Bukefalos 28 år!

"Unghäststrots" ?

Sv: "Unghäststrots" ?

Nej vi pratar förmodligen inte förbi varandra, vi har olika åsikter, jag menar att man mycket väl kan jämföra hästar och människor samt använda ord och uttryck som vi vanligen använder för att beskriva människor när vi beskriver hästar. Detta har inget att göra med att förmänskliga hästen, eller inte. Du gör det dessutom själv, tydligen går det bra med vissa ord men inte andra. Förresten är vi nog väldigt osmarta utifrån hästens synvinkel, intelligens kan bedömas på många olika vis. Givetvis är vi smartast när vi bestämmer referensramarna men givetvis så har du rätt att från vårt perspektiv är vi den smartaste arten på jorden. Så smarta att vi har förmågan att förstöra den också :(.

Tar vi ordet trotsig och skriver något i still med "Bruntelina var lite trotsig idag och ifrågasatte allt ifrån att stå still medan jag borstade av henne till vem som skulle bestämma på ridbanan. Efter lite diskussioner och mycket tålamod var vi överens och sista delen av passet gick kanon" så förmänskligande vi inte hästen.

Ser man däremot på en Disney film så är alla djuren normalt förmänskligande ( tillsammans med tekoppar och lampor) och likaså om du istället beskriver Bruntelinas äventyr så här: "Bruntelina var som moster Agda idag, hon var lika tjurskallig som henne när hon har PMS om gillade verkligen inte mig utan trotsade mig i allt, säkert bara som hämnd för jag bantar henne.

Ett ord förlorar inte sin betydelse bara för amn beskriver ett djur och inte en människa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 593
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 267
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 690
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp