Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

FB_IMG_1722540414345.webp

Verkar fishy. Brindle ger svarta ränder på röd bas (färgerna kan ändras pga dilution mm) den där hunden verkar ha lång ljus päls?
Brindle kan variera extremt mycket i färgfördelningen. En jag känner har en staffe som de trodde var svart tills hon blev lite större och ett par tunna bruna brindleränder visade sig på ena låret

Brindle kan variera extremt mycket i färgfördelningen. En jag känner har en staffe som de trodde var svart tills hon blev lite större och ett par tunna bruna brindleränder visade sig på ena låret
Fast brindle är mörka ränder på en ljusare bas så det var inte ränderna som var bruna utan allt det svarta som var brindle-mönstret och det bruna basfärgen. Det är inte ljusa ränder på en mörk bas. Ränderna är eumelanin och basen är feomelanin.

Fast brindle är mörka ränder på en ljusare bas så det var inte ränderna som var bruna utan allt det svarta som var brindle-mönstret och det bruna basfärgen. Det är inte ljusa ränder på en mörk bas. Ränderna är eumelanin och basen är feomelanin.
Förlåt att jag råkade skriva brindleränder om det bruna bara för att det var lättast… Faktum kvarstår dock att brindle kan vara allt från några enstaka hår svarta till några enstaka hår bruna och allt därimellan
Finns det några bättre bilder? Det där ser ju jättekonstigt ut.
Jag har googlat och grejat men den dyker inte upp. :)
Tyvärr inte. Jag såg ett par videor till, men den hade antingen kläder eller så var det sämre vinklar. Screenshoten är från facebook om det hjälper i letandet

Förlåt att jag råkade skriva brindleränder om det bruna bara för att det var lättast… Faktum kvarstår dock att brindle kan vara allt från några enstaka hår svarta till några enstaka hår bruna och allt därimellan
Ja? men det kan fortfarande inte vara ljusa ränder på mörk bas. Hunden ser ut att ha någon form av vitfläck på mörk bas och partierna med lång päls är ljusa av vad man kan se när den inte är färgad rosa (och det påstås att de långa partierna är brindle). Brindleränder är svartbaserad och grundfärgen är rödbaserad för att brindle ska uttryckas.

Ja? men det kan fortfarande inte vara ljusa ränder på mörk bas. Hunden ser ut att ha någon form av vitfläck på mörk bas och partierna med lång päls är ljusa av vad man kan se när den inte är färgad rosa (och det påstås att de långa partierna är brindle). Brindleränder är svartbaserad och grundfärgen är rödbaserad för att brindle ska uttryckas.
Jag går ju uppenbarligen efter fenotypen i detta fallet och hela hunden är såklart brindle och inte bara ränderna 🙄 Några vita fläckar kan jag inte se någonstans.

Så du skulle alltså beskriva denna hunden som brun med svarta ränder?
IMG_8440.webp

AHA! Här finns en mycket bättre bild på den. Jag tror inte den är färgad rosa i övre bilden heller, bara filmad i rosa ljus eller nåt. Spola fram till 40 sekunder in i klippet. :)

https://www.facebook.com/reel/1325453595646067

Edit: sedan såg jag någon annan video och kommer fram till att den mycket väl kan vara färgad. 😅 Den är det inte i videon ovan dock.

Jag går ju uppenbarligen efter fenotypen i detta fallet och hela hunden är såklart brindle och inte bara ränderna 🙄 Några vita fläckar kan jag inte se någonstans.

Så du skulle alltså beskriva denna hunden som brun med svarta ränder?
Visa bifogad fil 182247
Bilden du visade är ju rätt skum i belysningen och det ser ut som att den har vitt i ansiktet till exempel. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka