Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ofta när man skriver nåt får man ju "tycker du vi ska avliva människor i rullstol också?". Jag har nog inte ens skrivit att det vore bäst att låta hunden somna in, utan bara försiktigt lyft alternativet eller funderat över om det där livet verkligen är så bra för hunden.

Exakt detta med "Hade du avlivat en människa i rullstol?!" fick jag från uppfödaren till min mas Vilja. Hon menade på att jag skulle amputera bort vänster framben, då det var värst och sen omplacera henne till ett äldre par i skogen. Sen att hon hade armbågsdysplasi i båda armbågarna, det sket hon i.
Så länge jag inte avlivade henne.
 
Sjuk matte idag. Alvin och Milou fick lugnt vänta till halv tolv innan jag lyckades ta mig ur sängen. Som tur är var dom lugna och låg kvar med mig utan minsta klagomål men jag går aldrig ut så sent annars för deras skull. Men jag hade så fruktansvärt ont i magen, krampade oerhört i magen även när jag låg ner och jag kräktes slem och någon sörja flera gånger. Försökte gång på gång gå ut men det gick inte att röra mig. Men tog oss ut till sist men fick se mig besegrad av sjukdomen vad det nu var och ringde min kära mor och frågade om hon kunde ta med grabbarna ut på promenad på eftermiddagen och det gjorde hon, hon slutade till och med tidigare från jobbet. Så fint att ha henne som hjälp. :heart

Sen lite senare fixade jag en runda och måste ut igen men jag har inte ont i magen längre men känner mig sjuk, inte döende men ur form. Mamma erbjöd sig att ta hundarna hem till sig men jag vill försöka hemma hos mig. Hoppas magvärken inte kommer tillbaka och att jag orkar gå. Är för tomt om dom inte är här och jag vill klara att ta hand om dom på egen hand så mycket det går. För då vet alla att när jag väl ber om hjälp är det verkligen på riktigt. Enda negativa med att bo ensam är att man inte har någon naturlig inhoppare vid små krissituationer.

Vi tränade med tandborsten idag med, lite svårare idag. Hålla längre och störningar. Provade på Alvin för att se hans reaktion men det kom ingen. Han tittade knappt och såg sen åt andra hållet. Typisk kines.:p
 
Så glad att jag valt att klippa min golden. En träningskompis vill köra igenom våra program i morgon inför helgens tävling. Det ska bli 23 grader. Och det kommer funka, även om vi inte kan vara i skuggan.
 
Exakt detta med "Hade du avlivat en människa i rullstol?!" fick jag från uppfödaren till min mas Vilja. Hon menade på att jag skulle amputera bort vänster framben, då det var värst och sen omplacera henne till ett äldre par i skogen. Sen att hon hade armbågsdysplasi i båda armbågarna, det sket hon i.
Så länge jag inte avlivade henne.
Det är helt sanslöst. Likadant med "räddade" lantbruksdjur som är blinda/ deformerade/aggressiva så att de måste gå själv, men till varje pris ska de räddas. 👎👎👎👎
 
Husse fyller år snart och idag kom hans födelsedags present :banana:. Beställt ett designat halsband till Tay samt ett koppel som matchar färgerna då husse tycker att det krångligt med spännet på det andra just i tävlingssituation. (hypad hund som ålar runt på marken vilt tuggade på sin leksak 😆). Dessutom ska han få tävlings t-shirts, en för varje hund (inklusive Spock, även om det ett år kvar minst för hans del).

Funderar på att beställa halsband till Nike och Spock sen också men Spock får nog växa lite till. Skulle ha beställt till Nike också men ville se hur de satt och blev först men det var perfekt i storlek på Tay!

20220809_123656.jpg
 
Exakt detta med "Hade du avlivat en människa i rullstol?!" fick jag från uppfödaren till min mas Vilja. Hon menade på att jag skulle amputera bort vänster framben, då det var värst och sen omplacera henne till ett äldre par i skogen. Sen att hon hade armbågsdysplasi i båda armbågarna, det sket hon i.
Så länge jag inte avlivade henne.
Och med min häst, hon var hos en fodervärd som ljög för mig länge om hennes status. Helt plötsligt kunde hon inte ha kvar henne och då kom det fram till att hästen inte alls mådde bra och inte rörde sig alls pga smärta. När dom släppte ut henne på morgonen stod hon kvar på exakt samma plats på kvällen. Veterinären jag ringde tyckte att jag skulle låna ut henne på foder som sällskapshäst och tyckte inte det behövdes någon veterinär kontroll eftersom hon ändå inte skulle behöva jobba något.

Jag tog ut en veterinär i alla fall och hen sa att jag kan låna ut henne men när jag frågade rakt på sa hen att det bästa för hästen var att få somna in. Hon åt inte, rörde sig inte, hade ont och det skulle aldrig bli bra utan värre. Hur tusan tänkte veterinär 1? Låta en häst få lida så?

Jag åkte självklart och hälsade på och tog farväl av hästen och pälsen var matt och innan hon märkte att det var jag var ögonen döda. Men hon lyste upp när jag kom, följde efter mig i paddocken och sprang till och med lös efter mig som vanligt och var gosig och fantastisk. Men jag visste att det bara var tillfälligt, hon var inte på väg att bli frisk för att hon sprang lite när jag ville se hur hon rörde sig.

Jag hälsade på på lördagen och måndagen efter fick hon somna in.

Alltså fy om hon hade behövt ha så ont i flera år till. Hon var ju hästen som sprang runt i hagen och busade och hade full energi även fast hon var lite äldre. Att bara stå på samma fläck i 8 timmar är inte värdigt.
 
Försäkring för hundarna på 13 400 kr betald… Svider lite i plånboken. Men väljer alltid att betala allt på en gång för att aldrig riskera att missa en betalning. Bara det att jag har allt ungefär samtidigt, hundarna, personförsäkringen, hemförsäkringen och förr även hästen. Så det är inte årets gladaste tid rent pengamässigt. Hundarnas försäkring har verkligen stigit något extremt, vet att vi diskuterat det förr här men det är verkligen stor skillnad nu mot när jag köpte Alvin för 12 år sedan.
 
Försäkring för hundarna på 13 400 kr betald… Svider lite i plånboken. Men väljer alltid att betala allt på en gång för att aldrig riskera att missa en betalning. Bara det att jag har allt ungefär samtidigt, hundarna, personförsäkringen, hemförsäkringen och förr även hästen. Så det är inte årets gladaste tid rent pengamässigt. Hundarnas försäkring har verkligen stigit något extremt, vet att vi diskuterat det förr här men det är verkligen stor skillnad nu mot när jag köpte Alvin för 12 år sedan.
Det blir verkligen dyrt när dom blir äldre! Jag har höjt min fasta självrisk, så blir premien rätt rejält billigare.
 
Försäkring för hundarna på 13 400 kr betald… Svider lite i plånboken. Men väljer alltid att betala allt på en gång för att aldrig riskera att missa en betalning. Bara det att jag har allt ungefär samtidigt, hundarna, personförsäkringen, hemförsäkringen och förr även hästen. Så det är inte årets gladaste tid rent pengamässigt. Hundarnas försäkring har verkligen stigit något extremt, vet att vi diskuterat det förr här men det är verkligen stor skillnad nu mot när jag köpte Alvin för 12 år sedan.
Är det dyrare med autogiro än att betala årsvis? Jag har alla försäkringar (hem, olycksfall osv) på autogiro månadsvis för att aldrig missa. Hade tänkt ta hundens försäkring så också 🤔 minns inte hur jag gjorde med hästarna.
 
La ett spår ikväll och B spårade toppen — förutom att hon hann bli lite övertaggad i början när selen åkte fram :D och jag hade gjort en lite kass start på spåret dessutom. Men så snart vi rett ut det så fixade hon det fint :)

Jag är supersugen att börja testa på viltspår också! Tror hon skulle gilla det jättemycket.
 
Är det dyrare med autogiro än att betala årsvis? Jag har alla försäkringar (hem, olycksfall osv) på autogiro månadsvis för att aldrig missa. Hade tänkt ta hundens försäkring så också 🤔 minns inte hur jag gjorde med hästarna.
Nej det blir inte dyrare, samma kostnad för betalningskostnaden. Bara att jag slipper oroa mig för peng på kontot exakt när dom drar eftersom jag inte har så hög inkomst. Men nu är det klart i alla fall, 2 år till säkrat.
 
Är det dyrare med autogiro än att betala årsvis? Jag har alla försäkringar (hem, olycksfall osv) på autogiro månadsvis för att aldrig missa. Hade tänkt ta hundens försäkring så också 🤔 minns inte hur jag gjorde med hästarna.
Ja absolut men Milou är bara 3 år.
 
Jag fick en så spännande parningsförfrågan på Floyd för en tid sedan, och han har ju alla DNA-tester osv färdiga, bland annat fri på PRA. När de är testade för PRA behöver man egentligen inte lysa dem, och eftersom han inte varit aktuell för parning tidigare är han aldrig lyst. Tikägaren ville gärna lysa honom vilket jag är glad för - även om resultatet tyvärr visade på bakre polär katarakt :( lyckligtvis en lindrig variant, och som den är nu så påverkar den inte honom något enligt ögonlysande veterinär.
 
Jag fick en så spännande parningsförfrågan på Floyd för en tid sedan, och han har ju alla DNA-tester osv färdiga, bland annat fri på PRA. När de är testade för PRA behöver man egentligen inte lysa dem, och eftersom han inte varit aktuell för parning tidigare är han aldrig lyst. Tikägaren ville gärna lysa honom vilket jag är glad för - även om resultatet tyvärr visade på bakre polär katarakt :( lyckligtvis en lindrig variant, och som den är nu så påverkar den inte honom något enligt ögonlysande veterinär.
Usch så trist! Men så fint ändå med en noggrann och bra tikägare. Kanske kan du ta en valp eller så.. :p Låter ju som att hon har intressanta planer?
 
Usch så trist! Men så fint ändå med en noggrann och bra tikägare. Kanske kan du ta en valp eller så.. :p Låter ju som att hon har intressanta planer?

Ja, verkligen!
Jag hade tänkt lysa honom själv, men hon var väldigt på om att hon ville lysa, så det var toppen.
Nja, det var mest kombinationen som var intressant. Den finns inte tidigare med de linjerna, mig veterligen :)
Jag gillar tikens pappa väldigt mycket, och jag gillar ju så klart min Floyd, och jag tror framförallt att den kombinationen hade varit väldigt bra. Tiklinjen på tiken är bra, men inte wow. Hade jag behövt en hund till hade jag absolut kunnat tänka mig en valp efter tiken även med en annan hane än min, men ja.. jag behöver ju egentligen inte fler hundar :p
 
Så har vår andra passningshund kommit hit, dvs nu har vi sex hundar i lägenheten. Tyvärr blev det jävligt stelt utomhus då min pappas hane gick all in i en morrfest som den andra svarade upp på. Trots att vi började med att gå promenad på neutral plats innan dom fick hälsa. Så nu är det avdelat med kompostgaller som en sluss mellan sovrum/inre hall/vardagsrum. Förutom pissfest har jag nu även gallerfest. Skjut mig!
 
Igår var vi iväg och vallade med min syster, Spock fick gå nån vända i fållan och Tay gick i lina och föste i hagen. Syrran var med och tränade lite med sina hundar också och lånade Tay en vända.
När vi väl var klara och skulle packa ihop oss så var olyckan framme och husse tappade Spock, vilket vi inte upptäckte på en gång utan han hade hunnit till fåren och låsa på dem (öronen stängdes helt av tydligen). Så han frivallade dom i tre hektar hage med husse som försökte komma ikapp vilket inte är det lättaste då det rätt kuperat, det gick tack och lov bra då det inte blev nån jakt utan han ställde upp dom i ett hörn och husse kunde få tag i honom relativt snart. Syrran tog det med ro och sa att han hade gått fint och hållt bra avstånd när han ställt dom, hon är väldigt rädd om sina får så det var skönt. Jag såg bara de försvinna över krönet i behagligt tempo då jag stannade med alla hundarna medans syster och husse gav sig iväg efter valp och får.
Spock orkade knappt ut på sista kvällskissen sen, jag tror inte han var så trött fysiskt men mellan öronen hade det nog tagit slut :p. Nu blir det till att börja träna in ett stopp och inkallning ordentligt på den lille gossen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp