Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Visa bifogad fil 187529
Trassel och Milou har tränat med fotbollen. Jag lärde Alvin och Milou att ”spela ”fotboll, på kommando sparkade eller knuffade dom runt fotbollen. Skulle inte vilja kalla dom för fotbollsspelare dock för det här med var bollen skulle hamna var inte så viktigt :p

Milou kan balansera på en fotboll med framtassarna och rulla den framför sig. Han klarar väldigt långt men det var länge sen men han var snabbt på det för han älskar att rulla bollen och spela fotboll så jag får ta bort bollen ibland för han vill träna med den hela tiden och visa mig. Och det orkar inte jag.

Trassel har fått stå på en mindre boll en gång och nu var det en stor boll. Han hade sprungit bredvid när Milou rullade bollen och såg hur han gjorde och vilka kommandon som gällde (på och framåt, inte svårare än så)så han bjöd direkt på att vilja rulla bollen. Tekniken satt inte riktigt eftersom det var första gången men visst så klarade han en liten bit ändå utan att jag behövde göra mer än ta fram bollen om den rullat iväg en bit där dom inte når som under ett bord för annars söker dom upp bollen själva

Smidig träning när man gör något folk tycker är lite häftigt som att balansera på och rulla en boll (Milou kan rulla stora, stora cylindrar som väger mer än honom och är högre och allt som går att rulla och det tycker jag ser coolt ut också) och när jag väl presenterat momentet och visat vad jag vill så rullar (🤣) träningen på ganska mycket självmant utan vidare ansträngning från min sida med alla mina hundar. Alvin kunde också. Jag visar bollen och sen peppar jag dom bara lite om det behövs.
Edit,jag visar ju så klart hur jag vill att dom ska göra dom första gångerna. Att dom ska gå framåt med framtassarna på bollen och baktassarna på marken och sen peppar jag dom att rulla längre och längre så balansen byggs upp. Men när man väl visat och dom har förstått så behöver jag inte göra så mycket. Jo, ge godis ;)

Beklagar verkligen :heart Var det väntat?
Tack! Både ja och nej.
Hon har levt med sin epilepsi i 10 år och medicinerats för det, och nu hade levern börjat ta stryk (känd effekt av medicinen som kan uppstå snabbt eller efter flera år) så hon mådde dåligt pga det. När hon fick sin diagnos som 3-åring trodde jag inte ens att hon skulle bli hela 13 år. Det har kommit smygande initialt sedan ungefär 6 månader tillbaka men sen nu blev hon akut dålig i söndags och då hade levervärdena stigit kraftigt sedan förra kollen och det fanns kroniska förändringar på levern på ultraljud. Jag kände inte att det var ett alternativ att trappa ut epilepsimedicinen och försöka gå över på en annan när hon är 13 år och det finns risk för att uttappningen inte fungerar och hon får livshotande kramper/status epileptikus.
Sorgligt men beslutet var rätt, även om det känns så himla tungt att hon plötsligt inte finns längre. För en vecka sedan var hon glad och sprallig och rullade sig och mådde bra, jag försöker tänka på det ❤️

Tack! Både ja och nej.
Hon har levt med sin epilepsi i 10 år och medicinerats för det, och nu hade levern börjat ta stryk (känd effekt av medicinen som kan uppstå snabbt eller efter flera år) så hon mådde dåligt pga det. När hon fick sin diagnos som 3-åring trodde jag inte ens att hon skulle bli hela 13 år. Det har kommit smygande initialt sedan ungefär 6 månader tillbaka men sen nu blev hon akut dålig i söndags och då hade levervärdena stigit kraftigt sedan förra kollen och det fanns kroniska förändringar på levern på ultraljud. Jag kände inte att det var ett alternativ att trappa ut epilepsimedicinen och försöka gå över på en annan när hon är 13 år och det finns risk för att uttappningen inte fungerar och hon får livshotande kramper/status epileptikus.
Sorgligt men beslutet var rätt, även om det känns så himla tungt att hon plötsligt inte finns längre. För en vecka sedan var hon glad och sprallig och rullade sig och mådde bra, jag försöker tänka på det ❤️
Ja försök tänka på det, det är nog det bästa för att hantera. Jag brukar tänka på hur Alvin lekte ända in i slutet. Han kunde ha fått leva ett tag till men då med smärta så jag såg inget val. Ändå tog det mig över ett halvår att ens kunna titta på en bild av Alvin utan att jag bröt ihop så jag undvek foton på honom. Det tog ytterligare en tid innan jag kunde prata om honom utan att börja gråta. Sorgen är så stor fast man vet att man tagit rätt beslut så stor kram till dig från mig och mina grabbar :heart

Utomhussök idag på noseworkkursen. Det gick... övervägande okej ändå, trodde han skulle vara betydligt mer distraherad av miljön. Han tog dom två första gömmorna snabbt, men gjorde en liten specialare på den andra. Där var galler som han verkligen inte ville kliva på så han gjorde en stor lov runt och gick rakt på gömman. 😅 Bra att han löste det men dåligt att han tyckte galler var så äckligt, så det får bli ännu en grej att träna på.

Vid tredje söket blev det haveri, då kunde han helt enkelt inte hålla sig från att lyfta benet fast han hade fått kissa ordentligt innan vi började. Så det blev omedelbart tillbaka till bilen för honom och ha tråkigt en stund.

Tankepausen var nog nyttig för honom för när det var vår tur igen så kom proffshunden fram. 🤩 Tog första gömman utan omsvep fast den var inne i ett utrymme där doften spriddes lite knepigt. Vid nästa hann vi knappt fram till startlinjen innan han börjat vinda in den. Släppte ut kopplet och han sniffade mycket noga och ljudligt, snurrade runt på samma fläck en stund och sen var det som att nån satt en magnet i gömman för han gick direkt dit med laserfokus.

Det är nästan bara hanhundar i den här gruppen (en enda tik men det ekipaget var inte med idag) och det var inte bara min som tabbade sig, tror varenda en halkade dit och kissade vid åtminstone nåt av söken. Så vi fick alla i hemläxa att lära dom att när man jobbar så håller man sig. :cool:

Valpen växer så det knakar :love:..

Jag har hunnit tävla rally med Spock och Tay, jättefina rundor där en av Spocks rundor räckte till cert. Så himla roligt då jag känt att han har "gått ner" sig på tävling men jag har försökt störningsträna i nya miljöer iallafall varje vecka tex utanför en affär, i ett centrum eller varsomhelst där det finns störning och han inte varit innan. Har bara kört nån minut och belönat upp ordentligt och det kanske det som gett lite resultat för i övrigt har vi tränat ganska lite då valpen tar en del tid och energi 😅.

Vi har varit i fårhagen både igår och idag, lilla Lilo har fått följa med och titta på och är väldigt intresserad. Idag var vi dessutom över hos bekanta och hon fick följa med och vara social så hon kommer nog sova som en klubbad säl inatt.

Spock och Lilo i fårhagen 🥰
20260703_121011.webp

Det verkar väldigt populärt med nosework. Jag har länge tänkt på det som lite segt men det verkar vara en uppskattad träningsform. Jag funderar på kurser i höst. Jag kommer verkligen ha fullt upp i höst så planen med två kurser i veckan måste revideras. Så det får bli Trassel som jag tror behöver det mest just nu. Milou tränar jag ju med mycket hemma.

Det självklara valet för mig har varit agility för det är krut i den hunden. Jag tror det skulle passa honom för det är en atletisk, snabb och energisk hund vvMen nu funderar jag på nosework ändå. Hans mamma och syster tränar nosework och dom uppskattar det.

Passar nosework även för hundar med spring i benen? Visst är man ensam när man söker? Tänker på att Trassel inte är överförtjust i nya hundar.

Trassel fick sitt första restaurangbesök igår. Skönt att dom är lugna och snälla om man vill ta en fika eller gå på restaurang. Att det kan vara med. Det var väldigt trångt så jag fick knöla in dom under bordet som inte heller var stort så när man har två så är man glad att man har små hundar.

Passar nosework även för hundar med spring i benen? Visst är man ensam när man söker? Tänker på att Trassel inte är överförtjust i nya hundar.

Skulle säga att nosework passar nästan alla hundar. :) På kurs har vi fått till oss att man vill att hundarna är taggade, den attityden är bara bra när dom ska börja ett sök. Det gör alltså ingenting om dom har spring i benen, det ger sig gärna själv när dom får mer erfarenhet. Eller så blir det så att dom först rusar runt ett varv och sen kopplar på nosen, det är helt okej det med.

Ett ekipage i taget får söka så det funkar bra för hundar som inte vill ha andra hundar i närheten, och såna som min som gärna vill kolla in alla och mingla. :angel: Vi kämpar ju med störningar men jag upplever inte alls samma svårigheter i noseworken, tack vare upplägget och att hunden verkligen tycker att det är roligt.

Jag tycker absolut att du ska prova om det dyker upp nån kurs.

Skulle säga att nosework passar nästan alla hundar. :) På kurs har vi fått till oss att man vill att hundarna är taggade, den attityden är bara bra när dom ska börja ett sök. Det gör alltså ingenting om dom har spring i benen, det ger sig gärna själv när dom får mer erfarenhet. Eller så blir det så att dom först rusar runt ett varv och sen kopplar på nosen, det är helt okej det med.

Ett ekipage i taget får söka så det funkar bra för hundar som inte vill ha andra hundar i närheten, och såna som min som gärna vill kolla in alla och mingla. :angel: Vi kämpar ju med störningar men jag upplever inte alls samma svårigheter i noseworken, tack vare upplägget och att hunden verkligen tycker att det är roligt.

Jag tycker absolut att du ska prova om det dyker upp nån kurs.
Kurserna blir fulla jätte snabbt här så ska se om jag får tag på någon.
Det ligger ute en om specialsök nu. Är det någon som provat det?

Jag har inte provat specialsök men har läst en del om det för att se om det kunde vara nåt för oss. Jag tyckte det var hög tröskel för att komma igång och rätt strikt med hur det ska utföras.

Nosework är mer flexibelt, upplever jag. Och superbra aktivering för relativt lite arbete. :up: Det låter jättelite med bara några minuters söktid för varje ekipage, men det märks på hundarna att det är mentalt utmanande. När vi kommer på kursen är dom superladdade, när vi far därifrån är dom rejält möra. :laugh:

Utan att ha provat specialsök har jag fått uppfattningen om att det är "striktare" och mer militäriskt, hundarna ska jobba, markera och belönas reglementensenligt. I nosework får man lägga upp sitt sök hur man vill, ha vilken markering man vill (eller ingen markering, så länge man själv fattar när hunden hittat doften), och belöna och berömma i princip hur mycket och ofta man vill så länge man inte dräller godis på marken i tävlingssöken.

Vi skaffade en ny spårapp för ett tag sedan men sen har jag inte använt den så mycket för jag har velat få bättre markeringar och har bara lagt superkorta pinnstigar. Men idag tänkte jag att det var dags för något längre! Å så glömmer jag godiset i bilen...:banghead: Tur jag hade kanelgifflar kvar från fikat.

Lite oklara vad det är med apporterna som inte funkar i appen (fullt möjligt att det är skit bakom spakarna) men spåret gick i alla fall bra!
Screenshot_20260705_212704_Trackfellow.webp

Vi skaffade en ny spårapp för ett tag sedan men sen har jag inte använt den så mycket för jag har velat få bättre markeringar och har bara lagt superkorta pinnstigar. Men idag tänkte jag att det var dags för något längre! Å så glömmer jag godiset i bilen...:banghead: Tur jag hade kanelgifflar kvar från fikat.

Lite oklara vad det är med apporterna som inte funkar i appen (fullt möjligt att det är skit bakom spakarna) men spåret gick i alla fall bra!Visa bifogad fil 187745

Vilken app?

Jag hållet med föregående talare om specialsök som mer krävande än nosework. Men på en nybörjarkurs skulle jag säga att upplägget är liknande, mindre behållarsök skulle jag säga. Jag tycker båda är kul och uppskattar enkelheten med kongbitar istället för hydrolat.

Trackfellow. Har haft Dogtracks i flera år så var sugen på att prova något nytt. Det finns lite andra roliga funktioner för planering också men de har jag inte provat än.
Aha, jag har installerat den men inte provat än. Har testat Tävlingshund förutom Dogtracks men har inte blivit riktigt sams med Tävlingshund.

Kan man prova både specialsök och nosework eller får man en förvirrad hund? Alltså inte samtidigt utan en i höst och en i vår?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka