Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av en slump (budade hem en annan sak på Tradera och fick sele på köpet) köpte jag en sele som kan öppnas i halsen. Den passade en av gråhundarna, eftersom de hatar när saker ska på och av så var det mycket mindre friktion när selen gick att öppna och knäppa i halsen också. Funderar nu på om den andra gråhunden också ska få en liknande (den jag fick på köpet är lite klumpig kan jag tycka). Idag har hon en Non-stop line harness, söker efter ngt liknande då hon ogillar för stora plattor vid bröstet, hon drar inte mycket så använder mest sele för att slippa koppel som trasslar in i benen. Google gav mig inte det jag sökte, någon som har tips?

Den här har jag till Finn :)
Men den kanske är för bred i fronten?

https://www.arkenzoo.se/feel-active-sport-sele-orange

Nu har vi varit iväg till bekantingen som förhoppningsvis ska ha salukipojken hos sig ett tag. Han var såklart helt cool med att vara där, gick avslappat med hennes hundar och tog det hela nyfiket men med ro när vi var inne i deras hus. Efteråt var han helt slutkörd, och jag tror han kommer uppskatta att sova på jobbet hela dagen imorgon :p Men, planen är iaf att han åker till hundvakten på lördag och blir där åtminstone en vecka.

Också väldigt skönt med en person som har liknande rutiner som en själv och extremt lika syn på hundar, hunduppfostran osv. När vi pratade om vad de är vana vid, om det är något att tänka på rent praktiskt osv så var det mer som att vi bara samstämmigt konstaterade hur saker "bör" vara än att det blev något speciellt för någon att tänka på. Väldigt avslappnande, och jag känner att vi nog kan bli väldigt bra vänner framöver också. Så nu ska vi sova och jag ser mycket fram emot nästa gång vi ses :)

Jag kommer sakna våra morgonrutiner när jag flyttar. Först en snabb rastning. Därefter går vi till min egna rasthage i trädgården, eller går och går,Trassel hoppar jämfota av glädje. Och där springer dom hur länge dom vill. Ska sätta upp en liten agiliplan så vi kan träna varje dag. Förra året fick Trassel inte hoppa men nu är det dags.
IMG_3516.webp

IMG_3612.webp

Tränade en stund i morse när vi var ute tidigt, det var saker Milou kan utantill sen åratal och Trassel har faktiskt har fått suverän stadga. Planen är att träna en stund med båda lite senare. Trassel ska få träna att gå på bakbenen och saker inför utställningen. Milou
och jag ska jobba vidare med nya freestyle moment. Bara roliga saker med båda.

Behöver trimma Milou också, det går snabbt och Milou bara står där men ändå tycker jag det är så tråkigt

Jaha.... Labradåren har fått kennelhosta för första gången i sitt liv, trots vaccination. Snacka om lagen om alltings jävlighet, jag var så pepp på att fortsätta med nosework-kursen men nu måste vi isolera oss från andra hundar i två veckor.

Det är bara fyra kursträffar kvar så det känns som att vi kommer missa allting. :( För just pga smittorisken måste väl jag också hålla mig hemma? Jag hade kunnat gå utan hund och ta övningarna som hemläxa men så får man väl inte göra, eller?

Jaha.... Labradåren har fått kennelhosta för första gången i sitt liv, trots vaccination. Snacka om lagen om alltings jävlighet, jag var så pepp på att fortsätta med nosework-kursen men nu måste vi isolera oss från andra hundar i två veckor.

Det är bara fyra kursträffar kvar så det känns som att vi kommer missa allting. :( För just pga smittorisken måste väl jag också hålla mig hemma? Jag hade kunnat gå utan hund och ta övningarna som hemläxa men så får man väl inte göra, eller?
Det hade varit en bra idé! Hör av dig till kursledaren och fråga?

Precis hemkommen från en givande träningsdag med tösen. Nu är både hon och jag slut i kropp och knopp.
Tränat stadga, apportering, inkallning, följsamhet och en massa mer... Vädret var tyvärr inte på vår sida, då det alternerade mellan duggregn och regn. Men, det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder och det hade vi som tur var inte. :)

Träningen var ömsom vin, ömsom vatten. Ibland en stjärna, ibland fick hon bara ett fjabbaryck och drog som en avlöning mitt i ett moment. Nåja, ibland blir jag lite besviken, men mest har jag roligt åt att hon har så kul. Sen är det bara att inse att vi får träna mer helt enkelt...;)

Du kan gå utan hund, du har väl ingen kontakt med de andra hundarna på kursen? Det som evtl sitter på dina kläder kommer inte spridas till de andra hundarna så länge du inte rör vid dom eller dom nosar på dig.

Otur. När Virrpannan fick kennelhosta på fortsättningskursen i Specialsök så tyckte kursledaren att jag kunde komma utan hund. (Sen fick jag låna kursledarens hund att träna med det var intressant att träna med en hund som redan kunde allting)
Så kolla med kursledaren.

Hunnit både med en trimning och HD röntgen i veckan. Inte fått resultat än men brukar väl ta några dagar. Blivit lite mindre träning än vanligt denna veckan och det har märkts kan man säga. Han har varit överallt och ingenstans i hemmet. Varit väldigt flängig och trakasserat katterna bland annat. Ska åka iväg och köra lite lydnad med han imorgon och så förhoppningsvis köra apportering måndag eller tisdag! ☺️
IMG_6189.webp

Idag har jag min mors cocker här och ibland går det bra men ibland stressar hon upp sig någon enormt. Hon klarar verkligen inte av att hennes vardag ruckas.... hon har haft de på samma sätt i 7år av sitt liv.

Det kan vara en bra sak att träna sina hundar på även om en inte behöver. Vara hos någon annan, vara ensam mm

Idag har jag min mors cocker här och ibland går det bra men ibland stressar hon upp sig någon enormt. Hon klarar verkligen inte av att hennes vardag ruckas.... hon har haft de på samma sätt i 7år av sitt liv.

Det kan vara en bra sak att träna sina hundar på även om en inte behöver. Vara hos någon annan, vara ensam mm
Det är något man måste träna med Spaniels hela livet tycker jag. De är extremt flockbundna. Vi har tränat min kille att vara hos andra enda sedan vi tog hem han. Det är de personerna han varit mest hos som det funkar bra hos men så fort han är hos någon ny blir han stressad. Så tror det är ligger lite i deras personlighet. Han klarar dock av variation i sin vardag med oss i familjen utan problem.

Det är något man måste träna med Spaniels hela livet tycker jag. De är extremt flockbundna. Vi har tränat min kille att vara hos andra enda sedan vi tog hem han. Det är de personerna han varit mest hos som det funkar bra hos men så fort han är hos någon ny blir han stressad. Så tror det är ligger lite i deras personlighet. Han klarar dock av variation i sin vardag med oss i familjen utan problem.

Okej, ja hon är väldigt fixerad vid mamma. Jag har aldrig haft spaniels men mamma har haft 3st och alla de har varit ganska lättstressade tyvärr eller som du skriver, att de är lite av deras personlighet.

Något jag upptäckt att jag glömt att träna är att stänga undan Lita. Lemmy kan det och har inga problem med det, så nu när hon löper blir det ju hon som sover med oss och han ensam. Men det hade ju känts bättre för hjärtat att kunna alternera. Men jag inser att jag knappt övat henne på att bli undanstängd själv, så hon blir knäpp.. Så dags att komma på det nu. Hon har inga problem när hon är med honom att vi stänger undan dom, men som sagt själv. Så det måste jag träna på framöver, att hon ska acceptera det och inte försöka riva gallret eller föra oljud..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka