"Unghäststrots" ?

medryttarinnan

Trådstartare
Läser här på forumet titt som tätt om att man har "trotsiga unghästar" :grin: och måste därför starta denna tråden för att höra lite...

Jag är uppväxt med uppfattningen om att det inte finns nåt sådant, bara okunskap hos ryttare. Att det ofta är för "gröna" ryttare som tror att dom klarar utbilningen själv.

Motbevisa mig gärna om det har uppkommit nya råd och rön kring detta enligt mig "påhittade fenomen" ;) *sticker ut hakan lite*
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ang unghästtrots så är min egen högst oprofessionella tanke att man under utbildningens gång kommer stöta på "uppförsbacke", inte att hästen gör något i rent trots för att jävlas utan det kan vara antingen så att hästen blivit starkare och testar sin styrka fysiskt & psykiskt mot ryttaren och är man bara ihärdig så kommer detta passera ganska fort. Andra alternativet jag tänker mig (bortsett från smärta osv.) är att man nått hästens gräns för vad den just nu klarar av pga styrka, mognad osv.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ang unghästtrots så är min egen högst oprofessionella tanke att man under utbildningens gång kommer stöta på "uppförsbacke", inte att hästen gör något i rent trots för att jävlas utan det kan vara antingen så att hästen blivit starkare och testar sin styrka fysiskt & psykiskt mot ryttaren och är man bara ihärdig så kommer detta passera ganska fort. Andra alternativet jag tänker mig (bortsett från smärta osv.) är att man nått hästens gräns för vad den just nu klarar av pga styrka, mognad osv.

Precis så tänker jag!

Tror det man upplever som trots i många fall är när man når gränsen, och ändå fortsätter...
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Trots att jag faktiskt är en sån "grön" ryttare som givit sig in på att rida in tre egna unghästar, så har jag hittills inte upplevt någon trotsålder på någon av dem. De är 9, 6 och 3 år nu.
Visst är 9-åringen mycket mer cool än när han var 3, och det händer saker hela tiden, de utvecklas, men alltid bara i en positiv riktning.

Så, jag undrar som du, vad är detta med "trotsåldern"?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Trots att jag faktiskt är en sån "grön" ryttare som givit sig in på att rida in tre egna unghästar, så har jag hittills inte upplevt någon trotsålder på någon av dem. De är 9, 6 och 3 år nu.
Visst är 9-åringen mycket mer cool än när han var 3, och det händer saker hela tiden, de utvecklas, men alltid bara i en positiv riktning.

Så, jag undrar som du, vad är detta med "trotsåldern"?

Då har du förmodligen läst av hästarna väldigt bra :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag tror inte en häst kan vara trotsig öht, det ligger inte i deras natur. De handlar utifrån hur de blir behandlade/har blivit behandlade tidigare i liknande situationer. Punkt slut.

Min är nu 8 och har varit en liten drömprins hela tiden. Och den handlar verkligen inte om att jag är någon superryttare.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ridläraren på ridskolan som jag står förklarade det där med trots på ett väldigt bra sätt (tyckte jag). Hon sa att en häst e inte trotsig. Den vet inte var den får och inte får göra i alla lägen eller vad som förväntas av den att göra. Utifrån det fattar det ett beslut om vad den ska göra.

Det e då upp till oss ryttare att förklara för hästen vad som förväntas av den. Detta genom att tänka på i första hand på vad vi som ryttare ger för signaler. Tex att vi flyttar skänklen lite eller kortar tyglarna vid "fara".

Och i andra hand ska vi visa vad det e vi vill att hästen ska göra.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det beror på vad man menar med "trots" också. Min erfarenhet är att hästar, precis som alla andra däggdjur, har utvecklingsperioder då de testar gränser lite extra. Både mot artfränder och människor. ;)

Naturligtvis skiljer det mycket mellan olika individer, men det handlar också om hur man hanterar dem. Är man bara lugn och konsekvent kommer man långt, men man måste ha såpass erfarenhet att man kan se när det är dags att ta ett steg tillbaka i ställe för att pressa på.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag antar att du ser det som att andra ser det som att ;) trotset = Hästen gör det för att jävlas?
Det tankesättet är vidrigt enligt mig!

Trots för mig är en ifrågasättande eller snarare en undrande ung individ som tycker att "stopp nu får du allt förklara bättre eller visa mig ett lättare sätt" då jag nu inte orkar eller kan göra det du ber mig om pga...
Alla kan ha dåliga dagar och det måste man respektera, hästar kan inte jävlas...:cool:
Alltså högt normalt för en växande och ung individ, ett barn helt enkelt! :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag antar att du ser det som att andra ser det som att ;) trotset = Hästen gör det för att jävlas?
Det tankesättet är vidrigt enligt mig!

Trots för mig är en ifrågasättande eller snarare en undrande ung individ som tycker att "stopp nu får du allt förklara bättre eller visa mig ett lättare sätt" då jag nu inte orkar eller kan göra det du ber mig om pga...
Alla kan ha dåliga dagar och det måste man respektera, hästar kan inte jävlas...:cool:
Alltså högt normalt för en växande och ung individ, ett barn helt enkelt! :)

Har vart borta från buke i snart 7år, så nu när man ska "acklimatisera" sig så blir man lite förvånad över hur folk gärna skyller på hästen och hittar på saker som tex "trots" ..


Jag upplever det som att hästen gör det man har bett om, så om man ber på ett dåligt eller inkorrekt sätt så blir det fel ... Många som glömmer tålamodet :D (även jag ;) )
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Då får jag väll ställa mig till skaran som är grön och okunnig?
Jag har en 05a som har väldigt mycket egen vilja och gärna talar om när han tycker att något är fel eller om han stör sig på saker.
Jag talar inte om att det blir hysteriskt bråk eller att han gör det för att jävlas eller för att vara trotsig, men jag uppfattar det rätt tydligt att han har en ung personlighet med attityd som blir mindre och mindre med tiden.

Den personligheten kan yttra sig på flera olika sätt, bla kan man se det på honom när han står och äter i hagen. Hagen är precis vid vägen och ibland åker det förbi lastbilar som han är rädd för. Han visar då jätte tydligt attityd, inte ffa rädsla, utan irritation för att lastbilen kommer och stör honom. Han springer en loop bort från lastbilen och slänger irriterat med huvudet och har öronen bakåt. Hade han kunnat hade han troligen bett lastbilarna fara och flyga.

Ett annat tydligt tillfälle när attityden kom fram, var när vi var ute och red, vi skrittade ner för en backe och jag ville att han skulle rygga upp för backen. Vi hade ryggat massor med gånger under passet utan problem, men efter första steget upp för backen så ville han inte eftersom det var betydligt jobbigare. Det blev ett himla tramsande där han var på väg ner i dikena, hoppade rakt framåt, allt för att slippa undan det jobbiga. Vi höll på där och trixade ett tag innan han tillslut backade.
-Nej, jag tror inte han gjorde det för att vara dum mot mig, han ville bara inte backa eftersom det var jobbigt, däremot är det inte samma sak som att han inte skulle vara redo för uppgiften just nu. När vi fått igenom det en gång, så ryggar han upp där varje gång utan problem.

Jag märker tydligt detta även i vardagshanteringen, hur han extakt vet vilka regler det är som gäller, men kan bli nonchalant och "all over the place" för att han helst vill göra på sitt eget sätt. Men, det blir mindre hela tiden och jag tycker jag märker att det försvinner i samma takt som övrigt "valpigt" beteende.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Trots att jag faktiskt är en sån "grön" ryttare som givit sig in på att rida in tre egna unghästar, så har jag hittills inte upplevt någon trotsålder på någon av dem. De är 9, 6 och 3 år nu.
Visst är 9-åringen mycket mer cool än när han var 3, och det händer saker hela tiden, de utvecklas, men alltid bara i en positiv riktning.

Så, jag undrar som du, vad är detta med "trotsåldern"?

Jag håller med dig.
Fast jag är inte helt grön och jag har fler hästar.
Men ingen av dem har varit "trotsig".
Visst finns det bättre och sämre dagar, men alla mina hästar har blivit bättre med tiden oavsett om de kommit till mig som unghästar/föl eller om de kommit som vuxna "problemhästar".
Ingen har "plötsligt" börjat bli besvärlig eller protestera mot rimliga krav.

De av mina hästar som inte varit problemhästar, är mer utbildade än "ålderstrappan" föreslår.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det beror väl på hur man definerar trots. men unghästar brukar ju ofta under inridningen ha en period när de har fått lite bättre balans och muskulatur och känner sig lite "varma i kläderna", då de testar lite. Det handlar ju om att sätta ramar och visa vad som är ok och inte. Innan de vet det och accepterar det så är det inte konstigt att de provar sig fram. Sen tror jag ofta människan kan framkalla vad de kallar trots om de inte känner av hästen. De har ju bra och dåliga dagar de också precis som vi. Om man kräver mer än hästen klarar för stunden så får man så klart problem. Ibland får man sänka ribban en hel del när man känner att hästen inte är med mentalt av någon anledning. Då är det bättre att göra lite men göra det bra tycker jag. Inte prompt göra det man tänkt sig från början bara för att man tänkt sig det.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Vem som är grön eller inte har jag ingen rätt att sitta här och bedöma.

Ang ryggningen, finns det en hel del att säga, men inget jag går in på här. Nu har ni ju nått målet och kan rygga upp där.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det beror väl på hur man definerar trots. men unghästar brukar ju ofta under inridningen ha en period när de har fått lite bättre balans och muskulatur och känner sig lite "varma i kläderna", då de testar lite. Det handlar ju om att sätta ramar och visa vad som är ok och inte. Innan de vet det och accepterar det så är det inte konstigt att de provar sig fram. Sen tror jag ofta människan kan framkalla vad de kallar trots om de inte känner av hästen. De har ju bra och dåliga dagar de också precis som vi. Om man kräver mer än hästen klarar för stunden så får man så klart problem. Ibland får man sänka ribban en hel del när man känner att hästen inte är med mentalt av någon anledning. Då är det bättre att göra lite men göra det bra tycker jag. Inte prompt göra det man tänkt sig från början bara för att man tänkt sig det.


Instämmer :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag anser att "trotsåldern" är en period av ifrågasättande och när hästen testar lite gränser om vad som gäller. Min unghäst kom in i "trotsålder" eller ska vi säga ifrågasättningsperiod så låter det inte lika negativt? Det var efter hon hade ridits in och börjat ridas på en mer normal nivå när det inte var ny inlärning hela tiden. När hon skulle lära sig något så hade hon fullt fokus och provade sig fram efter vad som kunde tänkas vara rätt respons på mina hjälper jag lärde in.

När allting funkat ett längre tag och nya krav inte ställdes så började hon lite lätt ifrågasätta varför och om man måste göra rätt på mina kommandon? Det var att prova stanna och se om man kunde ignorera skänkeln. Om man kunde gå i sidled åt det håll man ville och att gå emot sidförande skänkel med att sparka mot skänkeln ist för att flytta. Hon blev väldigt lätt i bakdelen under den här perioden också och sparkade bakut och studsade i galoppen.

Det var ingen svår eller lång period, det kändes bara som att nu var hon mer trygg i ridningen och började bli mer säker och inte behövde fundera på att förstå och lära sig hela tiden utan hon "kunde det här nu". Och kollade om samma regler gällde som när jag lärde in allt, när hon insåg att Ja, skänkel, tygel och framåt betyder fortfarande samma sak så har hon inte ifrågasatt detta särskilt mycket mer...
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Valpigt beteende är ju en sak, och som du skriver känns "trots" som fel ord.

Som alla andra individer vill man ju följa minsta motståndets lag, är något jobbigt så gör jag hellre något som är mindre jobbigt. Olika hästar har olika stark vilja, och man måste komma på vad som motiverar dem tillräckligt.

Lite som med hundar, där man kollar vilket godis som är "bäst" och så använder man bara det när de gjort en jätteinsats typ. Vissa hästar är mjuka och vill gärna försöka bara för att ryttaren ber om det, andra känner inte samma behov, och då kanske belöning med godis funkar.

Ponnyn vi har är en riktig godisgris, och har mycket egna tankar. Men om jag har tillräckligt med godis med så kan jag få honom att anstränga sig för mig helt utan bråk. Det gäller bara att förklara vad jag vill, och att jag har något som gör det värt för honom att anstränga sig. Jag testade det tex när jag skulle lära in galoppfattning uppsuttet på ridbanan, det ville mest bara bli att han sprang in i galoppen. Med lite godis fick jag upp motivationen såpass att jag fick sitta av för att kunna skritta av honom, för han ville bara fortsätta öva galoppfattningar(och jag ville ju inte behöva säga nej när han erbjuder så fint).

Men som sagt, det är ju inte trots, det handlar om motivation.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det är väl där vi skiljer oss.

Jag anser inte att hästen testar gränser, utan att den har vuxit och orkar mer varför jag som ryttare måste vara mycket tydligare i mitt sätt :)

Jag anser att "trotsåldern" är en period av ifrågasättande och när hästen testar lite gränser om vad som gäller. Min unghäst kom in i "trotsålder" eller ska vi säga ifrågasättningsperiod så låter det inte lika negativt? Det var efter hon hade ridits in och börjat ridas på en mer normal nivå när det inte var ny inlärning hela tiden. När hon skulle lära sig något så hade hon fullt fokus och provade sig fram efter vad som kunde tänkas vara rätt respons på mina hjälper jag lärde in.

När allting funkat ett längre tag och nya krav inte ställdes så började hon lite lätt ifrågasätta varför och om man måste göra rätt på mina kommandon? Det var att prova stanna och se om man kunde ignorera skänkeln. Om man kunde gå i sidled åt det håll man ville och att gå emot sidförande skänkel med att sparka mot skänkeln ist för att flytta. Hon blev väldigt lätt i bakdelen under den här perioden också och sparkade bakut och studsade i galoppen.

Det var ingen svår eller lång period, det kändes bara som att nu var hon mer trygg i ridningen och började bli mer säker och inte behövde fundera på att förstå och lära sig hela tiden utan hon "kunde det här nu". Och kollade om samma regler gällde som när jag lärde in allt, när hon insåg att Ja, skänkel, tygel och framåt betyder fortfarande samma sak så har hon inte ifrågasatt detta särskilt mycket mer...
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ang ryggningen, finns det en hel del att säga, men inget jag går in på här. Nu har ni ju nått målet och kan rygga upp där.

Haha, förlåt men Vaddå en hel del att säga men inget att gå in på här? Feel free att säga vad du tycker om du nu tycker att det finns så mycket att säga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 592
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 256
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 443
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 688
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp