Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Torsten började tassa runt vid femtiden men jag ORKADE inte kliva upp så jag ignorerade honom. Kliver upp vid sju och upptäcker att jag har en matta att tvätta. Suck.

Om han är nödig kunde han väl vara lite mer tydlig än att bara tassa runt runt.
Milou säger till så, han hoppar ner på golvet och tassar runt så att jag vaknar. Det är hans sätt nattetid. Då brukar det vara ganska akut så bara att klä på mig och springa ut.

På dagen kan han låta på olika sätt för att visa att han vill gå ut men tassa omkring är ändå hans sätt nummer ett.

Tror helt enkelt att du får lyssna på hans sätt att säga till och se tassandet som en signal, allt behöver inte vara konversation med ljud så han tycker kanske han är tydlig.
 
Brukar han tassa runt på nätterna? Om inte så är det kanske hans sätt att säga till :) När min Aysu varit dålig i magen så märker jag det just på att hon faktiskt går runt. Normalt sett så ligger hon i sängen hela natten. EN gång har det hänt att hon faktiskt krafsade på ytterdörren. Då förstod jag att det verkligen var panik för det är så olikt henne :rofl:
Det är just problemet. Han brukar tassa omkring ibland, så jag fattade väl lite trögt...
 
Torsten började tassa runt vid femtiden men jag ORKADE inte kliva upp så jag ignorerade honom. Kliver upp vid sju och upptäcker att jag har en matta att tvätta. Suck.

Om han är nödig kunde han väl vara lite mer tydlig än att bara tassa runt runt.

Min chihuahua kunde göra så, bara tassa runt lite så det var lätt att missa 😒

Nuvarande valp ylar (!) högt när hon behöver ut. Det kan vara lite irriterande det med 😅
 
Jag blir väckt på natten betydligt oftare nu för tiden, vet inte om det har att göra med att Doris är äldre eller om jag är känsligare för hennes signaler?

Hon brukar ställa sig nedanför sängen och gnälla när hon behöver gå ut. Om jag inte reagerar så ökar hon ljudvolymen tills jag stiger upp.

Hade önskat att hon var lite tydligare med när hon behöver gå ut på dagtid. Oftast ställer hon sig bara och tittar på mig och det är svårt att veta om hon vill ha mat, tigger ben eller vill gå ut. Hade varit en dröm med en hund som går till dörren och gnäller.
 
Jag blir väckt på natten betydligt oftare nu för tiden, vet inte om det har att göra med att Doris är äldre eller om jag är känsligare för hennes signaler?

Hon brukar ställa sig nedanför sängen och gnälla när hon behöver gå ut. Om jag inte reagerar så ökar hon ljudvolymen tills jag stiger upp.

Hade önskat att hon var lite tydligare med när hon behöver gå ut på dagtid. Oftast ställer hon sig bara och tittar på mig och det är svårt att veta om hon vill ha mat, tigger ben eller vill gå ut. Hade varit en dröm med en hund som går till dörren och gnäller.
Det går att lära dom, med hjälp av en knapp eller ringklocka vid dörren som hunden ska peta eller dutta på när den behöver gå ut 😊
 
Det går att lära dom, med hjälp av en knapp eller ringklocka vid dörren som hunden ska peta eller dutta på när den behöver gå ut 😊
Går det verkligen att lära in skillnad mellan då hunden behöver gå ut och den bara vill gå ut då?

Vi har ju en "kontorshund" på mitt jobb som tycker att det livet är lite trist och hellre vill gå ut. Känns som det blivit ett evigt plingande här.. :D
 
Går det verkligen att lära in skillnad mellan då hunden behöver gå ut och den bara vill gå ut då?

Vi har ju en "kontorshund" på mitt jobb som tycker att det livet är lite trist och hellre vill gå ut. Känns som det blivit ett evigt plingande här.. :D
Är inte så insatt, har bara sett att folk använder sig av det och verkar nöjda.
 
Har ett litet kissproblem med min hane på 9,5år. Vi har hela trädgården inhägnad så att hundarna kan gå runt fritt. Förut har han alltid kissat mot träden, stolparna eller någon buske. Men nu när dottern blivit större och har leksaker ute som rutschkana, vagnar, hinkar och annat så väljer han ibland att kissa mot det istället 😒 tror inte att han har någon tanke bakom det att han vill kissa på hennes grejer utan det är nog bara så det råkar bli. Men vet inte riktigt hur jag ska lösa det och om det ens kommer gå att få bort🤔
 
Vad trött jag blir på fördomsfulla människor!
Mötte en man med hund på en vanlig bred väg, han stannar till och ropar ”orkar du verkligen hålla dom där?”. Hade god lust att svara ”nej, det är bäst att du vänder”….

Visst att jag är nätt i kroppen och promenerar med över 100kg i kopplen - men jag skulle väl inte gå med hundarna tillsammans om jag inte kunde hålla dem? 🙃
Apropå dina hundars storlek, har du funderat på att låta dina hundar bli blodgivare? Broholmer känns som en bra ras för detta med deras lugna mentalitet 😊 Eller är de väldigt rädda att bli hanterade hos veterinären?
 
Apropå dina hundars storlek, har du funderat på att låta dina hundar bli blodgivare? Broholmer känns som en bra ras för detta med deras lugna mentalitet 😊 Eller är de väldigt rädda att bli hanterade hos veterinären?
Det har jag aldrig ens tänkt på!
Min yngre tik är rätt skarp i sin vakt vilket medför en viss integritet. Men hanen är väldigt godmodig, så han skulle absolut kunna vara en god kandidat.
Vad är det för upplägg som blodgivare?
 
Det har jag aldrig ens tänkt på!
Min yngre tik är rätt skarp i sin vakt vilket medför en viss integritet. Men hanen är väldigt godmodig, så han skulle absolut kunna vara en god kandidat.
Vad är det för upplägg som blodgivare?
Hunden måste kunna ligga still på sidan en stund och klara av att bli stucken i halsen.
Sen är det lite krav förutom hanteringsbiten: hunden ska vara frisk, inte varit utomlands (hos oss godkänner vi resor inom Norden), väga över 27 kg, inte gått i avel (tik) och inte över 8 år vid start.
Hunden får en hälsoundersökning och det tas blodprov inför varje blodgiva. Oftast lämnar hunden blod 3-4 ggr/år men upplägget kan se lite olika ut beroende på djursjukhus. Oftast utgår någon form av ersättning så som gratis fästingmedel, foder, hundgodis, leksak etc lite beroende på klinik. Plus gratis hälsokontroll och blodprov då.
Vet inte riktigt var du bor men det brukar stå på djursjukhusets hemsida om de har blodbank. Det behövs alltid fler donatorer!
 
Tittar just nu på tv, det är ett halvtimmeslångt program om danska hundar som utbildats för att hjälpa personer med psykiska problem. Det känns fint och bra. Det roliga är att Ebrah också tittar. Hon är otroligt uppmärksam och följer alla hundarnas rörelser noga :D

Här är programmet om någon annan är intresserad av att se: https://www.svtplay.se/min-superhund
Det var ett jättetrevligt program! Och vilken skillnad det blev på Livia när hunden kom, och när den gick igen :heart

Konstaterade också att Banksy aldrig skulle kunna vara sån stödhund, han är för egenkär tror jag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp