Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni testat?

https://sbkmentalitet.se/

Jag tycker det var så kul att läsa analysen av mina hundars MH och det stämmer så bra överens med hur jag tolkat deras MH men också hur de är i vardagen. Framförallt ett toppenverktyg för valpköpare som inte förstår mycket av siffrorna och spindeldiagrammen.

Exempel på analys av min Dahlias mentalbeskrivning baserat på de kryss hon fick under testet i jämförelse med
rassnittet för Dvärgschnauzer:

Socialitet och lek
Dahlia framstår som en mycket social och lekfull tik. Vid hälsningen tog hon själv kontakt med testledaren, vilket är ett högre kryss än genomsnittet för rasen. Hon accepterar hantering utan bekymmer. Hennes leklust är en stor tillgång; hon griper föremål direkt och drar mer intensivt än genomsnittet. Att hon behåller samma höga leklust i slutet av testet (Lek 2) visar på god uthållighet och att hon inte blir mentalt utmattad av de olika momenten.

Rädslor och nyfikenhet
När det gäller hur hunden hanterar situationer som innebär överraskningar, visar Dahlia en mycket trygg profil. Vid den plötsliga overallen blev hon bara måttligt rädd och visade en stor portion nyfikenhet genom att gå fram och kontrollera föremålet. Viktigt att notera är att hon helt saknar kvarstående rädslor – så fort ljudet tystnat eller föremålet stannat, släpper hon det och går vidare. Det visar på en god förmåga att avreagera.

Avstånd och självständighet
I momentet avståndslek ser vi ett lägre kryss på nyfikenhet och samarbete. Detta innebär att Dahlia inte kände ett behov av att agera självständigt på avstånd eller engagera sig i en främmande figurant långt bort från föraren. I kombination med hennes reaktion på spökena, där hon visade visst försvar men inte gick fram själv för att hälsa, tyder det på att hon är social när människor är "normala", men att hon har en sund integritet och hellre stannar hos sin förare när situationen blir märklig på avstånd.

Skott
Dahlia var helt oberörd vid skotten. Hon visade maximal koncentration och landade direkt i passivitet/lek, vilket är det ideala resultatet för en stabil hund.

Sammanfattning
Dahlia är en social och balanserad hund med mycket bra leklust och en imponerande stabilitet vid ljud och skott.
Hon hanterar rädslor på ett föredömligt sätt genom att snabbt släppa det som varit läskigt. Hennes profil visar på en trygg vardagshund som är enkel att motivera med lek.
Kul, kollade Sokka som kom som omplacering när hon var 1.5 år, var rädd för karlar, kissade på sig vid tandvisning och var rädd om man höll en tidning i händerna.

Här kommer en analys av Sokkas mentalbeskrivning (MH). Sokka är en Belgisk Vallhund/Groenendael, en ras som är känd för sin vakenhet och reaktionssnabbhet, vilket syns tydligt i hennes protokoll.

Socialitet och samarbete
Sokka visar en fin social sida. Vid hälsningen tar hon kontakt själv (kryss 4), vilket är mer aktivt än genomsnittet. Hon accepterar hantering utan problem (kryss 3), vilket tyder på en trygg grund. Det är dock tydligt att Sokkas motor i leken är annorlunda än snittet; hon har en lägre lust att gripa och kampa med föremål (kryss 1), både nära föraren och på avstånd.

Jaktlust och lek
Här ser vi en intressant profil. Sokka har en mycket stark jaktinstinkt när det gäller att förfölja ett föremål (kryss 5 och 4), men hon väljer att inte gripa ”bytet”. Det visar på en hund som tänder till på rörelse men som saknar det sista draget att vilja fånga och hålla fast.

Nyfikenhet kontra rädsla
Sokkas styrka ligger i hur hunden hanterar situationer som är lite läskiga. Vid momentet med avståndsleken visar hon prov på stor självständighet och förtroende för främmande människor. Trots att hon inte vill leka, går hon direkt fram till figuranten (kryss 5 på nyfikenhet) utan stöd från föraren.

Vid överraskningar (overallen och skramlet) svarar hon med lite mer hotfullhet än genomsnittet, men hon är snabb på att kontrollera vad som hänt. Hon har nästan ingen kvarstående rädsla alls, vilket är mycket positivt. Hon släpper det obehagliga direkt och går vidare, särskilt vid skramlet där hon visar hög nyfikenhet (kryss 4).

Spöken och skott
Under momentet med spöken är Sokka vaksam och visar en del hotbeteende, men återigen vinner nyfikenheten. Hon går fram själv för att hälsa (kryss 4/5), vilket visar på en god förmåga att avläsa situationer. Avslutningsvis är Sokka helt oberörd vid skotten (kryss 1), vilket är det idealiska resultatet.

Sammanfattningsvis: Sokka är en vaken och nyfiken tik med mycket liten rädsloprofil. Hon har en del vakt/hot i sig men balanserar det med en stor portion nyfikenhet och en fantastisk förmåga att avreagera snabbt.

Hon älskade att jaga, döda och äta upp råttor så lite lustigt att hon fick så lågt på jaktlust vid testet men väldigt positivt att hon från att ha varit så rädd när hon kom var så modig och social vid testet. :heart

SBK aigrej är kul och jag tror den är ett bra sätt för att få ickeinsatta att förstå MHt mer MEN jag ser ett stort problem i att den konsekvent kallar social osäkerhet för integritet.
Det är stor skillnad på integritet och rädsla - och jag skulle gissa att majoriteten av hundarna som inte går att hantera gör det pga rädsla (vilket även syns på avståndsleken och spökena tex).

Det ger en väldigt felaktig bild av hundarna och jag tycker generellt att den är för snäll i sina beskrivningar.
Testade att göra på min förste med kass mentalitet och han framstod som betydligt bättre än vad han spindel visar, ffa för en icke insatt.

SBK aigrej är kul och jag tror den är ett bra sätt för att få ickeinsatta att förstå MHt mer MEN jag ser ett stort problem i att den konsekvent kallar social osäkerhet för integritet.
Det är stor skillnad på integritet och rädsla - och jag skulle gissa att majoriteten av hundarna som inte går att hantera gör det pga rädsla (vilket även syns på avståndsleken och spökena tex).

Det ger en väldigt felaktig bild av hundarna och jag tycker generellt att den är för snäll i sina beskrivningar.
Testade att göra på min förste med kass mentalitet och han framstod som betydligt bättre än vad han spindel visar, ffa för en icke insatt.
Kan hålla med. Typ alla ”analyser” jag har sett har beskrivit helt fantastiska hundar (utom min egen :D ). Jag är inte riktigt med på att alla dessa hundar är sååå fantastiska..

Lite sök idag! Tvingade ut två orutinerade figgar som fick minimalt med instruktioner 😉 så jag hann ju tro att hon alldeles tappat det och for runt på fel ställe och sökte. Silly me, såklart var hon dem ju på spåren och hittade båda 💕

IMG_3100.webp

Tay och husse är nu SM-kvalade i agility, de tog sista pinnen idag! :banana: :banana:

Under tiden tog jag och Spock oss runt en nollklass bana, så vi har en bit kvar 🤣. Passade på att träna lite rally också med honom och lilla M när vi var iväg, imorgon blir det tävling i mästarklass för mig och Spock.

Igår hade vi en lugn dag och åkte iväg och strosade i ett område vi inte varit i sen förra året. Spock och M tog årets första utomhusbad medans Tay höll sig på land. I förrgår var jag och vallade med bc-pojkarna 🥰..

Gänget igår:
20260410_162333.webp

Det rullar på här och underbart med varmare väder 😍.

Tay och husse är nu SM-kvalade i agility, de tog sista pinnen idag! :banana: :banana:

Under tiden tog jag och Spock oss runt en nollklass bana, så vi har en bit kvar 🤣. Passade på att träna lite rally också med honom och lilla M när vi var iväg, imorgon blir det tävling i mästarklass för mig och Spock.

Igår hade vi en lugn dag och åkte iväg och strosade i ett område vi inte varit i sen förra året. Spock och M tog årets första utomhusbad medans Tay höll sig på land. I förrgår var jag och vallade med bc-pojkarna 🥰..

Gänget igår:
Visa bifogad fil 183836

Det rullar på här och underbart med varmare väder 😍.
Vad roligt och vad duktiga ni är allihopa :)

Kände mig våghalsig så jag provade ett kort pass med grunderna till rallymoment. Lika bra att tjuvstarta lite om vi skulle ha tur nog att komma med på den där kursen. :idea:

Det blev mest fotgående, känns ju givet eftersom det är basen till alltihop. Sen körde vi lite dirigering framför och bakom, samt sitt och stå både framför och vid sidan. Gick mestadels smidigt men blev lite hopp och flams med ingångarna så det får jag ha i bakhuvudet att det är svårt. Massor med godis och beröm hela tiden, fick locka honom in i position en del men han fixade att gå fot en bit utan godismagnet, både på höger och vänster sida.

Tror vi höll på en kvart, sen började han bli lite småflåsig så helt klart var det klurigt för honom. Men han höll inte riktigt med om att det räckte, när jag sa "färdig" så ville han fortsätta. Så har han också varit i noseworken när vi har tränat på sistone så det börjar äntligen kännas som att jag hittat knapparna. :heart

Jag övar vidare med blandat resultat med utställningsträningen. Vi har precis gått från att bara stå still framför mig på marken och på bordet till att ställa honom i rätt ställning så det är lite klurigt med alla tassar och rygg hals och huvudet på rätt plars samtidigt:p

Men vi gör framsteg. Han är inte längre rädd för att stå på bord, han går från min sida och ställer sig framför mig och visar upp sig när jag säger Framför. Han tycker dock inte om när man sätter sig bredvid och visar upp så jag ska skippa det några dagar och träna på att friställa så han kan stå kvar framför mig. Jag ställer ju ändå upp honom på bordet sen. Så det är det nya att jobba med. Kul med nya projekt och utmaningar. Milou fick också träna lite utställning för skojs skull, helfestligt tyckte han.

Så här blev ett av dom bästa bilderna. En del fel men vi har tid på oss till början av juni

IMG_4620.webp

Fick tips från uppfödaren att han ska titta rakt fram. Jag trodde dom skulle titta upp upp och har övat in det så får börja om och göra rätt

Ber om ursäkt för kass bild 🙈.
För ett par veckor sedan spontananmälde jag till ett appelspår trots att vi aldrig tränat bruksmomenten. Alltså budföring, framförgående och platsliggning med alla hundar på rad ( i IGP ligger hunden plats i kanten på planen när en annan hund går sin lydnad). Vi har heller aldrig provat ett icke förarlagt spår.

Idag var det dags och min fantastiska lilla hund bara GÖR det, lite fundersam vid spårstarten men sen tuffade hon på till 9-9 i poäng. Resten av dagen fortsatte med poäng i alla moment, tior på platsen och 211 poäng totalt, uppflyttning och en andra plats. Nu kanske jag behöver fundera på att prova lägre också 😁.

Bifogade filer

• IMG_20260412_141650.webp
    IMG_20260412_141650.webp
    154,1 KB · Visningar: 1 206
Blev ett litet träningspass till. Trassel har svårt för att stå kvar när jag ställt honom i rätt position så där backar jag och tränar in som från början. Han ser bekväm ut när jag bara låter honom stå. Det är bara just när jag styr och ställer med benen som han blir osäker.

Jag har aldrig tränat eller tävlat Healwork to music. Men jag har kikat lite på YouTube och det kan vara bra för oss. Men jag har ingen att be om hjälp av för den enda som skulle kunnat är död.Men känner ju att jag behöver något nytt för mig och Milou så ska forska vidare i det och se om det är något för oss. Synd att det så sällan finns freestyle och HtM kurser. Så jag kör själv.

Huvudsaken är att Milou får något att använda sitt smarta lilla huvud till som han tycker är roligt.

Jag har skickat in anmälan till en nybörjarkurs i agility för mig och Trassel som börjar i slutet av april. Jag trodde alla kurser var fulla redan.

Jag hoppas vi får en plats men vi måste öva massor innan och det står att hunden ska kunna arbeta lös med andra hundar närvarande och jag har ingen aning. En av två gånger vi var i en grupp med okända hundar var när han var 6 månader gammal på valpkursen och på utställningen var han ju inte lös men med det lilla kopplet skulle han ju kunna göra vad som helst. Då var det som att han växte och visste när han skulle fokusera på mig och strunta i det som han störde sig på utanför ringen.

Jag hoppas vi kan klara kursen. Han är inte van vid kurser och sammanhang så här. Och mest av allt är problemet jag. Jag vill verkligen lära mig men ångrar redan att jag anmälde mig eftersom det innebär att jag måste ändra rutiner, jag måste berätta för instruktören att jag nog inte kommer stanna hela tiden ut och jag vet inte om jag tränat tillräcklig vardagslydnad för att klara oss. Jag har inte alls varit lika noga med Trassel som Alvin. Det kommer vara andra kursdeltagare som tittar på och det ger mig nästan en hjärtattack men samtidigt vill jag verkligen verkligen gå kursen och lära mig och Trassel massor av saker och det kommer bli en bra erfarenhet för oss med det sammanhanget.

Jag övar vidare med blandat resultat med utställningsträningen. Vi har precis gått från att bara stå still framför mig på marken och på bordet till att ställa honom i rätt ställning så det är lite klurigt med alla tassar och rygg hals och huvudet på rätt plars samtidigt:p

Men vi gör framsteg. Han är inte längre rädd för att stå på bord, han går från min sida och ställer sig framför mig och visar upp sig när jag säger Framför. Han tycker dock inte om när man sätter sig bredvid och visar upp så jag ska skippa det några dagar och träna på att friställa så han kan stå kvar framför mig. Jag ställer ju ändå upp honom på bordet sen. Så det är det nya att jobba med. Kul med nya projekt och utmaningar. Milou fick också träna lite utställning för skojs skull, helfestligt tyckte han.

Så här blev ett av dom bästa bilderna. En del fel men vi har tid på oss till början av juni

Visa bifogad fil 183880
huvudet ska vara framåt inte uppåt

Ber om ursäkt för kass bild 🙈.
För ett par veckor sedan spontananmälde jag till ett appelspår trots att vi aldrig tränat bruksmomenten. Alltså budföring, framförgående och platsliggning med alla hundar på rad ( i IGP ligger hunden plats i kanten på planen när en annan hund går sin lydnad). Vi har heller aldrig provat ett icke förarlagt spår.

Idag var det dags och min fantastiska lilla hund bara GÖR det, lite fundersam vid spårstarten men sen tuffade hon på till 9-9 i poäng. Resten av dagen fortsatte med poäng i alla moment, tior på platsen och 211 poäng totalt, uppflyttning och en andra plats. Nu kanske jag behöver fundera på att prova lägre också 😁.
Såg jättefint ut!

Jag har skickat in anmälan till en nybörjarkurs i agility för mig och Trassel som börjar i slutet av april. Jag trodde alla kurser var fulla redan.

Jag hoppas vi får en plats men vi måste öva massor innan och det står att hunden ska kunna arbeta lös med andra hundar närvarande och jag har ingen aning. En av två gånger vi var i en grupp med okända hundar var när han var 6 månader gammal på valpkursen och på utställningen var han ju inte lös men med det lilla kopplet skulle han ju kunna göra vad som helst. Då var det som att han växte och visste när han skulle fokusera på mig och strunta i det som han störde sig på utanför ringen.

Jag hoppas vi kan klara kursen. Han är inte van vid kurser och sammanhang så här. Och mest av allt är problemet jag. Jag vill verkligen lära mig men ångrar redan att jag anmälde mig eftersom det innebär att jag måste ändra rutiner, jag måste berätta för instruktören att jag nog inte kommer stanna hela tiden ut och jag vet inte om jag tränat tillräcklig vardagslydnad för att klara oss. Jag har inte alls varit lika noga med Trassel som Alvin. Det kommer vara andra kursdeltagare som tittar på och det ger mig nästan en hjärtattack men samtidigt vill jag verkligen verkligen gå kursen och lära mig och Trassel massor av saker och det kommer bli en bra erfarenhet för oss med det sammanhanget.
Andas och se det som en kul grej :) det är för nybörjare = du behöver inte träna innan! Och även om det står "lös med andra hundar närvarande" behöver det inte betyda att dom sitter på planen. Där jag gått kurs sitter alla i egna "boxar" med trästaket, tränas en hund lös mitt i hallen är alla "boxar" stängda, och det fanns möjlighet att hänga för filtar om någon blev extra störd :)
Här var vi på friskvårdskurs, det var blandat med övningar var för sig i sin "box" och lite balansbana ute där man gick en och en :)
IMG_20260412_200834.webp

Jag avbokade kursen… Jag är så inne i att få till allt med utställningen och tillfällena innan och efter låg så nära in på själva utställningen och då har jag allt fix med trimning och rakning och bad osv som jag måste göra dagarna före och det blir för stressigt.
Jag tränar hemma nu i vår/sommmar och går någon kurs i höst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka