Unghästens utbildning

Sv: Unghästens utbildning

Jag läste i en tre-fyra år gammal ridsport om försök som gjorts med olika sätt att hantera föl. Man ville se hur man bäst fick tillitsfulla, samarbetsvilliga unghästar. Den bästa metoden visade sig vara att man höll på mycket med stoet men struntade i fölet...tydligen lärde sig ungen bara genom att se mamman att människor var trevliga.:laugh:

När hästen användes i jordbruket band man ofta det lite äldre fölet i mammans sele, och så fick det gå meden stund när hon kördes för vagn eller redskap. Det var lite samma sak, fölet lärde sig av sin mamma att det var helt OK att ha något som skramlade bakom sig. Den kom i håg det när inkörningen startade på riktigt ett par år senare.

Rent praktiskt måste våra föl oftast lära sig att ha grimma och bli ledd, bli borstad och lyfta hovar. Jag tycker det räcker långt, och att det viktiga är att fölet lär sig att människor gör konstiga saker, men att det är fullständigt ofarligt och till och med trevligt.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag ser ingen anledning att ett 5 dagar gammalt föl ska behöva ha kontakt med bett, sadel eller andra djur.
Vi har olika syn då.
Vad menar du att det skulle vara för negativt med immunicering?

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Det absolut viktigaste för mig de första dagarna är att stoet och fölet får bra kontakt, att anknytningen dem emellan fungerar. Sedan ser jag gärna att jag som människa får en bra kontakt med fölet men det finns ingen anledning att överdriva det heller utan det får växa fram.
Jag ser ingen anledning till att utsätta fölet för kontakt med ex.vis sadel och bett de första dygnen, det fixar sig sedan.

När det gäller ex.vis "imprint" är det väl till och med visat (av flera studier) att att det är helt verkningslöst.
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag kan ju säga det att om jag fått göra om allt från början med min unghäst hade jag väntat med att hantera honom. För det är så lätt att dom blir liksom...en aning respektlösa om man hanterar dom från första dagen. Det säger ju hovslagarna också att de som sparkas och bits de e ju välhanterade hästar. På Lojsta Hed till exemepl är det sällan en häst reagerar aggressivt mot oss människor.

OM det nu inte är så att hästen är rädd, men då är det ju människan som skapar den situationen så...

Även om man tror sig kunna uppfostra fölet lika bra som mamman så går det bara inte, det tror inte jag iaf. Den bästa läraren är fölets mamma och det allra bästa är ju faktiaskt att ha flera fölmärrar tillsammans för så på sätt lär sig ju fölen genom att umgås med varandra också.

Så om jag var du skulle jag bara prioritera att sätta på grimma och kunna leda relativt nära mamma. Om fölet inte släpps på bete utan att du har tillgång till stall så kan man ju börja smått med att lyfta hovar/stå uppbunden. Men mer hantering tror jag bara är dumt. Låt fölet vara ett föl och upptäcka världen.

Jag har fått vara riktigt tuff mot min treåring för att han tappade respekt för människan. Vi har haft riktigt tuffa fighter nu senaste tiden men idag är han väldigt trevlig, för han vet var han har mig. Men om jag låtit honom vara föl största delen av tiden vilket jag ändå tyckte jag gjorde, så kanske vi inte alls hade haft såna tuffa diskussioner. Det vet man ju inte säkert men jag skulle kunna tänka mig att han hade haft lite mer respekt iaf.

Jag daddade iaf alldeles för mycket med honom, och visst vi var superbra kompisar på alla sätt och vis, men han såg mig definitivt inte som en ledare, så det har jag fått ta tag i nu när han är 3. Det har varit många tuffa tag och vi har brottats ordentligt. Visst trots åldern kommer ju förr eller senare, men om JAG inte daddat med honom från början hade han nog varit betydligt mer lyhörd och respektfull. Det är jag ganska övertygad om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghästens utbildning

Det absolut viktigaste för mig de första dagarna är att stoet och fölet får bra kontakt, att anknytningen dem emellan fungerar. Sedan ser jag gärna att jag som människa får en bra kontakt med fölet men det finns ingen anledning att överdriva det heller utan det får växa fram.
Du har missuppfattat (eller om det är jag :o ) vitsen med immunicering/imprinting. Det handlar absolut inte om att inverka på kontakten sto-föl. Den delen ska givetvis fungera normalt, liksom med övriga hästar i flocken. Vad man gör är att använda sig av den öppna mentala dörr fölet har de första dygnen vad gäller att ta in erfarenheter och bygga minnen. Vad finns för anledning att inte använda sig av den möjligheten?

En häst som varit "utsatt" för i/i blir på alla sätt lättare att ha att göra med som äldre/vuxen. Det finns otaliga inlägg om hästar som krånglar, är rädda för eller vägrar både det ena och andra. Dom problemen slipper man, eller dom är i alla fall mycket mindre, med en immunicerad häst. När det är dags att sätta på träns så gör man det utan strul, samma sak med sadel, sele, vagn, uppsittning etc. Hästen bekymrar sig inte!
Självförtroende, acceptans av omvärlden mm stärks också. Likaså blir kommunikationen häst-människa djupare och kommer naturligt. Jag har enbart positiva erfarenheter av i/i och "inlärning-uppfostran-mental träning" av föl.

För säkerhets skull, eftersom vi är på Buke, ska jag tillägga att man givetvis ska göra allt på rätt sätt. Gör man fel, så blir det fel! Precis som annars.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Risken med imprinting är just att den faktiskt kan riskera anknytningen (så är det ju med all mänsklig kontakt den första sköra tiden samtidigt som det är bevisat av flera studier att den inte ger något. Så jag ser ingen anledning till den. Lämna sto och föl i fred helt enkelt förutom den hantering som måste göras för fölets välbefinnande.

Men man måste ju få både tänka och tycka olika och det är väl så det är i det här fallet!;)
 
Sv: Unghästens utbildning

samtidigt som det är bevisat av flera studier att den inte ger något.
Har läst ett par av dom där och måste säga att dom inte gav mig ett dugg. Som jag minns det, var dom fel upplagda och därför gav negativt svar. Vilket kanske var meningen?
Något bevis var det då rakt inte.

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag minns inte längre hur de var upplagda men det har (mig veterligt) gjorts åtminstone st 6 olika studier. Så någon relevans bör de ha.
 
Sv: Unghästens utbildning

Lämnar studierna därhän, eftersom jag inte sett någon som förtjänar uppmärksamhet.

Något jag finner märkligt i sammanhanget är att det är så livsviktigt för fölet att få lära sig "hästregler" av sin mamma första timmarna-dagarna, medan vad det skulle lära sig av människan under samma period inte skulle fastna och därmed sakna betydelse. Var är logiken?
Precis som för mamman gäller ju för oss att repetera, utveckla och bekräfta det vi gör med fölet.

På tal om det, har du använt i/i av föl?

LIA
 
Sv: Unghästens utbildning

Sto o föl skapar ett band o det enda fölet behöver göra är att följa sin mor.
de behöver oxå få vara ifred- för att just kunna göra så o definitivt- lugn o ro.

Föl orkar inte mkt.

Sen sker successiv prägling.

Varför är du så rädd för att de ska vara- HÄST???? med allt vad det innebär.

Köp en robot istället:mad:
 
Sv: Unghästens utbildning

Jag har haft flera föl som sen blivit unghästar.
Jag har alltid pysslat mycket med de och gjort mycket som inte är fysiskt påfrestande.
Men redan de första dagarna har jag varit bestämd med att den inte få nafsa och sånt, men man visar den det snällt men bestämt. nafsar den behöver man ju inte slå den utan bara putta undan huvudet så den förstår att det är fel.
när de är 1-2 år har jag vant de vid träns och tömkört korta svängar i skogen (absolut inte på banan de e bara tråkigt för de) och de har tyckt de varit jättekul. Alltså inga fysiska eller mentala krav utan bara kul utbildning.

Och hittills har jag fått trevliga och trygga individer som både litar på mig och ha respekt för mig. De har också varit lätta att rida in och köra in för de har fått ett sånt förtroende för mig.

Först när de e mogna i huvudet och kroppen utsetts de för "jobbigt" arbete (ungefär vid 3-4 års ålder)
 
Sv: Unghästens utbildning

usch vilken hemsk hästmänniska jag är då. :cry: För igår fick min åring löshoppa.
Hon har noll respekt för spö men när vi sen tyckte att hon inte behövde mer utan skulle få springa av sig lite, så sprang hon runt banan som om hon aldrig gjort ngt annat.

Jag hade inte tänkt göra ngt sådant med henne men eftersom jag hade en spekulant på henne skulle vi filma lite så hon skulle få se hennes gångarter...longeringen gick ju helt åt skogen så vi släppte istället. Tjejen ville även se henne löshoppas med eftersom hon e hopphäst och efter cortus så hon ville ju se om anlagen fanns där....

Jag är ju amatör har aldrig haft föl så jag lyssnar mycket på er här....
Ibland kan ni va hårda men det får man ta:D

Så jag tar gärna emot både bra å dålig kritik det måste man om man ska lära sig.

Här e en länk från hoppningen.....http://annpersson.zoomin.se/P1956692
 
Sv: Unghästens utbildning

ni skulle behövt en rundcorall! :)
En 1åring är mycket lättare att vänja vid röstkommandon lös i en rundcorall än i en lina, longeringen är inga problem sen kan jag lova! Plus att den lär sig att öka tempot på en smackning och inte att ignorera 20 smackningar istället :S
 
Sv: Unghästens utbildning

okej tack det ska jag tänka på....men det e inte aktuellt nu ändå. Har ju hittat ett fint ställe nu så hon ska få va häst bara ett tag...
Men e glad för allt som kan hjälpa..

Mvh Ann
 
Sv: Unghästens utbildning

Tycker det är rent hemskt att se din film. Skulle aldrig drömma om att låta min åring hoppa 2 hinder i följd där ett av dem dessutom är en oxer! Vattenmatta på första hindret och ingen hjälpbom! :mad:

Och sedan att försöka longera en sån liten som inte förstår öht.

Ursäkta min upprördhet men det gjorde ont i mig att titta på det där.
 
Sv: Unghästens utbildning

Lämnar studierna därhän, eftersom jag inte sett någon som förtjänar uppmärksamhet.

Något jag finner märkligt i sammanhanget är att det är så livsviktigt för fölet att få lära sig "hästregler" av sin mamma första timmarna-dagarna, medan vad det skulle lära sig av människan under samma period inte skulle fastna och därmed sakna betydelse. Var är logiken?
Precis som för mamman gäller ju för oss att repetera, utveckla och bekräfta det vi gör med fölet.

På tal om det, har du använt i/i av föl?

LIA


Jag har inte använt imprint utan helt "vanlig" hantering. Är hittills väldigt nöjd över resultatet.
Föl och sto behöver lugn och ro för anknytningen (inte för att lära sig "häst-regler", det kommer sedan), precis samma som en förälder behöver med sitt nyfödda barn (speciellt mamman ifråga om amningen och hormoner).

Jag är däremot ingen som lämnar studieresultat därhän vare sig det är positivt eller negativt resultat, speciellt inte när flera studier pekar på samma sak. Då finns det helt enkelt ingen anledning att prova.
 
Sv: Unghästens utbildning

hej
att hon fick hoppa med vattenmatta var just för att visa att hon inte e tittig. Har vant henne med skynken å dylikt sen hon var liten. Inte hoppat då.
Att hon fick hoppa två hinder å med en oxer som satt jättetätt ihop sa en unghästutbildare från flyinge var okej så länge hon ville å bjöd på det.

Att sen longeringen gick åt skogen e ju bara så att det går inte alltid okej varken för åringar eller 10 åringar. Har provat det en gång tidigare å då gick det jättebra. Vi släppte henne sen istället när det inte gick.

Och som jag sa innan man kan inte veta allt. Det e första gången för mig å man lär sig av sina misstag. Det finns faktiskt människor som e värre. Jag tar iallafall hand om henne vilket inte uppfödaren gjorde, därför jag köpte henne. Hon skildes från sin mamma redan som fem månader å då dog inte stoet ska jag tilägga.

Och sen istället för att vara upprörd å tycka så mycket hur vore det om du inte istället gav mig lite råd för att hjälpa mig. Många av er här är kvicka på att döma andra men ge dem råd ja näe det vill ni inte...alltså vissa människor då.

Kolla bara på indiv som gav mig massa råd istället för att hacka på mig, det e sådana människor jag uppskattar som verkligen vill hjälpa mig när jag gjort ngt helt galet....

Men du kanske var proffs redan från början vad vet jag?
 
Sv: Unghästens utbildning

Vill bara svara på detta så att du vet att synd att inte alla människor e som du. Du gav mig råd & tips istället för att kalla mig för Djurmisshandlare. Uppskattar detta verkligen. :bow:
 
Sv: Unghästens utbildning

Sen kan jag också tycka att min häst inte tog ngn speciell skada. Ja vi kanske var högljudda å så å slog med pisken mot våra ben inte på henne så dum e jag inte.
Hoppa på såna som verkligen misshandlar sina djur istället. Jag gjorde ett misstag å mår skit för det näe då ska ni knäcka dem ännu mer....lycka till å hoppas ni mår bra av att trycka ner andra...
 
Sv: Unghästens utbildning

Om man börjar med att leda fram den eller har en draghäst o sen gör som förr- står med en hink havre en bit efter hindret- bommarna på marken, blir det en positiv upplevelse.

Har sett seriösa hopphästuppfödare som låter det äldre fölet löshoppa med sin vana mor- följer naturligt.
Givetvis inga höjder att tala om. Den lär sig bara vad det handlar om- för att just slippa bli jagad eller skrämd mot hindret.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 167
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp