Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad får du för självrisk då?
Jag valde att ändra till högsta fasta självrisken på 5000 kr. Har fortfarande kvar högsta belopp på veterinärvård och 15% rörlig självrisk. Eftersom jag utnyttjar försäkringen så sällan är det bättre för mig att ha högre fast självrisk men betydligt lägre månadskostnad. Utnyttjar man dock försäkringen väldigt ofta kan det vara lämpligare med en lägre fast självrisk.
 
Så har vår andra passningshund kommit hit, dvs nu har vi sex hundar i lägenheten. Tyvärr blev det jävligt stelt utomhus då min pappas hane gick all in i en morrfest som den andra svarade upp på. Trots att vi började med att gå promenad på neutral plats innan dom fick hälsa. Så nu är det avdelat med kompostgaller som en sluss mellan sovrum/inre hall/vardagsrum. Förutom pissfest har jag nu även gallerfest. Skjut mig!
Hur länge ska det vara så? Är ni hundvakt en längre tid?
 
Jag valde att ändra till högsta fasta självrisken på 5000 kr. Har fortfarande kvar högsta belopp på veterinärvård och 15% rörlig självrisk. Eftersom jag utnyttjar försäkringen så sällan är det bättre för mig att ha högre fast självrisk men betydligt lägre månadskostnad. Utnyttjar man dock försäkringen väldigt ofta kan det vara lämpligare med en lägre fast självrisk.
Aha, ja med tanke på Alvins ålder och tarmproblem behöver jag en mycket lägre självrisk. Är inte helt säker men tror den ligger på 2500 kr. Finns ju tyvärr stor risk att något händer med den lille. Som när han bajsade och kräktes rent blod och blev inlagd för några månader sen.

Milou är ju helt frisk nu men finns alltid en risk för något så jag blir lite”feg” och betalar hellre högre premie.
 
Aha, ja med tanke på Alvins ålder och tarmproblem behöver jag en mycket lägre självrisk. Är inte helt säker men tror den ligger på 2500 kr. Finns ju tyvärr stor risk att något händer med den lille. Som när han bajsade och kräktes rent blod och blev inlagd för några månader sen.

Milou är ju helt frisk nu men finns alltid en risk för något så jag blir lite”feg” och betalar hellre högre premie.
Ja det där får ju alla fundera över själv vad som passar bäst. Mina hundar är också otursförföljda men jag räknade ut att jag ändå tjänar på att betala lägre premie men lite mer i fast självrisk. Jag har sådana ekonomi att jag inte har några problem att betala 5000kr på studs om det skulle behövas. Dessutom är självriskperioden numera så himla lång hos agria, flera månader.
 
Hur länge ska det vara så? Är ni hundvakt en längre tid?
Det blev miss i kommunikationen mellan mig och min fru. Vi blev båda frågade på varsitt håll om vi kunde vara hundvakt denna vecka och sa båda ja innan vi kollade med varandra 🙄 Normalt sett passar vi bara en hund åt gången 😅
Så det ena är min pappas hund och det andra en vän och kollegas hund, båda vars ägare är på semester utomlands.
De är här till på måndag/tisdag nästa vecka 🤓
 
Ja det där får ju alla fundera över själv vad som passar bäst. Mina hundar är också otursförföljda men jag räknade ut att jag ändå tjänar på att betala lägre premie men lite mer i fast självrisk. Jag har sådana ekonomi att jag inte har några problem att betala 5000kr på studs om det skulle behövas. Dessutom är självriskperioden numera så himla lång hos agria, flera månader.
Ja jag har också ett speciellt veterinärkonto som täcker rätt så mycket. Har två hundkonton som aldrig får nallas på till annat så det bränner i plånboken men jag ser alltid till att ha råd med allt som berör Alvin och Milou, även om mer saker händer, det är det viktigaste för mig

Men det var skönt med en bra försäkring när Alvins inläggning under några dygn gick på 31 000, direktreglering var väldigt bra då.
 
Jag valde att ändra till högsta fasta självrisken på 5000 kr. Har fortfarande kvar högsta belopp på veterinärvård och 15% rörlig självrisk. Eftersom jag utnyttjar försäkringen så sällan är det bättre för mig att ha högre fast självrisk men betydligt lägre månadskostnad. Utnyttjar man dock försäkringen väldigt ofta kan det vara lämpligare med en lägre fast självrisk.
Jag har samma. Allt under 3800 (som är max fast i mitt bolag) kan jag betala kontakt liksom. Ser ingen anledning att använda försäkringen för saker under det.
Dessutom tror jag det är en av orsakerna till att försäkringspriserna skenat, folk har låg fast självrisk så de springer till veterinären för småsaker och utnyttjar försäkringen eftersom de ändå har den.
 
Det blev miss i kommunikationen mellan mig och min fru. Vi blev båda frågade på varsitt håll om vi kunde vara hundvakt denna vecka och sa båda ja innan vi kollade med varandra 🙄 Normalt sett passar vi bara en hund åt gången 😅
Så det ena är min pappas hund och det andra en vän och kollegas hund, båda vars ägare är på semester utomlands.
De är här till på måndag/tisdag nästa vecka 🤓
Oj jösses, låter som att ni har fullt upp med någon vecka eller så 😂 Jag har bara haft tre samtidigt och då med hundar som känner varandra och går bra ihop förutom att den tredje hunden drar som en galning i kopplet med sin matte vilket jag inte vill stå ut med så jag ägnar alltid en liten stund till att öva fotgående och följsamhet när han kommer hit och då fungerar det bra.
 
Oj jösses, låter som att ni har fullt upp med någon vecka eller så 😂 Jag har bara haft tre samtidigt och då med hundar som känner varandra och går bra ihop förutom att den tredje hunden drar som en galning i kopplet med sin matte vilket jag inte vill stå ut med så jag ägnar alltid en liten stund till att öva fotgående och följsamhet när han kommer hit och då fungerar det bra.
Våra två passningshundar har träffats och bott med varandra förut, men då var den ena fortfarande väldigt ung. Nu är dom två fertila hanar som båda är hemskt kära i min okastrerade tik, den ena är dessutom otroligt testosteronstinn så vill inte riskera att det blir tjafs. De är ju lugna hemma och kan titta på varandra med galler emellan utan problem, men det är ganska mycket storlekskillnad så ryker dom ihop är det verkligen inte bra. Bättre att vara på säkra sidan.
 
Ja jag har också ett speciellt veterinärkonto som täcker rätt så mycket. Har två hundkonton som aldrig får nallas på till annat så det bränner i plånboken men jag ser alltid till att ha råd med allt som berör Alvin och Milou, även om mer saker händer, det är det viktigaste för mig

Men det var skönt med en bra försäkring när Alvins inläggning under några dygn gick på 31 000, direktreglering var väldigt bra då.
Ja visst är det viktigt att ha en bra försäkring, eller framförallt ett tillräckligt högt veterinärvårdsbelopp. Många tror att det räcker med 30.000kr per år, men ett dygn på IVA med utredning kan lätt hamna där.
 
Har dykt upp en helgkurs i htm/freestyle som låter väldigt intressant. Men aningen för långt bort och aningen dyrt...
Hälften av de få platserna är redan tagna, men jag ska nog ändå fundera rejält tills i morgon och inte spontananmäla. Tror jag...
 
Onsdagsrally, och ACK så behövligt efter första jobbdagen. B tyckte att jag var tråååkiiig 🙄 Men desto nöjdare var hon efter kvällspasset :)

Invigde nya selen också och japp, det blev en köpenhamnare även för oss. Hann prova igenom ytterligare ett gäng (bla Ruffwear som också tipsades om) och denna satt bäst på henne. Så nu har hon en spår- och en promenadsele :up:

499B171D-D967-47D4-8386-0133D1627209.jpeg
 
Grabbarna har varit hemska vid hundmöten senaste tiden. Mest Milou. Milou är ofta trälig men nu mer än vanligt. Så nu är det hårda krav, jobbar aktivt förbi varje hund. Backar, byter riktning, ber om uppmärksamhet och en del annat så jag får dom uppmärksammade på vad jag gör. Idag bad jag en hundägare med en snäll hund om vi kunde få gå förbi dom ett par gånger. Sällan man får möjlighet till det.

Så idag gick alla möten suveränt. Hoppas att ett par veckor med extra intensiv träning kommer ge resultat, hatar när Milou går upp i varv för då är han okontaktbar och jag behöver få honom att bryta innan dess.

Är mycket lättare när jag går själv mot när jag går med andra för då kan jag inte vara lika på men jag tänker strunta i det även när jag har sällskap med någon. Dom får gå med på mina tokigheter.
 
Jag och Tay var iväg på KM i rally ikväll, vi lyckades ta vinsten i fortsättningsklassen med 88 poäng. Har ju inte tränat rally på länge nu då Tay var väl lite fundersam över vad vi pysslade med men gjorde snällt det matte bad om. Så himla nöjd med honom. Hade säkerligen försökt träna en vända med honom innan men fick aldrig svar på om jag kunde efteranmäla mig förrän imorse, så det var lite i sista minuten men jag tänkte, äh vi testar!
Himla roligt att det gick så bra, samtidigt så tungt då jag tänker tillbaka på förra året då Nessie fick 1:pris i tre olika grenar och kom tvåa i lydnaden ❤. Saknar min fantastiska super corgi nåt oerhört 💔.

Tay ❤
20220811_204517.jpg
 
Puh, nu har jag och hundarna kuskat ner till Holland och tagit oss ombord på färjan till England 🇬🇧 Igår tog jag rygg på ett par kompisar, men idag skulle de en annan väg så jag har kört själv.

Det har varit så jäkla varmt! Tacksam för att det fungerat så bra med hundkåpan. Med bra ventilation, kyldynor och ett par kylklampar samtidigt som jag haft koll på dem både med kamera och termometer inifrån bilen (hej kontrollfreak :D) så har det gått bra. Hade min termometer i framrutan på bilen, och när det var som varmast ute visade den på 50 (!) grader i solen. Inne i bilen. Trots full AC på ca 22 grader. Tacksam för att inte ha behövt ha hundarna i en bil med massa glasrutor i bagaget på denna trippen 😬 fasen vad varmt det blir när solen ligger på alltså, 36 grader var det som varmast ute i luften enligt bilens termometer.

Hundkåpan har också varit varm, igår fick jag nästan lite panik när temperaturen steg under dagen. Hundarna har knappt hässjat något dock, så det verkar inte bli så jobbig värme där inne trots att tempen varit hög. Hade jag inte kunnat se dem i kameran hela tiden hade jag nog behövt stanna varannan avfart 🙈
Har badat dem ett par gånger på vägen idag och kunnat rasta dem bra, så jag hoppas att de ska kunna slappna av i kennelsen på färjan i natt.

På söndag kör vi första träningsdagen 🥳
 
Senast ändrad:
Älskade små djur :heart Vi har legat lite lågt med träningen i sommar men lagt mycket på att stärka i hundmöten vilket är viktigare än alla trick och moment och jag börjar se stor skillnad. Senaste dagarna ingen reaktion från någon av dom,såg att Milou spände sig lite en gång som jag skrivit men han släppte det och gick förbi. Så tränat har vi ju gjort.

Nu är det höst och allvaret väntar:p Har tränat på agilityplanen själv några gånger men ska bli spännande att se hur han beter sig med 7 till hundar så tätt inpå, om det triggar eller skrämmer honom. Jag är rätt nervös för tänk om han springer iväg från mig? Men å andra sidan har det ju aldrig hänt innan. Han är väldigt mattig och vill bara vara med mig. Hatar att jag är så nojig. Som att Milou skulle förvandlas till ett monster och anfalla alla utan förvarning och att dom svarar tillbaka och hugger ihjäl Milou, känns extremt fel och det är ju inget fel på honom. Men kanske får någon tag på honom om han springer iväg? Och varför skulle han ens göra en sån grej, han är ju jätte snäll när kopplet är av alltid annars. Ni hör, katastroftankar deluxe.

Tränade idag, backa runt mig åt båda hållen, backa i åttor mellan benen, fotgående mellan mina ben i alla riktningar, stå mellan mig med tassarna på mina fötter och sen paradnumret att bära sin tandborste. Nu kan han ta emot den både framifrån och från fotposition och gå flera meter och bär den tills Jagger honom släppa eller att jag håller fram handen och han ger den till mig så vi uppfyller kraven till mästarklass nu.

Började med nytt också, att han ska korsa framtassarna diagonalt över varandra en i taget så höger tass över vänster och tvärtom.
 
Senast ändrad:
Jo Milou gör upptåg efter upptåg, mitt uppe på köksön som är en bra it över diskbänken hade Milou lyckats hoppa upp och fått tag i någon liten plastpåsebit och dragit ner allt bröd som han massakerade.oc Det var flera helt uppätna bröd men många halvätna. Hur kommer min 34 cm höga hund på en så hög höjd. Nu står att ännu mer i mitten a ön och brödet har fått en egen låda.

Jag vet snart inte vad jag ska göra. Jag säkrar ett ställe och då hittar han något nytt. Trodde verkligen inte att han skulle nå dit men någon bit av påsen måste ha hamnat för nära kanten men det är ändå högt för en liten hund. Försöker förutse vad som kan bli problem men han är på något sätt steget före fast jag tänker att jag är först
 
Puh, nu har jag och hundarna kuskat ner till Holland och tagit oss ombord på färjan till England 🇬🇧 Igår tog jag rygg på ett par kompisar, men idag skulle de en annan väg så jag har kört själv.

Det har varit så jäkla varmt! Tacksam för att det fungerat så bra med hundkåpan. Med bra ventilation, kyldynor och ett par kylklampar samtidigt som jag haft koll på dem både med kamera och termometer inifrån bilen (hej kontrollfreak :D) så har det gått bra. Hade min termometer i framrutan på bilen, och när det var som varmast ute visade den på 50 (!) grader i solen. Inne i bilen. Trots full AC på ca 22 grader. Tacksam för att inte ha behövt ha hundarna i en bil med massa glasrutor i bagaget på denna trippen 😬 fasen vad varmt det blir när solen ligger på alltså, 36 grader var det som varmast ute i luften enligt bilens termometer.

Hundkåpan har också varit varm, igår fick jag nästan lite panik när temperaturen steg under dagen. Hundarna har knappt hässjat något dock, så det verkar inte bli så jobbig värme där inne trots att tempen varit hög. Hade jag inte kunnat se dem i kameran hela tiden hade jag nog behövt stanna varannan avfart 🙈
Har badat dem ett par gånger på vägen idag och kunnat rasta dem bra, så jag hoppas att de ska kunna slappna av i kennelsen på färjan i natt.

På söndag kör vi första träningsdagen 🥳
Förstår kontrollfreak grejen :D
Spännade äventyr! Hoppas ni får en rolig träningstripp - England är fantastiskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp