kan ju i och för sig vara bra, för något fel kan jag inte se med det, men jag tänkte på treårstesterna osv. Jag vill ju förbereda inför det, och då ska den ju helst vara inriden! Eller jag vill ha honom inriden innan det ska jag säga...

Men vill än en gång säga att jag inte menar att det är fel det du sa! Utan alla har vi olika åikter om hästarnas hantering osv. :)

Vissa kör ju in hästarna innan tre års ålder och då borde dom ju vara träns/bettvana...?!!! Så hur tidigt kan man börja? Någon som vet?
 
Sv: Unghästens utbildning

Det svenska halvblodet har en medellivslängd på 7 år i sverige. Det säger ett o annat om vår hästhantering. Vi rider sönder dem redan innan de uppnått vuxen ålder, inna de är färdigutvecklade.

Så detta med treårstest och andra dumheter tycker jag att du ska fundera en gång till på. Min åsikt. Vi har ju trots allt ett ansvar gentemot våra hästar också.
 
Sv: Unghästens utbildning

Det svenska halvblodet har en medellivslängd på 7 år i sverige. Det säger ett o annat om vår hästhantering. Vi rider sönder dem redan innan de uppnått vuxen ålder, inna de är färdigutvecklade.

Så detta med treårstest och andra dumheter tycker jag att du ska fundera en gång till på. Min åsikt. Vi har ju trots allt ett ansvar gentemot våra hästar också.
Det där påståendet får du nog källhänvisa.
Olyckor ingår i skadestatistik.

Om man är kunnig o kan se om/ när individen klarar av superlätt träning är det bara bra.
Om man INTE kan det- är det bäst att låta det bero.

Det är inte eliten som rider sönder hästarna, utan Svensson.

Med förnuft kommer man långt.:bow:
 
Sv: Unghästens utbildning

Tag kontakt med en unghästutbildare och rådfråga, läs böcker (fråga på bibblan om de har böcker om föl, hästars utveckling mm)
Flyinge har en bra modell för att rida in sina hästar tycker jag. (den sk Flyingemodellen, finns kortfattat om den på deras hemsida)
Ring till något stuteri och fråga hur de gör med sina föl o unghästar.

Andras erfarenheter blandat med eget sunt förnuft och fakta från böcker kommer man långt med :)
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag har för mig att jag fått samma info från Agria men är ej helt säker.
(Medellivslängd 7 år, och då är det ju alla hästar).

Håller med om att det är Svensson som rider sönder hästarna, där är ju där den stora massan finns.

TS Jag skulle vänta ett par månader innan du börjar med hästen. Den är ju precis färsk. Sen är det bara o börja vänja vid grimma och lyfta fötter. Mer tkr jag inte man behöver göra innan hästen fyllt 1 år. Eventuellt lite lastträning också. Sen kanske man kan vänja vid lite promenader, mer daglig skötsel som att rykta, stå uppbunden mm.
Min 19 månaders unghäst har jag "tömkört" 2 gånger, hon har haft bett 3-4 ggr. Jag går promenader med henne och lär henne människovett (hur man beter sig). Har även longerat henne men där är det inget arbete att tala om utan bara att hon ska förstå principen. Jag kommer förhoppningsvis köra in henne till hösten men mer än så blir det inte. Alltså ingen träning utan bara att det är gjort så hon går tryggt i skacklarna. Tanken är att vi ska göra bruksbarhetstest nästa år vid premiering.

Jag tycker att man ska skynda långsamt och låta hästen växa både mentalt och kroppsligt innan man gör för mkt. Men den måste ju även funka i den dagliga hanteringen.
 
Sv: Unghästens utbildning

Nu har jag tänkt lite på när man kan börja med sin unghäst. Min häst är dock bara 5dagar gammal:love: ännu, men ändå kan man göra saker med honom, dock korta stunder. :) Typ lyfta ben och vänja honom vid att bli klappad på kroppen. :)

Men det jag egentligen tänkte på var; när börjar man tränsvänja en häst? Lägga sadel på ryggen och vänja dom vid benskydd och täcken osv. när kan man börja tömköra, longera och liknande.

Man kan ju börja köra in hästen ganska tidigt, så med tanke på det så borde man ju kunna göra det mesta ganska tidigt, utom att rida och sitta upp såklart. Sedan beror det ju på hur hästen är i sig. Man kanske MÅSTE vänta, men det är ju sådant som man ser under tidens gång.

När började ni vänja hästen med allt? Tack på förhand. :bow:
Låt bäbisen vara bäbis o gör bara det som är nödvändigt.

Om man duttar med den för mkt kan den börja se människan som en lekkompis- som inte sällan flaskuppfödda blir. Då kan man få- skapa!- problem.

Du hinner vänja den vid allt- 365 dagar på ett år o hästar lär sig fort.
 
Sv: Unghästens utbildning

När ungen är runt en vecka kan du ta på den en mjuk och välsittande grimma.
Sitt sedan och titta på den tills den är ca 3 månader.
Då kan du börja vänja den vid att ledas till och från hagen tillsammans med stoet.
Sitt och titta på den ytterligare en månad osv..:D
 
Sv: Unghästens utbildning

När ungen är runt en vecka kan du ta på den en mjuk och välsittande grimma.
Sitt sedan och titta på den tills den är ca 3 månader.
Då kan du börja vänja den vid att ledas till och från hagen tillsammans med stoet.
Sitt och titta på den ytterligare en månad osv..:D
:bow:
Men skulle nog leda den tidigare o lyfta fötterna- för verkas måste den. Fös på den genom att be ngn hålla den om rumpan o släppa så fort den går- här har vi rätt tryck o eftergift. Det ska INTE läras genom att dra den i grimman!!!! man gör bara en liten signal o sen föser man på- bakifrån.
Man bör inte närma den sig direkt framifrån o vara lugn i sitt närmande.

Grimman ej på annat än vid hantering- ej stoet heller.

Har sett en hel del ungar som blivit förstörda för livet sen de har fastnat i sin egen eller mammas grimma.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag vet inte om jag vill hålla med dig helt och fullt - trots att jag bugar djupt för dina kunskaper när jag läser dina inlägg. Men det behöver kanske inte vara svart eller vitt. Det finns ju säkerligen hästar som klarar både det ena och det andra som man kanske inte rekomenderar rent allmänt. Det bästa är kanske att skaffa sig en egen uppfattning genom att studera hästens fysiska utveckling.

Sen måste jag erkänna att jag faktiskt tog mig friheten och anta att TS tillhör Svensson och inte Eliten. Jag kan såklart ha misstagit mig där.
 
Sv: Unghästens utbildning

hej! kul med föl!

mina fölisar, har fått grimma typ 3 dagen en stund typ ut och in från hagen, sedan utan! dom blev leda från samma ålder då dom inte hade så stor lust att följa mamma hela vägen till hagen, räckte ju att dom såg henne!:rofl:

borsta med en mjuk borste och lyft bena lite då och då, kanske 1 gång i veckan, så dom inte tycker det är konstigt, men ta det sakta och lungt inget tvång!

tömköra skulle jag gort runt 2-2,5 års ålder och då även träns vänja, täcke behöver man inte träna i att ha på sig kommer bli mer än man vill tids nog! ta korta promenader från att du skiljer dom åt.

men det är ju så som jag skulle gjort (har gjort)
 
Sv: Unghästens utbildning

Tack, antar jag:confused:

För att få en bredare kunskap bör man diskutera med likasinnade o helst de med stooor erfarenhet.
Det som är rätt för den ena fölungen behöver inte alls vara rätt för andra.
Bolla med erfarenheter o studera- många.
 
Sv: Unghästens utbildning

Grimma kan du sätta på fölet redan efter ett par dagar!! Ju tidigare desto bättre, tro mig inte kul att försöka få 6 månader gamla hingstungar att acceptera en grimma/börja lyfta fötter/ledas när dom är så pass gamla. Ju tidigare man börjar med det desto bättre.

Min var träns van när jag köpte han vid 1½ års ålder. Sommaren han blev två började han tömköras/longeras/löshoppas ofta med sadel under tömkörning och longering.

Nu som 3 åring rids han 2-3 ggr i veckan. Mest skritt men mer och mer trav allt eftersom. VÄNTA ABSOLUT INTE FÖR LÄNGE!
 
Sv: Unghästens utbildning

En Svensson kanske jag är ja, eler den kategori som jag hör till mest, för någon Elitmänniska är inte många här på jordens runda klot. :P Men för det så behöver jag inte vara okunnig och helt dum i bollen när det gäller hästar. Och det har nog ingen påstått heller, utan jag bara poängterar det. :)

Jag undrade mest för att det är mitt första föl. Plus att det är roligt att veta hur ni andra har gjort med era föl. :P

Jag har mycket kunnigt folk omkring mig som jag kan rådfråga om det behövs. :) Men som sagt, roligt att veta hur ni andra har gjort. :)
 
Sv: Unghästens utbildning

Men det jag egentligen tänkte på var; när börjar man tränsvänja en häst? Lägga sadel på ryggen och vänja dom vid benskydd och täcken osv. när kan man börja tömköra, longera och liknande.
När våra föl uppnått 5 dagar, så har dom "för länge sedan" varit med om det du frågar om när det gäller vänjning. Det mesta görs redan dag 1 eller 2. Immunicering, dvs beröring över hela kroppen, kontakt med prylar inkl bett -träns och sadel, oljud, andra djur osv, osv. Allt i närvaro av mamman som givetvis också är immunicerad. Resultatet blir en orädd häst som lugnt och tryggt accepterar det mesta.
Gissa om inridning och inkörning är lätt sedan. :)

Tömkörning kommer lite senare, eftersom fölet måste kunna förstå och svara på dom olika signalerna. Longering pysslar vi överhuvud inte med, annat än just vid signalinlärning.

Belastande övningar kommer vartefter hästens fysik och inlärning medger. Personligen tror jag mer på att belasta från tidig ålder, givetvis med förnuft, eftersom leder mm torde byggas upp och bli kraftigare och starkare så.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Gee.:eek:
Gör du även så med dina barn- på BB.

O visar läroboken:cool:
 
Sv: Unghästens utbildning

hej!
jag tror man ska börja tidigt med att vänja häsen vid allting. visst ska man ta det lugnt och ine stressa fram ngt men blir det en del av vardagen redan i tidig ålder tycker hästen aldrig det är skrämmande. jag köpte mitt nu 2 åriga sto för ett år sen och då var hon inte ett dugg hanterad. hon var väldigt aggressiv då just för att ingen hade hållit på med henne. hon var rädd helt enkelt och fattade inte vad vi ville henne. så i början såg vi bara till att vara nära henne. hon fick stå i box intill medan vi höll på med de andra hästarna & sen började vi succesivt med henne, typ klappa, borsta leda mm. hon lugnade då ner sig ganska snabbt. träns har hon haft sen hon var typ knappt 2 år, longeringsgjord har hon nu och tömkörs ngn gång i veckan sedan tidigt i våras. löshoppas har hon gjort 3 gånger sen i julas mm. sadeltämnjning sker innan dom släpps på bete när dom är 2 år. då bara typ i boxen. longering börjar man med efter betet. inridning sker på vintern innan de ska fylla 3 samt ytterliggare löshoppning om man vill vara med på 3 års testet.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag ser ingen anledning att ett 5 dagar gammalt föl ska behöva ha kontakt med bett, sadel eller andra djur.
Kontakt med andra hästar än mamman beror helt på förutsättningarna (har man flera andra fölston med föl eller står det bara valacker på gården etc.)

Ett 5 dagar gammalt föl skulle hos mig fått ha grimma på och vara ute i hagen med mamman. Beroende på när den föds förstås, föds den på sommaren så är den ute från början.

En god kontakt med människan är bra att grundlägga redan från början men det finns ingen anledning att "överträna".
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 358
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
687
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 398
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp