"Unghäststrots" ?

Sv: "Unghäststrots" ?

Så du menar på fullaste allvar att barn i trotldern endast ägnar sig åt det de gör för att djävlas med sina föräldrar och övrig omgivning?
Jag lägger ner diskussionen med dig här eftersom du inte verkar intresserad av att läsa vad jag skriver och vad jag menar. Ifrågasättande som synonym till trots hittade jag, när jag för säkerhetskull kollade, inne på Svenska akademins ordbok. Du får gärna ta en diskussion med akademin om att de har fel om du vill men detta är i mina kretasr en helt normal tolkning av ordet trots.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Lovisaleonora_ sammanfattade allt precis om jag menar varför jag inte ser något mer behov av att svara :)

Men diskutera gärna vidare ni!
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Så du menar på fullaste allvar att barn i trotldern endast ägnar sig åt det de gör för att djävlas med sina föräldrar och övrig omgivning?
Jag lägger ner diskussionen med dig här eftersom du inte verkar intresserad av att läsa vad jag skriver och vad jag menar. Ifrågasättande som synonym till trots hittade jag, när jag för säkerhetskull kollade, inne på Svenska akademins ordbok. Du får gärna ta en diskussion med akademin om att de har fel om du vill men detta är i mina kretasr en helt normal tolkning av ordet trots.

Människor har många, många , många känslor, inklusive hat, hämd och avundsjuka som inte hästar har.

Nog diskuterat om barn & människor.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Har ett barn i "trotsålder". Min bild är att det handlar om att man vill kunna kontrollera sin tillvaro och blir frustrerad när det inte fungerar som man tänkt sig.
Typ han vill köra trehjulingen på parkettgolvet- för det är kul. Jag tycker det blir repor i golvet. Om jag då förbjuder honom att cykla pågolvet kommer han slänga sig på marken och skrika eftersom han inte kan kontrollera sin tillvaro som han vill. Jag kan- om jag är på bättre humör- istället locka ut honom i trädgården och då blir det inget trots alls....
Jag tror inte många barn håller på med sånna negativa känslor som hat och avundsjuka, inte små 2-3 åringar i alla fall.

Gällande ordet trots så tänker jag som många andra att man ifrågasätter och inte vill blir styrd. Och som någon redan sagt så är det ju lösningen på problemet som är det viktiga. Lockar jag ut trehjulingen i trädgården eller slänger jag ut både trehjuling och unge... Jag tycker det finns många likheter mellan barn och unghästar.

Själv är jag ibland som ett "trotsigt" sto som man måste be på rätt sätt om jag inte ska sätta mig på tvären...
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Fast som du beskriver trots/trotsåldern så borde man ju bli GLAD av att hästen/barnet osv är i trotsåldern? Jag har bara hört ordet trots i samma mening som man suckar och säger att objektet är så himla jobbigt just nu pga trotsåldern. Det är inte positiv för mig alls med sådan inställning. Men din beskrivning var ju definitivt positiv! Ingen vill väl ha en robot som aldrig frågar varför :-)

Glad och glad, det är många gånger jobbigt att bli ifrågasatt men vist borde man vara glad att hästen barnet är normalt. Ibland är det skönt att bara kunna ventilera bekymren. För att det är normalt innebär det inte att man per automatik kan hantera situationen. Och för att man klagar över att någon är jobbig och trotsig innebär det inte att man egentligen vet att det inte är dennes fel.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Du kan verkligen inte förstå vad jag vill säga så fine ditt problem. Sluta dock lägga tankar, känslor och ahdlingar på mig och andra bara för att vi använder ett språkligt korrekt uttryck för vad våra hästar ägnar sig åt. Du får dessutom gärna sluta att förminska mina hästars utveckling genom att ta ifrån dem viktiga utvecklingsfaser. Om du tror att hästar är söta varelser utan egen vilja och utan egna idéer om vad som är viktigt här i livet får det stå för dig mina hästar är iallafall vareler som vet vad de vill och talar om det till gang för både dem och mig.
Jag kan helt enkelt säga at tja gär stolt över att ha hästar som är trotsiga då det visar att vi har en rak och ärlig kommunikation och att de får utveckla sin perosnlighet :love:.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Såklart inte, men jag tycker det är tråkigt om man nu skaffat en unghäst att man tycker den är jobbig när den bara är helt normal. Då kanske man skulle skaffat sig en äldre häst istället :-)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Människor har många, många , många känslor, inklusive hat, hämd och avundsjuka som inte hästar har.

Nog diskuterat om barn & människor.

En 3-årings känsloliv är förmodligen ganska jämförbart med en hästs. Hämnd och hat är knappast de mest framträdande känslorna i den åldern och avundsjuk kan hästar bli, ge bara en häst mat och inte den andra och det blir tydliga tecken på avundsjuka ungefär samma reaktion man kan få av små människor ( de äldre har ofta lärt sig kontrollera sina känslor). 0Med djur och små barn så får man ändra perspektivet lite. Ingendera bli avundsjuk på saker de inte kan förstå,och greppa.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag kan hålla med om att många ryttare kan hamna i situationer där de själva framkallat bråk och stök från hästen. Ibland får jag uppfattningen om att de tycker att hästarna ska gå som lobotomerade kameler och minsan veta hut. En häst som blir upprörd över en ryttares dåliga eller bryska ridning, är inte vad jag menar är trots och det har jag aldrig påstått.

Trots för mig, är när hästarna ifrågasätter mina beslut eller avviker från regler som de tydligt vet om. Eftersom jag uppfattar ifrågasättandet som delvis något positivt, så brukar jag alltid sätta "" kring ordet trots. Men det är liksom den edgen i hästarna som gör att jag anser dem roliga att hålla på med och som ger dem det lilla extra.

Det finns säkert många som inte förstår att hästarnas "dåliga uppförande" beror på deras bryska/elaka hantering. Jag har också sätt ryttare som piskar sina hästar, sågar dem i munnen för att hästarna inte "uppträder korrekt". Men jag skiljer på sådant beteende och trots, jag tycker inte att det är samma typ av i frågasättande öht för det handlar ju snarare om försvar från hästens sida.
Men, bara för att det är många som behandlar sina hästar rent av elakt så kan man inte riktigt dra alla över en kam som råkar använda ett uttryck.


Fö, vilket visserligen kan bero på mina gravidhormoner, hehe, men dina smiliesar du lägger till får mig att uppfatta en "översittar-ton" i dina inlägg vilket känns lite förmätet.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

"Det är bara ett meningsutbyte i samtalston."

Precis vad jag menade! Det är normalt. Att skrika och bråka med djur är inte normalt, inte heller att kalla det trots. Inte i min värld.

Citatet från Lovisaleonora.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Såklart inte, men jag tycker det är tråkigt om man nu skaffat en unghäst att man tycker den är jobbig när den bara är helt normal. Då kanske man skulle skaffat sig en äldre häst istället :-)

Är man inte beredd på att det tidvis blir jobbigt så ska man nog varken skaffa barn eller häst, det blir det så gott som alltid periodvis. Alla har sina bra och dåliga dagar, men visst är det många som kanske satsat fel men för att avgöra det får man nog se till helheten och inte om det blir jobbigt då och då.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

"Det är bara ett meningsutbyte i samtalston."

Precis vad jag menade! Det är normalt. Att skrika och bråka med djur är inte normalt, inte heller att kalla det trots. Inte i min värld.

Citatet från Lovisaleonora.

Vad man kallar något har väl underordnad betydelse... Det är hur man ser på saken och hanterar det som avgör i min värld.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Och hur ska vi kunna diskutera något om vi inte försöker sätta ord på vad vi gör i verkligheten menar du?

Jag ska gå ut och skrika lite på min häst nu, eller inte ;-)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

En 3-årings känsloliv är förmodligen ganska jämförbart med en hästs. Hämnd och hat är knappast de mest framträdande känslorna i den åldern och avundsjuk kan hästar bli, ge bara en häst mat och inte den andra och det blir tydliga tecken på avundsjuka ungefär samma reaktion man kan få av små människor ( de äldre har ofta lärt sig kontrollera sina känslor). 0Med djur och små barn så får man ändra perspektivet lite. Ingendera bli avundsjuk på saker de inte kan förstå,och greppa.

En häst har inte avundsjuk och kan inte visa det.
Hästen hör att alla andra får mat och vill också ha.
Varför förmänskliga hästen så?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Fö, vilket visserligen kan bero på mina gravidhormoner, hehe, men dina smiliesar du lägger till får mig att uppfatta en "översittar-ton" i dina inlägg vilket känns lite förmätet.

Måste bara be om ursäkt för det, om det uppfattas så. Är absolut inte min mening.

:) är bara för att på nåt sätt försöka att få det att se lite trevligare ut.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

För mig e avundsjuka just det att vilja ha det någon annan har. Det handlar inte om att förmänska hästen eller djuren. Utan att dom kan ha samma/liknade känslor som vi människor.

Att säga som du att djuren inte kan känna känslor, har jag svårt att ta till mig. Djur kan bli glada - precis som vi människor. Djur kan bli ledsna - precis som vi människor. Djur kan vara avundsjuka - precis som vi människor. Och jag skulle även våga säga att djur kan känna hat - precis som vi människor.

Där emot så känner dom kanske inte precis som vi. Men helt ärligt kan du säga två människor som kan känna exakt samma ska? För det kan inte jag.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Men vad skulle vara skillnaden? Vad e det som gör att hästar inte skulle kunna känna som vi?

Och sen svarade du inte på min fråga. Skulle ärligt kunna säga att två människor kan känna exakt likadant?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Men vad skulle vara skillnaden? Vad e det som gör att hästar inte skulle kunna känna som vi?

Och sen svarade du inte på min fråga. Skulle ärligt kunna säga att två människor kan känna exakt likadant?

Tycker att detta är utanför området.
Väljer att citera ett bra inlägg som sammanfattar det hela på ett så bra sätt.

*knapplån*

Om man tittar på betydelsen och synonymer till trots:

trots - envishet, olydnad, motstånd, trilska, tredska, motsägelselusta, motsträvighet, hårdnackenhet, orubblig fasthet

Nej, jag tycker inte hästar är trotsiga i ordets rätta bemärkelse. Men många använder nog ordet som ersättning för "testa gränserna". Och jo, det tycker jag absolut unghästar gör. Det ligger väl i alla ungdomars natur, för överlevnads skull?

Sedan finns det ju hästar som nöjer sig med ett enkelt "nej, det får du inte göra" och "jo, det här måste du faktiskt göra". Andra drar striden längre, kanske för att de märkt ett övertag i en annan situation (samma som händer vid maktkamper i hagen).

För en erfaren ryttare och en häst under rätt utbildning (inte problemhäst där ett felaktigt beteende redan är befäst) är det här inget problem. Det är bara ett meningsutbyte i samtalston. Men det kan i fel ryttares händer bli en ren strid, där både häst och ryttare far illa.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Men det tycker inte jag. Du säger att hästar inte kan känna som vi människor. Men Samtidigt finns det inga människor som kan känna på samma sätt. Så varför skulle dom inte hästar kunna känna känslor som våra? Det går ju inte att få riktigt svar på frågan. Men jag e helt övertyga om att djur kan känna som vi. Men inte exakt. Då det inte finns någon som kan känna exakt det som någon annan känner. Och kan därför inte heller säga hur någon känner. Verken människa eller djur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 593
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 258
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 447
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 690
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Mindre kombi?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp