Bukefalos 28 år!

Unghästhoppning, början!

K

Kissable

Hej! Har en häst som knappt har hoppat, och eftersom jag är intresserad av det så skulle jag gärna vilja börja träna lite till våren. Hennes ägare (är fodervärd) har hoppat någongång tror jag, men inget högt. Jag brukar hoppa övar diken och småskutt i skogen, har också prövat att gå övar bommar på volten någongång, och började med 1bom och ökade sen. Tänkte att man kanske ska hålla på med bommar i några veckor, och träna så att hon får lära sig att lyfta på benen och lite avstånd. Sen om jag märker att det gå bra kanske jag höjer 10cm och kör så en längre tid, och så vidare. Verkar det vara nåt bra att börja med? Ska jag prova att löshoppa? Tacksam för svar :D
 
Sv: Unghästhoppning, början!

e super bra att slänga ut bommar lite varstans när du rider dressyr oxå. hästen lär sig att bli uppmärksam å blir dessutom inte så springig. löshoppa ibland så hästen lär sig att söka på hinder å lär sig å se avstånd själv.
 
Sv: Unghästhoppning, början!

Löshoppning är super för unghästar, oftast tycker dem att det är väldigt roligt också. Trava lite bommar, cavalettis under en period, sen när det är dags att börja hoppa så är det bäst att travhoppa mycket tycker jag. Så hästarna verkligen hinner titta ordentligt, markbommar har jag också nästan alltid i början. Sen är det ju bra om du kan ha någon tränare eller mer erfaren till hjälp på backen.

Jag brukar ganska tidigt låta mina kliva/hoppa över små stockar i skogen, gärna med annan häst före som lite draghjälp, då brukar det bli naturligt för dem. (Som att kliva över en stock som ligger i vägen i hagen egentligen).

Massa beröm vill unghästen såklart ha också, när den gör rätt :bump: Lycka till!
 
Sv: Unghästhoppning, början!

Jag tycker du ska variera hästens träning. Rida i skogen lär hästen att lyfta på bena och bilda muskler. Jag tycker att unghästen ska få ridas ut ca 3ggr vila 1 dag och träna i paddock 3 ggr. Är väldigt bra att hästen får en veckas ledigt nån gång då och då också :D din plan var väldigt bra annars lycka till med träningen
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 507
Senast: IngelaH
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 920
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp