Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, under de förutsättningarna hade jag tagit med mig alla hundarna. Du lär knappast vara den ende som kommer med fler hundar än den du ska gå kurs med.

Fast jag hade nog tagit med mig alla hundarna oavsett hur många och hur bra hundvakter jag haft. Jag är skitdåligt på att dela på hundarna när jag har fler. Borde bli bättre på det.

Jag tycker ju inte att det är ett alternativ eftersom de andra två i så fall skulle få spendera lör-sön i bilen.
 
Kan du inte ha med dem i burar inne där kursen är? Hade mycket hellre haft med dem så än lämnat hos hundvakt som riskerar att tappa mina hundar.

De skulle ligga och gnälla hela dagen, så nej, det ser jag inte heller som ett alternativ. Jag har aldrig varit i lokalen innan heller, och det är ju flera deltagare, så det är ju inte säkert att de extra burarna hade fått plats heller. Nu är de tack och lov lydiga, så även om svärmor tappar dom behöver det inte sluta i katastrof. Blir bara så irriterad på attityden och hennes brist på självinsikt. :cautious:
 
Inser att drop in hos veterinären slutade för en halvtimme sedan :banghead:

Får messa och fråga om de kan klämma in honom imorgon eller på fredag.
Jag är en pappskalle.
Tur att kliniken ligger en halvmil bort.
 
De skulle ligga och gnälla hela dagen, så nej, det ser jag inte heller som ett alternativ. Jag har aldrig varit i lokalen innan heller, och det är ju flera deltagare, så det är ju inte säkert att de extra burarna hade fått plats heller. Nu är de tack och lov lydiga, så även om svärmor tappar dom behöver det inte sluta i katastrof. Blir bara så irriterad på attityden och hennes brist på självinsikt. :cautious:
Jobbigt att inte kunna ha hundar i bur inne vid kurs. Har alltid mina i det, men vet hur mycket andras hundar gnäller och skäller.
 
Mina är alltid i bur under kurs? Men att ha de i bur 9-16 två dagar i rad utan att de också får komma ut och jobba kommer att resultera i gnäll. Skäller gör de inte. Ser inte riktigt det jobbiga?
Ah, jag läste fel. Trodde du menade att dina aldrig kunde vara i bur under kurs. Svårt när buke hoppar en till sista svaret och man är för lat för att scrolla upp :p

Dock vet jag många vars hundar gnäller och skäller hela kurstillfällen när de är i bur (iförsig utanför också) och det är jobbigt!
 
Insåg när jag läste på fb att Torsten fyller två idag. :)

Nåja, vi har delat på en apelsin - kan det räknas som firande?
Kanske skulle toppa det med lite bröd. :D
(nä han är inte som andra)

Jag kanske minns fel, men har inte Torsten haft lite magbekymmer? Hett tips att undvika citrusfrukter i så fall. Men jag kanske har blandat ihop det med någon annan så då kan du ju förbise mitt inlägg. :)
 
Jag kanske minns fel, men har inte Torsten haft lite magbekymmer? Hett tips att undvika citrusfrukter i så fall. Men jag kanske har blandat ihop det med någon annan så då kan du ju förbise mitt inlägg. :)
Jo han har magbekymmer emellanåt. Men han vill ha - och tål! - apelsinbitar och bröd.
det är inga mängder han får. Han får snuttbitar av ändarna på några klyftor.
 
Jo han har magbekymmer emellanåt. Men han vill ha - och tål! - apelsinbitar och bröd.
det är inga mängder han får. Han får snuttbitar av ändarna på några klyftor.

Låter ändå som mycket för en så pass liten hund, men så länge han tål det är det ju lugnt!
 
Har fått erbjudande om en valp som verkar fantastisk. En som redan finns alltså, men som jag inte ens anmälde intresse på tidigare då det såg ut att vara omöjligt att få köpa någon ur kullen. Kaos i huvudet på mig. Vänner som vet vad det handlar om för valp säger att jag är dum i huvudet om jag missar den här chansen, men så står jag ju i valpkö hos annan uppfödare (där det dock inte finns parad tik än).
 
Har fått erbjudande om en valp som verkar fantastisk. En som redan finns alltså, men som jag inte ens anmälde intresse på tidigare då det såg ut att vara omöjligt att få köpa någon ur kullen. Kaos i huvudet på mig. Vänner som vet vad det handlar om för valp säger att jag är dum i huvudet om jag missar den här chansen, men så står jag ju i valpkö hos annan uppfödare (där det dock inte finns parad tik än).
Life is short. Buy the puppy. :heart Såna chanser kommer inte ofta.
 
Life is short. Buy the puppy. :heart Såna chanser kommer inte ofta.
Det kan hända att du har rätt... Hjärnan går på högvarv nu, men ju mer jag kollar upp allt desto bättre verkar det. Ska dock ringa jordbruksverket imorgon och kolla hur man i så fall gör med alla papper så att det verkligen blir rätt. Varför kan jag inte bara skaffa någon från Sverige, eller åtminstone Norge (som jag fått för mig att det är plättlätt att importera från)? :rofl: Gud. Måste sova. Och fundera på namn. Och sova. Och fundera mer på om det här verkligen är rätt.
 
Det kan hända att du har rätt... Hjärnan går på högvarv nu, men ju mer jag kollar upp allt desto bättre verkar det. Ska dock ringa jordbruksverket imorgon och kolla hur man i så fall gör med alla papper så att det verkligen blir rätt. Varför kan jag inte bara skaffa någon från Sverige, eller åtminstone Norge (som jag fått för mig att det är plättlätt att importera från)? :rofl: Gud. Måste sova. Och fundera på namn. Och sova. Och fundera mer på om det här verkligen är rätt.
Jag tror också att det är lätt att importera från Norge, så det ska jag göra i Januari. Återkommer väl med gråa hår och frustration över corona-regler, kennelklubbar och mycket annat 😅

Min lilla är dock dubbelreggad, så får se om jag reggar in honom i SKK alls eller bara håller mig till ISDS. Återstår att se.
 
Jag tror också att det är lätt att importera från Norge, så det ska jag göra i Januari. Återkommer väl med gråa hår och frustration över corona-regler, kennelklubbar och mycket annat 😅

Min lilla är dock dubbelreggad, så får se om jag reggar in honom i SKK alls eller bara håller mig till ISDS. Återstår att se.
Lyx :D Finns lite intressant på salukisidan i Norge, men inte just nu. Det känns som om de flesta intressanta planer är minst 2-3 år framåt i tiden.

Hur är det med SKK-registrering, behöver det göras på en gång när hund kommer hit eller ska den "bara" göras eventuell tävling? Har du några fördelar av att regga i SKK?
 
Det kan hända att du har rätt... Hjärnan går på högvarv nu, men ju mer jag kollar upp allt desto bättre verkar det. Ska dock ringa jordbruksverket imorgon och kolla hur man i så fall gör med alla papper så att det verkligen blir rätt. Varför kan jag inte bara skaffa någon från Sverige, eller åtminstone Norge (som jag fått för mig att det är plättlätt att importera från)? :rofl: Gud. Måste sova. Och fundera på namn. Och sova. Och fundera mer på om det här verkligen är rätt.

Men klart du ska ha vappisen, det måste ju vara nån mening när det blev en vapp kvar trots att du trodde det var kört från den kullen. :heart Det är ju lite trixigt nu med införseln iom nya reglerna med TRACES och allt sånt, också beroende på vilket land du ska importera från. Men det löser sig ju alltid! Norge är plättlätt jämfört med andra länder, ja. Utifrån mina erfarenheter när jag importerade valp i somras så är allt smidigare, enklare och billigare om du själv reser med valpen till Sverige.
 
Men klart du ska ha vappisen, det måste ju vara nån mening när det blev en vapp kvar trots att du trodde det var kört från den kullen. :heart Det är ju lite trixigt nu med införseln iom nya reglerna med TRACES och allt sånt, också beroende på vilket land du ska importera från. Men det löser sig ju alltid! Norge är plättlätt jämfört med andra länder, ja. Utifrån mina erfarenheter när jag importerade valp i somras så är allt smidigare, enklare och billigare om du själv reser med valpen till Sverige.
Jo, och det är så mycket med just den valpen som är så perfekt, som jag inte vill skriva om förrän jag vet hur det blir osv... Jag har ingen koll alls på vad det innebär med TRACES, bara hört att det finns något sådant och att det är krångligare då? Försökte kolla på Jordbruksverkets hemsida vad som krävs men blev inte klokare alls (därav att jag tänkte ringa, jag mailade först men fick automatiskt svar om att det kan dröja med ordentligt svar). Känns lite stressigt med allt. Uppfödaren behöver ju ordna med lite extra när det blir export. Är mest glad att jag inte fått för mig att dra hit en valp från Iran eller liknande, har vänner som gjort det med och där kan vi snacka krångligt :D Valpen kommer inte heller behöva åka ensam eftersom det är flera ur kullen som ska åt det här hållet.
 
Jo, och det är så mycket med just den valpen som är så perfekt, som jag inte vill skriva om förrän jag vet hur det blir osv... Jag har ingen koll alls på vad det innebär med TRACES, bara hört att det finns något sådant och att det är krångligare då? Försökte kolla på Jordbruksverkets hemsida vad som krävs men blev inte klokare alls (därav att jag tänkte ringa, jag mailade först men fick automatiskt svar om att det kan dröja med ordentligt svar). Känns lite stressigt med allt. Uppfödaren behöver ju ordna med lite extra när det blir export. Är mest glad att jag inte fått för mig att dra hit en valp från Iran eller liknande, har vänner som gjort det med och där kan vi snacka krångligt :D Valpen kommer inte heller behöva åka ensam eftersom det är flera ur kullen som ska åt det här hållet.
Maila hit o skriv att du behöver ett trace för att importera en valp från ?? Land.
Så kommer det på mailen hundkatt@jordbruksverket.se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp