Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var iväg på vår valpkurs igår och jag tycker verkligen om instruktören och hur kursen är upplagd. Men har ett lite lyxproblem, Hexa är så duktig och snabblärd så vi får knappt någon hjälp eller instruktioner, om jag inte då ber om det. Förstår att det ibland blir så, då där är två andra valpar som behöver väldigt mycket hjälp. Samt att jag och Hexa tränat hemma innan kursen började, på vardagliga saker och så som att gå i koppel, omvänt lockande, stagda, loss och bytes leken. Men hade gärna velat ha lite tips och så på kursen ändå. Instruktören berömmer så klart men får inga direkt vidare råd eller så.
 
Var iväg på vår valpkurs igår och jag tycker verkligen om instruktören och hur kursen är upplagd. Men har ett lite lyxproblem, Hexa är så duktig och snabblärd så vi får knappt någon hjälp eller instruktioner, om jag inte då ber om det. Förstår att det ibland blir så, då där är två andra valpar som behöver väldigt mycket hjälp. Samt att jag och Hexa tränat hemma innan kursen började, på vardagliga saker och så som att gå i koppel, omvänt lockande, stagda, loss och bytes leken. Men hade gärna velat ha lite tips och så på kursen ändå. Instruktören berömmer så klart men får inga direkt vidare råd eller så.
Ta och prata med instruktören om det innan nästa kurstillfälle! Instruktören kan säkert komma med tips osv om du visar att du vill ha det trots att ni redan kan "allt".
 
Har upptäckt att Aysu tydligen förstår vad "sängen" betyder även om jag aldrig ens försökt lära henne det. Jag satt i soffan och frågade om vi skulle gå till sängen. Hon såg ut att nästan sova i soffan, men reste sig direkt för att följa med dit. Hade jag frågat om vi skulle gå ut, då hade hon låtsats vara osynlig :D
 
20211219_164321.jpg

Jettetrött Puck :D det kom totalt nio personer hem idag (matte fyller 70), en var en älskad person som hon dessutom fick gå ut på promenad med :love1: fyra var en familj som hon tycker om, de kliar och klappar mycket! Fyra andra var personer som hon hade mött nyligen men det gick inte så jättebra då hon vaktade mot dem, den här gången så moffade hon i början men när hon fått nosa på dem så gick det bättre. Nu kunde hon låta dem gå omkring som de ville utan att hon behövde vakta. Så hon har varit duktig!
 
Visa bifogad fil 81975
Jettetrött Puck :D det kom totalt nio personer hem idag (matte fyller 70), en var en älskad person som hon dessutom fick gå ut på promenad med :love1: fyra var en familj som hon tycker om, de kliar och klappar mycket! Fyra andra var personer som hon hade mött nyligen men det gick inte så jättebra då hon vaktade mot dem, den här gången så moffade hon i början men när hon fått nosa på dem så gick det bättre. Nu kunde hon låta dem gå omkring som de ville utan att hon behövde vakta. Så hon har varit duktig!
Tills hon med rullatorn skulle gå hem nu 🙈 den med rullatorn måste skällas ut :mad::bag:
 
@Human Puck är tre och halvt år gammal, så det var så dags att börja acceptera och tycka om brorsans familj (som hon mött ett par gånger per år sedan hon var valp), så att du vet vad du har framför dig 🙈:D
 
Ikväll blev vi uppringda av okänd jägare från grannlaget som hade skadeskjutit en hjort. Alla eftersökshundar var upptagna/bortresta just precis samtidigt så det var ganska mycket nödsituation. Han frågade om våran hund kunde spåra. Har ju på skoj spårat en del med honom hemma. Kortare spår med klöv och blod. Aldrig ett skarpt läge. Inte optimalt men fanns inget annat att välja på. Så ut i kolsvarta skogen och börjar spåra. Och som han spårade 🤩 djuret hade gjort skarpa vinklar och gått låååångt i svår terräng. Men Jack visste precis och gav sig inte. Så imponerad av honom!
Matte gjorde dock en dundertabbe och avbröt honom för att jag trodde han virrat bort sig..😫 Husse tog över och började om från början och han spårade till samma ställe som jag avbröt och strax där efter hittade dom blod 🤩 dumma matte 😒
❤️
IMG_20211219_194714.jpg
 
@Human Puck är tre och halvt år gammal, så det var så dags att börja acceptera och tycka om brorsans familj (som hon mött ett par gånger per år sedan hon var valp), så att du vet vad du har framför dig 🙈:D
Känns mycket bekant! Det finns typ 2-3 människor förutom husse och matte som Servus ser någon som helst poäng i, alla andra är bara onödiga :p
 
Alltså Assar är i någon djävulsk tonårsperiod just nu morr :devil: Värsta är absolut att han är lydig men samtidigt olydig!
Dagens sattyg idag var att han tog 50m satsning i 180km/h för att hoppa rakt in i magen på mig, tappade jag andan? Ja! Ville jag dö där på marken? Ja!
Sedan pålade han näst intill mitt lår för han promt skulle ha den stora pinnen fast jag sa nej, vad är det med killar med pinnar egnetligen? Ska såklart inte glömma alla tutt-nyp han gör under promenaden för det är ju så kul att få mig arg. :heart
 
Alltså Assar är i någon djävulsk tonårsperiod just nu morr :devil: Värsta är absolut att han är lydig men samtidigt olydig!
Dagens sattyg idag var att han tog 50m satsning i 180km/h för att hoppa rakt in i magen på mig, tappade jag andan? Ja! Ville jag dö där på marken? Ja!
Sedan pålade han näst intill mitt lår för han promt skulle ha den stora pinnen fast jag sa nej, vad är det med killar med pinnar egnetligen? Ska såklart inte glömma alla tutt-nyp han gör under promenaden för det är ju så kul att få mig arg. :heart

Haha, jag tror du menar "vad är det med schäfrar och pinnar egentligen?". 🙈
😁
 
Njuter av att det än så länge bara är vuxna, lugna hundar hemma :p Igår fick jag vaccin, idag har jag legat däckad av biverkningar. Hundarna har fått en 15 min promenad, 3 korta turer runt parkeringen bara (som är kantad av gräs så att de kan kissa). Inomhus är det ändå lugnt. De har bara legat och vilat, passat på att mysa med mig i soffan och vilat mer. Ska försöka ta mig ut på en längre kvällsrastning om en stund, för nu känner jag mig bättre. Men ja, det har verkligen varit en seg dag.
 
Känns mycket bekant! Det finns typ 2-3 människor förutom husse och matte som Servus ser någon som helst poäng i, alla andra är bara onödiga :p
Puck har 5 personer totalt, och det finns en rangordning :cool::rofl:

Men hon viftade alltså faktiskt på svansen när hon kände igen att det var brorsans familj som kom igår, allt deras fjäsk börjar äntligen löna sig! Hoppet lever! :rofl:
 
@Human - nu när jag har dig på tråden, är din Servus en hundlik studsboll? :cautious:

Jag går ibland ut med mammas hund och när hon tycker att hon varit duktig (:laugh:) och ska ha godis så börjar hon hoppa som en studsboll :bump:
Hon kan tigga ibland om mat hemma inomhus genom att putta på en med nosen eller i värsta fall hoppa lite på en, men hon verkar veta att det är dumt att hoppa på en. Så när hon tycker att hon är duktig ute så hoppar hon istället framför en på stället :rofl: Jag undrar lite ibland hur det ser ut för andra, och jag kan inte låta bli att skratta lite :D
 
Nu ska vi strax till veterinären och undersöka Milou och se om det går att hitta felet. Jag hoppas så innerligt att det går att behandla.

Han har haft urinläckage några gånger och det är ju inte så mysigt när tröjan man lagt fram är nerkissade när han legat på den eller att bädda om i sängen mitt i natten som det varit i helgen. Han har haft så några gånger tidigare men så sällan. Nu med tre läckage inom en vecka känns det inte alls bra. Fick en tid redan idag när jag ringde. Och kliniken ligger bara 15 minuter promenad bort. Det är lyxigt. Sen kan dom inte göra allt, vi får susa runt i hela länet ibland för att få hjälp på dom stora klinikerna.

Håller tummarna för att vi slipper det nu och att han får hjälp direkt.
 
Ikväll blev vi uppringda av okänd jägare från grannlaget som hade skadeskjutit en hjort. Alla eftersökshundar var upptagna/bortresta just precis samtidigt så det var ganska mycket nödsituation. Han frågade om våran hund kunde spåra. Har ju på skoj spårat en del med honom hemma. Kortare spår med klöv och blod. Aldrig ett skarpt läge. Inte optimalt men fanns inget annat att välja på. Så ut i kolsvarta skogen och börjar spåra. Och som han spårade 🤩 djuret hade gjort skarpa vinklar och gått låååångt i svår terräng. Men Jack visste precis och gav sig inte. Så imponerad av honom!
Matte gjorde dock en dundertabbe och avbröt honom för att jag trodde han virrat bort sig..😫 Husse tog över och började om från början och han spårade till samma ställe som jag avbröt och strax där efter hittade dom blod 🤩 dumma matte 😒
❤️
Visa bifogad fil 81998
Vad häftigt att han fixade det, otroligt hur mycket som liksom verkar sitta i ryggmärgen på hundar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 411
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 595
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp