Unghästens utbildning

Sv: Unghästens utbildning

tack jag har ju insett att jag gjort fel. det har jag kommenterat med.
Men det e personer som du som man behöver här på buke för oss som inte e kunniga å behöver lära oss. Nu ska jag inte löshoppa henne förrän till nästa vår och då kommer jag ju ta till det här med ledarhäst å hink.
Jag kommer oxå att fråga mer personer om tips.
Jag blev bara så ledsen när de kallar mig för djurmisshandlare för jag bryr mig verkligen om mina hästar, det blev bara så fel nu.

Tack igen för alla ni som förstår att vi e inte mer än människor å vi nybörjare ofta kan göra fel men att man alltid kan rätta till det.:bow:
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag har inte använt imprint utan helt "vanlig" hantering. Är hittills väldigt nöjd över resultatet.
Då vet du alltså inte hur det fungerar?

Föl och sto behöver lugn och ro för anknytningen (inte för att lära sig "häst-regler", det kommer sedan), precis samma som en förälder behöver med sitt nyfödda barn (speciellt mamman ifråga om amningen och hormoner).
På vad sätt skulle i/i förändra detta?

Jag är däremot ingen som lämnar studieresultat därhän vare sig det är positivt eller negativt resultat, speciellt inte när flera studier pekar på samma sak. Då finns det helt enkelt ingen anledning att prova.
Om en studie visar sig vara fel upplagd och man inte drar objektiva slutsatser av det man fått fram, då finns ingen anledning att bry sig om den. Förresten undrar jag över vilka dom övriga studierna är??
Det är klart det finns anledning att prova. Någon har redan gjort det och visat på bra resultat. När så hela resonemanget verkar logiskt och rimligt så väljer jag den vägen. Hittills stämmer det!
Frågar igen: Något jag finner märkligt i sammanhanget är att det är så livsviktigt för fölet att få lära sig "hästregler" av sin mamma första timmarna-dagarna, medan vad det skulle lära sig av människan under samma period inte skulle fastna och därmed sakna betydelse. Var är logiken?
Precis som för mamman gäller ju för oss att repetera, utveckla och bekräfta det vi gör med fölet.

Ingen åsikt här?

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Hästar som är för präglade av människor är i regel rent bedrövliga att ha att göra med. Av den anledningen vill man att hästar ska lära sig vara hästar.
Grunduppfostran i hur man är en häst utförs i första hand av modern. I andra hand av annan lämplig häst. En människa kan ALDRIG lära en häst vara häst.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag har aldrig kallat dig för djurmisshandlare. Jag gav bara min spontana reaktion på ditt filmklipp.

Jag har fött upp en avkomma efter mitt sto och har nu en till som är lika gammal som din är. Det enda jag begär av mina i den åldern är att den vardagliga hanteringen ska fungera såsom att leda, lyfta fötter, röra på hela kroppen, och att sätta på grimman utan problem. I övrigt får mina vara hästar tills det är dags för inridning. De går med sin mamma minst 6 månader innan avvänjning och sedan går tillsammans med jämnårigt föl som de även delar stor box med. Ibland löshoppas de i flock över ett enkelhinder på låg höjd med hjälpbom. Sommaren som 1-åring går de på bete med jämnåriga, vintern som 1-åring på lösdrift med jämnåriga och sedan sommarbete som 2-åring med jämnåriga. Under lösdrifterna tas de in i ligghall nattetid samt vid fodring. Binds upp och borstas för att inte vara helt isolerade från människor. Som 2,5-åring börjas inridningen om hästen är mogen (även då löshoppning). Då börjar man med elastisk gjord, träns, bett. Sedan sadel och longering. Därefter ska hästen sittas in och sedan ridas i den mån den är mogen. En bra regel är att man rider hästen lika många dagar i veckan som den är gammal.

Går man för snabbt fram är det stor risk för bakslag. Det bästa sättet att lära in något är att göra momentet 2-3 gånger och sedan låta hästen vila för att "reflektera" över vad den fått lära sig.

Gå in på www.flyinge.se och leta upp Flyingemodellen. Den tycker jag är ett bra redskap att ha i bakhuvudet.
 
Sv: Unghästens utbildning

Hästar som är för präglade av människor är i regel rent bedrövliga att ha att göra med. Av den anledningen vill man att hästar ska lära sig vara hästar.
Grunduppfostran i hur man är en häst utförs i första hand av modern. I andra hand av annan lämplig häst. En människa kan ALDRIG lära en häst vara häst.
Jag håller med om det mesta, men förstår inte varför du skriver det här som svar till mig?

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Du skrev så här

Frågar igen: Något jag finner märkligt i sammanhanget är att det är så livsviktigt för fölet att få lära sig "hästregler" av sin mamma första timmarna-dagarna, medan vad det skulle lära sig av människan under samma period inte skulle fastna och därmed sakna betydelse. Var är logiken?


Förtydligar. Logiken ligger i att man ska låta modern fostra fölet så det inte blir för präglat på människor.
 
Sv: Unghästens utbildning

okej förlåt mig...men ngn härifrån har varit på min hemsida å kallat mig det. Blev förbannad då. Jag må vara outbildad men som sagt jag tar gärna åt mig av vad ni skriver, jag har lärt mig av mitt misstag så lovar att det aldrig kommer hända igen. Jag e jättemån om mina hästar å vill absolut inte att de ska fara illa.
Jag ska göra så gott jag kan men har tyvärr inte möjligheten att ha henne med andra jämnåriga. Nu har hon stått i ett ridskolestall sen februari å har letat febrilt efter en lösdrift. Har hittat en med islänningar.

Jag ville eg. inte ha ett föl för jag kände inte mig redo men den här stackars hästen var 4 1/2 månad när uppfödaren särade på henne å hennes mamma.
Jag köpte henne när hon var 6 månader.
Jag har inte varit annat än hos vet. för att kolla upp henne för hon växte inte å mådde jättedåligt. Hon var bukig å jag har skickat analys på analys.

Jag får väl prata lite med de på hästak idag å få råd när jag ändå ska dit på hingstvisning. Men ska även följa era råd här för uppskattar det verkligen.
Men blir ledsen när de kallade mig för det för jag har verkligen inte misshandlat min häst. Det var bar dum ovetskap
 
Sv: Unghästens utbildning

Du missuppfattar det jag skrev.
Jag undrade varför det mamman lär/visar fölet fastnar, medan det människan lär/visar fölet inte skulle fastna. Trots att båda använder sig av den "öppna dörren" för inlärning under fölets första dagar.

Det var den logiken jag efterfrågade.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Det fastnar båda delarna och människans påverkan är ICKE önskvärd.
 
Sv: Unghästens utbildning

jag kan inte kalla det att hästen bjuder på hinder (dessutom rekommenderar Flyinge att man hoppar dem i "flock" ) när man tvingas jaga den med pisk, snärta högt och svära.

Men du kanske lärde dig något av kritiken och inte gör om samma sak igen. Att ens tänka tanken på att longera en ettåring är för mig helt upp åt väggarna.

Det bästa är att tänka FÖRE handling. Läs på, ta reda på fakta osv INNAN man utsätter sin unga häst för saker som kan komma att förstöra den för all framtid.
Denna negativa löshoppning kan lika gärna betyda att hästen kommer förknippa hinder med att bli jagad... skoj.
 
Sv: Unghästens utbildning

Det enda ett föl behöver lära sig de första dagarna är att hitta Tutten o kunna stå på benen.

Varför i hela friden sadla o sätta ett bett i munnen- rent vansinne.:mad:

Som ngn annan skrev så räcker liten POSITIV= snäll kontakt o att den får se på när man handskas med dess mor.
 
Sv: Unghästens utbildning

Vi har smekt fölen när de är födda, sett till att allt fungerar som det ska med stoet osv främst från betraktarens avstånd sas. Grimma sätts på efter ett par dagar och leds gör de också ganska tidigt vid in och utsläpp tillsammans med mamman.
Vi använder oss sen ganska mycket av stoet innan fölet är avvant från hennes sida, vi sätter på henne en sadel så att fölet får nosa, lastar (till stationen eller veterinär), täckar stoet osv. Det har gett bra resultat, stoet är lugnt och visar att det inte är farligt vilket fölet har med sig sedan.

Men våra föl får alltid vara föl, de är bebisar och lär sig om världen. De tränas inte utan sätts in i dagens rutiner rätt tidigt (som det att leda in och ut), där går de sen och följer ruljansen tills de är 1 ca (ibland senare) då sele sätts på, träns, bett osv. Det har gett mycket bra resultat och än så länge har vi aldrig misslyckats. Vi har fått säkra och trygga unghästar. De får växa upp med människan vid sin sida och är trygga med oss och det vi gör, inte mer.
 
Sv: Unghästens utbildning

Det är ett enormt långt tidsspann mellan nyfött föl o vuxen häst- tusentals dagar att successivt vänja den.
Hästar är lättlärda djur som ställer upp på det mesta- o ibland trots tokiga ägare.
 
Sv: Unghästens utbildning

Det klarar hästarna av själva. Det trodde jag stod klart?

Vad dom behöver hjälp med är allt det som människa och människans värld innebär. Vilket är vad jag anser viktigt, medan du inte vill ha någon påverkan alls. Här har vi helt olika uppfattning.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Som jag ser det är det skillnad på påverkan och påverkan.
Den allra första tiden/dagarna får sto och föl ägna sig åt varandra. Sedan börjar man försiktigt med grimma. "Hjälpleda" till och från hage osv. Lyffta hovarna kommer härnäst. Så mycket mer behöver inte ett föl kunna göra.

Som åring börjar man sedan succsesivt hantera mer och mer.
 
Sv: Unghästens utbildning

Då vet du alltså inte hur det fungerar?

Jag tycker studierna visar det rätt klart.... Sedan har jag sett resultat där människan blandat sig för mycket i anknytningen sto-föl och det har inte gett bra resultat.

"Föl och sto behöver lugn och ro för anknytningen (inte för att lära sig "häst-regler", det kommer sedan), precis samma som en förälder behöver med sitt nyfödda barn (speciellt mamman ifråga om amningen och hormoner)."

På vad sätt skulle i/i förändra detta?

För mycket människokontakt riskerar att störa anknytningen från stoet eller fölet. Om man nu för sakens skull (jag gillar eg. inte paralleller människa/barn) gör en parallell med människan så spenderas människobarnets första tid förhoppningsvis tätt emot förälderns kropp och barnet spenderar sin tid med att lära känna förälderns lukt och amma, det är ju inte så att du sticker in en tandborste i en nyfödds mun för att det skulle göra det lättare att borsta tänderna på barnet sedan och då är ju ändå människohjärnan långt mer avancerad än en hästs hjärna.

Om en studie visar sig vara fel upplagd och man inte drar objektiva slutsatser av det man fått fram, då finns ingen anledning att bry sig om den. Förresten undrar jag över vilka dom övriga studierna är??
Det är klart det finns anledning att prova. Någon har redan gjort det och visat på bra resultat. När så hela resonemanget verkar logiskt och rimligt så väljer jag den vägen. Hittills stämmer det!

Du får helt enkelt googla själv. Det var något år sedan jag själv var inne och läste och jag ids helt enkelt inte leta upp källhänvisningarna. Minns jag rätt var det dock mer än 5 st studier.
Att DU tycker att det stämmer ger ännu mindre bäring än en ev. fel upplagd studie. Har ni många föl per år tycker jag dock att du kan prova att låta ngt föl slippa imprintingen utan helt enkelt hantera den som vanligt och sedan jämföra efter ett 6 mån intervall. I mina öron låter det heller inte rinligt att sätta sadel eller bett på ett nyfött föl.

Frågar igen: Något jag finner märkligt i sammanhanget är att det är så livsviktigt för fölet att få lära sig "hästregler" av sin mamma första timmarna-dagarna, medan vad det skulle lära sig av människan under samma period inte skulle fastna och därmed sakna betydelse. Var är logiken?
Precis som för mamman gäller ju för oss att repetera, utveckla och bekräfta det vi gör med fölet.
Ingen åsikt här?

Jag har redan lämnat min åsikt i frågan, det är inte hästregler det handlar om, det är anknytning. Du har dessutom fått mkt bra svar av Älgen, Axel m.fl.
 
Sv: Unghästens utbildning

tycker att ni kan lägga ner denna häxjakt nu. Jag har inte snärtat eftersom det inte ens fanns ngn på piskan.
Ja som jag sagt tusen ggr nu att jag lärt mig....konstigt ni kan skriva en j*a massa kritik men inte läsa inläggen ordentligt.....

Sen kan ni ju ta reda på hurdan jag e som person innan ni jagar ihjäl en .....
Och hon e inte fördärvad pga detta....kan ju tala om att det finns hästar som har gått igenom mycket värre saker än detta.....
 
Sv: Unghästens utbildning

Började att svara punkt för punkt, men insåg snart att det är meningslöst. Du verkar helt ointresserad av ens möjligheten av att i/i skulle kunna vara något positivt, och liksom Älgen så inser du inte att det inte handlar om "i stället för hästarnas egen mamma-föl-kontakt".
Droppen var din barn-jämförelse. Något så dumt ...

För din information, så har jag även erfarenhet av att ha föl på det vanliga sättet, så jag vet skillnaden under hela deras uppväxt. Vilket du inte gör och därför inte kan jämföra. Fast du vet ju att jag har fel.

Mycket bra svar från Älgen och Axel? Tror inte det. Älgen förstår alltså inte, medan jag slipper läsa Axels inlägg eftersom hon sedan länge finns på min ignorera-lista.

Jag har redan lämnat min åsikt i frågan, det är inte hästregler det handlar om, det är anknytning.
Varför har du så svårt att förstå vanlig svenska? Hade 13-åringen till att läsa inläggen igen, och hon hade inga problem med det. En fråga om vilja?

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 358
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 384
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp