Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
På väg hem från hundmässan med en mycket trött, duktig Lily :heart Min hals kommer vara helt slut imorgon efter allt prat, men det är så kul att träffa folk och alla som uppskattar jobbet vi lagt ner på montern.
20221210_083426.jpg
 
Kunde inte närvara på Stockholmsmässan idag :down: och tänkte perfekt - när jag insåg att den live sänds. Men länken fungerar ju inte som den ska, förmodligen.. Skulle kolla på rasparaden som började Kl 13 enligt schema men länken är svart som natten..
 
Konstaterar nu att det är intressant att kolla på resultaten från utställningarna nu när alla domarkritiker går att läsa. Där kan man se skillnaden i kritik mellan vinnare och 2a i en klass, se precis varför någon blev diskvalificerad osv. Ska bli SÅ spännande med salukikritikerna imorgon.
Var hittar man domarkritiken?
 
Varit på mässan idag, utan hund. Visade en kompis hund till svensk juniorvinnare, så det var kul :)

Insåg också hur tokigt/roligt det kan bli när man har två domare på en ras. Min ens ras hade en domare på tikar + junior- och veteranhanar och en annan domare på hanar inkl bästa hane. I bästa hane placerade domaren 1an från championklass främst och som tvåa valde domaren en juniorhane som blev placerad 4a i juniorklass.. :jawdrop: de domarna var uppenbart inte överens..
 
På väg till mässan igen. Hundarna bak i bil och jag skrattar lite när jag ser katalogen. Lily är så otroligt olik i typ mot hennes konkurrenter att jag bara kan hålla timmarna för att domaren läst raden i standarden där det står att saluki ska(!) variera i typ. Men men. Vi får se vad som händer. Jag hoppas på ett VG eftersom det är vad vi behöver för lure coursingen.
 
Spock hade väldigt roligt på coachgruppen i agility igår. Själv har jag väldigt ont i knät och kan knappt gå, tror att jag fick honom på mig vid nåt tillfälle men kan bara ha halkat till eller trampat fel 🙄. Det blir till att ta det lugnt några dagar..
Husse är iväg med Nike och Tay idag och ska träna dom i inomhushall i agility. Spock är hemma och håller mig sällskap.

Spock
20221210_135121.jpg
 
På väg till mässan igen. Hundarna bak i bil och jag skrattar lite när jag ser katalogen. Lily är så otroligt olik i typ mot hennes konkurrenter att jag bara kan hålla timmarna för att domaren läst raden i standarden där det står att saluki ska(!) variera i typ. Men men. Vi får se vad som händer. Jag hoppas på ett VG eftersom det är vad vi behöver för lure coursingen.
Lycka till 😃
 
Jag och Louie var och tränade med ett par kompisar igår. Så himla mysig dag, solen strålade och det bet i kinderna!
Han har ju inte varit ute så mycket i grupp på det sättet, så det blev en nyttig träning :) och klurig, eftersom vi var i ett hjorthägn. När vi kom stod alla hjortarna mitt på platsen vi skulle träna, så det var verkligen massor med vittring :laugh: det märktes att hundarna fick lägga energi på att sortera bort all vittring, hämta dummie eller hämta hjort liksom :D men de skötte det väldigt väl! Ingen som tänkte på något annat än att göra sin uppgift.

Nu har jag startat upp en rallylydnadsinstruktör som ska ha kurs i hallen idag, så nu ska jag ut och släppa Finn en sväng och se om vi kanske hittar någon älg.
 
Såg SM-vinnaren i freestyle och teamwork samt tvåan i heelwork på mässan igår. Så duktiga!! När.man vet hur svårt det kan vara att träna in enkla saker blir det ännu mer imponerande!
 
På väg hem. Äntligen. Har haft jättekul i rasmontern men herregud så trött jag är. Hundarna har somnat på tåget, jag har med skydd så att de kan ligga på varsitt säte och det uppskattar vi alla. Det tar helt klart minst plats såhär också.

Rasmontern vann tredjepris! Alla hundar har skött sig utmärkt och Lily fick som helhet mycket fin kritik på utställningen, förvånansvärt nog. Domaren tyckte att hon var fin på alla sätt, förutom för sluttande kors och kort steg. Nu har hon kortare steg än de showiga hundarna, men det sluttande korset kommer nog mest från att hon idag spände sig en hel del i ringen och drog in baken under sig. Jag ville inte försöka fixa med det utan fokusera på att ha kul istället :) Ska se om vi kan träna lite mer inför mydog, sedan när hon har vg på internationell utställning så kan vi skita i det här :p
 
Nu har Sotis varit här i två veckor och två dagar. Trots att vi inte har kunnat valla så mkt pga kyla så tycker jag han redan gjort framsteg, han har börjat lugna ner sig och slappna av runt fåren och han är mer uppmärksam på mig och det känns som vi börjat samarbeta så smått.
💖


Båda syskonen är riktigt frusna av sig, de har knappt någon underull alls så det är inte konstigt, förhoppningsvis blir det lite bättre till nästa år. Jag köpte ett ylletäcke till Izzy från Hundlands i höstas och gamla Nalles ylletäcke från Canelana passade Sotis perfekt så nu behöver de inte frysa.
🥰

Jag tycker faktiskt att det från Canelana har bättre passform framtill, Hundlands har väldigt stor krage och vid runt bogarna så det känns som det kommer in mkt kall luft där. Sen gillar jag att det är yllematerial även under magen.
318426417_6013353228714865_2442577222763924808_n.jpg
 
@Kildegrei Spock tyckte det var en bra idé att börja fälla nu när det är som kallast 😅. Tay är rätt tunnhårig ändå, han har typ ingen underhåll..
Var så sugen på ett hundlandstäcke att ha till Spock mär han sitter i bilen eller är still en stund men kostar ju en slant och då vill jag inte att han växer mer..
 
@Kildegrei Spock tyckte det var en bra idé att börja fälla nu när det är som kallast 😅. Tay är rätt tunnhårig ändå, han har typ ingen underhåll..
Var så sugen på ett hundlandstäcke att ha till Spock mär han sitter i bilen eller är still en stund men kostar ju en slant och då vill jag inte att han växer mer..
Jag tycker flera av mina har haft dålig päls till efter de fyllt två så jag lever på hoppet att de få lite mer päls tills nästa vinter 😅
Jag kommer inte ihåg hur gammal Spock är men upplever täcket som ganska justerbart och lite större i storleken, nu är ju Izzy visserligen ganska tunn så det kanske är därför. Hon är ca 54 cm i ryggen så köpte ett 55 cm långt täcke och det är onödigt stort på henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp