Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Tilda har varit till Grängesberg och kollat lite på barmarks SM idag :) jäklar vad taggade hundarna var 😂🙈 tycker synd som löparna, det blåser halv storm med regnskurar här uppe, kan inte vara kul att springa i det här vädret. Riktigt kul att se :) vi stannade bara i ca 1,5 timme, så hann bara se lite canicross, dom skulle köra med cykel senare. Vi passade även på att prova dragsele på tilda hos en försäljare som var där där, 3 olika modeller, ingen satt väl helt hundra nu, men försäljaren sa att det händer mycket mellan 1 och 2 år, att dom breddar sig osv, så bäst är att vänta mot våren sommaren och testa igen, så jag inte lägger pengar och köper nått nu och sen har hon vuxit ur det till våren. Vilket lät bra, hade ändå inte tänkt försöka börja med det nu, för dåligt väder för att ut och springa 😂
 
Okej, jag trodde ni hade fått diagnos eftersom du skrev det. Epilepsi som sjukdom beror inte på någon hjärntumör. Men en hjärntumör kan såklart ge krampanfall. Håller tummarna för att MR ser bra ut.
Konstigt, veterinären sa att det var epilepsi , men det kanske var jag som missförstod?
Jag hoppas att jag ska kunna hämta ut medicinen hon fick utskrivet imorgon, fanns inte inne på något apotek varken där jag bor eller i den staden vi var hos neurologen.
 
Haha ja, tekniskt sett är jag knappt ens i halva landet sett geografiskt 😂 men får stockholmare anta att allt kretsar kring dom och tro att alla bor där får jag kalla södra Dalarna för "här uppe" 😂

Man utgår ju snabbt ifrån sig själv liksom, jag ba ”Grängesberg, är inte det skitlångt söderut?! *googla*”

/slut off topic

Vad underbart det är att fortfarande kunna ta morgonpromenader före jobbet i solljus :love: snart är det mörkt också då. Känns så tydligt att kvällarna blir ”kortare”, blir lite tight vissa dagar att hinna lägga spår osv om en vill ha dagsljus kvar.
 

Bifogade filer

  • 476A8279-837B-46B7-9AEE-1BC90E1E33DE.jpeg
    476A8279-837B-46B7-9AEE-1BC90E1E33DE.jpeg
    443,6 KB · Visningar: 120
Man utgår ju snabbt ifrån sig själv liksom, jag ba ”Grängesberg, är inte det skitlångt söderut?! *googla*”

/slut off topic

Vad underbart det är att fortfarande kunna ta morgonpromenader före jobbet i solljus :love: snart är det mörkt också då. Känns så tydligt att kvällarna blir ”kortare”, blir lite tight vissa dagar att hinna lägga spår osv om en vill ha dagsljus kvar.
Haha ja som sagt, allt är ju relativt 😂
 
Vi har varit på ultraljud av hjärta. Andra kollen får båda tikarna. Inga problem, fortfarande ua!

Ska fortsätta kolla typ med 2-3 års mellanrum.

Samägda tiken löper men vi skjuter upp parning till nästa löp. Vi ska importera fryst, och vill hinna åka ner och träffa hanen först. Tiken är nu 4, men jag har lovat andra ägaren att få ta kull även om kontraktet egentligen löpt ut.

Och herregud så skönt att alla hanarna i flocken nu är kastrerade. Så lugnt och skönt hemma mitt under höglöp.
 
Vi har varit på ultraljud av hjärta. Andra kollen får båda tikarna. Inga problem, fortfarande ua!

Ska fortsätta kolla typ med 2-3 års mellanrum.

Samägda tiken löper men vi skjuter upp parning till nästa löp. Vi ska importera fryst, och vill hinna åka ner och träffa hanen först. Tiken är nu 4, men jag har lovat andra ägaren att få ta kull även om kontraktet egentligen löpt ut.

Och herregud så skönt att alla hanarna i flocken nu är kastrerade. Så lugnt och skönt hemma mitt under höglöp.

Har ni egen uppfödning? :)
 
Har ni egen uppfödning? :)
Nej, min närmaste vän är uppfödare och jag har hennes uppfödning placerad här. Avtalet gick ut iom åldern men för mig spelar det ingen roll om hon används senare.

Jag har ännu inga som helst planer på att bli uppfödare. Så svårt, så mycket problem, så svårt att veta vem man vågar sälja till osv...
 
Det börjar vara riktigt roligt att träna med Izzy nu. Hon har varit så omogen och valpig så jag har varit väldigt försiktig med att ställa krav mer än att hon ska sköta sig runt fåren. Hon kan inget kommando helt ut men trots det går att göra väldigt mkt med henne för hon är så lyhörd.
Hon har fått följa med flera gånger när jag behövt sortera ut lite får tillsammans med Fred och i och med att hon lyssnar ganska bra på stanna har det fungerat över förväntan och hon har till och med varit till stor hjälp.
Hon har fått hänga med Fred nästan varje gång när det behövts göras något med fåren, tycker det är ett bra sätt att ge dem lite lagom erfarenhet när de är unga. Hon har snappat upp mer än vad jag trodde för jag visslar ju åt Fred och hon har lärt sig visslorna genom att bara vara med. Jag har aldrig tränat ligg och hon kan inte det kommandot men när jag visslar Freds liggkommando så lägger hon sig oftast :eek:

Igår fick Izzy ett 100-metershämt och sedan fick hon fösa lite. Det var tredje gången jag visslade åt henne så nu börjar det kännas som hon äntligen är redo för lite mer.
💖
Hon är ju van att valla ihop med Fred och de tar alltid varsin sida om fåren då. Fred ligger i bakgrunden här och håller fåren till henne så hon håller sin sida när hon hämtar dem och det var väldigt intressant att se när Freds tryck släppte så gick hon in bakom fåren.
Sötnosen :love:
310304574_5816134441770079_3359420869987258154_n.jpg
 
Nej, min närmaste vän är uppfödare och jag har hennes uppfödning placerad här. Avtalet gick ut iom åldern men för mig spelar det ingen roll om hon används senare.

Jag har ännu inga som helst planer på att bli uppfödare. Så svårt, så mycket problem, så svårt att veta vem man vågar sälja till osv...

Förstår!

Ja, verkligen, det är inte alltid enkelt!
 
Nu har jag en trött Tilda här hemma. Blir nog inte många mer knop gjorda idag 😅 åkte hemifrån strax efter halv 8, och kom hem nu vid 3. Vi har ju varit på prova på viltspår mellan 9-14. Riktigt kul! Vi var 6 ekipage, och alla fick lägga och gå 2 spår var. Första la vi åt vår egen hund, andra spåret fick vi gå efter någon annans läggning :) Tilda var riktigt duktig, inga problem alls att hitta spåren, men blodet var betydligt roligare än rådjursklöven 😂 den var lite läskig. Men skaffar jag en egen klöv kan jag nog "piffa till den" med lite extra blod och berika den på då sätt :)
Tanken var att alla hundar väntar i sina bilar så bara en hund i taget är ute på sitt spår, men efter första spåret (vi var först ut) så tog det tyvärr inte lång stund innan tilda tyckte det var jättejobbigt, så hon började pipa, försöka klättra ut genom fönstret och var jätteledsen, så jag fick lov att ta ut henne, ville inte att hon skulle bli tokstressad I bilen, hon tycker inte det är jättekul att åka bil, även om att vara i bilen har inte varit några problem innan. Men gissar att det blev lite för mycket med att vi rörde oss runt omkring, försvann kom tillbaka osv. Så vi fick kolla på dom andra lite på avstånd för att inte störa för mycket, ett par hundar uppvisade otroligt stor resursförsvar, så ville inte riskera att trissa upp nån genom att vara nära.
IMG_20221008_153732.jpg
 
Vi har precis lufsat runt på långpromenad. Jag är sjukt trött idag men eftersom vi hållit igång mycket hela veckan så var damerna nöjda med en lugn promenad. Nu vill de ha middag och tycker att jag är hemsk som tvingar dem att vänta ännu lite längre. Jag vill ge så sent som möjligt och de vill ha så tidigt som möjligt :p
 
Oftast är det bra att ha en hund som inte är så väderkänslig. Förutom när det börjar regna på tvären halvvägs genom kvällspromenaden och matte inte alls är klädd för regn. När vi går promenader hemomkring får hon alltid gå i sin takt och nosa när hon vill. Och lite regn är enligt hunden inte en orsak att ändra på det.
 
Varför har de munkorg? Tolkar det som att den med gul korg alltid har det? Och varför har den rosa det pga höglöp hos tiken? Bara en nyfiken fråga :)
Nja för det mesta har gula. Men bara tillsammans med den rosa. De har haft ett par duster och never again. Med korg är det inga problem och flocken är lugn. Eftersom tiken löper (kan tänkas vara en viktig resurs) så satte jag för säkerhets skull korg på rosa. Det är säkerhetsbälte helt enkelt. Gula har en del resursförsvar ibland, men egentligen bara mat.

De är vana, så inga problem (gula kan till och med plocka upp bollar med korgen på, fråga mig inte hur) och inget jag känner mig som en dålig hundägare för. Det är väldigt vanligt I greykretsar eftersom man ofta har stora flockar inomhus och det ändå kan finnas resursförsvar ibland.

För att förtydliga är den gula utan korg största delen av dygnet.
 
Hemkomna efter debut för dottern i freestyle
Hunden som på träning gör ett helt program på 1,30 utan godis drog från planen som en avlöning. Det är inte lätt att vara 13 årig rookie då. (Jag vet för hon drog av planen tre gånger under vår debut i lydnad inklusive hoppandes lydnadshindret)

Andra starten gick dom åtminstone in och fick till första moonwalk innan hon drog till mig och jag skickade in henne. Nåja team to music kanske kan passa. 🤔

Så två disk efter många mils körning och startavgifter.

Min man sa lite typiskt att den här hunden gillar god mat och att vila och ev leka när det passar henne;)

Men hon är ju 😍 och vet ni vi fick se proffsen tävla i klass tre. Två talang deltagare varav en vinnare. Det var coolt.
 

Bifogade filer

  • 6FCD5C4D-5911-426B-A459-F128A4D2E313.png
    6FCD5C4D-5911-426B-A459-F128A4D2E313.png
    339,5 KB · Visningar: 61
Hemkomna efter debut för dottern i freestyle
Hunden som på träning gör ett helt program på 1,30 utan godis drog från planen som en avlöning. Det är inte lätt att vara 13 årig rookie då. (Jag vet för hon drog av planen tre gånger under vår debut i lydnad inklusive hoppandes lydnadshindret)

Andra starten gick dom åtminstone in och fick till första moonwalk innan hon drog till mig och jag skickade in henne. Nåja team to music kanske kan passa. 🤔

Så två disk efter många mils körning och startavgifter.

Min man sa lite typiskt att den här hunden gillar god mat och att vila och ev leka när det passar henne;)

Men hon är ju 😍 och vet ni vi fick se proffsen tävla i klass tre. Två talang deltagare varav en vinnare. Det var coolt.
Sånt är så surt!
Jag var för några år sedan och körde inom en agilitytävling för att se en kompis tävla. Jag tror inte att jag hann hälsa innan, så när kompis hund fick korn/såg mig så drog han från banan.
Kände mig så jävla dum just då. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Även om det inte var mitt fel direkt.

Bättre lycka till henne nästa gång. 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp