Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått erbjudande om en valp som verkar fantastisk. En som redan finns alltså, men som jag inte ens anmälde intresse på tidigare då det såg ut att vara omöjligt att få köpa någon ur kullen. Kaos i huvudet på mig. Vänner som vet vad det handlar om för valp säger att jag är dum i huvudet om jag missar den här chansen, men så står jag ju i valpkö hos annan uppfödare (där det dock inte finns parad tik än).
Den kullen du står i kö till finns ju inte! Det kanske inte ens blir nån kull. Det kanske inte blir några tikar.

Den är valpen finns och du kan får köpa.
Köp.
 
Den kullen du står i kö till finns ju inte! Det kanske inte ens blir nån kull. Det kanske inte blir några tikar.

Den är valpen finns och du kan får köpa.
Köp.
Jo, så är det ju... Jag skulle dessutom köpt en valp i slutet av sommaren nu, meeeen där var det just så, det blev bara en tikvalp och den skulle uppfödaren (såklart) behålla. Nu måste jag ha tik eftersom jag inte kan ha okastrerad av båda könen, och även där jag står i kö så behöver det bli åtminstone några tikar för att jag ska få en. Och ja, kullen är "bara" planerad än så länge.. Uppfödaren verkar dock fantastisk (såklart, annars hade jag inte velat ha därifrån. Detsamma gäller ju dock den här andra valpen).

Den här valpen finns, är skitsöt, har mycket intressant stam, jag känner några nära släktingar och älskar dem... Om jag inte ens försöker få hit henne, och det inte kommer bli något från andra kullen, då kommer jag tveklöst ångra mig resten av livet. Men... valp?! mitt i vintern dessutom!? Det känns som en sån jättegrej att ta en valp helt plötsligt. Samtidigt brukar jag säga till andra att om de inte tvekar det minsta, då är det inte rätt läge eftersom de då troligen inte tänkt igenom allt ordentligt :p Lite tvekan tror jag är sunt. Men... valp!?
 
Jo, så är det ju... Jag skulle dessutom köpt en valp i slutet av sommaren nu, meeeen där var det just så, det blev bara en tikvalp och den skulle uppfödaren (såklart) behålla. Nu måste jag ha tik eftersom jag inte kan ha okastrerad av båda könen, och även där jag står i kö så behöver det bli åtminstone några tikar för att jag ska få en. Och ja, kullen är "bara" planerad än så länge.. Uppfödaren verkar dock fantastisk (såklart, annars hade jag inte velat ha därifrån. Detsamma gäller ju dock den här andra valpen).

Den här valpen finns, är skitsöt, har mycket intressant stam, jag känner några nära släktingar och älskar dem... Om jag inte ens försöker få hit henne, och det inte kommer bli något från andra kullen, då kommer jag tveklöst ångra mig resten av livet. Men... valp?! mitt i vintern dessutom!? Det känns som en sån jättegrej att ta en valp helt plötsligt. Samtidigt brukar jag säga till andra att om de inte tvekar det minsta, då är det inte rätt läge eftersom de då troligen inte tänkt igenom allt ordentligt :p Lite tvekan tror jag är sunt. Men... valp!?
Jag tror att om du tackar nej till valpen riskerar du att sitta där om ett par år - utan valp -och gräma livet ur dig. :)
 
Jo, så är det ju... Jag skulle dessutom köpt en valp i slutet av sommaren nu, meeeen där var det just så, det blev bara en tikvalp och den skulle uppfödaren (såklart) behålla. Nu måste jag ha tik eftersom jag inte kan ha okastrerad av båda könen, och även där jag står i kö så behöver det bli åtminstone några tikar för att jag ska få en. Och ja, kullen är "bara" planerad än så länge.. Uppfödaren verkar dock fantastisk (såklart, annars hade jag inte velat ha därifrån. Detsamma gäller ju dock den här andra valpen).

Den här valpen finns, är skitsöt, har mycket intressant stam, jag känner några nära släktingar och älskar dem... Om jag inte ens försöker få hit henne, och det inte kommer bli något från andra kullen, då kommer jag tveklöst ångra mig resten av livet. Men... valp?! mitt i vintern dessutom!? Det känns som en sån jättegrej att ta en valp helt plötsligt. Samtidigt brukar jag säga till andra att om de inte tvekar det minsta, då är det inte rätt läge eftersom de då troligen inte tänkt igenom allt ordentligt :p Lite tvekan tror jag är sunt. Men... valp!?

Jag håller med tidigare talare: Life is short - buy the puppy ;) :D
 
Bra nyheter nu på morgonen:

20211209_075742.jpg
 
Lyx :D Finns lite intressant på salukisidan i Norge, men inte just nu. Det känns som om de flesta intressanta planer är minst 2-3 år framåt i tiden.

Hur är det med SKK-registrering, behöver det göras på en gång när hund kommer hit eller ska den "bara" göras eventuell tävling? Har du några fördelar av att regga i SKK?
Det är inget straff för att inte regga in bums, men jag kan ju heller inte tävla/få höfter avlästa/avelsmeritera om den inte är inreggad i SKK. Om jag nån gång vill avla på honom så måste han vara inreggad, annars får jag ju på nöten för "blandrasavel".
 
Jo, så är det ju... Jag skulle dessutom köpt en valp i slutet av sommaren nu, meeeen där var det just så, det blev bara en tikvalp och den skulle uppfödaren (såklart) behålla. Nu måste jag ha tik eftersom jag inte kan ha okastrerad av båda könen, och även där jag står i kö så behöver det bli åtminstone några tikar för att jag ska få en. Och ja, kullen är "bara" planerad än så länge.. Uppfödaren verkar dock fantastisk (såklart, annars hade jag inte velat ha därifrån. Detsamma gäller ju dock den här andra valpen).

Den här valpen finns, är skitsöt, har mycket intressant stam, jag känner några nära släktingar och älskar dem... Om jag inte ens försöker få hit henne, och det inte kommer bli något från andra kullen, då kommer jag tveklöst ångra mig resten av livet. Men... valp?! mitt i vintern dessutom!? Det känns som en sån jättegrej att ta en valp helt plötsligt. Samtidigt brukar jag säga till andra att om de inte tvekar det minsta, då är det inte rätt läge eftersom de då troligen inte tänkt igenom allt ordentligt :p Lite tvekan tror jag är sunt. Men... valp!?
Sluta tänka efter så förbannat, vintervalp är helt okej! :D:D Jag tycker det är sunt att tveka, men du vet ju vad det innebär med valp, du kan hund och du har letat ett tag. Det är läskigt när det blir verklighet, men om du tror på kombinationen så KÖR!
 
De skulle ligga och gnälla hela dagen, så nej, det ser jag inte heller som ett alternativ. Jag har aldrig varit i lokalen innan heller, och det är ju flera deltagare, så det är ju inte säkert att de extra burarna hade fått plats heller. Nu är de tack och lov lydiga, så även om svärmor tappar dom behöver det inte sluta i katastrof. Blir bara så irriterad på attityden och hennes brist på självinsikt. :cautious:

Jag förstår ditt resonemang. Utifrån hur jag själv är hade jag ändå tagit med mig hundarna. Fast jag är lite extrem i mitt kan själv också :o
 
De skulle ligga och gnälla hela dagen, så nej, det ser jag inte heller som ett alternativ. Jag har aldrig varit i lokalen innan heller, och det är ju flera deltagare, så det är ju inte säkert att de extra burarna hade fått plats heller. Nu är de tack och lov lydiga, så även om svärmor tappar dom behöver det inte sluta i katastrof. Blir bara så irriterad på attityden och hennes brist på självinsikt. :cautious:
Men gud, förstår verkligen att du blir lack på svärmor! Så himla irriterande när folk inte lyssnar på sunt förnuft. Kan inte sambon prata med sin mor om saken?

Jag tar nästan aldrig med båda hundarna på träning, tycker det är så skönt att bara fokusera på den hund som faktiskt ska jobba och inte känna mig splittrad för att den andra hundens behov blir eftersatta.
 
@Fruentimber skulle det kanske kännas bättre att bara lämna en hund till svärmor och ta med en extra hund på kurs?
Jag brukar typ alltid ha med två och det funkar bra, tre blir för mycket. Det blir ju ofta en del dötid när man väntar på de andra eller att man fått för generöst med träningstid att träna på nåt på egen hand och då brukar jag ta extra hunden och träna en stund. Extra hunden får i regel lika mycket träningstid som den jag kursar med men det ju bara hunden som faktiskt är med på kurs jag tränar under instruktörens överseende och i ev. gruppövningar.
 
Jo, och det är så mycket med just den valpen som är så perfekt, som jag inte vill skriva om förrän jag vet hur det blir osv... Jag har ingen koll alls på vad det innebär med TRACES, bara hört att det finns något sådant och att det är krångligare då? Försökte kolla på Jordbruksverkets hemsida vad som krävs men blev inte klokare alls (därav att jag tänkte ringa, jag mailade först men fick automatiskt svar om att det kan dröja med ordentligt svar). Känns lite stressigt med allt. Uppfödaren behöver ju ordna med lite extra när det blir export. Är mest glad att jag inte fått för mig att dra hit en valp från Iran eller liknande, har vänner som gjort det med och där kan vi snacka krångligt :D Valpen kommer inte heller behöva åka ensam eftersom det är flera ur kullen som ska åt det här hållet.
Tror faktiskt jag hörde om den här kullen på rallyträningen igår, där en av deltagarna skulle ha en valp! Helt otippat, men så många saluki som ska importeras till Sverige inom kort kan det väl inte finnas? Eller?
 
Gått milen på revingehed med en vän idag. Eller ja, vi gick milen - Ammo sprang väl typ 3 som vanligt. Militären pangade på ordentligt så det är skönt att ha en hund som inte bryr sig.
Skulle ibland önska lite mer självbevarelsedrift bara, som när han för tredje gången går omkull för att han försöker svänga på isen i full fart 🙈🙈
 
Men gud, förstår verkligen att du blir lack på svärmor! Så himla irriterande när folk inte lyssnar på sunt förnuft. Kan inte sambon prata med sin mor om saken?

Jag tar nästan aldrig med båda hundarna på träning, tycker det är så skönt att bara fokusera på den hund som faktiskt ska jobba och inte känna mig splittrad för att den andra hundens behov blir eftersatta.

Ja, jag blir svinirriterad. Han har redan pratat med henne, tänkte att det satte extra tryck om jag också gjorde det men icke. Vi kommer inte jättebra överens så hon riskerar alltid att bli mer motvals istället vilket hon blev nu. Aja. Drar hon omkull så gör hon väl. :meh:
 
@Fruentimber skulle det kanske kännas bättre att bara lämna en hund till svärmor och ta med en extra hund på kurs?
Jag brukar typ alltid ha med två och det funkar bra, tre blir för mycket. Det blir ju ofta en del dötid när man väntar på de andra eller att man fått för generöst med träningstid att träna på nåt på egen hand och då brukar jag ta extra hunden och träna en stund. Extra hunden får i regel lika mycket träningstid som den jag kursar med men det ju bara hunden som faktiskt är med på kurs jag tränar under instruktörens överseende och i ev. gruppövningar.

Helt ny lokal och helt ny tränare så jag har ingen aning om upplägget, men vi kommer ju främst köra en och en och titta på varandra så någon tid eller utrymme att träna andra hunden sålänge finns nog inte. Det är dessutom valp-inriktat så störningen kan ju också bli för stor för de andra deltagarna.
 
Ja, jag blir svinirriterad. Han har redan pratat med henne, tänkte att det satte extra tryck om jag också gjorde det men icke. Vi kommer inte jättebra överens så hon riskerar alltid att bli mer motvals istället vilket hon blev nu. Aja. Drar hon omkull så gör hon väl. :meh:

Usch så himla trist. Nu har du ju försökt ge råd utifrån omtanke om henne, om hon väljer att strunta i det så är det ju hennes problem, rent krasst - bara hon inte drattar omkull på hundarna eller tappar hundarna. Förhoppningsvis inser hon att det är rätt meckigt att ha grabbarna hemma hos sig och tar med dom till er istället.
 
Usch så himla trist. Nu har du ju försökt ge råd utifrån omtanke om henne, om hon väljer att strunta i det så är det ju hennes problem, rent krasst - bara hon inte drattar omkull eller tappar hundarna. Förhoppningsvis inser hon att det är rätt meckigt att ha grabbarna hemma hos sig och tar med dom till er istället.

Ja, det hoppas jag också på, att hon inser sin begränsning och åker ut till gården istället. Men hon kan ju aldrig erkänna när hon har fel heller, så den chansen är väl försvinnande liten. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp