unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

H

Helena Berntsson

Hej
Jag har en unghund på 7 månder som får mat 1 gång om dan.
Det är för att de två äldre brukar få mat en gång om dan så det blir mest praktiskt.

Men unghunden Piraten får ju 10 dl och de två äldre ungefär 6-7dl.
Lill Piraten har ju inte så stor magsäck än inte rikitgt färdigväxt.
Förstoppningen är hävd med ris/lamfoder som är milt och bra, men ja tänker ändå att kanske han behöver lite frukost för att han växer och äter en större mängd????
Hjälp va tror ni där ute i etern? Vatten är ju viktigt oxå och jag misstänker att han får i sig lite för lite om han äter 10dl en gång istället för att dela upp det i två....??

Helena B
:confused:
 
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

ge ALLTID en hund mat 2 ggr om dagen så har du löst många problem. Skulle du vilja äta 1 ggr per dag? tror inte det och det är inte snällt mot hunden.
 
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

ge ALLTID en hund mat 2 ggr om dagen så har du löst många problem. Skulle du vilja äta 1 ggr per dag? tror inte det och det är inte snällt mot hunden.

BS. Hundar ser inte ut som människor i matsmältningsssystemet och har inte samma behov som oss av att äta så ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

Eftersom han äter en så stor mängd, och fortfarande är unghund, skulle jag dela upp fodret på morgon och kväll. Med tanke på förstoppningen skulle jag nog också blöta upp torrfodret med ljummet vatten 20min jag serverar.

Många hundar äter en gång om dagen och mår bra med det, men i just detta fallet funkar det inte så då får man göra annorlunda.
 
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

hundars magsäck är väldigt elastisk, så att det skulle vara för mycket att äta på en gång tror jag inte. men för att få igång magen lite mer tror jag precis som skogstrollet att det är smidigare att portionera ut maten på två eller tre mål.
 
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

Få se nu... unghunden äter 10 dl en gång om dagen och får förstoppning? Hur svårt kan det vara att dela upp maten på två mål?? Suck.
 
Sv: unghund förstoppning, foder 1ggr/dag??

Hur häftig förstoppning? Vilka symtom? Hur ger du maten.
Har faktiskt på 30 år aldrig sett en förstoppning på hund som inte varit orsakad av bengrus eller något annat mekaniskt.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 019
Senast: Amaranthe
·
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 108
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 781
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 477
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp